Gå til innhold

Kan noen berolige meg litt? Lang syklus og overvektig, og stressa allerede..


Eske

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i slutten av tjueårene og har gått på p-piller nesten halve livet,  og aner derfor ikke hvordan syklusen min var før. Har nå veldig lange sykluser (dag 53 nå), og mistenker derfor at jeg ikke har eggløsning, og skal ta kontakt med lege når vedkommende er tilbake for å få sjekket litt forskjellig. Jobber med vekten.  

Noen gode ord? Andre som har hatt lange eller veldig ustabile sykluser etter mange år med p-piller?

Har ikke prøvd i veldig mange måneder enda, men følte meg litt nedfor og ønsket litt håp.

*Redigerte denne i ettertid da jeg er redd jeg utleverte meg selv for mye.*
 

Endret av Eske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville først og fremst tatt tak i overvekten og så prøvd å bli gravid. Er du mye overvektig regnes det som risikosvangerskap. Man får heller ikke  henvisning til ivf. Det er også lettere å bli gravid hvis man går ned i vekt. 

Anonymkode: 5986e...1c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er sannsynligvis hovedgrunnen til denne problematikken. Det kan være lurt å søke hjelp hos lege for å få normal kroppsvekt før dere går inn for å få barn. Overvekt vil også komplisere hele graviditeten og fødselen, for å ikke snakke om barseltiden. Det er best å være så frisk som man kan før man velger å få barn. 

Men det positive er at når du har blitt frisk, så vil alt bli mye bedre og lettere! 

Anonymkode: 18b05...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye overvektig er du? Kan det være pcos? Jeg ville nok tatt en gynekologisk undersøkelse hvis du allerede føler dette er kjipt. Da får du vite om det "bare" er ustabilt pga ppiller eller om det kan være noe underliggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Hvor mye overvektig er du? Kan det være pcos? Jeg ville nok tatt en gynekologisk undersøkelse hvis du allerede føler dette er kjipt. Da får du vite om det "bare" er ustabilt pga ppiller eller om det kan være noe underliggende.

Veldig mange tror at man ikke kan gå ned i vekt som følge av pcos. Og det er bare tull. Det er vanskelig å gå ned i vekt for alle og det er det også for de med pcos, men det er langt ifra umulig. Ville bare spytte inn det siden man leser ofte at kvinner med pcos dropper å gå ned i vekt pga "det er så vanskelig". Og det kan ta håpet fra trådstarter om det skulle vise seg at hun er pcos. 

Anonymkode: f6838...9b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med vekten, men er det noen grunn til å vente med prøving til det er i orden? Er det ikke bare sjansene nå som er dårligere? Ser jo mange damer rundt meg som er større enn meg som har blitt gravide naturlig, men jeg vil selvsagt ned i vekt uansett, skal jo gi denne forhåpentligvis fremtidige ungen et aktivt liv. 

Og jeg har fundert på pcos men kjenner meg ikke så veldig godt igjen utover overvekt, men tenkte å nevne det også for legen når jeg får time. Vil de henvise til gynekolog så tidlig? Tenkte å be om blodprøver for hormoner i alle fall men skal også be om GU hvis mulig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor overvektig er du? Det har jo mye å si. Ellers er beste tipset å slutte å stresse. Og dessuten må du sjekke når du har eggløsning. Kjøp strimler på nett, er veldig rimelige. Første måneden, to måneder kan det være lurt å sjekke til du får positiv test og det kan bli ganske mange dager. Dessuten sjekker mange 2 ganger på dag. En del har kjempekort høyning og man kan lett misse hvis det er så. etter første måneden så kan du begynne å teste et par dager før siste el.
 

vi har hatt sex ved eggløsning 5 måneder nå og jeg har ennå ikke blitt gravid. Vi skal gi det to måneder til og hvis det ikke klaffer så skal vi be om ivf. Grunnet Jeg nærmer meg 40. Du har fortsatt god tid.
 

slapp av

spis sunt

mosjoner

el tester

Ha sex

Anonymkode: 321b2...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Eske skrev:

Jeg jobber med vekten, men er det noen grunn til å vente med prøving til det er i orden? Er det ikke bare sjansene nå som er dårligere? Ser jo mange damer rundt meg som er større enn meg som har blitt gravide naturlig, men jeg vil selvsagt ned i vekt uansett, skal jo gi denne forhåpentligvis fremtidige ungen et aktivt liv. 

Og jeg har fundert på pcos men kjenner meg ikke så veldig godt igjen utover overvekt, men tenkte å nevne det også for legen når jeg får time. Vil de henvise til gynekolog så tidlig? Tenkte å be om blodprøver for hormoner i alle fall men skal også be om GU hvis mulig. 

 

Selvfølgelig er det lurt å vente med graviditet til du er normalvektig. Det er større risiko for deg under svangerskapet, for ikke å snakke om alt du kan utsette ungen din for.

Anonymkode: 74d2e...099

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor overvektig er du? Det har jo mye å si. Ellers er beste tipset å slutte å stresse. Og dessuten må du sjekke når du har eggløsning. Kjøp strimler på nett, er veldig rimelige. Første måneden, to måneder kan det være lurt å sjekke til du får positiv test og det kan bli ganske mange dager. Dessuten sjekker mange 2 ganger på dag. En del har kjempekort høyning og man kan lett misse hvis det er så. etter første måneden så kan du begynne å teste et par dager før siste el.
 

vi har hatt sex ved eggløsning 5 måneder nå og jeg har ennå ikke blitt gravid. Vi skal gi det to måneder til og hvis det ikke klaffer så skal vi be om ivf. Grunnet Jeg nærmer meg 40. Du har fortsatt god tid.
 

slapp av

spis sunt

mosjoner

el tester

Ha sex

Anonymkode: 321b2...359

Hvis du nærmer deg 40 år kan dere ikke bare be om ivf. Det er lange køer og det er ikke sikkert dere får det dekket pga alderen din. Dere må nok gå privat. 

Anonymkode: 74d2e...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i litt lignende situasjon, tok kontakt med fastlege som henviste videre til gynekolog. Viste seg at jeg ikke hadde eggløsning, dermed lange sykluser. Fikk resept på Letrozol, fikk eggløsning, og ble gravid. (Normal/undervektig). 

Anonymkode: 065a4...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med at dere har bestemt dere for å prøve ❤️Jeg syntes det høres lurt ut å fortsette å prøve samtidig som du jobber deg ned i vekt, så lenge du selv føler at det ikke er en helserisiko. Vanskelig for oss å forstå ut fra hva du skriver hvor stort overvektproblem du har. Men en samtale med legen om det virker trygt er nok en god start.

Jeg er også prøver. Starter dagene mine en sunn frokost som inneholder sunt fett, slik at de fettoppløslige vitaminene blir tatt opp av kroppen. Herunder tar jeg endel vitaminer og folat til frokost før jeg tar en treningsøkt. Ønsket om graviditet har hjulpet masse på motivasjonen ift. å spise sunt.

Jeg sluttet med p-piller i februar og fikk ikke syklusen min stabil før i juli. Noen ganger kan det ta tid for kroppen å regulere seg. Jeg har lest at mange skriver 6 måneder, men her er det nok mye som kan spille inn. 

Anonymkode: 7751d...ace

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta temperaturen for å sjekke når eggløsningen er. Trenger bare et termometer, så du slipper å bruke masse penger på tester. 

Anonymkode: cec3b...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent med å prøve, men vil anbefale å få et sunt kosthold og begynne trene, så har du et godt utgangspunkt for graviditet når det skjer. Kan ta lenger tid pga overvekt så du øker sjangsene ved å gå ned i vekt. Lykke til. 

Anonymkode: cec3b...6ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta temperaturen for å sjekke når eggløsningen er. Trenger bare et termometer, så du slipper å bruke masse penger på tester. 

Anonymkode: cec3b...6ae

Oi spennende råd jeg vil vurdere selv. Hvilket type termometer? Tenker du da en tilknyttet en app som natural cycles eller noe annet?

Anonymkode: 7751d...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange tror at man ikke kan gå ned i vekt som følge av pcos. Og det er bare tull. Det er vanskelig å gå ned i vekt for alle og det er det også for de med pcos, men det er langt ifra umulig. Ville bare spytte inn det siden man leser ofte at kvinner med pcos dropper å gå ned i vekt pga "det er så vanskelig". Og det kan ta håpet fra trådstarter om det skulle vise seg at hun er pcos. 

Anonymkode: f6838...9b0

Hallo i luken, hvor har jeg skrevet at hun ikke kan gå ned i vekt hvis det er pcos? 

Ts har ikke skrevet hvor mye overvektig hun er. For meg er det naturlig å tenke at ikke mens = ikke eggløsning = pcos bør utelukkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overvektig,og har derfor svært sjeldent eggløsning av meg selv. Bortkastet å bruke eggløsningstester,da du nesten aldri har eggløsning. 

Ville fortsatt å prøve, ta kontakt med gynekolog samtidig. Jeg får hjelp med tabletter for å lage menstruasjon(provera) og Femar(for å få eggløsning) medisinene virker godt,og enda bedre hvis du er på vei ned i vekt.

Selvom man kan føle seg frisk og sprek som overvektig er dessverre dette nok hovedgrunnen til manglende eggløsning (og dermed manglende graviditet).

Sykluser over 35 dager gir svært sjeldent eggløsning. 

Anonymkode: df806...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Eske skrev:

Hei!

Jeg er 29 år gammel og gikk på p-piller nesten sammenhengende i 12-13 år og aner derfor ikke hvordan syklusen min var før. Nå har jeg og samboer bestemt oss for å prøve på barn, og jeg sluttet derfor med p-pillene i mars i år - og vi brukte kondom til midten av april (i tilfelle det skulle klaffe raskt ville vi ikke ødelegge en planlagt reise - angrer jo på det nå...). Jeg hadde mens første uka i april, andre uka i juni og venter enda på neste. Nå er jeg så sint på meg selv for at jeg absolutt skal prøve å planlegge alt i livet, og ikke ville starte før (i tilfelle barnehageplass og sånt, og fordi det hadde "vært så koselig å få vår/sommer til neste år"...) og er nå redd for at dette ville ta kjempelang tid. 

Jeg vet at dette kan virke provoserende på dere som har prøvd lenge, for jeg skjønner jo at vi ikke har det, men flere og flere rundt meg annonserer graviditet og når jeg sitter her overvektig og på dag 53 etter forrige mens har jeg jo ikke et blomstrende håp om at dette skal gå veien med det første... 

Forsøkte eggløsningstester etter forrige mens, men ga opp da jeg gikk tom etter to pakker uten noen resultater og jeg har nå fått tak i flere men er usikker på om det er vits å begynne før jeg har hatt mens igjen. 

Noen gode ord? Andre som har hatt lange eller veldig ustabile sykluser etter mange år med p-piller? Kan det ordne seg av seg selv eller bør jeg få sjekket hormonnivåer med en gang? (Har en legevikar som ikke fungerer så godt - så må vente en måned til jeg kan få time hos en forhåpentligvis god lege). 

Det sies st det kan ta opptil ett helt år før syklusen blir stabil igjen etter p piller.

Anonymkode: 42189...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også overvektig,og har derfor svært sjeldent eggløsning av meg selv. Bortkastet å bruke eggløsningstester,da du nesten aldri har eggløsning. 

Ville fortsatt å prøve, ta kontakt med gynekolog samtidig. Jeg får hjelp med tabletter for å lage menstruasjon(provera) og Femar(for å få eggløsning) medisinene virker godt,og enda bedre hvis du er på vei ned i vekt.

Selvom man kan føle seg frisk og sprek som overvektig er dessverre dette nok hovedgrunnen til manglende eggløsning (og dermed manglende graviditet).

Sykluser over 35 dager gir svært sjeldent eggløsning. 

Anonymkode: df806...361

Takk, går nok for det samme her, skal oppsøke lege så fort vedkommende er tilbake. 

(Angående presis vekt har jeg ikke veid meg på lenge, og jeg angrer for å være ærlig litt på hele tråden så kommer ikke til å gå ordentlig i detalj - men det er sånn at mange er mye større, men at jeg likevel nok er en del for stor for optimale forhold i kroppen - så jeg jobber altså med saken. Vet dog om mange som er større som har vært gravide uten problemer, men skal selvsagt nevne der for legen.)

Angående at det kan ta lengre tid før stabilitet etter p-piller, takk for innspill, jeg fikk inntrykk av at ting var som de var etter seks måneder, så greit å høre at ikke alt håp er ute om en måned heller (selv om jeg selvsagt gjør tiltak uansett). 
 

(Og til deg som gratulerte meg med prøving, takk! Veldig rart og spennende og hyggelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eske skrev:

Takk, går nok for det samme her, skal oppsøke lege så fort vedkommende er tilbake. 

(Angående presis vekt har jeg ikke veid meg på lenge, og jeg angrer for å være ærlig litt på hele tråden så kommer ikke til å gå ordentlig i detalj - men det er sånn at mange er mye større, men at jeg likevel nok er en del for stor for optimale forhold i kroppen - så jeg jobber altså med saken. Vet dog om mange som er større som har vært gravide uten problemer, men skal selvsagt nevne der for legen.)

Angående at det kan ta lengre tid før stabilitet etter p-piller, takk for innspill, jeg fikk inntrykk av at ting var som de var etter seks måneder, så greit å høre at ikke alt håp er ute om en måned heller (selv om jeg selvsagt gjør tiltak uansett). 
 

(Og til deg som gratulerte meg med prøving, takk! Veldig rart og spennende og hyggelig.)

Ja, det er hjelp å få. Du må ikke sammenligne deg med andre som er mer overvektige, det er bare unødvendig.  Jeg er svært overvektig selv,men frisk og ganske fysisk sprek.Er i 100% fysisk fast jobb. Jeg ble gravid på naturlig vis første gang,hadde ingen problemer under svangerskapet som var relatert til min overvekt,har et friskt og normalvektig barn i dag. Men syklusen er enda lengre nå,men jeg ble gravid forrige måned med tablettene som lager eggløsning,mistet dessverre etter kort tid.  Skal prøve igjen nå. Det finnes håp og hjelp til tross for overvekt,så ikke gi opp.❤❤

Anonymkode: df806...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er hjelp å få. Du må ikke sammenligne deg med andre som er mer overvektige, det er bare unødvendig.  Jeg er svært overvektig selv,men frisk og ganske fysisk sprek.Er i 100% fysisk fast jobb. Jeg ble gravid på naturlig vis første gang,hadde ingen problemer under svangerskapet som var relatert til min overvekt,har et friskt og normalvektig barn i dag. Men syklusen er enda lengre nå,men jeg ble gravid forrige måned med tablettene som lager eggløsning,mistet dessverre etter kort tid.  Skal prøve igjen nå. Det finnes håp og hjelp til tross for overvekt,så ikke gi opp.❤❤

Anonymkode: df806...361

Tusen takk for fint innlegg. Jeg går jo ikke rundt og "identifiserer" meg i hverdagen etter vekten akkurat, og lever et helt vanlig og godt liv, så tror det ble litt sårere enn jeg hadde trodd at det ble snakket om så klinisk (selv om det selvsagt er helt fornuftig og logisk at jeg skal ned i vekt altså - bare så uvant å "blottlegge" seg på denne måten).

Godt å høre at det har gått fint for deg, men leit å høre at du mistet. Håper det klaffer for dere ❤️ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...