Gå til innhold

Fotointeresserte - hva slags filter til objektiv bør jeg velge? (Til Sigma 16mm og Canon 50mm)


c0ffebe4n

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bare lurer på om det er noen fotointeresserte der ute som kunne hjulpet meg med et dilemma... 

Jeg skal kjøpe filter til kameraet mitt med to objektiver (Sigma 16mm 1.4 og Canon 50mm 1.8). Jeg tar hovedsaklig landskaps-, blomster-, gate- og portrettbilder med min Canon EOS m50. Bruker 16 mm mest til gate- og landskapsbilder, og 50 mm til portrett og blomster. 

ND-filter til både landskap- og portrettbilder ser ganske bra ut. Vann ser mer stille ut, portrettbildene blir «mykere». Polariserende filter ser ut til å gjøre bildene mer fargerike og fjerner refleksjon fra både vann og trær. Vil gjerne kunne fjerne refleksjon fra trær, men er det SÅ stor forskjell at det er vits? 🤷‍♀️

Til mitt bruk, hva er best å ha?

Endret av c0ffebe4n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Polariserende filter er vel et must, men man må tenke på vinkel fra sola og ikke overdrive det.

 

Anonymkode: f96dc...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, et ND-filter vil gi deg lange lukkertider som gir deg bilder hvor flytende vann «viskes ut». Tilsvarende i (landskaps)bilder vil du kunne få større dybdeskarphet. Pola-filter fjerner reflekser i ikke-metalliske overflater, spesielt vann. Begge typer filtre er nyttige. Du må se på filterdiameteren på objektivene for hvilken størrelse du trenger. Med ND-filter må du velge hvor mye lys det skal stenge ute. ND2 (svakeste) gir ingen effekt på vann. ND32 er minimum for å få effekt på vann, gjerne mye mer. Jeg bruker ofte ND1024 som gir ti trinn lengre lukkertid - dvs at jeg kan ta bilde på 8 sekunder der 1/125-dels sekund. Det gjør stor forskjell med en bekk eller havet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...