Jump to content
AnonymBruker

Tanker rundt dagens kosthold

Recommended Posts

AnonymBruker

Nå har jeg lest litt rundt i forumet her, og jeg blir helt slått i bakken av kostholdsvaner og hva folk tror et normalt kosthold er. Jeg er sikkert farget av at jeg er gammel og vokste opp på 70-tallet, men ting har endret seg så til den grad at jeg nesten ikke kan tro det. 

Noen eksempler:

Drikke: For meg er normal drikke i løpet av en dag vann og svart kaffe. Men det folk ser ut til å drikke enorme mengder av, er i tillegg industrielt framstilt iskaffe og iste, brus med og uten kunstige søtningsstoffer, juice, energidrikker og alt mulig annet. Drikk vann og svart kaffe eller te, sier nå jeg, og ting som kakao, kaffe latte, vin og lignende bare en sjelden gang. Og kutt for all del helt ut alle disse industrielt framstilte drikkene som står i kjøleavdelingen på butikkene. Det er utelukkende usunt.

"Kos": Folk mener at de skal sitte og "kose seg" og spise ting bare fordi de ser på TV. Nei! Mat er noe som hører måltidene til. Det er helt absurd å mene at man skal spise når man ser på TV. Kos dere med måltidene i stedet. Ikke sitt og spis sånne dårlige produkter med eller uten sukker, enten de er kalorifattige eller kaloririke.

Sult: Jeg har vokst opp med at om man er sulten og at det er en time til middag, ja, så får man være sulten den timen da. Null stress. (Og så smaker middagen desto bedre da.)

Store deler av befolkningen trenger å omprogrammeres og resettes fullstendig og komme tilbake til røttene.

Anonymkode: 2553c...d50

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig! Altfor mye fokus på alt vi skal "kose oss" med i alle mulige sammenhenger. Akseptert å gå og spise og drikke på noe hele tiden og null måltidsrytme. "Snacking" hele tiden. Og sukker i ALT. Folk vil heller spise pulver enn kål, gulrot og tomat. Og unge mennesker (som min generasjon) kan ikke egentlig lage mat. 

3-4 måltider om dagen, laget av hovedsakelig råvarer og lett prossesserte ting som ost, melk osv, og minimalt med "sukkerkos" hadde hjulpet voldsomt. 

Anonymkode: 2cb73...088

AnonymBruker

Er enig med TS. Som forelder er det sånn vi gjør det, men vi skiller oss litt ut fra de foreldrene vi omgås, dessverre. Der er det vanlig å drikke saft, spise som kos/trøst/stilne sult/spise på følelser og absolutt HELE TIDEN. 

Anonymkode: 4ee97...49d

AnonymBruker

Jeg forstår tankene dine, og er enig i mye. Dagens kosthold og matvaner er, i mange hjem, helt krise. 

Men, samtidig synes jeg du er veldig bastant og drar mange under en kam. At barn sammen med sine foreldre spiser potetgull, smågodt og drikker et glass brus på lørdag er ikke det som skaper overvekt nasjonalt sett. Det er kostholdet i sin helhet, fra mandag til søndag, hver uke, hele året. Hva man spiser på en av ukas 7 dager er ikke det som skaper 50 kilo i sykelig overvekt. Godteriskåla på lørdag er ingen krise. 

Samtidig vil jeg også føye til at mine besteforeldre, på 85 år, er de største kakemonsene jeg kjenner. Deretter kommer naboene mine seilende inn på en solid andreplass, de er i slutten av 70-årene. Så at sukkerbombene bare tilhører dagens (unge) voksne stemmer ikke. Sikkert forskjeller her og der. Men min erfaring er at jeg har et langt mer bevisst forhold til sukker og søtsaker enn den eldre garde. 

Til slutt kan jeg nevne at jeg er veldig kostholdsbevisst, og lever et tilnærmet sukkerfritt liv basert på kjøtt, fisk, frø og grønt. Man behøver ikke spise kålrot og poteter for å spise sunt. 

Anonymkode: d1d5f...7ab

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barn sammen med sine foreldre spiser potetgull, smågodt og drikker et glass brus på lørdag er ikke det som skaper overvekt nasjonalt sett. Det er kostholdet i sin helhet, fra mandag til søndag, hver uke, hele året. Hva man spiser på en av ukas 7 dager er ikke det som skaper 50 kilo i sykelig overvekt. Godteriskåla på lørdag er ingen krise. 

Sitat

Jeg tror du misforstår meg litt. (My bad, i så fall.)

For det var nettopp hverdagskostholdet, og hva som anses som normalt å spise og drikke hver dag uka igjennom, jeg ville ta opp. Selvfølgelig har ikke potetgull, smågodt og et glass brus hver lørdag stort å si. Jeg ville bare ta opp det med at det for mange mennesker tydeligvis er helt normalt å drikke en hel haug med ulike drikker fra kjøledisken, samt "kose seg" hver gang man ser på tv eller film, og mene at det er helt normalt å skulle putte noe i seg da.

