Gå til innhold

Minstemann skal bli storebror!


Milio

Anbefalte innlegg

Så deilig å se et bankende hjerte da! Var det første ultralyden?

Huff så pyton å være enda dårligere nå da.. har han feber og eller kan du sende han i barnehagen i morgen? Unner deg litt fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.9.2020 den 21.18, Maleneaia skrev:

Så deilig å se et bankende hjerte da! Var det første ultralyden?

Huff så pyton å være enda dårligere nå da.. har han feber og eller kan du sende han i barnehagen i morgen? Unner deg litt fri!

Han måtte være hjemme to dager, men heldigvis var pappaen hjemme med sykt barn-dager. Jeg fikk derfor slappe av, ble jo syk selv. Takk for omtanken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 9: 8+3

Å bli skrudd tilbake på TUL føles litt som å starte helt på nytt, selv om det bare er noen dager. Spesielt når du er så kvalm som jeg er nå.

Etter et par dager i sengen var jeg ved godt mot igår. Bestemte meg for en liten gåtur, men kom meg ikke mer enn 200 meter borti gata før kvalmen ble kastet på meg igjen. Ble sengeliggende med oppkast resten av dagen. Sykemeldingen gikk ut fredag og jeg trodde virkelig jeg skulle være god nok til å jobbe igjen fra mandag av, men nå kommer jeg meg ingen steder. Sliter med å spise og drikke vann. Lever på epler og juice for å holde væskebalanse og unngå sultfølelse. Jeg er så sinnsykt mye dårligere i dette svangerskapet. 
 

Idag er jeg bedre igjen, men det skyldes nok at jeg holdt meg rolig størsteparten av dagen igår. Har bestilt meg legetime i morgen. Jeg må vite om dette er hyperemesis eller bare «vanlig» svangerskapskvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 9: 8+4

Har vært hos legen idag for å snakke om kvalmen. Har visst ekstremkvalme, som han kalte det, men trenger ingen innleggelse da jeg klarer å holde nok væske. Urinprøven var likevel litt bekymringsfull da den viste tegn til UVI. Er derfor satt på antibiotikakur. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 10: 9+4

Akkurat blitt ferdig med en antibiotikakur for UVI. Ble veldig dårlig av antibiotikaen og kastet opp mye. Idag får jeg beskjed om at dyrkingen viser en bakterie som er resistent mot kuren jeg har tatt. :( 

Jeg må derfor i gang med en ny kur. Har begynt å få murringer nederst i ryggen og rundt bekkenet, men jeg tror livmoren ligger over bekkenet nå, så litt bekymret for at det skal være en betennelse som har begynt å blomstre opp. UVI kan jo føre til nyrebekkenbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så tilfeldigvis at du er mye plaget med UVI. Jeg var MYE plaget med dette tidligere, ikke da jeg gikk gravid men mye før det. Og var sikker på at jeg kom til å bli enda mer plaget med dette under graviditeten da jeg ble gravid for noen år siden. Så kom jeg over et Homopatmiddel etter å ha søkt litt rundt på nettet om hva som kunne hjelpe uten all den antibiotikaen. Det er sukker kuler som du skal suge på under tungen. Helt ufarlig og kan helt fint brukes under graviditet. Tok 3 kuler hver dag under hele graviditeten og jeg hadde ikke UVI en eneste gang og jeg er sikker på at dette er grunnen. Du må helt sikkert ha  antibiotika nå en runde ettersom du allerede har UVI men jeg tenkte å anbefale deg dette andre midle igjennom resten av svangerskapet så slipper du å få dette igjen😃 de selger det på noen apotek. Jeg kjøpte det på vitusapotek. Det er altså tre små kuler du legger under tunga 1-2 ganger om dagen. Skal ikke drikke eller spise på 30 min før eller etter du har tatt de 😊  midlet heter Cantharis D30 hvis du vil prøve det😊 

Endret av Love90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Uke 11: 10+0

Jeg har nå gått på Selexid, Afripran og Furadantin. Sistenevnte gjør meg svært dårlig, så jeg tok for første gang en Postafen i tillegg igår. Fikk hjertebank når jeg skulle sove og store problemer med innsovning. Ble ganske redd. Pulsen ble skyhøy. Lovte meg selv at jeg ikke skulle ta det igjen, men idag har jeg spydd opp alt jeg har fått i meg. Inkludert antibiotika. Jeg har mørkebrun morgenurin og ser sliten ut i ansiktet. Jeg er tilbake på startvekten min før graviditeten, men jeg går ikke videre opp. Er i tillegg løs i magen, men tar Biola.

