AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Hvor mye lakris spiser du i graviditeten? Det står så mye forskjellig på Internett om dette🤷🏼♀️ Jeg craver lakris og vil ha det hver dag🙈 Anonymkode: 25b74...3d2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Spiser selvfølgelig ingenting. Anonymkode: ec839...261 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiser selvfølgelig ingenting. Anonymkode: ec839...261 Hvorfor ikke? Anonymkode: e857d...35c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Stort inntak kan være skadelig. Stort inntak er regnet som mer enn 250 g i uken. Så det går helt fint å spise litt lakris. På samme måte som at det går helt fint å spise litt fersk tunfisk, drikke litt koffein, osv. LITT er ok, det er om det er store mengder, og ofte, det er skadelig. Jeg er til vanlig helt nøytral til lakris, men har hatt voldsom craving på det i begge mine svangerskap. Spiser litt, men langt under 250 g i uken. Det er jo forferdelig mye lakris på en uke.. Anonymkode: e857d...35c 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: e857d...35c Fordi det er usikkert hvor mye som kan være skadelig for fosteret. Da ser jeg virkelig ikke problemet med å holde seg unna. Regner med du holder deg unna fårepølse, selv om det mest sannsynlig hadde gått helt fint å spise det. Anonymkode: ec839...261
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 https://www.jordmorklinikken.no/kan-jeg-spise-lakris-i-svangerskapet/ https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris Anonymkode: ec839...261
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det er usikkert hvor mye som kan være skadelig for fosteret. Da ser jeg virkelig ikke problemet med å holde seg unna. Regner med du holder deg unna fårepølse, selv om det mest sannsynlig hadde gått helt fint å spise det. Anonymkode: ec839...261 Ja, jeg holder meg unna fårepølse, fordi det er fare for toxoplasmose. Det betyr at det å bli smittet er farlig, og smittet kan man bli av å spise bare en ørliten bit. Lakris, derimot, er IKKE farlig å spise ørlite av. Det er ikke påvist noe skadelig ved å spise mindre mengder lakris i det hele tatt. Det er ikke en bakterie man blir smittet av, men stoffer som kan være skadelige i store mengder. Rettere sagt det naturlige søtstoffet i lakris. Anonymkode: e857d...35c 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg holder meg unna fårepølse, fordi det er fare for toxoplasmose. Det betyr at det å bli smittet er farlig, og smittet kan man bli av å spise bare en ørliten bit. Lakris, derimot, er IKKE farlig å spise ørlite av. Det er ikke påvist noe skadelig ved å spise mindre mengder lakris i det hele tatt. Det er ikke en bakterie man blir smittet av, men stoffer som kan være skadelige i store mengder. Rettere sagt det naturlige søtstoffet i lakris. Anonymkode: e857d...35c Det anbefales å holde seg unna lakris, hvorfor har du problemer med å følge det? Anonymkode: ec839...261 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 Jeg elsker lakris, og spiste (små mengder) hver dag i svangerskapet. Men jeg har lavt (normalt) blodtrykk, så hverken legen eller helsestasjon sa noe på det. Drakk også kaffe i moderate mengder, men holdt meg unna all alkohol, spekemat og myke oster. Anonymkode: e850a...093 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Helsedirektoratet burde vel uttalt seg dersom det var SÅ farlig..??? Anonymkode: 25b74...3d2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det anbefales å holde seg unna lakris, hvorfor har du problemer med å følge det? Anonymkode: ec839...261 Nope, de offisielle anbefalingene i Norge fraråder IKKE lakris. De fraråder å spise MYE lakris. På samme måte som at de fraråder MYE koffein. For å sitere hva de sier om lakris: Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Anonymkode: e857d...35c 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Jeg spiser så mye jeg har lyst på, og det er mer enn 250g i uken. Har dessuten lavt BT, og faren ved lakris er vel at man ikke skal spise det om man han høyt blodtrykk. Andre land har helt andre grenser (Finland f eks). Anonymkode: 2f80e...825 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker lakris, og spiste (små mengder) hver dag i svangerskapet. Men jeg har lavt (normalt) blodtrykk, så hverken legen eller helsestasjon sa noe på det. Drakk også kaffe i moderate mengder, men holdt meg unna all alkohol, spekemat og myke oster. Anonymkode: e850a...093 Det er ikke bare blodtrykket som er problemet med stort inntak av lakris. Det er også knyttet til adhd, lavere iq, for tidlig fødsel, o.l. Men altså, selv legen min for to år siden anbefalte meg faktisk å spise lakris nettopp fordi jeg hadde lavt blodtrykk, og lakris kan heve blodtrykket. Så selv leger fraråder ikke lakris til gravide. Anonymkode: e857d...35c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #14 Skrevet 28. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, de offisielle anbefalingene i Norge fraråder IKKE lakris. De fraråder å spise MYE lakris. På samme måte som at de fraråder MYE koffein. For å sitere hva de sier om lakris: Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Anonymkode: e857d...35c Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye lakris (glykyrrhizinsyre) som kan spises før det blir helseskadelig for fosteret. https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/sukker_og_sote_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris Anonymkode: ec839...261
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #15 Skrevet 28. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det anbefales å holde seg unna lakris, hvorfor har du problemer med å følge det? Anonymkode: ec839...261 Kvar står det at gravide bør holde seg unna lakris? Mi jordmor kan ikkje ha vore særlig oppdatert. Ho sa det var heilt trygt med lakris (eg hadde lågt blodtrykk). Eg fekk ingen info om glykyrrhizinsyre. Glad eg berre åt lakris ein sjeldan gang. Anonymkode: a7c14...f94 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser så mye jeg har lyst på, og det er mer enn 250g i uken. Har dessuten lavt BT, og faren ved lakris er vel at man ikke skal spise det om man han høyt blodtrykk. Andre land har helt andre grenser (Finland f eks). Anonymkode: 2f80e...825 Du bør oppdatere deg. Er fare for prematur fødsel og mindre intelligens hos barnet. Anonymkode: ec839...261 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvar står det at gravide bør holde seg unna lakris? Mi jordmor kan ikkje ha vore særlig oppdatert. Ho sa det var heilt trygt med lakris (eg hadde lågt blodtrykk). Eg fekk ingen info om glykyrrhizinsyre. Glad eg berre åt lakris ein sjeldan gang. Anonymkode: a7c14...f94 Les linkene jeg har lagt ut. Anonymkode: ec839...261
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser så mye jeg har lyst på, og det er mer enn 250g i uken. Har dessuten lavt BT, og faren ved lakris er vel at man ikke skal spise det om man han høyt blodtrykk. Andre land har helt andre grenser (Finland f eks). Anonymkode: 2f80e...825 Eg trudde også at det kun var fare for høgt blodtrykk som var farlig. Ikkje så mange som er klar over at innholdet av glykyrrhizinsyre kan vere uheldig. Anonymkode: a7c14...f94
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 Hvor mye lakris som skal til for at det blir helseskadelig for fosteret er derimot ukjent. Det er derfor umulig å fastsette et nivå for hvor mye lakris gravide trygt kan spise, viser en risikovurdering som Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) har laget på oppdrag for Mattilsynet. Mattilsynet opprettholder derfor advarselen om at gravide ikke bør spise mye lakris under svangerskapet. Anonymkode: ec839...261 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eg trudde også at det kun var fare for høgt blodtrykk som var farlig. Ikkje så mange som er klar over at innholdet av glykyrrhizinsyre kan vere uheldig. Anonymkode: a7c14...f94 Trodde alle visste at de skulle følge matportalen.no under graviditet. Anonymkode: ec839...261 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå