Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil starte en sekt som dyrker fjøsnissen.

Anonymkode: 8bbec...08f

Med statsstøtte. 👍

Anonymkode: 5bdd6...262

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er Gud?

Hvilken rolle spiller religion i menneskenes samfunn? Hvorfor trenger vi religion egentlig?

Bibelen inneholder mer enn 4000 år gamle historier. Hva forteller de gamle historiene og mytene oss, om oss selv?

Sånne spørsmål synes jeg er artige :)  Samme hvor ateistisk man er, blir det feil å fullstendig avvise gamle religioner.

Endret av Prille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men den må leses fra et kritisk og historisk perspektiv. Deres samfunn var ikke som vårt er nå. Det vil jo selvfølgelig gi seg uttrykk i teksten. 

Anonymkode: 976b3...e97

Det er ingen selvfølgelighet, det finnes mer enn nok kristne som på ramme alvor tror at bibelen er guds ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med statsstøtte. 👍

😂🤣

Anonymkode: 8bbec...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Boetica skrev:

Det er ingen selvfølgelighet, det finnes mer enn nok kristne som på ramme alvor tror at bibelen er guds ord.

Det gjør det, men man må ikke skjære alle over en kam her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjør det, men man må ikke skjære alle over en kam her

Det er derfor jeg stiller disse spørsmålene, nettopp fordi jeg ikke ønsker å skjære alle over en kam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (På 31.7.2020 den 19.25):

Absolutt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Boetica skrev:

Det er derfor jeg stiller disse spørsmålene, nettopp fordi jeg ikke ønsker å skjære alle over en kam. 

Det er fint. Noen er flinke til å "anklage" oss kristne til å mene ditten pg datten. Sannheten er at kristne også har helt ulike syn på det meste, og er også uenige om ting innenfor religionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Absolutt. Jeg kjenner noen som tror på absolutt alt som står der. Der er ikke jeg. Det står fryktelig mye grusomt der som jeg aldri kunne stått inne for.

Så, du har plukket de tingene du liker fra bibelen og utviklet din egen moral som passer den personen du vil være? Om du ikke tror at bibelen er guds ord, hvilken gud tror du egentlig på? For den kristne gud er kun forklart i bibelen, som du tydeligvis ikke tror på. Så, hvilken gud tror du på? 

Anonymkode: 6ca0b...a06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får mene at jeg ikke er kritisk, men jo det mener jeg at jeg er. Har vært mang en gang tvilende for å si det sånn. Men på grunn av mine egne erfaringer som er personlige og jeg ikke vil gå inn på, så tror jeg fortsatt. Det er meg, men vi trenger ikke snakke så mye om min personlige tro.

Hvorfor du tror er jo essensielt i denne debatten...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2020 den 19.31):

Det er fint. Noen er flinke til å "anklage" oss kristne til å mene ditten pg datten. Sannheten er at kristne også har helt ulike syn på det meste, og er også uenige om ting innenfor religionen. 

Nettopp. Bra folk stiller spørsmål fremfor å tillegge oss meninger.❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Prille skrev:

Hva er Gud?

Hvilken rolle spiller religion i menneskenes samfunn? Hvorfor trenger vi religion egentlig?

Bibelen inneholder mer enn 4000 år gamle historier. Hva forteller de gamle historiene og mytene oss, om oss selv?

Sånne spørsmål synes jeg er artige :)  Samme hvor ateistisk man er, blir det feil å fullstendig avvise gamle religioner.

Ja det er interessant. Paleoarkeologiske utgravninger viser at mennesker har dyrket religion siden steinalderen, og sannsynligvis lenger. Jeg tror det beror på vår psykologi; vi er intelligente nok til å stille oss eksistensielle spørsmål, og til å føle oss små og ensomme. Da er det nærliggende å forklare eksistensen med en sterk gud vi kan søke tilflukt hos.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, du har plukket de tingene du liker fra bibelen og utviklet din egen moral som passer den personen du vil være? Om du ikke tror at bibelen er guds ord, hvilken gud tror du egentlig på? For den kristne gud er kun forklart i bibelen, som du tydeligvis ikke tror på. Så, hvilken gud tror du på? 

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at absolutt alt som står i bibelen kommer fra Gud, men at mye kommer fra mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, K.B. skrev:

Hvorfor du tror er jo essensielt i denne debatten...

Men jeg har noen opplevelser jeg ikke ønsker å dele på et offentlig forum som har bygget opp min tro. Kanskje jeg hadde delt det med deg hvis jeg kjente deg godt. Så det får bare være. Beklager at jeg ikke vil dele det, men vi får bare ha en debatt basert på alt annet enn akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at absolutt alt som står i bibelen kommer fra Gud, men at mye kommer fra mennesker.

Men hvordan kan du skille de ad? Hvem vet/bestemmer hva som kommer fra gud og hva som kommer fra mennesker? Kan du tenke deg at alt i bibelen kommer fra mennesker?

Anonymkode: 7c1a6...ffd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si hva jeg tror!

Jeg tror vi mennesker, urmennesker, har skapt gud. Det ligger i naturen vår, vi finner på fortellinger og forklaringer, inspirert av stjerner og planeter og menneskelige utfordringer. De gode historiene og de gode ideene har vi overført fra generasjon til generasjon.

Men så har det skjedd noe over tid. Etter 40.000 år med slike fortellinger er det historiene som har skapt oss, og kulturen vår. Det er mye idehistorie og moral som viderebringes gjennom religion. Ateistene fokuserer ofte på det negative religion fører med seg. Så glemmer man det positive, som for eksempel at felles tro og felles verdensbilde gjør oss i stand til å samarbeide, at Jesus var en viktig feminist og humanist, og at vi takket være religion har fått skole og utdannelse til alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har noen opplevelser jeg ikke ønsker å dele på et offentlig forum som har bygget opp min tro. Kanskje jeg hadde delt det med deg hvis jeg kjente deg godt. Så det får bare være. Beklager at jeg ikke vil dele det, men vi får bare ha en debatt basert på alt annet enn akkurat det :)

Så det du sier er at det er en anekdote? En subjektiv opplevelse du velger å tolke som bevis for Gud? Du har gått gjennom alle andre forklaringer og kommet fram til at Gud er den riktige forklaringen?

Så du Hume sitatet mitt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvordan vet du hva som kommer fra mennesker og hva som kommer fra Gud? Er du ikke redd for at du tror noe feil, og Gud sender deg til helvette? Hvordan vet du at bibelen ikke er skrevet av djevelen og er hans måte å skape splid og problemer på jorden? 

Dette er problemet. Du er sikkert en god person, men det er ikke fordi du følger guds ord. Du er god helt på egen hånd. Du velger bort det kjipe i bibelen og velger å høre på det gode. Du har skapt din egen moral. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Prille skrev:

jeg vil si hva jeg tror!

Jeg tror vi mennesker, urmennesker, har skapt gud. Det ligger i naturen vår, vi finner på fortellinger og forklaringer, inspirert av stjerner og planeter og menneskelige utfordringer. De gode historiene og de gode ideene har vi overført fra generasjon til generasjon.

Men så har det skjedd noe over tid. Etter 40.000 år med slike fortellinger er det historiene som har skapt oss, og kulturen vår. Det er mye idehistorie og moral som viderebringes gjennom religion. Ateistene fokuserer ofte på det negative religion fører med seg. Så glemmer man det positive, som for eksempel at felles tro og felles verdensbilde gjør oss i stand til å samarbeide, at Jesus var en viktig feminist og humanist, og at vi takket være religion har fått skole og utdannelse til alle.

Jeg er troende men kan respektere det synet. Takk for at du skriver på en respektfull måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener hvert fall at ikke alt må tolkes bokstavelig. 

Det er jo det store problemet med Bibelen: at noko skal takast bokstavelig, medan andre deler skal tolkast i overført betydning. 

Den mest sannsynlige forklaringa for korleis tekstane vart til, er nok at  innhaldet er oppdikta av menn som levde for veldig lenge sidan, da folk hadde ein  annan virkeligheitsoppfatning, og eit anna syn på moral (slavehold var heilt greitt, kvinner var mindre verdt enn menn).

Men – Viss vi da seier at Bibelen er Guds ord – Korleis i all verda skal folk vite kva vi skal følge og kva vi kan velje bort? Det virker som dei kristne gladelig tar til seg det positive i Bibelen, nærmere bestemt den fornuftige delen av dei ti bod (at ein ikkje skal drepe og stele er uansett normal folkeskikk i alle samfunn), og Jesus som preika om tolerande og kjærleik. Greit nok, men så fort nokon peikar på dei meir ubehagelige skriftstadene (Gud utfører massemord på hedningane), så skylder dei kristne på at dette ikkje var meint bokstavelig. Eg har lese GT, og ein slik stormannsgal og ond Gud vil eg ikkje tilbringe evigheiten med, sjølv om eg hadde trudd at han eksisterer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...