Gå til innhold

Tanker rundt dagens kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig! 

Jeg har gitt opp å svare i alle disse trådene om hva som er sunn snack, om hvordan man sparer opp kalorier slik at man kan drikke vin, om knekkebrøddietten, periodisk fasting, at trening ikke virker da man kan styre alt gjennom kostholdet. 

Det fungerer ikke!!! 1) du vil fortsatt ha et psykisk anstrengt forhold til mat 2) du vil kanskje gå ned, men så fyke opp til mer enn før når det strenge regimet ikke holder lengre. 

Spis normalt og regelmessig, til du er passe mett. Bryt kos=snop mentaliteten. Skill mellom fysisk og psykisk sult. Vær i bevegelse og svett skikkelig noen dager i uka. Så enkelt er det å være slank og sprek, uten å tenke noe særlig over det. Og ja, innenfor dette er det rom både for taco-fredag, et glass vin her og der, og et kakestykke i en bursdag. 

Anonymkode: 4b917...559

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fastet i tre dager, og det lærte meg mye om sult og sultfølelse. At romling er fake news fra magen. Den trenger ikke nødvendigvis mat, den protesterer fordi den er vant med å få mat. Og at vi (jeg) impulskjøper godteri som en form for emosjonell spising.

Det er ikke lett å opprettholde i et land spørsmål har overvekt og kosemat som normalen, men man må prøve. Har vært en del i land uten fedmeepidemi, og det er så mye enklere å spise mindre/normalt når resten av samfunnet er lagt opp sånn. Land der alle er tynne, men ikke har sultkatastrofer. Godteri er nesten fraværende, eller får kjøpt i mye mindre pakker. Ikke potetgull i monsterpose for hele familien. 

Anonymkode: a2f28...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fastet i tre dager, og det lærte meg mye om sult og sultfølelse. At romling er fake news fra magen. Den trenger ikke nødvendigvis mat, den protesterer fordi den er vant med å få mat. Og at vi (jeg) impulskjøper godteri som en form for emosjonell spising.

Anonymkode: a2f28...488

Rumling er ikke at den er vant med mat, men at du har mye gass i magen som flytter på seg. Magen kan rumle om du er sulten eller mett. Hvis du heller spiser sunn mat, så får du ikke så mye gass i magen, og magen rumler heller ikke. Snakker av erfaring der. Min mage rumler aldri lenger, og ikke fiser jeg annet enn bittelitt når jeg bæsjer heller. :) 

Anonymkode: f2daf...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 23.26, Pierre Gynt skrev:

Jeg har inntrykk av at mange gæmliser forventer dessert hver dag, så det er ikke sikkert ting var så mye bedre før heller.

Jeg er 60 år, og da jeg var barn hadde vi dessert hver dag :)  Det var på hverdagene enkle ting som eple- el. sviskekompott med litt melk på, suppe el.pudding av sagogryn, brødpudding, elller fruktsalat med litt vaniljesaus. Middagen vi hadde inntatt i forkant var alltid sunn mat lagd fra bunnen (det var for så vidt dessertene også). Porsjonene var også mindre enn hva vi er vant med nå. Jeg har faktisk noen gamle middagstallerkner fra barndomshjemmet, de er nå frokost-tallerkner.... ;) 

Anonymkode: 365a5...37f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 23.46, Pierre Gynt skrev:

Ja, men var det virkelig det? Du polariserer ting veldig. Du plukker med deg et par ting som folk har skrevet på et forum, og går ut ifra at det gjelder en hel befolkning. Dessuten stempler du ting som usunt, bare fordi du mener det, og fordi det avviker fra det du er oppvokst med (f.eks. lettbrus). På 80-tallet var det helt innafor med middag fra hermetikkbokser, buljong i alt, pulverposer og ferdigmat. Mange drakk sukkerholdig saft til middagen. Var det virkelig så mye bedre? 

TS her.

Jeg mener selvfølgelig ikke at absolutt alle spiste sunt på 70-tallet eller at det kostholdet man hadde da, nødvendigvis var optimalt. Mye har jo dessuten blitt bedre nå, med MYE større utvalg i grønnsaker. For eksempel er brokkoli, aubergine, squash, avokado, vårløk, fennikel og mange andre grønnsaker som er helt vanlige i dag, noe som først kom til Norge på 70-/80-tallet. Nøtter er mye mer tilgjengelige, og man har generelt fått veldig mye mer å velge i når man skal lage mat fra bunnen av.

Det er altså lettere nå en noen gang å lage sunne måltider og ha et godt kosthold.

Allikevel er vi enormt mye feitere nå enn da.

Jeg tror, og dette er hele poenget med trådstart, at det er først og fremst forholdet til mat/drikke og måltider som er helt forandret.

Da spiste man hjemmelaget mat til faste tider, spiste ikke mellom måltidene, sukkerforbruket var langt lavere, og drikke var vann/kaffe/te.

Man fartet mindre rundt og hadde dermed mindre behov for mat på farten. De gangene man reiste, tok man med matpakke. 

Og ikke minst: Det var ikke pølser på hver bensinstasjon, kaffebarer med kaloririk mat og drikke på hvert gatehjørne, boller med 'ta tre betal for to' på Narvesen, osv. og det som fantes av ferdig drikke i kjølediskene, var noen typer brus, og det var stort sett bare for helgekos, bursdager, osv. 

Anonymkode: 2553c...d50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg mener selvfølgelig ikke at absolutt alle spiste sunt på 70-tallet eller at det kostholdet man hadde da, nødvendigvis var optimalt. Mye har jo dessuten blitt bedre nå, med MYE større utvalg i grønnsaker. For eksempel er brokkoli, aubergine, squash, avokado, vårløk, fennikel og mange andre grønnsaker som er helt vanlige i dag, noe som først kom til Norge på 70-/80-tallet. Nøtter er mye mer tilgjengelige, og man har generelt fått veldig mye mer å velge i når man skal lage mat fra bunnen av.

Det er altså lettere nå en noen gang å lage sunne måltider og ha et godt kosthold.

Allikevel er vi enormt mye feitere nå enn da.

Jeg tror, og dette er hele poenget med trådstart, at det er først og fremst forholdet til mat/drikke og måltider som er helt forandret.

Da spiste man hjemmelaget mat til faste tider, spiste ikke mellom måltidene, sukkerforbruket var langt lavere, og drikke var vann/kaffe/te.

Man fartet mindre rundt og hadde dermed mindre behov for mat på farten. De gangene man reiste, tok man med matpakke. 

Og ikke minst: Det var ikke pølser på hver bensinstasjon, kaffebarer med kaloririk mat og drikke på hvert gatehjørne, boller med 'ta tre betal for to' på Narvesen, osv. og det som fantes av ferdig drikke i kjølediskene, var noen typer brus, og det var stort sett bare for helgekos, bursdager, osv. 

Anonymkode: 2553c...d50

Jeg tror også forholdet til mat har endret seg. Jeg ser det jo selv nå som jeg har lyst til å endre litt, gå ned noen kilo. At jeg spiser jo mye pga kos og kjedsomhet. Det tror jeg ikke de gjorde før. Mat er ikke en knapp ressurs i dag og selvsagt påvirker det oss. 

Anonymkode: edcbc...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...