Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste lakris når jeg fikk lyst på - kanskje tre pakker IFA ila 9 mnd... who cares...

Hvor mye er MYE liksom?

Anonymkode: 47eba...262

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste lakris når jeg fikk lyst på - kanskje tre pakker IFA ila 9 mnd... who cares...

Hvor mye er MYE liksom?

Anonymkode: 47eba...262

Over 250 g i uken, som nevnt mange ganger. Men ja, det kunne de godt spesifisert i anbefalingene, sånn som de har gjort med koffein.

Anonymkode: e857d...35c

Skrevet

Hvis det er usikkert hvor mye som er skadelig så lar man bare være å spise det under svangerskapet? Er vel ingen menneskerett å spise lakris?

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2020 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Du bør oppdatere deg. Er fare for prematur fødsel og mindre intelligens hos barnet. 

Anonymkode: ec839...261

 

På 28.7.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Eg trudde også at det kun var fare for høgt blodtrykk som var farlig. Ikkje så mange som er klar over at innholdet av glykyrrhizinsyre kan vere uheldig. 

Anonymkode: a7c14...f94

Jeg er klar over dette. Symptomet på for stort inntak av glykyrrhizinsyre er nettopp høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 2f80e...825

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble ikke frarådet, ikke en gang nevnt, da jeg gikk gravid forrige gang. Ergo, mange mennesker der ute som har fått en god dose lakris i mors liv. Går nok helt bra.

Anonymkode: 4bdd0...910

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble ikke frarådet, ikke en gang nevnt, da jeg gikk gravid forrige gang. Ergo, mange mennesker der ute som har fått en god dose lakris i mors liv. Går nok helt bra.

Anonymkode: 4bdd0...910

For et dårlig argument. Det var fordi vi ikke visste bedre. Før var det ikke uvanlig at gravide både røyket og drakk under svangerskapet. Nå vet vi heldigvis bedre. :rolleyes:

Anonymkode: 5b5c0...51c

  • Liker 2
Skrevet

Dette er mitt fjerde svangerskap og først nå hører jeg om at lakris er farlig. Holder meg til anbefalingene da og spiser ikke i store mengder. Men med nr.1 hadde jeg cravings på pandalakris og spiste mye hver dag hele svangerskapet igjennom.

Skrevet

Jeg er veldig glad i lakris. Jeg spiste litt i svangerskapet ☺️ Skal store mengder til før det blir skadelig.

AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2020 den 12.26, Pikaboo skrev:

Hvis det er usikkert hvor mye som er skadelig så lar man bare være å spise det under svangerskapet? Er vel ingen menneskerett å spise lakris?

Man vet at det er trygt å spise litt... De setter grensene veldig lavt i forhold til hva man mener er trygt. Så når de sier 125 g eller mindre er lavt til normalt, er det trygt.

Alkohol og koffein er også knyttet til usikkerhet på hvor grensene ligger. Alkohol er i noen land satt til at en enhet er greit to tre ganger i uken.. mens her er det anbefalt totalavhold. Koffein er i noen land helt frarådet, mens vi i Norge anbefales å holde oss under 200 mg dagen.

Det er ikke farlig å spise et salt dødningehode eller to i uken..

Nei, det er ikke en menneskerett, men aå er det heller ikke verken ulovlig eller farlig..

Du velger hva du vil gjøre selv, så velger vi andre det vi vil gjøre. Om du ønsker legge strengere begrensninger på deg selv enn de offisielle anbefalingene,  så er du i din fulle rett til det - men å skulle påprakke andre det samme, og dømme og snakke nedsettende om de som følger myndighetenes råd, det blir for dumt.

Anonymkode: e857d...35c

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er klar over dette. Symptomet på for stort inntak av glykyrrhizinsyre er nettopp høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 2f80e...825

Aha! Det burde eg ha skjønt! 🤦‍♀️

Anonymkode: a7c14...f94

  • Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Jeg spiste 2-3 Toffee Lakris ruller hver dag, 10 eller 12 stk i hver rull. Gikk helt bra det!  Idag er hun voksen.

Anonymkode: 33aed...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2020 den 14.16):

Jeg spiser så mye jeg har lyst på, og det er mer enn 250g i uken. Har dessuten lavt BT, og faren ved lakris er vel at man ikke skal spise det om man han høyt blodtrykk. Andre land har helt andre grenser (Finland f eks). 

Anonymkode: 2f80e...825

Hva er grensa i Finland da? 

Anonymkode: eb3b7...a00

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2020 den 14.16):

Jeg spiser så mye jeg har lyst på, og det er mer enn 250g i uken. Har dessuten lavt BT, og faren ved lakris er vel at man ikke skal spise det om man han høyt blodtrykk. Andre land har helt andre grenser (Finland f eks). 

Anonymkode: 2f80e...825

Dette er jo feil. Faren er at barn får ADHD av det. https://www.helsinki.fi/sv/nyheter/en-friskare-varld/ny-studie-stodjer-anvisning-om-att-undvika-lakrits-under-graviditeten

Anonymkode: 107fd...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...