AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #21 Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, Dævendøtte skrev: Hva har det med saken å gjøre? Selv om man bruker 18 000 kr på en hund, betyr ikke det nødvendigvis at man menneskeliggjør den. Hva med sofaen jeg har, den betalte jeg 100 000 kr for, betyr det at den er et menneske? Har selv hatt hund i mange år, den var heldigvis frisk og rask i alle år, men hadde lett brukt 18 000 kr på den om det var nødvendig. Og fortsatt er den en hund, ikke et menneske.. Det er når folk kler på hunden sin alskens unødvendige klær, bærer den rundt i en veske, gir den menneskemat og duller med den som om den var en liten baby, behandler den som en unge, det er da de menneskeliggjør den. Har inntrykk av at det ofte er fattige navere som svir av sinnsyke summer på kjæledyrene sine. Og de klager over dårlig råd.. Anonymkode: 023da...fec
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #22 Skrevet 31. juli 2020 Min hund måtte også opereres for det i begge beina, og jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. Forsikringen tok riktignok mye av regninga, men jeg ville gjort det uansett Anonymkode: ca8b7...539 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 31. juli 2020 #23 Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykk av at det ofte er fattige navere som svir av sinnsyke summer på kjæledyrene sine. Og de klager over dårlig råd.. Anonymkode: 023da...fec Hva slags inntrykk du har, trenger ikke nødvendigvis å ha noe med fakta å gjøre. Kanskje kjæledyret er det eneste lyspunktet i tilværelsen deres. Medmenneskelighet og forståelse for andre, faller ikke like enkelt for alle, dessverre.
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 31. juli 2020 #24 Skrevet 31. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fått en hund som er omplassert og er 5 år gammel. Har hatt hun i ca 8 mnd og blitt veldig glad i henne, tanken på at hun engang skal bli borte gjør meg svært trist. I hjemmet hun bodde i før brydde de seg ikke og hadde derfor ikke forsikring på hun. Da jeg ringte forsikringsselskapet ville de ikke ha forsikring med mindre denne var kjempe dyr pga alder i tillegg til at rasen er utsatt for mye arvelige sykdommer. Etter dette gikk jeg til dyrlege for helsesjekk, og fikk vite hun har patella i begge beina. Operasjon vil koste 18 000 kr. Ville dere brukt så mye på hunden deres? Jeg vil egentlig gjøre det men alle kaller meg dum som vurderer dette Anonymkode: 5b0aa...948 Det er ingen grunn til å kalle deg dum. Personlig ville jeg ikke brukt 18000 på det.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #25 Skrevet 31. juli 2020 Jeg vil si det avhenger helt av utsiktene etter operasjon. Hvis det er gode utsikter vil jo det tale til fordel for operasjon, men hvis man lar hunden gå gjennom unødvendig smerte og plager får man jo vurdere det. Jeg er ikke kjent med hundens utgangspunkt eller operasjonen på hunder i det hele tatt, men det er nå slik jeg ville ha tenkt. I tillegg bør vel kanskje alder og forventet levetid tas med i betraktning. Det var slik det ble vurdert da den gamle katten min fikk kreft, men da var det noen andre som hadde overtatt den et par år tidligere. Veldig fin pus, men gammel og det ville ikke ha vært menneskelig å prøve å holde den katten i live dessverre. Anonymkode: 1e884...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #26 Skrevet 31. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: 18000 kr operasjon for en hund?? Folk er sinnsyke. Man menneskeliggjør hunder. Anonymkode: 023da...fec Folk har helt klart ikke peiling på hva dyrlegeregninger kan koste. Livmorbetennelse en lørdag kveld kan koste 25 000 kr. Selvfølgelig blar man opp dersom dyret blir sykt, det er et ansvar man påtar seg når man kjøper dyret. Anonymkode: c8c6e...396 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #27 Skrevet 31. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykk av at det ofte er fattige navere som svir av sinnsyke summer på kjæledyrene sine. Og de klager over dårlig råd.. Anonymkode: 023da...fec Har mastergrad om det får deg til å føle deg bedre Anonymkode: 5b0aa...948 1
Høyeheler Skrevet 31. juli 2020 #28 Skrevet 31. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykk av at det ofte er fattige navere som svir av sinnsyke summer på kjæledyrene sine. Og de klager over dårlig råd.. Anonymkode: 023da...fec Har mastergrad om det får deg til å føle deg bedre Lurer på hvor du har fått dette inntrykket fra? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #29 Skrevet 1. august 2020 Hvis hd har patellaluksasjon som må opereres i BEGGE beina, da må du ha hørt feil. De pleier å ligge på 15-20k PER bein. Dobbelsjekk prisen igjen med veterinæren du. Anonymkode: 14dfa...f13 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #30 Skrevet 1. august 2020 Om jeg så måtte selge huset for å redde hunden min, så hadde jeg gjort det. Du kan ta opp et lån og betale bare litt i gangen? Sjokkert over at folk i det hele tatt «vurderer». Hva er alternativet, om jeg får spørre.. Hva med å forsikre hunden til neste gang? Anonymkode: a6d74...1ce
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #31 Skrevet 1. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg så måtte selge huset for å redde hunden min, så hadde jeg gjort det. Du kan ta opp et lån og betale bare litt i gangen? Sjokkert over at folk i det hele tatt «vurderer». Hva er alternativet, om jeg får spørre.. Hva med å forsikre hunden til neste gang? Anonymkode: a6d74...1ce Les innlegget da ditt brød. Den er omplassert og var for gammel til at jeg fikk forsikring på den. Er så irriterende med bedrevitere som ikke engang gidder lese infoen Anonymkode: 5b0aa...948 2
Determegja Skrevet 1. august 2020 #32 Skrevet 1. august 2020 Dette bestemmer du selv. Trenger ikke si så mye til andre. Jeg ville selv vurdert det ja. Men har råd og 18000 er ikke det som veltet lasset selv om det er mye penger. Ville kanskje ikke gjort det om det skapte større økonomiske utfordringer.
Thyra Skrevet 1. august 2020 #33 Skrevet 1. august 2020 På 31.7.2020 den 8.56, AnonymBruker skrev: 18000 kr operasjon for en hund?? Folk er sinnsyke. Man menneskeliggjør hunder. Anonymkode: 023da...fec Bedre å bruke 18 000 på en veske, en brudekjole, en diamantring, en klokke, et stereoanlegg, en ferie e.l...? 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #34 Skrevet 4. august 2020 Jeg var i samme situasjon som deg. Hunden min måtte operere begge bakbeina pga patella. Her var prisen 23000 kr per bein. Forsikringen dekket det ikke fordi hun var omplasseringshund. Hunden min opererte begge og ble helt bra, trengte ikke rehabilitering. Hun var 6 år når hun ble operert. Er i dag frisk og rask. Feriebudsjettet røyk, men det går helt fint. Vil heller ha hunden i flere år enn tur til syden:) Anonymkode: d245b...15f 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #35 Skrevet 4. august 2020 På 31.7.2020 den 9.02, Dævendøtte skrev: Hva har det med saken å gjøre? Selv om man bruker 18 000 kr på en hund, betyr ikke det nødvendigvis at man menneskeliggjør den. Hva med sofaen jeg har, den betalte jeg 100 000 kr for, betyr det at den er et menneske? Har selv hatt hund i mange år, den var heldigvis frisk og rask i alle år, men hadde lett brukt 18 000 kr på den om det var nødvendig. Og fortsatt er den en hund, ikke et menneske.. Det er når folk kler på hunden sin alskens unødvendige klær, bærer den rundt i en veske, gir den menneskemat og duller med den som om den var en liten baby, behandler den som en unge, det er da de menneskeliggjør den. Å betale 100 000 for en sofa er sinnsykt i seg selv. Og nei, jeg hadde ikke betalt 18 000 for å operere en hund. Og ja, jeg har hund. Anonymkode: f813a...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #36 Skrevet 4. august 2020 Det er en del ved dette innlegget som skurrer..Du fikk ikke forsikring fordi de mente at en 5 år gammel hund var for gammel? Det kan ikke stemme.. Har selv hatt forsikringer på både 13 og 15 år gamle hunder, ofte etter at de er 10 år så faller bort litt diverse av det som dekkes men ikke når hunden er 5. Arvelige sykdommer, veldig mange hunder har det så det er heller ingen grunn. Patella luksasjon skjer ofte med mindre hunder typ yorkie og chihuahua, disse blir fort 14-15 år gamle. 18 000,- er billig for begge ja...håper dette er et seriøst sted. Det skulle ikke vært lov til å eie hund/katt i Norge uten forsikring. Grunnen til at mange dropper det er at de uansett ikke gidder å bruke penger på en "ting" og det kommer en skade så da er det bedre å avlive. Jeg så så mye ille da jeg jobbet som dyrepleier at jeg ikke holdt ut i veldig mange år. De som ikke en gang ville betalt 18 000,- på hunden sin burde ikke hatt hund. Var det snakk om over 100 000,- så kan jeg forstå det, men alle i Norge kan få skrapt sammen 18 000,- om det var nødvendig. Dette er et ansvar man påtar seg når man VELGER å skaffe seg hund. Om du ikke vil betale for behandlig av dyret ditt/ ikke kan ta vare på det, så aldri skaff deg dyr; ditt valg! Anonymkode: 0ac21...e44
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #37 Skrevet 4. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å betale 100 000 for en sofa er sinnsykt i seg selv. Og nei, jeg hadde ikke betalt 18 000 for å operere en hund. Og ja, jeg har hund. Anonymkode: f813a...3e9 Du hadde ikke betalt 18 000 kr for operasjon på en hund? Hvorfor ikke? Du har påtatt deg et ansvar, et levende liv. 18 000 kr er knapt kjøpesummen på en hund idag, det er det det koster deg å kjøpe ny hund, og du vil heller det enn å betale for hunden du allerede har? Dyrlegeregninger kommer fort på 25-40 000 kr og mer, og er man ikke forberedt på det eller har forsikring så bør man ikke ha hund, beklager. Jeg er stor tilhenger av setningen; Hund er ikke for alle. Anonymkode: c8c6e...396 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. august 2020 #38 Skrevet 4. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å betale 100 000 for en sofa er sinnsykt i seg selv. Og nei, jeg hadde ikke betalt 18 000 for å operere en hund. Og ja, jeg har hund. Anonymkode: f813a...3e9 Har hatt sofaen i ti år nå og den er fortsatt like fin, jeg har aldri angret på det kjøpet. Regner med at jeg har den i tjue år til. Så med tanke på prisen, så blir det ikke så galt til slutt. De fleste jeg kjenner, bytter ut sofaen før det har gått 30 år, ikke bare en gang. Jeg hadde lett betalt 18 000 kr for å operere hunden min om den var ung og det var store muligheter for at den ble frisk etterpå. Men jeg har også forsikring på hunden min, så jeg hadde nok sluppet det alternativet.
Høyeheler Skrevet 4. august 2020 #39 Skrevet 4. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde ikke betalt 18 000 kr for operasjon på en hund? Hvorfor ikke? Du har påtatt deg et ansvar, et levende liv. 18 000 kr er knapt kjøpesummen på en hund idag, det er det det koster deg å kjøpe ny hund, og du vil heller det enn å betale for hunden du allerede har? Dyrlegeregninger kommer fort på 25-40 000 kr og mer, og er man ikke forberedt på det eller har forsikring så bør man ikke ha hund, beklager. Jeg er stor tilhenger av setningen; Hund er ikke for alle. Anonymkode: c8c6e...396 Ferdig snakket. Veldig bra. 2
Julie Skrevet 4. august 2020 #40 Skrevet 4. august 2020 Hva du enn går for, sørg for å ta noen faktamomenter i betraktning før du bestemmer deg. Prio1- hva er oddsen for at hunden blir helt bra etter inngrepet? Svært sannsynlig,sannsynlig,50/50..? - Vil inngrepet medføre noen form for begrensninger på bruk av hunden, i et langsiktig perspektiv? - Må hunden gjennom rehabilitering etter inngrepet? Hvis ja; i hvilket omfang og til hvilken pris? - Hvordan er helsa på hunden forøvrig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå