AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #181 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.35): Syns det er mange spleiser til begravelse. Greit nok at man ikke har råd til den største begravelsen, men man får støtte fra NAV på nesten 30.000 og man trenger da virkelig ikke 100.000 til en grei begravelse! Da min far døde i vinter så kostet hele begravelsen 45.000 og av dette fikk vi da dekket rundt 26.000 fra NAV, resten delte vi på. Så når jeg ser at folk har satt opp Spleis der de ber om 100.000 til begravelse så lurer jeg litt på om de virkelig trenger den gullbelagte kisten..... Anonymkode: 51f88...4b0 Jeg har gitt til en slik spleis. Enslig mor som døde, ingen foreldre av henne og hun hadde barn under 18 år. En venninne av moren opprettet spleis for barna, bl a utgifter til begravelsen. God sak! Jeg har på generell basis ikke sans for spleiser for som gjelder luksusting, fritidsaktiviteter og å samle inn penger til folk med dårlig økonomisk sans, som folk som ikke forsikrer dyrene sine. Husker hun Anna og kjæresten fra Sommerhytta som fikk opprettet spleis for at de skulle kunne kjøpe hytta de tapte. Ærlig talt! Jeg betaler IKKE for at andre skal få seg hytte, spesielt ikke et ungt par som eier en diger villa og åpenbart har råd til å bruke masse penger på den. Så nylig en spleis for en guttunge som trengte penger til å drive med motorsport. Ærlig talt! Finn en billigere hobby, som de fleste andre barn må. Anonymkode: e06a5...b6d 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #182 Del Skrevet 27. april 2023 Jeg så en spleis om en mor som har mistet 2 barn av barnevernet pga omsorgssvikt. Barna hadde forskjellige foreldre og fedrene har heller ikke omsorg for barna. Nå bor hun svært lang reisevei fra disse barna og er avhengig av tog for å møte de en gang i blant. Nå som hun har fått sitt tredje barn trengte hun både førerkort og bil for å besøke barna sine. Hun ville ha penger til begge deler. Hun fikk vel noen få kroner, men det hjalp ikke til hverken førerkort eller bil. Anonymkode: 32615...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #183 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 13.22): Vi begravde vår mor nylig også og vi fikk det billigere enn deg. Det var ikke som om vi skulle gjøre det billigst mulig, men.. 17 000 for det vanlige. Det inkluderte kiste, salmer, program i kirken, organist, oppsett fra begravelsesbyrået ( lys og blomster),kistenedsenkelse, alt hva begravelsesbyrået gjør. Begravelsesbyrået var fantastisk forresten, vi var der flere ganger og de tok oss så godt imot! Siden mor ikke var i Statskirken måtte vi betale prest, 3000. Anonymkode: 6d261...1cd Så dere brukte 20 000 på begravelsen; var der inkludert gravstein også? Anonymkode: efaf9...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #184 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg så en spleis om en mor som har mistet 2 barn av barnevernet pga omsorgssvikt. Barna hadde forskjellige foreldre og fedrene har heller ikke omsorg for barna. Nå bor hun svært lang reisevei fra disse barna og er avhengig av tog for å møte de en gang i blant. Nå som hun har fått sitt tredje barn trengte hun både førerkort og bil for å besøke barna sine. Hun ville ha penger til begge deler. Hun fikk vel noen få kroner, men det hjalp ikke til hverken førerkort eller bil. Anonymkode: 32615...dd7 Merkelig , hun fr jo betalt reise til samvær av bv så hun trenger ikke egen bil da Anonymkode: 77294...5b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 28. april 2023 #185 Del Skrevet 28. april 2023 Nå skal jeg ikke være "gammel kjerring". Men, da jeg var ung og måtte selge lodd til idretten, eller jobbe på Operasjon Dagsverk for å tjene inn de kronene, så måtte jeg fysisk gå utenfor og selge lodd i nabolaget for å få inn penger. Og gjøre noe fysisk arbeid i noen timer hos en bedrift for å få de kronene til OD. Nå er det bare tigging via spleis. Er dette normalen nå? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #186 Del Skrevet 28. april 2023 4 hours ago, MalloryK said: Nå skal jeg ikke være "gammel kjerring". Men, da jeg var ung og måtte selge lodd til idretten, eller jobbe på Operasjon Dagsverk for å tjene inn de kronene, så måtte jeg fysisk gå utenfor og selge lodd i nabolaget for å få inn penger. Og gjøre noe fysisk arbeid i noen timer hos en bedrift for å få de kronene til OD. Nå er det bare tigging via spleis. Er dette normalen nå? Ja. Folk har blitt noen latsabber. Anonymkode: 68502...0a5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minombre Skrevet 29. april 2023 #187 Del Skrevet 29. april 2023 Så en spleis på insta om en som hadde skadet seg og måtte være sykmeldt i et par måneder. Jobbet som selvstendig næringsdrivende og spleisen skulle være et plaster på såret for tapt inntekt i mai og juni. Hva syns dere om slike spleiser? Jeg syns det er en uting, da man har rett på sykepenger også som selvstendig næringsdrivende. Det er mange som lever med kraftig redusert inntekt (f.eks. AAP) i mange år og må tilpasse seg deretter. At man ikke kan jobbe som normalt i et par måneder er i mine øyne ikke et godt grunnlag for å opprette spleis. Skjønner selvfølgelig at personen som opprettet spleisen ønsker å glede vedkommende, men jeg synes ikke noe om slike spleiser. Hva mener dere? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 29. april 2023 #188 Del Skrevet 29. april 2023 Det er en advokat som deler spleis på vegne av "kundene" (jeg vet ikke riktig ord her). Gjelder barnevernsaker. Hvordan i all verden kan det være lovlig?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 29. april 2023 #189 Del Skrevet 29. april 2023 Ryddet for avsporinger og link. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 29. april 2023 #190 Del Skrevet 29. april 2023 Er det ikke uetisk at en advokat har ute en spleis til klienten sin? Gjelder barnevernsak. Så klienten kan betale advokaten 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #191 Del Skrevet 29. april 2023 Minombre skrev (9 timer siden): Så en spleis på insta om en som hadde skadet seg og måtte være sykmeldt i et par måneder. Jobbet som selvstendig næringsdrivende og spleisen skulle være et plaster på såret for tapt inntekt i mai og juni. Hva syns dere om slike spleiser? Jeg syns det er en uting, da man har rett på sykepenger også som selvstendig næringsdrivende. Det er mange som lever med kraftig redusert inntekt (f.eks. AAP) i mange år og må tilpasse seg deretter. At man ikke kan jobbe som normalt i et par måneder er i mine øyne ikke et godt grunnlag for å opprette spleis. Skjønner selvfølgelig at personen som opprettet spleisen ønsker å glede vedkommende, men jeg synes ikke noe om slike spleiser. Hva mener dere? Er du sikker på det? Jeg hadde ENK tidligere, og fikk ikke en krone noe sted om jeg var syk (var syk i over 1 år, så måtte jo bare legge ned og ringe NAV........)... Ingen som noen gang sa noe i den retning heller, bare at man ikke har rett på noe hvis man har ENK. Anonymkode: 762b4...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #192 Del Skrevet 29. april 2023 MalloryK skrev (På 29.4.2023 den 9.47): Det er en advokat som deler spleis på vegne av "kundene" (jeg vet ikke riktig ord her). Gjelder barnevernsaker. Hvordan i all verden kan det være lovlig?? Høres spesielt ut Anonymkode: 77294...5b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minombre Skrevet 29. april 2023 #193 Del Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på det? Jeg hadde ENK tidligere, og fikk ikke en krone noe sted om jeg var syk (var syk i over 1 år, så måtte jo bare legge ned og ringe NAV........)... Ingen som noen gang sa noe i den retning heller, bare at man ikke har rett på noe hvis man har ENK. Anonymkode: 762b4...1db Det jeg finner om rett til sykepenger er at selvstendig næringsdrivende har rett på 80 % av sykepengegrunnlaget fra dag 17. Finner ikke noe om at de som har ENK ikke har rett på det, men jeg er absolutt ingen ekspert på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #194 Del Skrevet 29. april 2023 4 hours ago, Minombre said: Det jeg finner om rett til sykepenger er at selvstendig næringsdrivende har rett på 80 % av sykepengegrunnlaget fra dag 17. Finner ikke noe om at de som har ENK ikke har rett på det, men jeg er absolutt ingen ekspert på det. Det stemmer på en såkalt prikk. Anonymkode: 68502...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #195 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg vet sannelig ikke hvem som er verst av de som oppretter enkelte spleiser eller de som bidrar med penger i spleisen. De fleste har ingen ekte akutt behov for å tigge penger. De fleste ser nok sitt snitt i å lure naive nordmenn. Anonymkode: 86aee...b31 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 30. april 2023 #196 Del Skrevet 30. april 2023 Minombre skrev (På 29.4.2023 den 8.40): Så en spleis på insta om en som hadde skadet seg og måtte være sykmeldt i et par måneder. Jobbet som selvstendig næringsdrivende og spleisen skulle være et plaster på såret for tapt inntekt i mai og juni. Hva syns dere om slike spleiser? Jeg syns det er en uting, da man har rett på sykepenger også som selvstendig næringsdrivende. Det er mange som lever med kraftig redusert inntekt (f.eks. AAP) i mange år og må tilpasse seg deretter. At man ikke kan jobbe som normalt i et par måneder er i mine øyne ikke et godt grunnlag for å opprette spleis. Skjønner selvfølgelig at personen som opprettet spleisen ønsker å glede vedkommende, men jeg synes ikke noe om slike spleiser. Hva mener dere? Det står om næringsdrivendes rett til sykepenger og hva de kan få på NAVs nettsider https://www.nav.no/sykepenger Det er nok enklere beregninger for ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #197 Del Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 11.24): Ikke spleis, men en bønn fra en alenemor til tvillinger (3 år) og ufør. En tårevåt historie på en Mammagruppe på facebook om hvor vanskelig ting var blitt og om hvordan hun skulle få til julefeiringen. Jeg vippset en liten sum. Etterpå gikk jeg på profilen hennes.. Da jeg så at det var både falske øyenvipper, negler og lip fillers så ble jeg irritert. Og dette var nylig (nytt profilbilde). Jeg ble skuffet og følte meg lurt. Di pengene hun brukte på seg selv der hadde vært gaver til barne og mer til. Anonymkode: 8f892...de7 Hadde også følt meg skuffet og lurt. Sånne ting bygger jo oppunder fordommene om at mange ikke har dårlig råd men prioriterer penger helt feil. Anonymkode: d5536...070 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #198 Del Skrevet 1. mai 2023 On 4/26/2023 at 4:40 AM, Silva Pluvialis said: Akkurat operasjon til hund kan jeg forstå, men det andre er tøv. Det er forskjell på helt nødvendige helseutgifter til mennesker og dyr, og på ting ingen strengt tatt trenger som en gave til 15.000kr. Om man trenger hjelp for å betale operasjon til hunden, så skulle man aldri hatt hund. Det er rett og slett uansvarlig å ikke sikre tilstrekkelig buffer for å kunne dekke uforutsette utgifer. Alle dyr vil på et tidspunkt trenge helsehjelp. Det er noe jeg aldri ville støttet. Anonymkode: b8967...4ef 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #199 Del Skrevet 1. mai 2023 Nå skal jeg finne den mest meningsløse spleisen og så skal jeg gi en krone. Bare for å vite at vedkommende blir irritert over at jeg tok meg bryet og endte opp med å gi bare en krone 😅😅 Anonymkode: 96e84...d00 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #200 Del Skrevet 1. mai 2023 Ville aldri sponset spleiser til inntekt for klasseturer, eller idrettslag som ønsker seg nytt kunstgress. Er også gående en spleis nå for å holde liv i en frisørsalong. 300k er målet, hell to the no fra meg der. Men hjelp til uventede, store, medisinske utgifter til hunder kunne jeg glatt ha støttet. Det er vel litt av greien med spleis, at man støtter de sakene som ligger ens hjerte nær. Anonymkode: 61310...e00 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg