Gå til innhold

prevensjon og moral går det sammen???????


ellapille

Anbefalte innlegg

Jeg prøver igjen.

Det blir snakket om at det kan skje verre saker som sykdommer, død og sterilitet, men jeg prøver å få diskusjonen på noe annet, for den informasjonen vet vi allerede.

Tror dere ikke at disse problemene ville bli ferre automatisk hvis jentene var litt mer voksne og hadde litt mer selvrespekt.

Tror nemlig at det med å få dem til å vente og få dem til å forstå at det å ha det for travelt kan ødelegge veldig mye for dem som rykter, blikk og en haug av dårlige erfaringer.

Vi må lære dem at hvis de vil bli oppfattet på en bestemt måte, ikke bli misforstått , så bør man kanskje gå litt inn på dette med moral og selvaktelse.

Det er jo ikke det at jentene aldri kommer til å ha sex, bare at de venter litt, for da vet de litt mer den dagen de tar det valget.

Får du ungdommen til å tenke litt annerledes , så tror jeg ikke disse andre problemene vil bli så utpreget som de er i dag.

Tørr informasjon og statistikker blir litt tørt for dem, hva med å hjelpe dem til å løfte seg selv opp og si nei sex er ikke min greie enda, litt for tidlig for meg.

Da vil jo mange jenter bli respektert , få et bra rykte på seg i stedet for å gå rundt som et levende trofe.

Er det noen som forstår meg nå?

Ellapille. :roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere er enestående!!!!

ja, i sammenligning med min mor. Hu er personlig kristen, og styrer med søndagskole og div.

Hørte altdri noe snakk om p-piller/prevensjon.....

Skulle ikke legge meg ned med alle mannfolka fikk jeg høre, da jeg var i 16 årsalderen.. Bli oppbrukt....! - Ja det er greit nok det da, å ikke ligge med alle :):) (mista jomfruhinna i en alder av 14 år.)

Men jeg skjønner ikke....... Jeg bruker personia (Hormonløs prevensjon)

Så fant hu bruksanvisningen på det, og så til meg i et nedtalende ordlag: Ta denne prevensjonben din! - Hm..... Hu må slite. Jeg er 26 år, og hu tåler ikke å vite at jeg bruker prev, og har sex?!!!!?

Jeg har heller ingen kjæreste nå, men har noen dildoer..... - Hehehe, jeg tror hu har tatt nøkkelen til skapet mitt, for jeg finner den ikke, men jeg har flere nøkler som passer. (Jeg leier i leiligheten i huset deres)

På tide å flytte????

hehehe.

:ler::ler::ler:

Jeg er meg selv her inne. At det går an!!!!!

Jeg skal ikke være slik til min datter. Hu er 2 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.

Det blir snakket om at det kan skje verre saker som sykdommer, død og sterilitet, men jeg prøver å få diskusjonen på noe annet, for den informasjonen vet vi allerede.

...

Er det noen som forstår meg nå?

Skjønner hva du mener, og er helt enig med deg i å fokusere på viktigheten av at det kan være veldig bra å vente med sex til man er tryggere på seg selv og partneren, og kanskje litt mere moden. Samtidig synes jeg det er like viktig å fokusere på hvilken type prevensjon som passer, for uansett hvor mange gode samtaler foreldre har med ungdommene sine, så er det naivt å tro at foreldrenes formaninger biter på alle. Samtaler løser ikke problemet med seksuelt overførbare sykdommer....kondomer gjør det!!! Det er det eneste fornuftige prevensjonsmidlet så lenge man ikke er i et stabilt og langvarig fast forhold (noe de færreste tenåringer er...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Umoralsk?

Ellapille...

Min mor kom med akkurat slike formaninger, og hun gjorde det på en slik måte at jeg tok helt avstand fra henne i slike saker. Jeg følte at jeg ikke kom til å møte forståelse når ting ble vanskelig, men heller forakt og etterpåklokskap. En mor som vil være der for sin datter i slike saker bør passe seg med disse moralformaningene slik at det er gjensidig respekt i bildet og din datter fortsatt tør å fortelle deg at hun faktisk allerede HAR hatt sex. En tanke kan kanskje være å fortelle litt om egne erfaringer på ting som var vanskelig i den alderen. Mange sier at ungdommene ikke vil vite at foreldrene er seksuelle vesener, men for meg hadde det hjulpet å vite at mamma i det hele tatt visste hva jeg slet med, og at hun heller ikke var noen nonne. Tror dessuten det er mer foreldrene som ikke vil vite om at deres jenter er seksuelle vesener som mest sannsynlig har onanert siden de var små.

Alt for mye ære og skam innprenting i jenter som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å snakke åpent med jenta di, ha et forhold til kropp, sex og lære henne at det ikke er skam er ikke formaninger, og ingen vil ta avstand hvis det nemlig blir normalt.

Det jeg snakker om er ikke formaninger, ikke skremselspropaganda men helt naturlig.

Blir datteren skremt og tar fullstendig avstand så har moren eller faren presentert det galt.

Hvis datteren ikke kan snakke hjemme, eller tør å snakke så er det våre foreldres tap og det er vi som har feilet.

Noen unger er jo av den kaliberen at de må prøve sin egen vei før de tror at det faktisk er sant det som foreldrene sier.

Kommer datteren og snakker om det og moren ser ned på jenta si med å slenge visse kommentarer, så er moren stygg, da missbruker hun tilliten som datteren viser at hun har med å snakke åpent.

Da har foreldrene ødelagt for seg selv.

Ellapille. :briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller:

Det å si nedsettende ting er ikke oppbyggende.

Skam er det noe gammeldagse foreldre gjør det til, men hvis foreldre da mener det, så håper jeg de også kan forklare sine barn hvorfor de mener det så ikke jenta står der som et spørsmålstegn. Skremmer vi unga og får dem til å skamme seg så har vi valgt å ha avstand fra datteren når det gjelder det temaet.

Kroppem , sex, hormoner og alt det der er jo helt naturlig.

Sex vil døtrene ha selvfølgelig før eller siden så det handler jo ikke om at foreldre lever i en drømmeverden der de tror at det aldri vil skje.

Jeg skjønner jo etter å ha lest endel av innleggene at det blir gjort mye feil fra foreldrenes side.

Mye kan gjøre annerledes, og det ligger såvisst ikke på unga.

Men vil vi ha forandringer, så hjelper det så klart ikke med formaninger og stygge ord.

Da graver foreldre sin egen grav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg mener at hvis en ung jente eller gutt ikke kan snakke om prevensjon og sex hjemme med foreldrene sine så er det foreldrene selv som skal/bør ta skylden for det. Det er viktig og ha en åpen dialog med barna sine slik at man slipper marerittet der er å få sin datter gravid i en alder av 14-15 år, eller å oppdage at ens sønn har gjort en jente gravid.

Og jeg er helt for at en jente skal kunne skaffe seg p-piller uten at foreldrene vet om det. Det finnes så mange forvridde holdinger til sex blant foreldre at det i mange tilfeller bare vil gjøre vondt verre å involvere dem i slike saker. Mange foreldre ser jo også på sine barn som ikke- seksuelle vesner til langt oppe i 20- årene.

Men kondom beskytter mot sykdommer, det kommer vi ikke unna så vi kan ikke bare fokusere på p-piller. Kondomene må også på banen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 15 år, og jeg har hatt sex! Ser ikke noe galt i det!!

Jeg ligger da ikke med hele verden heller! Har hatt sex med EN gutt... Jeg var en av alle oss tenåringer som ikke vil gå til mamma eller pappa å spørre etter p-piller. Det jeg trengte å vite om prevensjon fikk jeg vite av legen. Det meste hadde vi da faktisk lært på skolen. (Om prevensjon)

Jeg syntes det er positivt at man kan skaffe seg p-piller uten at foreldrene vet det. Det er tross alt ikke alle som vet hvordan foreldrene kommer til å reagere!

Jeg har et godt forhold til min mor, men jeg ville ikke skuffe henne. For det føltes slik! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 15 år, og jeg har hatt sex! Ser ikke noe galt i det!!

Jeg ligger da ikke med hele verden heller! Har hatt sex med EN gutt... Jeg var en av alle oss tenåringer som ikke vil gå til mamma eller pappa å spørre etter p-piller. Det jeg trengte å vite om prevensjon fikk jeg vite av legen. Det meste hadde vi da faktisk lært på skolen. (Om prevensjon)

Jeg syntes det er positivt at man kan skaffe seg p-piller uten at foreldrene vet det. Det er tross alt ikke alle som vet hvordan foreldrene kommer til å reagere!  

Jeg har et godt forhold til min mor, men jeg ville ikke skuffe henne. For det føltes slik!  :D

Du vil merke at når kroppen din er ferdigutviklet om noen år, at sexen du har nå bare var tull. Alle jenter vet hvordan det skal gjøres og gutta er jo glade for at det finnes jenter som har det travelt og er villige.

Men at du har glede av det nå er tull, og om du synes det ,så kan du tenke at du da kan gange den følelsen 100 ganger om 5 år.

Jeg vet det, for jeg var selv 15, og herregud som jeg angrer.

Du vil ikke ha noen ting igjen for å være tidlig ute. Sett på hengelås og vent noen år. Hvis du er redd for å skuffe moren din, så bør du snakke med henne og ikke holde ting skjult for henne. Hun bryr seg om deg og ikke straff henne for det ved å holde henne utenfor.

Er du så voksen at du kan ha sex, så bør du jammen også være voksen nok til å prate med moren din. Voksne valg krever at du takler valget på en voksen måte. Bit i det sure eplet og vis at du vet hva du gjør, for du viser ikke det ved å snike deg rundt å ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skiller du på moral og moralisere? For meg er det en stor forskjell.Du pakker inn i "fine" ordelag hva vi mødre ikke gjør godt nok

Jeg har sett mange hjem hvor åpenhet og hjertevarmen har stått i fokus siden barna kom til denne jord.

Der foreldre ønsker at man skal følge nogenlunde den oppstrukne linjen som du vil ønske.

Vi kan ønske å håpe så mye vi vil for barna, men heldigvis så må de få velge selv.

Det med sexualitet begynner faktisk tidlig med barn. Det har med utprøving/forskning å gjøre. Det er faktisk naturlig.

Vente til de finner den rette? Mitt barn som nå er 27 har ikke funnet den rette enda, var det da ditt ønske om jomfruelighet? Skal man da undertrykke følelser man har? Hva kan det gjøre med et menneske på sikt?

Mitt barn har hatt mange kjærester, sex har de også hatt. Under sikre forhold. prevensjon, gummi.

Vi kjøpte gummi den dagen vi innså at tiden var der.

Er det billig du beskriver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiller du på moral og moralisere? For meg er det en stor forskjell.Du pakker inn i "fine" ordelag hva vi mødre ikke gjør godt nok

Jeg har sett mange hjem hvor åpenhet og hjertevarmen har stått i fokus siden barna kom til denne jord.

Der foreldre ønsker at man skal følge nogenlunde den oppstrukne  linjen som du vil ønske.

Vi kan ønske å håpe så mye vi vil for barna, men heldigvis så må de få velge selv.

Det med sexualitet begynner faktisk tidlig  med barn. Det har med utprøving/forskning å gjøre. Det er faktisk naturlig.

Vente til de finner den rette? Mitt barn som nå er 27 har ikke funnet den rette enda, var det da ditt ønske om jomfruelighet? Skal man da undertrykke følelser man har? Hva kan det gjøre med et menneske på sikt?

Mitt barn har hatt mange kjærester, sex har de også hatt. Under sikre forhold. prevensjon, gummi.

Vi kjøpte gummi den dagen vi innså at tiden var der.

Er det billig  du beskriver det?

Hællandussen.

Det er da forskjell på 14 åringer og 27 åringer.

Spørsmålet var jo om hva du sier når ungen din kommer å ber om p-piller, om du tar lett på det og sier ja med en gang eller om du bruker litt tid.

Jomfruelighet har jeg ikke nevnt, det var dine ord, men forsto du det sånn så er det altså feil.

Hvilke signaler gir du til unga hvis det plopper ut et JA med en gang uten å tenke deg om.

Og hva din datter gjør og ikke gjør i senga som 27 åring har ikke så mye med mitt innlegg å gjøre.

Du tok dette svært personlig, jeg skrev også at det finnes flest av de oppegående foreldrene. Fikk du med deg det da.?

Men men, hvis du har lest innleggene nøye, fått med deg innleggene, så er du kanskje en av de som ikke har gjort god nok jobb da veit du.

Jeg pakker ikke inn det jeg mener i pene ord, bare forståelige ord.

Kanskje jeg tar opp noe som er et sårt tema for noen.

Ikke vet jeg.

Jeg kommer selv fra en gedigen familie med mange barn og der snakka vi ikke.

Jeg fikk se åssen søsknene mine var i tenårene og jeg gjorde det samme selv.

Snakke med barna sine er utrolig viktig, fortelle dem, informere dem og la dem bli så trygge at de selv tør å snakke. SEx og kropp er jo normalt.

Jeg savnet det, og jeg gjør det med mine barn i dag og jeg ser at det hjelper. :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke: :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...