Gå til innhold

prevensjon og moral går det sammen???????

ellapille

Anbefalte innlegg

Hvis datteren din kommer som 14-15-16 åring og sier at hun er seksuelt aktiv og ber om p-piller, hva sier du da.

Er det slik at vi pakker på dem disse pillene fordi den store skrekken er at de skal bli gravide.

Man kan ikke låse dem inne, ikke holde dem i hånda.

Ungene blir proppa med den kalle fakta,statistikker,konsekvenser, hva fornuften sier o.s.v.

Hvis unga ble undervist i moral og holdninger på skolen og at foreldre snakka skikkelig med ungen sin, da ville ting ha vært annerledes.

Jeg vil si at dette er ikke ment til alle foreldre, heldigvis så finnes det flest oppegående.

Prat, la en høyere moral styre litt, ikke bare kalde fakta, men rett og slett at døtrene våre lærer å respektere seg selv. Hva slags syn folk får på en om man er billig. Tenk å kunne få jentene til å tenke litt gammeldags, men helt rett også, at de sparer seg til den personen de virkelig er glad i.Moralen til oss foreldre er jo ikke bedre hvis vi løser problemet med å si ok , her er 100 kroner til en 3 månederspakning. Hvilke signaler gir du da? :evil: :evil: Nemlig at det er ok. :evil: :evil:

Jeg mener at man ikke skal si ja med en gang. Men prøv alt du kan å få jenta til å vente litt med sex før hun er litt eldre. Vet jentene foreksempel at de har utrolig lite glede av sex før de er passert 20 år. Kroppen er ikke helt ferdigutviklet på alle plan selv om man er i puberteten.

At det er bare å ta pillen for da er alle problemer løst.

At man kan hoppe til køys å være trygg.

Hva sier det om oss foreldre hvis vi tar lett på det.

Det er ikke ok og begynne voksenlivet når man er barn.

Jentene våre må læres opp til å si nei og ha respekt for sin egen person.

Tar jeg fullstendig feil eller?

Ellapille. :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cassandra, ikke innlogget

Jeg vil så klart snakke med jentene mine om seksualitet når den tid kommer, men som du selv sier: Jeg kan ikke være alle steder til enhver tid, ei heller skal jeg være det. Jeg ønsker så klart at barna mine skal vente med sex til de finner en de føler seg trygg sammen med. Om det blir når de er 16 eller 20 år er en sak JEG ikke kan styre. Det jeg KAN hjelpe dem med er å gi dem annledning til å få de nøvendige preventiver for å unngå uønskede svangerskap, og IKKE minst sykdommer. Hvis en av jentene mine ytrer dette ønsket i 15 års alderen så ville jeg faktisk fulgt henne til legen. Jeg tror det hadde hatt mot sin hensikt å satt seg på bakbena fordi JEG mente det var umoralsk og galt. Jeg tror toget er gått på et tidligere tidspunkt når det gjelder min påvirkningskraft. Har jenta kommet så langt at hun ber om prevensjon, så skal hun få det.

Men....... så klart...... jeg ville nok hatt en alvorlig samtale med henne likevel... snakket med henne om kroppens verdi. Hennes kropps verdi. At det slett ikke er noe en bare deler ut i øst og vest, men at det bør ligge visse kriterier tilstede for å inngå et seksult forhold.

Jeg husker bare selv hvor spennende alt var, hvor fantastisk sex skulle være. Jeg leste da Romantikk, ikke sant.....!!

Grell var virkeligheten den gang da. Men mine barn kan dessverre ikke leve livet sitt på mine erfaringer. Dem må de samle selv. Og det vil helt sikkert være til min store sorg innimellom.

Guuuuuud, jeg gruer meg. Er det noen som er et serum så jeg kan beholde dem små i sånn ca. 15 år til???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min første kjæreste som 15 åring, bestillte mamma en time hos legen for meg slik at jeg kunne få p- piller.

Jeg ville hatt sex uansett, og jeg er glad jeg fikk prevensjon.

Det er bedre å være på den sikre siden.

Tror ikke det er noen god ide og nekte datteren å få pillen, og det at hun spør om å få den, viser bare at hun er ansvarsbevisst.

Det hadde vært værre om hun lå med gutter uten prevensjon. Det er ikke alltid unge er påpasselige med kondom, og med pillen kan man ihvertfall forhindre uønsket graviditet.

Dessuten er pillen somregel bra for syklusen. Man får regelmessin mens, og mindre smerter.

Og i noen tilfeller blir man litt humørsyk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre at hun får p-piller enn at hun kommer hjem og er gravid.

Jeg kan snakke med henne til jeg blir grønn i trynet,a nbefalinger om ditt og datt, men avgjørelsen den tar hun selv, uavhengig av meg.

Bedre å være føre var.-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er jo enig i det som blir sagt til en viss grad, men da jeg var på den alderen så var det ingen snakk hjemme om noen ting og venninnene mine ga nok på sin måte inntrykk av det samme.

Ungdommer går ut i voksenlivet med ikke noe peiling.

Bare positive forventninger.

Og det er og glorifisere det hele.

Det å begynne å snakke om litt sånne voksenting når de er tenåringer er for sent. Da er man dømt til å mislykkes hvis du håper å få kontakt og at de skal følge det du sier.

Det nytter ikke å si at når hun får sin første mens at da må hun si ifra , for da må det kjøpes bind.

Det blir litt fattigslig synes jeg.

Eller ikke prate om dette med gutter , jenter og sex, respekt for seg selv,før den dagen de kommer hjem å sier at de er seksuelt aktive.

Jeg mener at det er såpass mange jenter som ikke sier i fra, har sex , blir gravide, får sykdommer og etter en stund ser ned på seg selv fordi de ikke visste noen ting.

Jeg var 14 da mensen kom og hjemme prata vi ikke om noen ting, hva visste jeg om mensen annet enn at det var blod og jeg kunne lage barn.

Hva med hva som skjer med kroppen da?

Ungdommer er jo i en berg og dalbane av hormoner som styrer dem.

Skal ikke vi foreldre bli litt flinkere til å snakke slik at når tiden kommer , så er de ikke like usikre. Ungdom blir jo så flaue og synes vi er megateite hvis vi tvinger dem til å snakke om det når de er i den hormonstormen som tenåringer.

Jeg fikk barn da jeg var 16 år og jeg skulle så inderlig gjerne visst mer, vært forberedt.

Det å si at p-piller er ok fordi man ikke vil at barn skal få barn er en ting.

Man har ikke sjans til å nå fram eller påvirke tankegangen hvis man begynner for sent.

Jeg påstår at man kan begynne å snakke litt om kroppen i 5-6 klasse.

I dag er ungen min 14,5 år og er så rolig med tanke på dette.

Barnet spør og jeg svarer og ofte har vi de samtalene.

Barnet mitt har til og med lagt seg opp visse meninger om hva det vil og hvilke meninger det har om visse andre i samme alder.

Unger kan jo som sagt være med å påvirke hverandre i positiv retning også.

Man må snakke mer med barna.

Jeg synes ikke at det er bare ok og slenge ei pakke p-piller på bordet og se saken som løst.

For å sette det på spissen da selvfølgelig.

Ellapille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tema du tok opp her Ellapille!! Jeg ble mor veldig ung, akkurat som deg. Jeg har en datter på snart 16, og jeg har snakket moral og prevensjon. Det er viktig å begrunne hvorfor. Jeg ville ikke at hun skulle bli gravid. Jeg har gitt henne alle fakta. Kjæreste fikk hun nesten 15 år gammel. P-piller får jentene i den alderen, gratis har jeg hørt. Da jeg brakte det på bane hadde hun allerede skaffet dem. Det er slutt med henne og kjæresten for lenge siden, men hun sier sjøl at moral er viktig. Men jeg støtter henne i mange ting, og det er meget viktig også at vi setter grenser. Men begrunn alltid hvorfor du sier nei til en ungdom. Man skal ha tid til å lytte, diskuterer saker og ting. Meget viktig med mye omsorg, og vis dem respekt i tillegg til toleranse, og sist men ikke minst si til dem at du er glad i dem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når systemet har blitt slik at barn kan skaffe prevensjon uten at foreldre vet om det, så er det jo et tegn på at vi ikke vet så mye om dem.

Ikke noe kritikk til deg som fortalte det i innlegget over altså.

Dette er en sjenerell mening til alle.

Så synes jeg at det blir for lettvint for ungdommene, vi blir jo holdt utenfor med vilje.

Barn kan de få, ha sex , drikke seg skitings, og finne på andre ting, men vi foreldre blir holdt utenfor.

Dette med at barn kan skaffe seg p- piller uten at foreldre vet om det er jeg imot.

Det blir som om å motarbeide den åpenheten foreldre ønsker å ha med sine barn.

Og hvis tenåringene synes de er så voksne, så bør de i alle fall prøve å snakken med mor og far. Lettere sagt enn gjort, jeg vet det.

Ja de er på en måte barn, men de fortjener å bli arrestert med sine egne

argumenter så får de en forsmak av hva det vil si og bli voksen.

Det er kanskje brutalt, men helt nødvendig, det er jo slik de lærer å tenke og argumentere for seg.

Er det ikke?

Ellapille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at ungdom kan få p-piller (og abort) uten at foreldrene vet om det, jeg. Hvor enkelt er det egentlig å snakke med foreldre om sex når man akkurat har begynt? Ikke enkelt selv om man har verdens beste foreldre. Og det at barna tar et slikt initiativ selv, viser jo at de er ansvarsfulle som selvstendige individer.

En er aldri så voksen som når man er 15-16 år. Man er aldri så sårbar som når man er den "eneste i verden" som ikke har hatt sex. Foreldre er aldri så teite som når de vil snakke om dette, for foreldre har ganske enkelt ikke seksualliv, og om de har det, vil tenåringen helst slippe å vite det (for det er jo helt pjuuuk, ikke sant?).

Jeg begynte med p-piller da jeg var 15 år, pga sterke menssmerter. Jaaaada, sa mammas venner, er du helt teit eller? Jeg hadde gutter på overnattingsbesøk også fra jeg var 15 år. Mamma ble enda teitere i sine venners øyne, og jeg er sikker på at mange gikk og ventet på at jeg skulle bli gravid. Det er bare det at mamma for lenge siden hadde fortalt meg at det er masse man kan gjøre for å "kose seg" uten å ha samleie. Fortalt det FØR det ble for flaut og UTEN å gå i noen detaljer. Det var mer et åpent utsagn, noe som gjorde det spennende. Dermed hadde jeg en seksualitet som ikke krevde prevensjon for å ikke bli gravid. Mens alle vennene lo av min mor, og min moral nok ble vurdert som temmelig lav.

Jeg var over 18 år da jomfruhinna sprakk. Jeg er nå over 30, og har fremdeles ikke hatt noen uønskede svangerskap. Og jeg går fremdeles på p-piller.

Moralen er? Se an ditt eget barn. Gi den frihet barnet fortjener, både med p-piller og kjærester. Vis tillit. Og snakk sammen uten å forvente at dere kan diskutere ulike vibratorer. Og som noen sier her, gi barnet følelsen av stor egenverdi lenge FØR man kommer til tenårene. Og pass på ditt eget seksualliv så det ikke blir påtrengende for barna dine.

Og til deg som sier sex ikke er godt før man er 20 år.... HALLO?????

Jeg hadde fantastisk "sex" fra jeg var 15. Stormende forelsket, uten hemninger, uten realistiske tanker, fullstendig udødelig. Seksualiteten kan være stor helt fra tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv 17 da jeg fikk barn, og jeg håper jo selvfølgelig at min datter skal vente litt lenger enn det med å bli mor. Heldigvis har vi et åpent og fint forhold, og har snakket mye om de forandringene som skjer, og kommer til å skje, med kroppen hennes i tiden som kommer (hun er 12 år nå). Jeg håper og tror at åpenheten mellom oss vil fortsette, at hun tør å ta opp slike problemstillinger med meg. Jeg kan ikke hindre henne i å debutere seksuelt, men jeg kan gi henne råd, veiledning og støtte. Jeg synes det er mye bedre om hun bruker prevensjon enn om hun skal bli gravid alt for tidlig, så når den tid kommer vil jeg sikkert hjelpe henne med å skaffe p-piller og kondomer selv om jeg egentlig helst vil gi henne kyskhetsbelte!!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ja d vil du nok for d er jo litt "skittent" d at den lille piken din snart vil få seg litt kuk! Hun er jo ikke din lille pike bestandig!!

Nå var jeg litt stygg ,beklager, men d er jo der øksen ligger begravet ikke sant....??

Synes d virker modent av 14 - 16 åringene at de tar initiativ til å skaffe seg prevensjon på egenhånd. DE VISER ANSVAR

Synes ikke mødre skal blande seg for mye oppi sexlivet til deres døttre, husk dere har selv vært kalv!

Bare fortell dem på en mild måte at d ikke er særlig smart å legge seg ned m hvem som helst når som helst, mens de er veldig unge De har jo fremdeles liten kontroll.

Litt rundt omkring må man vel bare godta at de vil fare etterhvert, for de er jo nysgjerrige og vil prøve ut forskjellige ting forskjellige menn

IKKE NOE GALT I D!!

La dem bare kose seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt igjen er hvilken prevensjon man skal velge å preike om... P-piller er masse hormoner som tilføres kroppen, er det da ikke bedre med kondomer for en ung dame som allerede har masse hormoner som raser i kroppen??

Jeg begynte på p-piller da jeg var 17 kun fordi kjæresten ikke fikk på seg kondomer, de sprakk alltid og var for små. Gikk på de i en måned før jeg hadde sex for første gang.

Kan ikke huske at mamma noengang snakket med meg om prevensjon, den infoen fikk jeg tak i i blader, hos venninner og hos legen.

Får jeg og sambo en datter nå så skal hun vite alt om prevensjon fra hun er 10 år gammel :blunke:

Jeg husker at kondomer var fryktelig spennende, men også litt skremmende. De var jo så romslige. "Skal den som får plass inni den plastikkdingsen der opp i lille meg der nede?..." No way, tenkte jeg.

Logisk :ler: Tror kondomer avskrekket meg fra å ha sex for tidlig :ler:

Dere må også huske på alle de skjulte farene nå da. Incest, voldtekt osv. Man vet ikke alt, og ikke alt er stuerent. Hva om dattera deres på 13 kom en dag og var gravid etter å ha blitt voldtatt? Eller fått klamydia av onkel Sverre?... (for å sette ting på spissen)

Man får bare gjøre så godt man kan og beskytte og informere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg og sambo en datter nå så skal hun vite alt om prevensjon fra hun er 10 år gammel  

Hvorfor hvis dere får en datter? Bør det ikke gjelde uansett kjønn???

Synes alle er så opptatt av at jenter er klar over prevensjon osv. Ja, fordi guttene slurver fælt med dette. Men er det ikke da på tide at vi som foreldre også får neste generasjons gutter til å ta litt mer ansvar enn de gjør nå?

Fikk min første kjæreste noen mnd før jeg ble 16. Jeg gikk til "ung prevensjon" (hvis noen har hørt om dette) og fikk meg resept på p-piller. Noen mnd senere kommer min mor og spør om vi skal ta oss en tur til legen. Hadde jeg aldri trodd. Men mamma er fra en familie hvor slike naturlige ting ikke skyves under en stol. Er glad hun i alle fall spurte om vi skulle gå sammen for å skaffe meg prevensjon - jeg fikk bekreftelse på at sex er ok og ikke noe "ulovlig". Pappa derimot :ler: han tror sikkert jeg er jomfru enda - selv om jeg har fått en datter :blunke:

Jeg vet i alle fall at jeg skal snakke med mine barn om dette. Men tror jeg "blir for sen"... Vet ikke når jeg vil føle at det er på tide med den lille praten. Men innen den tid tror jeg mine barn allerede vet en god del om det ene og det andre gjennom venner, skole og media. Synes ikke man må overlate denne oppgaven til disse tre arenaene, man bør som forelder se til at infoen de har fått er mest mulig korrekt, snakke om moral og vise gjennom en dialog at man vil være åpen om temaet og at man synes det er greit - at sex-liv er en naturlig del av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isla, mest fordi det er mest jenter som er utsatt for sexpress o.l.

Men du hr selvfølgelig rett, gutter burde også få den samme infoen. Men så er det engang sånn at det er jentene som blir gravide :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Har selv en kjæreste som er en noen år eldre enn meg, og foreldrene mine var nok litt redde i begynnelsen ja...

Men de vet at jeg er oppgående nok til å ta ansvar for meg selv, og har aldri misbrukt den tilitten de har vist meg, så når jeg tre dager etter min 16-årsdag gikk til legen (alene, bestilte time selv ja!) for å få p-piller sa de lite eller ingenting, men ble glade når p-pillene ble gratis for oss på min alder. Hva sex angår, har jeg aldri hatt det helt store behovet for å diskutere det med dem.

Og jeg synes faktisk det er bedre å støtte tenåringsbarna mht prevensjon enn å tie det i hjel. Det er selvfølgelig trist at ungdommer debuterer for tidlig, eller at de ikke føler at de er klar for det, men jeg synes egentlig at det er noe en 15-åring skal få tenke igjennom på egenhånd, slik jeg gjorde for snart to år siden. Er glad det ble som det ble, selv om jeg nå synes at jeg kunne ventet litt lenger, men den gang føltes det rett, og jeg er fortsatt sammen med kjæresten min og har det fortreffelig sammen med ham.

Men jeg synes så synd på stakkars småjenter som debuterer i fylla, eller fordi kjæresten deres truer med å slå opp med dem hvis de ikke vil. Det er en del holdninger til seksualitet som må mykes opp, og her synes jeg at skolen burde gripe mere inn!

Det var bare en 17-årings tanker om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen burde ha sex, punktum. Det er iallefall min mening. Jenter burde blitt spart for den nedverdigende og skitne tingen det er å ha sex.

Å det å si at det er en naturlig ting, BULLSHIT! Det er det bare noen menn som prøver å hjernevaske oss til å tro.

Jeg vet iallefall at hvis min jente kommer hjem og sier at ho har sex kommer jeg til å knekke helt sammen. Jeg håper virkelig at jeg skal få slippe å se ho bli ødelagt av en gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Du har vel hatt sex selv, siden du har unge vel? Dessuten hadde det aldri vært mennesker på denne jord hvis vi ikke hadde sexn å og da.

Og jeg synes sex er deilig, og det er det ingen som har hjernevasket meg til å tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sexysadie

He, he, he Vi har noen tragikomiske " gjester her til tider!!! nu skal jeg lytte litt til Rammstein og kose meg m ostekake!! (ikke Tine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at jentene som spør om prevensjon gjør det, men dette med selve redselen for at de skal bli gravide i ung alder overgår nesten alt det andre jeg prøvde å få fram.

En kommentar her inne om at man ikke må glemme at kua har vært kalv.

Jeg har ikke glemt, det er nettopp det som gjorde at jeg lagde dette innlegget.

Alt er så oppskrytt og vi foreldre kan ikke la være å bry oss, kan ikke som en annen sa her inne, at vi ikke skulle legge oss opp når det gjelder sexlivet.

Skal jeg bare la det skure å gå da.

Hvis jeg bryr meg så vet jo jenta at jeg er glad i henne og vil hennes beste, og i mitt tilfellet så vet jeg hva jeg snakker om.

Man må bry seg.

Hva med å lære ungene å holde på trusa litt lenger og i stedet gå med hodet hevet.

Ellapille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om p-piller jenter - ingen av dere nevner beskyttelse mot kjønnsykdommer, som kanskje kan få enda verre konsekvenser (sykdom, død og sterilitet!) Og da er det kun kondomer som gjelder.

(grunnen til at jeg er skeptisk til gratis utdeling av p-piller uten GU)

Ellers synes jeg ellapille sa det rimelig "to the point"

"Hva med å lære ungene å holde på trusa litt lenger og i stedet gå med hodet hevet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sa det, Tusenfryd!! Satt og tenkte akkurat det samme mens jeg leste gjennom innleggene her inne. Det er vel ganske typisk for vår generasjon, har lært at p-piller hjelper mot alt som er "farlig".... Graviditet er tross alt ikke dødlig heller....så da burde vi kanskje heller bry oss om å lære ungene å beskytte seg mot de konsekvensene av sex som faktisk er dødlige!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...