Nå begynner jeg å bli litt redd for hvorvidt jeg burde legges inn. Jeg vet jeg ikke har gått ned så mye som mange andre med HG, men jeg er nervøs for det jeg ser. Har legetime mandag, så får snakke med han da. Da er jeg forøvrig ferdig med kuren min. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 11: 10+3 

Siste dag med antibiotika! Krysser fingrene for at jeg slipper en ny kur. At jeg skulle bli så dårlig hadde jeg ikke trodd. Jeg har vært sperret fast inne i snart 4 uker uten særlig mulighet til å gå ut. Det har vært et fengsel uten like. Å ligge i senga eller i sofaen og bare se hver time gå forbi, uten å klare å fylle dagene med noe særlig.. Jeg kjenner jeg har stor medlidenhet for alle som ligger kronisk syke hjemme. 
 

Jeg håper kvalmen gir seg nå når jeg går av de sterke medisinene. Postafen kan jeg ikke ta ved kveld/natt uten å få angstanfall. Jeg har aldri slitt med angst, men de pillene gjør at jeg ved innsovning får hjertebank, prikking i ansiktet og skyter opp av senga i adrenalinrush. Blir redd for å sove. Heldigvis har jeg sett at det er en connection mellom de anfallene og når jeg legger meg med Postafen fortsatt i kroppen. De siste dagene har jeg bare tatt én pille tidlig om morgenen, som gjerne har gått ut av kroppen 1-2 timer før leggetid. Da sover jeg helt fint. Hvis legen min sier at jeg fortsatt har UVI etter dette, så tror jeg at jeg knekker sammen. Da må vi finne en annen løsning, for jeg nekter å gå på pillekur igjen. Har aldri reagert så sterkt på antibiotika som jeg har gjort nå på disse. 
 

Vekta står heldigvis stille. Altså, jeg går ikke lenger ned. Har kjempet for å få i meg nok mat og væske og det har gjort at jeg et tilbake på startvekta. Gravidmagen jeg hadde tidlig i svangerskapet er borte. Ser jeg har blitt tynnere. Regner med kiloene kommer når kvalmen blir borte. Første svangerskapskontroll i morgen. Er spent! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 11: 10+4

Tror du f**n meg ikke at jeg må begynne på kur igjen! Vet ikke om jeg skal le eller grine.. eller spy.

Positive er at jeg fikk sett baby på UL noen sekunder. Hjertet banket fint og den lå der inne og sprellet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 12: 11+0

Våknet opp uten kvalme! Kan ikke huske sist jeg kunne gå rundt her uten å brekke meg. Kan til og med åpne kjøleskapet igjen 😄 Søvnen har begynt å bli dårligere nå, men sånn var det forrige svangerskap også. Jeg er bare så lykkelig at kvalmen har begynt å gi seg!

Ellers har jeg fått innkalling til fostermedisinsk på Rikshospitalet, hvor jeg har fødeplass, og innkalling til OUL i starten av november! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uke 13: 12+5 

Idag har jeg vært på Rikshospitalet for tidlig ultralyd og duo-test. Ble ironisk nok satt frem like mange dager som jeg ble satt tilbake sist, og er derfor i slutten av uke 13 nå. Ny termin 14.04.

Det ble i samme omgang besluttet å endre min OUL til en organrettet screening (fortsatt en OUL) som skal utføres av lege på fosterdiagnostikk, ikke jordmor. Dette for å se nøye på spesielt hjertet og alle små blodkar inn til det. Det er føre var-prinsipp, siden ultralyden idag så helt feilfri ut. I magen ligger en aktiv og sta baby, som ikke ville snu seg i de riktige posisjonene for ultralydbilder, og som førte til at jeg måtte både gå, bøye meg og snu meg for å få h*n til å spille på lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 14: 13+0

Kvalmen har kommet tilbake igjen. Hadde en veldig fin uke uten noe som helst, men nå er jeg nærmest sengeliggende igjen. All bevegelse gjør meg dårlig, spesielt det å sitte i bil er tortur. Hadde håpet at dette skulle ha gitt seg nå, så jeg er ganske lei meg idag. Nå frykter jeg at kvalmen skal vare ut svangerskapet. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 14: 13+1

Idag fikk jeg trolig svaret på hvorfor jeg har vært så dårlig i dette svangerskapet enn forrige. Jeg venter en liten jente denne gangen :) 

Samboeren min ble så vanvittig glad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Maleneaia skrev:

Åååå så gøy!! Var du på ultralyd? Var de sikre i sin sak? 😊 hvordan reagerte du selv da?

Jeg var på TUL hos Martin Lundring på Jessheim når jeg var 13+1 og han var 90% sikker på jente. Når vi dro tittet han en gang til og sa «nei, dette ER en jente. Jeg er sikker. En liten pike!» 
 

Ble veldig glad både jeg og min samboer :) Har en gutt fra før, så hadde vært hyggelig med en av hver. Skulle det vise seg å være en gutt likevel når jeg kommer på OUL så blir 2-åringen glad! Og jeg slipper å kjøpe noe nytt, for idag gikk jeg gjennom klærne fra nyfødtperioden sist og det er en del guttete klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 15: 14+0

Formen min går mye opp og ned. Etter to dager med relativt lite kvalme, har den kommet tilbake idag. Jeg har for første gang på 8 uker klart å besøke svigermor. Ble helt utslitt av besøket og måtte sove i 30 min når jeg var der, da.

Håper fortsatt at jeg skal klare å karre meg tilbake på jobb snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uke 15: 14+4

Jeg har så dårlig samvittighet om dagen. Kvalmen er på bedringens vei og jeg ser håp for å komme meg tilbake til jobb snart. Hvertfall 50%. Tenker det er en grei sted å starte.

Men det er ikke derfor jeg har dårlig samvittighet. Til tross for bedring av kvalmen, så er jeg så sykt sliten i kroppen. Jeg vil bare ligge i senga, slappe av, ikke gjøre noe. Det går selvsagt ikke, for jeg må jo gjøre husarbeid slik at Familien AS går rundt og ikke mannen sliter seg ut. Men når ettermiddagen kommer og barnet kommer hjem fra barnehagen, så er jeg veldig sliten. Jeg føler meg som en skikkelig dårlig mor som ikke klarer å leke med sønnen min eller være like glad og fylt med energi som jeg vanligvis er. Jeg føler meg så forferdelig som må la mannen ta det meste av stell, matlaging og lek. Uff, jeg ønsker jo å gjøre alt det. Å være tilstede mentalt, men jeg er bare så sliten. Legger meg veldig tidlig om kveldene, sånn rundt 21. 
 

Sist gang var 2 trimester som å slå på en lysbryter. Denne gangen har den riktignok slått av kvalmen, men «formen» uteblir. Håper at disse dårlige følelsene jeg sitter med forsvinner, selv om jeg er mer bekymret for at de skal bli sterkere. Jeg håper ikke han føler at mamma ikke er der like mye som før :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 16: 15+2

Tilbake på jobb!! Hvertfall 50%, og det føles så godt. Herrefred man blir jo helt gal av å sitte hjemme dårlig i så lang tid. For å være ærlig har jeg slitt med både negative tanker rundt svangerskapet, følt svangerskapet har tatt fullstendig kontroll over hverdagen, slitt med dårlig samvittighet og noe jeg antar har vært mild depresjon. Spesielt når jeg gikk på medisiner mot kvalmen. Det var nok en bivirkning, sammen med panikkangst på natt hvis jeg la meg med virkestoff i kroppen. Likevel har jeg ikke hatt det bra hverken psykisk eller fysisk. 
 

Men det er så godt å snakke med andre voksne igjen og snakke om noe HELT annet enn babyen i magen. Som for eksempel ny bil, snøkaoset her på Østlandet og så videre. Ingen spør om svangerskapet og ingen spør om babyen i magen. Jeg er så takknemlig for det! Fortsatt blir jeg kvalm av dager med mye aktivitet, så jeg prøver å ta det rolig. Måtte handle litt nye graviditetsklær/mammaklær idag også, da jeg ikke takler strikken på de mammabuksene jeg har fra HM. Magen har vokst noe sinnsykt de siste dagene/siste uken. Ordentlig jentemage denne gangen, føler meg litt feit for å være brutalt ærlig, men jeg vet det er «kiloene» som har lagt seg jevnt over. Og jeg sier det i gåseøyne, for jeg har gått opp bare et halvt kilo fra startvekt. Men jeg gikk ned en del i første trimester, så sånn sett har jeg jo gått opp igjen litt. Magen er uansett ganske stor og rund, i motsetning til sist hvor den var lav, liten og spiss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så godt å være tilbake tenker jeg! Så morsomt å høre at magen din er forskjellig fra sist gang :) nå nærmer det seg vel ordinær ultralyd? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleneaia skrev:

Åh så godt å være tilbake tenker jeg! Så morsomt å høre at magen din er forskjellig fra sist gang :) nå nærmer det seg vel ordinær ultralyd? 😀

Fortsatt 2 uker igjen 😳 Syns tiden går så sakte!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...