Og når det gjelder dine besteforeldre, spiser de sannsynligvis nøkternt hele dagen, pluss at kaken er hjemmebakt og inntas i moderasjon. Det blir noe helt annet enn hva mange av "slankerne" her driver på med.

AnonymBruker

Jeg er helt enig med deg, og jeg har akkurat fylt 30 :)

Anonymkode: a4408...846

Annonse

-jk-
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest litt rundt i forumet her, og jeg blir helt slått i bakken av kostholdsvaner og hva folk tror et normalt kosthold er. Jeg er sikkert farget av at jeg er gammel og vokste opp på 70-tallet, men ting har endret seg så til den grad at jeg nesten ikke kan tro det. 

Noen eksempler:

Drikke: For meg er normal drikke i løpet av en dag vann og svart kaffe. Men det folk ser ut til å drikke enorme mengder av, er i tillegg industrielt framstilt iskaffe og iste, brus med og uten kunstige søtningsstoffer, juice, energidrikker og alt mulig annet. Drikk vann og svart kaffe eller te, sier nå jeg, og ting som kakao, kaffe latte, vin og lignende bare en sjelden gang.

Hvorfor kaffe, hva er sunt med å helle i seg bøttevis med koffein hver dag? Det holder jeg meg langt unna. Her går det i vann og ZERoh! saft (sitron&lime). Og øl eller tørr hvitvin eller cava en sjelden gang.

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår meg litt. (My bad, i så fall.)

For det var nettopp hverdagskostholdet, og hva som anses som normalt å spise og drikke hver dag uka igjennom, jeg ville ta opp. Selvfølgelig har ikke potetgull, smågodt og et glass brus hver lørdag stort å si. Jeg ville bare ta opp det med at det for mange mennesker tydeligvis er helt normalt å drikke en hel haug med ulike drikker fra kjøledisken, samt "kose seg" hver gang man ser på tv eller film, og mene at det er helt normalt å skulle putte noe i seg da.

Og når det gjelder dine besteforeldre, spiser de sannsynligvis nøkternt hele dagen, pluss at kaken er hjemmebakt og inntas i moderasjon. Det blir noe helt annet enn hva mange av "slankerne" her driver på med.

Slik jeg oppfattet innlegget, var der lite rom for helgekos. Misforståelser skjer lett. 

Angående mine besteforeldre og naboene mine, så er det gjerne kjeks på tirsdag, er kakestykke på onsdag og litt twist på torsdag. Ikke store greiene nei, men uvanene er der selv om de er av den eldre garde. 

I tillegg er synet på et «sunt kosthold» veldig ulikt fra «gamledager» og frem til nå. Jeg tenker verken på kaffe eller poteter når jeg skal definere et sunt kosthold. 

AnonymBruker
1 minutt siden, -jk- skrev:

Hvorfor kaffe, hva er sunt med å helle i seg bøttevis med koffein hver dag? Det holder jeg meg langt unna. Her går det i vann og ZERoh! saft (sitron&lime). Og øl eller tørr hvitvin eller cava en sjelden gang.

Jeg heller ikke i meg bøttevis av koffein hver dag. Hvor i all verden har du det fra? Men kaffe er sunt, ja, så lenge man ikke overdriver. ZERoh! derimot, er definitivt usunt. Her er ingredienslisten:

Vann, surhetsregulerende middel (sitronsyre, trinatriumsitrat), naturlig aroma, søtstoffer (sukralose, acesulfame-K, aspartame), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), stabilisator (glyserolestere av trekolofonium, sakkaroseacetatisobutyrat).

Vann og svart kaffe er uendelig mye bedre. Problemet som jeg forsøkte å ta opp, er at folk synes at de må drikke søte drikker i hverdagen. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sult: Jeg har vokst opp med at om man er sulten og at det er en time til middag, ja, så får man være sulten den timen da. Null stress. (Og så smaker middagen desto bedre da.)

Store deler av befolkningen trenger å omprogrammeres og resettes fullstendig og komme tilbake til røttene.

Det er vel rivende likgyldig  hva du gjorde. Du sitter jo ikke med fasiet, og om hva du synes om andres kosthold tror jeg de fleste bryr seg svært lite om.  Nå skal jeg gå å steke meg en Grandiosa også skal jeg skylde ned med 0,5l Cola. Nydelig :)

Anonymkode: 05300...9fa

Ms. Steele
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel rivende likgyldig  hva du gjorde. Du sitter jo ikke med fasiet, og om hva du synes om andres kosthold tror jeg de fleste bryr seg svært lite om.  Nå skal jeg gå å steke meg en Grandiosa også skal jeg skylde ned med 0,5l Cola. Nydelig :)

Anonymkode: 05300...9fa

Akkurat dette vitner vel om hva TS mente i innlegget sitt og du er et produkt av det ;) He he, kos deg med måltidet :) 

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heller ikke i meg bøttevis av koffein hver dag. Hvor i all verden har du det fra? Men kaffe er sunt, ja, så lenge man ikke overdriver. ZERoh! derimot, er definitivt usunt. Her er ingredienslisten:

Vann, surhetsregulerende middel (sitronsyre, trinatriumsitrat), naturlig aroma, søtstoffer (sukralose, acesulfame-K, aspartame), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), stabilisator (glyserolestere av trekolofonium, sakkaroseacetatisobutyrat).

Vann og svart kaffe er uendelig mye bedre. Problemet som jeg forsøkte å ta opp, er at folk synes at de må drikke søte drikker i hverdagen. 

Nei, svart kaffe er ikke sunt. Det er i det store og det hele like lite sunt som et eller to glass zeroh i løpet av dagen..

Anonymkode: 190c7...eb8

DislayName

Vann til tørstedrikk. 1 kopp kaffe på morgenen, og 1-2 kopper te i løpet av dagen. Mat skal stort sett være brensel, og kos innimellom. Folk som må ha supergod gourmetmat hver dag, til hvert eneste måltid har misforstått noe grundig. 

Annonse

AnonymBruker

Enig TS. Og jeg er dessverre skyldig i å ha dårlig kosthold og matvaner selv. Er ikke vokst opp slik, men det har kommet med alderen. Jeg er i 30-årene. 

Jeg drikker kun Pepsi Max. 
Spiser godteri hver eneste dag. 
Kjenner veldig sjelden på sultfølelse, da jeg spiser mellom de store måltidene. 

Helt jævlig, det vet jeg. 

Anonymkode: 6f508...43b

AnonymBruker
1 minutt siden, DislayName skrev:

Vann til tørstedrikk. 1 kopp kaffe på morgenen, og 1-2 kopper te i løpet av dagen. Mat skal stort sett være brensel, og kos innimellom. Folk som må ha supergod gourmetmat hver dag, til hvert eneste måltid har misforstått noe grundig. 

Enig.

(Men supergod gourmetmat kan jo også f.eks. være makrell med sitron også, da, og altså ikke nødvendigvis usunt ;))

SoWhat?

Det er ikke null stress for alle å gå sulten. Blodsukkeret synker når en er sulten, så det er bare å spise noe i mellomtiden. 

Jeg drikker veldig sjelden brus, for det blir jeg "semska" i munnen av. Ikke liker jeg særlig sjokolade eller andre søtsaker heller. Kokosboller og is er godt da, men det legger jeg fort på meg av, så det spiser jeg sjelden 

Men maten jeg spiser er ikke supersunn i helsefreakers øyne. Jeg elsker poteter og pasta. Sauser er også veldig godt.

Og jeg drikker iskaffe iblant, og kaffe latte er supergodt. Og jeg kan godt spise pizza foran TV. En trenger ikke å bli hysterisk  

AnonymBruker

Helt enig, ts! Vi er på fjerdeplass av feite folkeslag i Vest-Europa i følge WHO, med alt det fører med seg av sykdommer. Fedme seiler opp som dødsårsak nummer to i Norge, like bak røyking.

Og kaffe er sunt, i moderasjon, så slutt å kverulere på det, dere! 

Anonymkode: f2e8d...015

DislayName
Just now, AnonymBruker said:

Enig.

(Men supergod gourmetmat kan jo også f.eks. være makrell med sitron også, da, og altså ikke nødvendigvis usunt ;))

Sant! Men, tenkte på mat med mye fett, sukker, salt og enorme mengder animalske produkter. Det er gjerne det som gir rik smak. Og ja, det er godt, men det er ikke særlig bra for kroppen (eller miljøet).

AnonymBruker
13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er ikke null stress for alle å gå sulten. Blodsukkeret synker når en er sulten, så det er bare å spise noe i mellomtiden. 

Jeg drikker veldig sjelden brus, for det blir jeg "semska" i munnen av. Ikke liker jeg særlig sjokolade eller andre søtsaker heller. Kokosboller og is er godt da, men det legger jeg fort på meg av, så det spiser jeg sjelden 

Men maten jeg spiser er ikke supersunn i helsefreakers øyne. Jeg elsker poteter og pasta. Sauser er også veldig godt.

Og jeg drikker iskaffe iblant, og kaffe latte er supergodt. Og jeg kan godt spise pizza foran TV. En trenger ikke å bli hysterisk  

Jeg er hverken hysterisk eller helsefreak, altså. Jeg bare stiller spørsmål ved den (tilsynelatende) utbredte oppfatningen om at man må ha søte drikker og såkalt "kos" hver dag og at normalt sunne måltider ikke er tilstrekkelige i seg selv.

AnonymBruker

Og både poteter, pasta og sauser er bra.

Det er alle disse mellommåltidene og industridrikkene og -snacksen som er problemet.