AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Har fått en hund som er omplassert og er 5 år gammel. Har hatt hun i ca 8 mnd og blitt veldig glad i henne, tanken på at hun engang skal bli borte gjør meg svært trist. I hjemmet hun bodde i før brydde de seg ikke og hadde derfor ikke forsikring på hun. Da jeg ringte forsikringsselskapet ville de ikke ha forsikring med mindre denne var kjempe dyr pga alder i tillegg til at rasen er utsatt for mye arvelige sykdommer. Etter dette gikk jeg til dyrlege for helsesjekk, og fikk vite hun har patella i begge beina. Operasjon vil koste 18 000 kr. Ville dere brukt så mye på hunden deres? Jeg vil egentlig gjøre det men alle kaller meg dum som vurderer dette Anonymkode: 5b0aa...948
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg helt klart gjort det. De som kaller deg dum for at du vurderer det er gjerne de samme som sier at "du kan jo bare få deg en ny hund". Anonymkode: 71555...c49 16
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Er dine penger, bruk de på hva du vil ! Anonymkode: c3ccd...541 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Det er vel heller snakk om helsen til hunden din, vil den bli bedre, vil den slite med mye smerter i etterkant. Ser at det er lang rehab for hunden. Er dette det beste for hunden din. Hva sier veterinæren om utsiktene? Anonymkode: 25dba...af5 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Jeg ville gjort det! Min katt ble påkjørt og jeg betalte 25.000 på operasjon. Det var ikke et spørsmål en gang om å redde henne. Jeg fikk også høre «det er jo bare en katt», og helt ærlig ser jeg ned på mennesker som sier slikt. Det er ikke «bare en katt/hund». Det et liv, og et dyr jeg er kjempeglad i. Anonymkode: b380d...42d 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Er jo ditt valg... For meg, nei. Du vil alltid få en ny hund å bli glad i. Måtte avlive min etter 3år pga sykdom, tok det tungt. Men jeg valgte å fokusere på å få en ny valp å bruke tiden på raskt etterpå.... 🙂 Nå er den 1år, frisk og rask. Anonymkode: 0ea4e...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Jeg brukte 22 000 eller noe sånt på katten min. Hvis du har råd til det og sjansen er stor for at operasjonen blir vellykket så er det ingen andre sin business hva du bruker de pengene på. 5 år er jo ikke så gammelt, hvilken rase er det? Har hunden noen andre helseproblemer eller sykdommer? Anonymkode: 53f81...a39 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg brukte 22 000 eller noe sånt på katten min. Hvis du har råd til det og sjansen er stor for at operasjonen blir vellykket så er det ingen andre sin business hva du bruker de pengene på. 5 år er jo ikke så gammelt, hvilken rase er det? Har hunden noen andre helseproblemer eller sykdommer? Anonymkode: 53f81...a39 Katten jeg hadde før det døde forresten tidlig av en sykdom hun ikke kunne bli frisk av hvis jeg kunne betalt 20 000 for å få hun tilbake og frisk nå så ville jeg gjort det på sekundet 🥰 det er det jeg tenker på når kjæledyrene blir dyre Anonymkode: 53f81...a39 3
Thyra Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått en hund som er omplassert og er 5 år gammel. Har hatt hun i ca 8 mnd og blitt veldig glad i henne, tanken på at hun engang skal bli borte gjør meg svært trist. I hjemmet hun bodde i før brydde de seg ikke og hadde derfor ikke forsikring på hun. Da jeg ringte forsikringsselskapet ville de ikke ha forsikring med mindre denne var kjempe dyr pga alder i tillegg til at rasen er utsatt for mye arvelige sykdommer. Etter dette gikk jeg til dyrlege for helsesjekk, og fikk vite hun har patella i begge beina. Operasjon vil koste 18 000 kr. Ville dere brukt så mye på hunden deres? Jeg vil egentlig gjøre det men alle kaller meg dum som vurderer dette Anonymkode: 5b0aa...948 Be dem holde kjeft og passe sine egne saker. Om du har mulighet til det, og dyrlegen mener det er til det beste for hunden, gjør du det selvsagt. Ingen reagerer på at noen bruker 18 000 på ferie eller ny sofa. Men å bruke 18 000 på et dyr blir av en eller annen grunn feil for en del mennesker... 17
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Hadde gjort det uten tvil Anonymkode: 7f563...992 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Jeg liker ikke denne menneskeliggjøringen av dyr (dyr er dyr og blir aldri et menneske), men man blir veldig glad i et kjæledyr og hadde jeg hatt et kjæledyr som ble syk og trengte en dyr operasjon, ville jeg betalt uten å nøle (dersom jeg hadde råd til det) og ville faktisk blitt sint på mennesker som hadde sagt at det var for dyrt å redde et liv man er glad i. Hadde en katt da jeg var liten som døde av sykdom, kunne ikke reddes av en operasjon og jeg hadde sorg i flere måneder etter at katten døde. Anonymkode: 1b453...f94 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Her er det snakk om en hund på 5 år, hvilket betyr at den kan leve i 5-10 år til avhengig av rase. Hvis jeg var nokså sikker på at hunden ikke ville lide de neste månedene, samt at sjansen for at operasjonen blir vellykket er stor, så ville jeg operert. Jeg synes det er veldig viktig å tenke over om det er god dyrevelferd å operere. Vet om tilfeller der dyr er blitt operert, hvilket har kjøpt dyret ekstra tid, men da med det resultatet at dyret har levd sine siste måneder og år med store smerter. Forøvrig synes jeg ikke 18000 er mye å bruke på en operasjon. Noen velger å bruke pengene sine på vesker og klær, noen på bil, andre bruker pengene sine på dyrene Anonymkode: 81ba9...b46 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Du har en hund som såvidt er halvveis i livet, selvfølgelig betaler man for den operasjonen. 18 000 kr er bare småpenger, det er innkjøpsprisen på en hund det. Du vil betale mye mer for forsikring i løpet av et liv, og nyresykdommen til hunden min kostet totalt 70 000 kr. Hadde heldigvis forsikring, men hadde betalt det om jeg ikke hadde forsikring. Anonymkode: c8c6e...396 2
Gjest hellokitty Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Ville gjort det uten å blunke. Har selv en katt med sykdom. Jeg har forsikring men det var bare flaks. Jeg tegnet forsikring halvannet år for sykdommen ble oppdaget. Men hadde jeg ikke hatt ville jeg gjort alt for å finne pengene for dyrlegen. For det krever to undersøkelser i året i tillegg medisiner. Hør med klinikken om de tilbyr en nedbetalingsordning. Og nå vet ikke jeg hvilket forsikringsselskap du var i kontakt med, men om det ikke var Agria går det an å høre om du kan få forsikring der.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 om operasjonen resulterte i at den ble helt frisk så ja. om det resulterte i et liv på medisiner, etterbehandlinger ol så nei. ikke fordi det står på pengene men vil ikke at dyret skal lide Anonymkode: ae521...c63 3
Bingeline Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Problemet med dyr er jo at ein ikkje kan forklare dei kva som kjem til å skje. Eg synest det er litt viktig å sjå på kor mykje stress og frykt dyret kjem til å ha før det blir friskt att. Vi har ein ganske engsteleg hannkatt, og eg ville ha vore skeptisk til å operere han, med mindre det var fort gjort og kort rehabilitering, for den tida han var "nede" ville truleg ha vore heilt grusom for han. Den andre vesle katta ville eg vurdert det ulikt med, ho er kulare i hovudet. Eg synest ikkje 18 000 er mykje for ein operasjon, tatt i betraktning at det kostar 12 000 med ein ny AC-kompressor til ein bil... 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 18000 kr operasjon for en hund?? Folk er sinnsyke. Man menneskeliggjør hunder. Anonymkode: 023da...fec 1
SansaS Skrevet 31. juli 2020 #18 Skrevet 31. juli 2020 (endret) De som sier at det «bare» er en hund etc er oftest folk som ikke har hund selv. Herligfred. Folk kan betale tusenvis I året på frisør, ferieturer, utstyr til bil og hobbyer, men ikke forstå at et kjæledyr man har i årevis er verd mer enn en slik sum penger? 🙄 Endret 31. juli 2020 av SansaS 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 18000 kr operasjon for en hund?? Folk er sinnsyke. Man menneskeliggjør hunder. Anonymkode: 023da...fec Hva har det med saken å gjøre? Selv om man bruker 18 000 kr på en hund, betyr ikke det nødvendigvis at man menneskeliggjør den. Hva med sofaen jeg har, den betalte jeg 100 000 kr for, betyr det at den er et menneske? Har selv hatt hund i mange år, den var heldigvis frisk og rask i alle år, men hadde lett brukt 18 000 kr på den om det var nødvendig. Og fortsatt er den en hund, ikke et menneske.. Det er når folk kler på hunden sin alskens unødvendige klær, bærer den rundt i en veske, gir den menneskemat og duller med den som om den var en liten baby, behandler den som en unge, det er da de menneskeliggjør den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå