AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #21 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les linkene jeg har lagt ut. Anonymkode: ec839...261 Ja, eg såg det. Men har ikkje høyrt om det før. Visste ingenting da eg gikk gravid. Er litt skremt over at helsepersonell ikkje har oppdatert seg på forskinga. Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #22 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les linkene jeg har lagt ut. Anonymkode: ec839...261 Og igjen: de linkene du viser til, sier alle sammen, at man ikke bør spise MYE lakris... Ja, det usikkerhet knyttet til de nøyaktige mengdene, på samme måte som det er det med koffein, derfor har man satt en mengde man anser som trygg (250 er regnet som mye, 125 eller mindre som normalt). Det er det samme med alkohol: det er ikke sikkert hvor lite som faktisk er skadelig, men der har de enda mer usikkerhet, og har i Norge (ikke i mange andre land), valgt å fraråde all bruk. Norske myndigheter har IKKE frarådet all lakris, nettopp fordi det ikke er noen indikasjoner på at et lavt forbruk er skadelig. Anonymkode: e857d...35c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #23 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, eg såg det. Men har ikkje høyrt om det før. Visste ingenting da eg gikk gravid. Er litt skremt over at helsepersonell ikkje har oppdatert seg på forskinga. Anonymkode: a7c14...f94 Helsepersonell følger anbefalingene fra myndighetene, og de har sett på forskningen og anser lakris som trygt å spise i små mengder.. Anonymkode: e857d...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #24 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde alle visste at de skulle følge matportalen.no under graviditet. Anonymkode: ec839...261 Herregud.. de offisielle anbefalingene finner man på helsenorge, nhi, fhi, og diverse andre steder. Og der står de offisielle anbefalingene som er at man ikke skal spise MYE lakris. At lakris er bannlyst er noe du dikter opp i ditt eget hode. Det står svart på hvitt at det er MYE lakris man skal unngå. Anonymkode: e857d...35c 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #25 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde alle visste at de skulle følge matportalen.no under graviditet. Anonymkode: ec839...261 Ja, det var den sida eg forholdt meg til. Glykyrrhizinsyre står nemnt der, ser eg, men det står ikkje at gravide bør unngå lakris, berre at for mykje lakris ikkje er bra. Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #26 Skrevet 28. juli 2020 Jeg vil si at litt ikke vil ha noe stort utslag. Tror ikke lakris står på alle lister over ting gravide ikke kan spise i alle land heller. Men det er her i Norge ikke anbefalt med store mengder, men om du tar det en bit og to elle tre av panda lakris i helga, så tror jeg ikke det er der problemet ligger. Det er heller et problem om noen spiser opp hele pakken og kanskje litt til hver uke i hele svangerskapet. Anonymkode: f2270...661 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #27 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud.. de offisielle anbefalingene finner man på helsenorge, nhi, fhi, og diverse andre steder. Og der står de offisielle anbefalingene som er at man ikke skal spise MYE lakris. At lakris er bannlyst er noe du dikter opp i ditt eget hode. Det står svart på hvitt at det er MYE lakris man skal unngå. Anonymkode: e857d...35c Mattilsynet opprettholder derfor advarselen om at gravide ikke bør spise mye lakris under svangerskapet. Står svart på hvitt. Bare til å lese det jeg linker til. Det er relativt nytt, men de fleste helsepersonell begynner heldigvis å bli oppdatert på det nå. Anonymkode: ec839...261
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #28 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mattilsynet opprettholder derfor advarselen om at gravide ikke bør spise mye lakris under svangerskapet. Står svart på hvitt. Bare til å lese det jeg linker til. Det er relativt nytt, men de fleste helsepersonell begynner heldigvis å bli oppdatert på det nå. Anonymkode: ec839...261 Nettopp. Gravide bør ikke spise MYE lakris.. Ja, det står svart på hvitt, så jeg fatter ikke hvorfor du driver og harper om og om igjen at gravide skal unngå lakris helt. Nå sier du jo selv det motsatte.. les dine egne linker og hva du selv skriver.. I stedet for å drive med feilinformasjon og dømming og skremselspropaganda. Anonymkode: e857d...35c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #29 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si at litt ikke vil ha noe stort utslag. Tror ikke lakris står på alle lister over ting gravide ikke kan spise i alle land heller. Men det er her i Norge ikke anbefalt med store mengder, men om du tar det en bit og to elle tre av panda lakris i helga, så tror jeg ikke det er der problemet ligger. Det er heller et problem om noen spiser opp hele pakken og kanskje litt til hver uke i hele svangerskapet. Anonymkode: f2270...661 Ja, forskarane fann negativ påvirkning først ved inntak av 250g lakrissnop for veka. Det er jo ein del. Så ein fisherman's friend nå og da eller eit par lakrisbåtar bør nok vere greitt, sjølv om det er usikkerheit knytt til tala i forskingsmaterialet. Anonymkode: a7c14...f94
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #30 Skrevet 28. juli 2020 Til info, lakrisrot (som inneholder det samme som lakris) ble tidligere brukt som et abort middel. Det sier seg selv at det ikke er anbefalt for gravide. Anonymkode: 5b5c0...51c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #31 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til info, lakrisrot (som inneholder det samme som lakris) ble tidligere brukt som et abort middel. Det sier seg selv at det ikke er anbefalt for gravide. Anonymkode: 5b5c0...51c I. Store. Mengder. I små mengder, er det greit! Anonymkode: e857d...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #32 Skrevet 28. juli 2020 Jeg bor i Danmark, så jeg følger de offisielle kostrådene her istedet. Nå er ikke jeg den store lakris spiser, så ikke så relevant for meg. Men danske offisielle anbefalinger er Max 50g lakris pr dag, så er det et tall på hva som regnes som «mye». Her advares det heller ikke mot spekemat, så er litt forskjeller landene imellom. Anonymkode: 14aa8...300
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #33 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I. Store. Mengder. I små mengder, er det greit! Anonymkode: e857d...35c Hvorfor skal en i det hele tatt innta noe som er kjent for å ta livet av foster, selv i små doser? Det henger ikke på grep. Anonymkode: 5b5c0...51c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #34 Skrevet 28. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er usikkert hvor mye som kan være skadelig for fosteret. Da ser jeg virkelig ikke problemet med å holde seg unna. Regner med du holder deg unna fårepølse, selv om det mest sannsynlig hadde gått helt fint å spise det. Anonymkode: ec839...261 Å kjære vene. Anonymkode: d97a6...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #35 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til info, lakrisrot (som inneholder det samme som lakris) ble tidligere brukt som et abort middel. Det sier seg selv at det ikke er anbefalt for gravide. Anonymkode: 5b5c0...51c Nei, det seier seg absolutt ikkje av seg sjølv. Dei aller fleste av stoffa me omgir oss med vil vere skadelige, både for gravide og andre, i store menger. Du kan nok bli forgifta, eller framprovosere abort, ved inntak av f. eks paracet, fluortannkrem, omega 3-kapslar osv. Til og med vatn vil vere dødelig, viss ein drikk store menger i løpet av kort tid 🙂 Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #36 Skrevet 28. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal en i det hele tatt innta noe som er kjent for å ta livet av foster, selv i små doser? Det henger ikke på grep. Anonymkode: 5b5c0...51c Det er ikke kjent for å ta livet av foster.. Det er kjent at det i store mengder kan være skadelig for foster. Du er klar over at timian også er abortfremkallende, sant..? Holder du deg helt unna det også? Ingefær er også skadelig - i store mengder - holder du deg helt unna det også? Er du klar over hvor utrolig mye av det vi spiser til daglig som er farlig, om man tar det i store nok mengder..? Og likevel er mesteparten helt ufarlig, i normale mengder. Det henger ikke på greip å ikke klare å skille mellom "så store mengder at det er skadelig" og "så små doser at det ikke er vist noen skadelig effekt". Anonymkode: e857d...35c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #37 Skrevet 28. juli 2020 Du tar kanskje jerntilskudd i graviditeten? Er du klar over at jern er kjempegiftig, og forferdelig farlig i store mengder..? Og likevel anbefales faktisk et stort antall gravide å innta det..? Gisp? KAN det være fordi at det i passe doser er helt ok? Anonymkode: e857d...35c 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #38 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du tar kanskje jerntilskudd i graviditeten? Er du klar over at jern er kjempegiftig, og forferdelig farlig i store mengder..? Og likevel anbefales faktisk et stort antall gravide å innta det..? Gisp? KAN det være fordi at det i passe doser er helt ok? Anonymkode: e857d...35c veldig godt eksempel! Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #39 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal en i det hele tatt innta noe som er kjent for å ta livet av foster, selv i små doser? Det henger ikke på grep. Anonymkode: 5b5c0...51c Har det nokonsinne blitt dokumentert at små doser av stoffet i lakris har tatt liv? Og ja, eg har lese linken der det står at stort inntak kan auke risikoen for prematur fødsel. Det er noko heilt anna. Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #40 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at timian også er abortfremkallende, sant..? Holder du deg helt unna det også? Ingefær er også skadelig - i store mengder - holder du deg helt unna det også? Anonymkode: e857d...35c Det stemmer! Persille er også på lista! Den er faktisk "Djevelens urt": https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/petr_cri.htm Anonymkode: a7c14...f94
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå