AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #41 Skrevet 28. juli 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør oppdatere deg. Er fare for prematur fødsel og mindre intelligens hos barnet. Anonymkode: ec839...261 Da kan hun oppveie intelligensen med å amme istedet for å gi mme da så går det ut på ett. Anonymkode: 38aba...439 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #42 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan hun oppveie intelligensen med å amme istedet for å gi mme da så går det ut på ett. Anonymkode: 38aba...439 🙄 Skjønner ikke at dette er et tema engang, og så mange dårlige argumenter her i tråden. Matportalen har en egen side om lakris under graviditet av en grunn. Å ta seg en lakris i Twist-posen en gang i blant er selvfølgelig ikke farlig, men hvorfor ta sjansen å spise mer enn det? Det burde virkelig ikke være et problem å holde seg unna, cravings eller ikke. Anonymkode: e6129...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #43 Skrevet 28. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kjent for å ta livet av foster.. Det er kjent at det i store mengder kan være skadelig for foster. Du er klar over at timian også er abortfremkallende, sant..? Holder du deg helt unna det også? Ingefær er også skadelig - i store mengder - holder du deg helt unna det også? Anonymkode: e857d...35c Jo, det er kjent for å ta livet av foster. Det ble hyppig brukt nettopp for det formålet. Holder meg unna alt det, nettopp for jeg vet at det kan være farlig. Skjønner ikke hvorfor dere keverulerer på det. Jeg bryr meg ikke en døyt om du med vilje og vite skader ditt barn, men det er faktisk kjent for å være skadelig, og en burde være klar over risikoen. Anonymkode: 5b5c0...51c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #44 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, det er kjent for å ta livet av foster. Det ble hyppig brukt nettopp for det formålet. Holder meg unna alt det, nettopp for jeg vet at det kan være farlig. Skjønner ikke hvorfor dere keverulerer på det. Jeg bryr meg ikke en døyt om du med vilje og vite skader ditt barn, men det er faktisk kjent for å være skadelig, og en burde være klar over risikoen. Anonymkode: 5b5c0...51c Igjen: NEI.. Det er forskjell på ett gram og et kilo.. Ja, store mengder ble brukt til det formålet. Men for å gjenta det du glatt valgte å overse, til tross for at det sto i det du siterte: Timian er også abortfremkallende.. Holder du deg unna det? Persille? Ingefær? Alle de tusen andre tingene som KAN være skadelig? Holder du deg helt unna sjokolade - som inneholder koffein, som kan være skadelig og abortfremkallende i store mengder? Det er fascinerende at du ikke ser forskjellen på skadelige mengder, og normale mengder. Nei, fosteret tar IKKE skade av at du har litt timian på pizzaen din. På samme måte som at fosteret ikke tar skade av at du tar deg et salt dødningehode i uken. Anonymkode: e857d...35c 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #45 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Igjen: NEI.. Det er forskjell på ett gram og et kilo.. Ja, store mengder ble brukt til det formålet. Men for å gjenta det du glatt valgte å overse, til tross for at det sto i det du siterte: Timian er også abortfremkallende.. Holder du deg unna det? Persille? Ingefær? Alle de tusen andre tingene som KAN være skadelig? Holder du deg helt unna sjokolade - som inneholder koffein, som kan være skadelig og abortfremkallende i store mengder? Det er fascinerende at du ikke ser forskjellen på skadelige mengder, og normale mengder. Nei, fosteret tar IKKE skade av at du har litt timian på pizzaen din. På samme måte som at fosteret ikke tar skade av at du tar deg et salt dødningehode i uken. Anonymkode: e857d...35c Ja, holder meg unna alt. Svarte til og med på det i sitatet. Anonymkode: 5b5c0...51c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #46 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 🙄 Skjønner ikke at dette er et tema engang, og så mange dårlige argumenter her i tråden. Matportalen har en egen side om lakris under graviditet av en grunn. Å ta seg en lakris i Twist-posen en gang i blant er selvfølgelig ikke farlig, men hvorfor ta sjansen å spise mer enn det? Det burde virkelig ikke være et problem å holde seg unna, cravings eller ikke. Anonymkode: e6129...6ac De har en egen side om MYE lakris. Altså, nå motsier du deg jo selv... Alle sier seg jo enig: MYE lakris er frarådet, men litt lakris er bra. Hvorfor én twistbit? Hvorfor ikke to? Når begge deler er regnet som små mengder, og ikke er regnet som skadelig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna, nei, men hvorfor skal jeg gjøre det, når det ikke er farlig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna spekemat og alkohol, for det er helt frarådet. Derfor velger jeg å la være. Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna brunost - men hvorfor skal jeg holde meg unna det, det er jo ikke farlig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna små mengder lakris - men hvorfor skal jeg det, når det ikke er farlig? Derfor velger jeg å spise de små mengdene om jeg ønsker det, fordi det ikke finnes noe som helst logisk grunn til å la være. Anonymkode: e857d...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #47 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, holder meg unna alt. Svarte til og med på det i sitatet. Anonymkode: 5b5c0...51c Stakkars deg. På opptil flere måter. Anonymkode: e857d...35c 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #48 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, holder meg unna alt. Svarte til og med på det i sitatet. Anonymkode: 5b5c0...51c Da har du ei lang liste over ting å holde seg unna. F. eks dei nevnte krydderurtene som er heilt ufarlige ved normalt inntak. Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #49 Skrevet 28. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har en egen side om MYE lakris. Altså, nå motsier du deg jo selv... Alle sier seg jo enig: MYE lakris er frarådet, men litt lakris er bra. Hvorfor én twistbit? Hvorfor ikke to? Når begge deler er regnet som små mengder, og ikke er regnet som skadelig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna, nei, men hvorfor skal jeg gjøre det, når det ikke er farlig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna spekemat og alkohol, for det er helt frarådet. Derfor velger jeg å la være. Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna brunost - men hvorfor skal jeg holde meg unna det, det er jo ikke farlig? Det er virkelig ikke noe problem å holde meg unna små mengder lakris - men hvorfor skal jeg det, når det ikke er farlig? Derfor velger jeg å spise de små mengdene om jeg ønsker det, fordi det ikke finnes noe som helst logisk grunn til å la være. Anonymkode: e857d...35c Det står også om ingefær på matportalen.no 😉 At du drar inn alt annet er så dårlig argumentasjon at jeg blir oppgitt, brunost?! Ts vil ha lakris hver dag, det burde hun gjerne holde seg unna. Det er ikke satt en grense på hvor mye som egentlig er skadelig, derfor bør et inntak være på helt minimum. Anonymkode: e6129...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #50 Skrevet 28. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal en i det hele tatt innta noe som er kjent for å ta livet av foster, selv i små doser? Det henger ikke på grep. Anonymkode: 5b5c0...51c Har du aldri hatt en craving på noe som du vet ikke er helt bra, men som du bare virkelig «må» ha? Det er så sinnsykt mye som «ikke er bra» for alle mennesker, gravid eller ikke. Men vi trykker det i oss uansett. Sjokolade, boller, brus. Men også andre ting så enkelt som salt. Man hiver litt ekstra salt på maten, for «da smaker det så godt», men det er ikke nødvendigvis bra for oss. Anonymkode: f2270...661 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #51 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står også om ingefær på matportalen.no 😉 At du drar inn alt annet er så dårlig argumentasjon at jeg blir oppgitt, brunost?! Ts vil ha lakris hver dag, det burde hun gjerne holde seg unna. Det er ikke satt en grense på hvor mye som egentlig er skadelig, derfor bør et inntak være på helt minimum. Anonymkode: e6129...6ac Jepp, og om du faktisk leser det som står om ingefær, så er det også der snakk om STORE MENGDER som er skadelig. På helsenorge anbefaler de ingefær mot svangerskapskvalme, og det er helt ok, fordi ingefær i normale mengder er helt ok. Ingefærshots advarer de mot, for det er unormale store mengder, og kan være skadelig. Jepp, brunost, faktisk. Det er nemlig akkurat like stor grunn til å holde seg unne brunost som det er å holde seg unna små mengder lakris - nemlig ingen grunn i det hele tatt. Ts kan helt fint spise lakris hver dag, så lenge hun holder seg til litt. Om du leser forskningen, så er store mengder satt til 250 gram eller mer i uken, mens 125 gram eller mindre regnes som små mengder og regnes som trygt. Og nå dikter du igjen dine egne regler: de offisielle anbefalingene er IKKE å holde lakris til et minimum, men å holde seg til små mengder. Koffein, derimot, anbefales at man drikker så lite som mulig av, selv om de sier at 100-200 mg daglig er ok. Anonymkode: e857d...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #52 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er usikkert hvor mye som kan være skadelig for fosteret. Da ser jeg virkelig ikke problemet med å holde seg unna. Regner med du holder deg unna fårepølse, selv om det mest sannsynlig hadde gått helt fint å spise det. Anonymkode: ec839...261 Nei det er ikke usikkert. Grensen er satt til under 250g i uken, det er en sikker grense. Anonymkode: c484d...6be 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #53 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det anbefales å holde seg unna lakris, hvorfor har du problemer med å følge det? Anonymkode: ec839...261 Tull! Det er slett ikke det som er anbefalt. Anonymkode: c484d...6be 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #54 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, og om du faktisk leser det som står om ingefær, så er det også der snakk om STORE MENGDER som er skadelig. På helsenorge anbefaler de ingefær mot svangerskapskvalme, og det er helt ok, fordi ingefær i normale mengder er helt ok. Ingefærshots advarer de mot, for det er unormale store mengder, og kan være skadelig. Jepp, brunost, faktisk. Det er nemlig akkurat like stor grunn til å holde seg unne brunost som det er å holde seg unna små mengder lakris - nemlig ingen grunn i det hele tatt. Ts kan helt fint spise lakris hver dag, så lenge hun holder seg til litt. Om du leser forskningen, så er store mengder satt til 250 gram eller mer i uken, mens 125 gram eller mindre regnes som små mengder og regnes som trygt. Og nå dikter du igjen dine egne regler: de offisielle anbefalingene er IKKE å holde lakris til et minimum, men å holde seg til små mengder. Koffein, derimot, anbefales at man drikker så lite som mulig av, selv om de sier at 100-200 mg daglig er ok. Anonymkode: e857d...35c Anbefaler de det på helsenorge? Det vil jeg gjerne se. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Lakris og ingefær står oppført av en grunn. Det gjør ikke brunost, som du så flott drar inn i diskusjonen 🤷♀️Men du skjønner tydeligvis ikke hva det snakkes om, så ser ikke poenget med å diskutere mer med deg. Anonymkode: e6129...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #55 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, brunost, faktisk. Det er nemlig akkurat like stor grunn til å holde seg unne brunost som det er å holde seg unna små mengder lakris - nemlig ingen grunn i det hele tatt. Anonymkode: e857d...35c Alle pålegg kan vere farlige, viss vi skal følge oppmodinga til dei som har eit litt fanatisk syn på lakris.. Brunost er jo veldig søtt, og mykje sukker er ikkje bra for gravide. Det står på matportalen. Ergo må vi unngå all brunost-eting 😁 Følger vi tankegangen om at lakris i små mengder er livsfarlig , må vi også unngå leverpostei (muskat er skummelt i store doser, og tungmetall er jo ikkje bra), lussekattar (både safran og gurkemeie er abortframkallande i store mengeder), fiskegrateng (muskat igjen) osv 🙄 Anonymkode: a7c14...f94 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #56 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler de det på helsenorge? Det vil jeg gjerne se. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Lakris og ingefær står oppført av en grunn. Det gjør ikke brunost, som du så flott drar inn i diskusjonen 🤷♀️Men du skjønner tydeligvis ikke hva det snakkes om, så ser ikke poenget med å diskutere mer med deg. Anonymkode: e6129...6ac HelseBergen anbefaler ingefær mot svangerskapskvalme https://helse-bergen.no/behandlinger/svangerskapskvalme og Apotek 1 seier at 1 gram i døgnet fordelt på fleire dosar er trygt https://www.apotek1.no/graviditet/kvalme-under-svangerskapet Anonymkode: a7c14...f94 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #57 Skrevet 28. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: HelseBergen anbefaler ingefær mot svangerskapskvalme https://helse-bergen.no/behandlinger/svangerskapskvalme og Apotek 1 seier at 1 gram i døgnet fordelt på fleire dosar er trygt https://www.apotek1.no/graviditet/kvalme-under-svangerskapet Anonymkode: a7c14...f94 HeleBergen sin side er ikke oppdatert siden 2018 🙂 Bedre å forholde seg til ordentlige sider, enn et apotek som er ute etter å selge varer. Anonymkode: e6129...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #58 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: HeleBergen sin side er ikke oppdatert siden 2018 🙂 Bedre å forholde seg til ordentlige sider, enn et apotek som er ute etter å selge varer. Anonymkode: e6129...6ac NHI er vel ei seriøs side? Oppdatert nov 2019. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskapskvalme/ Anonymkode: a7c14...f94 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #59 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler de det på helsenorge? Det vil jeg gjerne se. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Lakris og ingefær står oppført av en grunn. Det gjør ikke brunost, som du så flott drar inn i diskusjonen 🤷♀️Men du skjønner tydeligvis ikke hva det snakkes om, så ser ikke poenget med å diskutere mer med deg. Anonymkode: e6129...6ac Ja, nettopp: de fraråder ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. De fraråder IKKE ingefær i matlaging, og som te mot kvalme. Om du leser på fhi, helsenorge, nhi, finner du at de anbefaler ingefær mot kvalme. Det later til at du sliter voldsomt med å skjønne dette med mengder, så ganske enig i at det ikke er vits i å diskutere med deg. Anonymkode: e857d...35c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #60 Skrevet 28. juli 2020 Jeg har spist litt, men langt ifra 250g i uken. Anonymkode: c6d96...2cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå