Gå til innhold

Bruke 18 000 på operasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du har råd til det, så synes jeg du skal gjøre det. Hvis ikke, lar du være.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, jeg hadde ikke betalt 18 000 for å operere en hund. Og ja, jeg har hund.

Anonymkode: f813a...3e9

Dette synes jeg er trist å lese.

18 000 er ikke en gjennomsnittlig månedslønn en gang.

Er man ikke villig til å ofre en månedslønn for hunden sin, da burde man kanskje ikke tatt på seg det ansvaret i utgangspunktet.  

Anonymkode: 874de...0ad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.. men siden du har hund og vurderer dette, regner jeg med du er et voksent menneske og kan bestemme selv:)

Anonymkode: 9bd11...ede

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2020 den 20.29, Thyra skrev:

Be dem holde kjeft og passe sine egne saker. Om du har mulighet til det, og dyrlegen mener det er til det beste for hunden, gjør du det selvsagt. 

Ingen reagerer på at noen bruker 18 000 på ferie eller ny sofa. Men å bruke 18 000 på et dyr blir av en eller annen grunn feil for en del mennesker... 

Fordi det er galskap å bruke så mye penger på et ut. Et dyr er et dyr, og ikke et menneske. 

Anonymkode: 51d87...9f8

Skrevet (endret)

Hunden vår ble veldig syk bare 1.5 år gammel. Det hele gikk faktisk veldig fort og han gikk ila 1,5 uke fra redusert med oppfølging til alvorlig syk. Ny tur til veterinæren ble det og da sa veterinær selv at de kunne utrede hvis de ikke fikk bekreftet en stygg mistanke når bedøvelsen hadde fungert. Dette ville med forsikring da lande på til sammen 20.000 over et år med behandling og rehabilitering på medisiner, men om det var det de trodde hadde han da utsikter for et godt liv i mange år med i værste fall smertestillende den absolutt siste tiden igjen. Vi ville fått delt opp regningene over to år på slik "restkonto" dette avtalte vi før de satte bedøvelse og innsovning da han måtte gjennom blodprøver og røntgen uansett og var redd på grunn av redusert allmenntilstand og smerter. Vi elsket den hunden og bestemte som skrevet over at om dette ville være en mulighet gikk vi for den selv om rehabiliteringen ville bli preget av oppfølging, betennelsesdempende, tilskudd for å minske påvirkning av organer og smertestillende i 6-12 mnd. Summen på første behandling den aktuelle dagen ville bli 7500,- oppå de 20 lappene vi kunne dele opp. Hvorfor vurderte vi det? Fordi hunden var et familiemedlem selv om det var et kjæledyr og en veldig fantastisk hund. Som sagt, vi var heldige og hadde forsikring på han så summen ble jo mindre. Hadde vi hatt økonomien til det ville vi betalt hele summen der og da hvis det hadde blitt det 💖🌺 

Men... Det må jammen være forskjellig praksis basert på trynefaktor hos forsikringsselskapene for vi fikk heller ikke forsikret omplasseringshundene vi skulle ha som var drøyt 5 år for noen år siden vi heller fordi de ikke var tilstrekkelig fulgt opp før de kom til oss m.m så tviler i grunn ikke på at du ikke får det, men forsøk igjen og forklar at de kan utelukke det aktuelle problemområdet og at hunden din både fortjener og har rett på forsikring! 

Endret av Nuka
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er galskap å bruke så mye penger på et ut. Et dyr er et dyr, og ikke et menneske. 

Hvorfor er det ikke galskap å bruke så mye penger på en klokke eller en veske, da? Eller en reise? 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt innafor, og normalt, å bruke så mye penger på et dyr. 

Det er ikke menneskeliggjøring av dyr å sørge for at de har det bra. Det er et ansvar alle dyreeiere påtar seg når de går til anskaffelse av dyr. Det er et levende vesen med egenverdi. 

Å IKKE bruke penger på dem derimot, er å redusere hunden fra et levende dyr til en gjenstand. Bruk og kast, liksom. Om hunden blir syk eller skadet, og man ikke skal bruke penger på den, hva er alternativet da? Avlive den eller la den gå med smerter. Og om det er løsninga bør man strengt tatt ikke ha dyr.  

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg stusser litt over dere som sier dere har hund og ikke ville betalt for operasjonen. Hvorfor har dere da hund? Dette er jo grov omsorgssvikt. Hva velger dere da å gjøre? Avlive eller la hundene leve i smerter?

18 000 er mye penger, men det er nå engang det det koster. Skaffer man seg et dyr skal man passe på det og gi dyret det det trenger. 

Endret av Nutz
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dyr er dyr - og de som velger å kjøpe dem påtar seg et ansvar. Hund koster penger, og blir hunden syk så må man bare bla opp lommeboken. Ellers kan man la være å skaffe seg dem i utgangspunktet.

Anonymkode: c8c6e...396

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen argumenter her i innlegget. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt en vurdering av hvor stor utnytte bikkja hadde fått av det. Det er ikke uvanlig at hunder ikke kommer seg etter slike operasjoner, og at de ender opp med redusert livskvalitet. I det tilfellet ville jeg sagt at det er egoistisk å operere, fordi det er hva eieren ønsker og ikke hva som er best for dyret. Hundens velferd skal alltid ha første prioritet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg brukte nærmere 40-50 000 på katten min, som gikk gjennom flere operasjoner for kreft og en for å operere ut tenner. Dersom man har mulighet til det, ser jeg det ikke om et spørsmål engang. Det er det familiemedlem. 💗
Nå har jeg forsikring på mine nåværende katter, heldigvis.

Anonymkode: 26696...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS :) Sjekk om det finnes en veterinær i nærheten som har spesiell kompetanse på området. Det er ikke alle hunder med PL som blir operert, det er visst blitt mer vanlig med behandling/trening. Jobber selv med en veterinær som også er osteopat, var hun som fortalte meg om dette :) Regner med at det er en miniatyrhund, siden de er mest utsatt for PL, og da kan den jo fint leve i 10 år til... 

Anonymkode: 00fd3...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...