Gå til innhold

Sjalusi: bra eller skadelig?


ellapille

Anbefalte innlegg

Jeg er nok litt av den sjalue typen, men ikke sånn at det går over streken.

Jeg har vært i noen forhold der sjalusien ble brukt for å nærmest mure meg inne.

Da er det vel ikke sjalusi lenger.

Det er jo damer og menner som gjør alt fordi de vil ha partneren sin hjemme.

De sier og gjør de mest rare saker, men for den som er sjalu er det helt relevant og helt fornuftig.

Ordet har en litt negativ klang og det å være sjalu trenger ikke å være dumt heller. Så må man passe seg da, for i begynnelsen av forholdet når alt er bra og kjæresten passer godt på deg, du føler deg tatt vare på, at personen virkelig bryr seg, han/hun vil ditt beste og du føler deg verdt noe, og så går det noen måneder og du sitter i klisteret.

Da er det ikke sjalusi eller kjærlighet inne i bildet, da er det en maktperson som vet meget godt hva den gjør, at det var planlagt og at personen sikkert har gjort det før. Er det sjalusi av den gode sorten ( ja jeg vil si det slik) Så skader du ikke personen eller det som man prøver å bygge opp.

Følelsene som kommer opp er jo gode følelser, redd for å miste, vil ikke at kjæresten skal gi oppmerksomhet til noen annen.

Men de som styrer et annet menneske er jo ikke sjalue vil jeg si, de er psykopater som koser seg over den makten de har og opparbeider seg ved å gi den andre beskyldninger og dårlig samvittighet.

Det å kjenne det lille stikket i kroppen kan jo være godtvond på en måte, men det beviser jo bare at den andre personen virkelig har truffet deg mitt i hjertet. Når man sier sykelig sjalu og beskriver den personen, så ligner det jo mer på en psykopat synes jeg.

Men det går ann å være litt sjalu også, uten at det skader forholdet.

Hva mener dere,

Ellapille :D :):( :o :x :lol: 8) :-? :P :cry: :evil: :briller::wink::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var dette med definisjon av ord da.... :roll:

For meg er sjalusi et veldig negativt ladet ord. Men det har med hva jeg legger i det ordet å gjøre. For meg er sjalusi mangle på tillit, usikkerhet og/eller eiertrang. Det er selvfølgelig godt mulig å være berettiget sjalu. Hvis vedkommende ikke er til å stole på, eller ikke tar hensyn til andres følelser ved å gå inn for å gjøre noen sjalu, så har jeg forståelse for at man blir sjalu selv om man ikke er eiesyk. Men dette er jo også negativt etter mitt syn og kommer vel kanskje innunder dette med usikkerhet.

Hvis man har full tillit til hverandre blir det vanligvis ikke noe sjalusi heller. Men man skal aldri ta hverandre for gitt. Man skal være oppmerksom mot hverandre selv om man er aldri så sikker på den andres følelser. Og ønsket om å ikke "miste" noen er pr. min definisjon, noe annet enn direkte "frykt" for å miste noen.

Kunne sikker utdypet mer, men satser på at dere forstår hva jeg mener :)

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er normalt å være sjalu. Det beviser bare at du er forelska og er redd for å miste. Normal, sunn sjalusi styrker forholdet.

Er derimot en person sjalu i så stor grad at h*n nekter kjæresten å gå ut eller være med det motsatte kjønn, så er de bare ute etter å eie. Dette er sykelig sjalusi og ikke bra på noen måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motorrypa

det er jo helt normalt å være sjalu til en viss grad.

jeg var i lag med en mann for to år siden. han var det jeg vil kalle for sykelig sjalu. da er det selvfølgelig hverken sunt eller bra for den ene eller den andre.

jeg var i lag med han i to år. å han sleit meg helt ned psykisk.

han var i tillegg veldig glad i å slukke tørsten å det er ikke jeg.

det ble til at han dro ut nesten hver helg å drakk seg full å slåsst å jeg måtte enten være med han eller sitte hjemme å vente.

var jeg med så var det garantert at det ble slåssing. hvis det kom en mann å satt ved siden av meg. kunne være mennesker som jeg aldri har sett i hele mitt liv.

ikke fikk jeg ha besøk for han likte ikke mine venner. hvis jeg dro på besøk til en venninne eller at hun kom å hentet meg bare for å kjøre en tur å skravle så var han sur i en uke eller to å pratet nesten ikke med meg.

sånne mannfolk er jeg livredd i dag.

å hvis jeg ser tegninga så stikker jeg.

sliter enda veldig mye psykisk etter dette. det er selvfølgelig blitt bedre enn da jeg var i lag med han.

men sånn som jeg ser det så har han ødelagt livet mitt på mere enn en måte.

å var så lykkelig da jeg klarte å komme meg fra han at jeg tok ikke med meg annet enn det jeg sto å gikk i omtrent.

han holdt på en stund etter at jeg gikk ifra han å sjekka opp hvor jeg var å hvem jeg var med å sånt. så jeg gikk under jorda i to måneders tid til ting roet seg ned.

men som sagt dette er jo ett alvorlig tilfelle.

vil ikke kalle det for normalt i det hele tatt.

det unner jeg ikke min verste fiende å oppleve.

eller jo foressten. det er vel han som er min verste fiende å jeg skulle ønske han fikk kjenne hvordan det kjennes å bli behandla sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal sjalusi er nødvendig i et forhold. Om man ikke er sjalu i det hele tatt hvor går da grensen for hva man kan tillate seg å gjøre? Har man da i det hele tatt de riktige følelsene for partneren sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Venus, ikke innlogget

Hei... :)

Kjøper ikke at sjalusi har med kjærlighet å gjøre, for det tror jeg ikke stemmer i det hele tatt !!! :oops: Men mange mennesker ønsker vel å TRO dette, noe som vel er fullt ut forståelig.

Det har derimot masse med egoisme og lavt selvbilde å gjøre...

Jeg har lagt merke til at de mest sjalue, er de som faktisk tillater seg mest...i det skjulte. Så her begynner vi å snakke om en dobbeltmoral også... :o

Som én sier her: Sjalusi er en normal følelse i mange sammenhenger, og er dessuten sunt til tider. Men alt er jo relativt, så det var det der med å begrense seg da... :x

Jeg er skeptisk til sjalusi generellt. Ville hatt problemer med å stole på en mann som var svært sjalu, mistenksom, beskyldende og svartsyk.

"På seg selv kjenner man andre," er det noe som heter. DET tror jeg stemmer i de aller fleste tilfeller hvor sjalusi er involvert !!! :-?

Nei, jeg holder på at det har masse å gjøre med lavt selvbilde, samt EGOISME !!! :roll:

En liten hilsen fra Venus. :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...