Gå til innhold

"Konestil'


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Da jeg var ung, så var alle 20-åringer slanke. Ikke nå lenger.

Anonymkode: 71a27...f2e

Ja, 25% av befolkningen er overvektig, men dette gjelder både de på 20 og de på 45. Hvorfor de har valgt å være det vil jeg absolutt tro det finnes studier på. Siden fedme henger sammen med utdanning (eller mangelen på den) så bil jeg tro de lavere sosiale lag har stor aksept for å velge å være usunn mens de høyere sosiale lag har lav aksept for å velge å være usunn (i enkelte krester er du jo en taper om du ikke jevnlig deltar i birken).

Ts: har du lagt merke til hvem som lar seg selv forfalle? Er de høyt utdannede folk med lederstillinger og karrierer, eller hjemmeværende husmødre?

Anonymkode: 3ac3a...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å fjonge seg for å føle seg bra selv? Jeg blir en bedre versjon av meg selv dersom jeg føler meg fin

Anonymkode: d5e10...195

Jeg føler meg ikke bra når jeg fjonger meg. Det er ubehagelig å få klint på ting som sminke og fuktighetskrem og andre klær er mer behagelig. Jeg må ha større planer enn å "føle meg fin" for å gidde det..

Anonymkode: 2bf56...954

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shamer absolutt ikke. Bare lurer på hvorfor det er så vanlig

Anonymkode: d5e10...195

Jo, jeg syns du shamer. For det første: Du generaliserer grovt, legger til grunn at flesteparten av kvinner litt oppe i åra blir overvektige, men at unge kvinner er slanke. Det stemmer ikke med fakta. Unge kvinner har aldri vært tykkere enn i dag. Dette var ikke vanlig tidligere. For 20-30-40 år siden var nesten alle ungjenter slanke. Så der tar du feil.

Det stemmer at noen legger på seg etter barnefødsler og overgangsalderen. Vet du at noen får ødelagt magemusklene sine etter svangerskap? Slik at magen buler ut også etter graviditeten, da muskelveggen er ødelagt. Dette kan ikke repareres med trening. Likeledes skjer det noe med forbrenningen når man blir eldre, tap av muskelmasse gjør at den reduseres, og det er lettere å legge på seg. Forøvrig er det svært mange slanke voksne kvinner, meg selv innbefattet.

Jeg reagerer også på ordene du bruker "kjærringstil" om de eldre, og "fresh stil" om de yngre. Velg mer verdinøytrale ord, om du ikke er ute etter å tråkke på tær.

Det snakkes om å "legge seg til" en kjærringstil. Hvorfor tror du voksne kvinner skal være interessert i å kle seg i ungdomsmote? Dette er mennesker som har levd lenger enn deg, og sett moter komme og gå. De er voksne nok til å ta sine egne valg uavhengig av hva andre mener.

Respekter det.
 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har da hårtap de å. Mange kvinner som får tynnt og pistrete hår i 40-årene. Som med menn, så er det bedre å ha kort hår da.

Anonymkode: 55869...bd9

Jeg har noen ganger lyst å klippe meg kort fordi håret mitt er så ekstremt tykt, stort og uhåndterlig. Er 44 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det må være lov til å spørre om det uten at folk skal bli så innmarri hårsåre og krenka her. 

Kommer alltid kommentarer som "pass på deg selv" og lignende. Altså, man må kunne få spørre om ting uten at folk skal reagere sånn. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ludovica- skrev:

Haha det må være lov til å spørre om det uten at folk skal bli så innmarri hårsåre og krenka her. 

Kommer alltid kommentarer som "pass på deg selv" og lignende. Altså, man må kunne få spørre om ting uten at folk skal reagere sånn. 

 

Dette er et diskusjonsforum, og det må være lov til å adressere det man oppfatter som  nedlatenhet uten å få i fleisen at man er krenka. Syns det har begynt å bli en ny hersketeknikk å frata folk retten til å ha en oppfatning, ved å kalle dem krenka.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som skjer når folk blir eldre og får en kjerringstil ? Legger mye på seg ( spesielt etter barn), klipper håret mye, sminker seg mindre og kler seg i tunika/tights/osv..

Hvorfor er det så få 45+(og mor)i freshe klær, med fin sminke og langt hår?

Anonymkode: d5e10...195

Legger på seg: svangerskap, stress, tidsklemma, hormonforandringer under og etter (alle) svangerskap. Disse faktorene til sammen ksn gjøre det beintøft å få trent, samtidig som man ikke alltid orker de sunneste matalternativene. Trøtthet kan få en til å spise mer i håp om å få mer energi. 

Klipper håret mye: noen synes det er enklere å ha kort hår småbarn ikke får lugget i. De på 45+ har gjerne ikke småbarn, men hormonforandringer og alder kan medføre endret hår som gjør kort hår enklere. Videre er det at kort hår er billigere og enklere å farge (grå hår).

Sminker seg mindre: mindre tid og mindre overskudd til å prioritere dette. Kommer aldri til å stå opp ti minutter før for å sminke meg. Sover heller ti minutter lengre og løper ut uten sminke, med frokosten i hånda. Fresher meg opp for mannen i helger.

Tunika/tights: vet ikke med andre, men når jeg bruker det så er det ekstremt behagelig å føle seg uten valker (har bmi på 20, men valker), stramming i skrittet, trang og hard bukse som dytter inn alt på ubehagelig vis sånn at man spenner seg hele dagen og til slutt får muskelspenninger. Er selv ikke helt der ennå, men ser ikke bort ifra at jeg går for et slikt antrekk når jeg er 45 +. En litt flagrende tunika og tights som puster høres også godt ut ved hetetokter🥵

Problemstillingen din legger det premisset at det er vanlig at damer på 45+ er overvektige, korthårede, usminket og ikke freshe. Er ikke enig i denne betraktningen.

Anonymkode: e445f...1fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Boetica skrev:

Dette er et diskusjonsforum, og det må være lov til å adressere det man oppfatter som  nedlatenhet uten å få i fleisen at man er krenka. Syns det har begynt å bli en ny hersketeknikk å frata folk retten til å ha en oppfatning, ved å kalle dem krenka.

Syns man fremstår krenka når man reagerer på at noen stiller et spørsmål som ikke går på noen spesifikk person. Da er det jo åpenbart at det er noe med spørsmålet man enten føler seg truffet av eller som berører en selv. Hvis ikke ville man ikke tatt det så ille.

Og dette er et gjentagende spørsmål som har blitt stilt flere ganger på dette forumet. Hvor en eller annen lurer på hvorfor en del damer endrer stil når de blir eldre. Det er egentlig ikke noe slemt å spørre om, og hver eneste gang møter ts en haug av fornærma og irriterte svar. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Fordi mennesker som får barn er mye mindre ego, det handler ikke like mye om dem lenger. Når du blir voksen og får barn så vil du forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ludovica- skrev:

Syns man fremstår krenka når man reagerer på at noen stiller et spørsmål som ikke går på noen spesifikk person. Da er det jo åpenbart at det er noe med spørsmålet man enten føler seg truffet av eller som berører en selv. Hvis ikke ville man ikke tatt det så ille.

Og dette er et gjentagende spørsmål som har blitt stilt flere ganger på dette forumet. Hvor en eller annen lurer på hvorfor en del damer endrer stil når de blir eldre. Det er egentlig ikke noe slemt å spørre om, og hver eneste gang møter ts en haug av fornærma og irriterte svar. 

Du forutsetter at man ikke kan ha saklige innvendinger, men at alle som er uenige er følelsesstyrt og føler seg truffet? For å avklare akkurat det, så føler jeg meg ikke truffet. Det jeg reagerer på er nedrakking på andre mennesker. Dette spørsmålet til ts kunne blitt stilt på en mere respektfull måte, uten bruk av kjærringstil osv.

Hvordan kan yngre mennesker vite at eldre har skiftet stil? Kanskje de alltid har hatt den stilen. Det blir veldig trangt og konformt hvis alle skal presses gjennom den samme trakta.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kler ikke langt hår. Og med alderen er det færre som kler det, så at mange klipper seg er egentlig bare bra. Ikke nødvendigvis slik at alle skal ha "gøyalt" og kortklipt hår i en dårlig og ukledelig kirsebærfarge, men et sunt hår og en kledelig frisyre fordrer ikke sjelden at håret er kortere på en 50-åring enn på en 25-åring.

Klær: joda, kroppen kan forandre seg uten at man nødvendigvis blir verken overvektig eller fet. Ting skjer. Noen er heldigere med genene enn andre, men ingen er garantert samme kroppsform livet gjennom, selv med trening og sunt kosthold. Da er det helt greit å endre stil. Og om kroppen ikke endrer seg, kan det godt hende at smaken endrer seg. Noen utvikler, helt mystisk, en forkjærlighet for kunst- og håndverkslærerstilen som består av klær fra Indiska, Gudrun Sjöden og Ko:Ko-kjoler. :fnise: Noen har kanskje likt denne stilen hele livet, men ikke turt å kle seg i den før de har nådd en viss alder eller utviklet nok selvtillit, for alt jeg vet. Men altså: tunika og tights - det er ikke SÅ mange som vandrer rundt utelukkende i det, heldigvis. Man skal heller ikke se bort fra at økt selvtillit og mindre utrygghet med årene medfører at ikke alle føler at de må uniformere seg i klær som er ubekvemme, men rett og slett kler seg i ting som er behagelig. 

Anonymkode: 18e49...c84

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Forumhei skrev:

Fordi mennesker som får barn er mye mindre ego, det handler ikke like mye om dem lenger. Når du blir voksen og får barn så vil du forstå!

Jeg har to barn. En på 2 og en på 4. Det er kjempetravelt, men jeg trener etter leggetid (hjemme hvis ikke far kan passe ungene) , står opp før ungene for å sminke meg, velger klær på kvelden før morgenen og fikser håret på kjøkkenet mens ungene spiser frokost. Jeg shopper på nett

Anonymkode: d5e10...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det kommer litt an på hva slags miljø man er i, for jeg kjenner ikke igjen at dette er så vanlig. I såfall er det mer de nærmere 50-60år som har denne stilen. Det er vel greit tenker jeg, håret har kanskje ikke samme kvalitet som før, så det ser bedre ut litt kortere. Man ønsker komfortable klær fordi man ikke gidder å føle ubehag gjennom dagen lenger. Men igjen, tror denne stilen er mer vanlig i enkelte yrkesgrupper. Og for å være ærlig, jeg tenker denne stilen er bedre enn godt voksne damer med masse sminke, langt farget hår og manisk på trening. Det er noe med å akseptere hvor man er i livet og være tilfreds med seg selv. 

Anonymkode: 5698e...e9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn. En på 2 og en på 4. Det er kjempetravelt, men jeg trener etter leggetid (hjemme hvis ikke far kan passe ungene) , står opp før ungene for å sminke meg, velger klær på kvelden før morgenen og fikser håret på kjøkkenet mens ungene spiser frokost. Jeg shopper på nett

Anonymkode: d5e10...195

Hva med å slappe av? Alt trenger ikke å være perfekt🙃, lov å gi litt slipp når man er etablert. 

Endret av Forumhei
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter meg såpass at min mann syns jeg er fin og har absolutt ikke behov for at alle andre annerkjenner stilen min. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 91593...802

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, Forumhei skrev:

Hva med å slappe av? Alt trenger ikke å være perfekt🙃, lov å gi litt slipp når man er etablert. 

Slapper jo av også, det krever jo ikke så mye. Synes også en enkel kjole er fint og behagelig å ha på. Jeg gir ikke slipp på meg selv fordi jeg er etablert, synes mannen min fortjener en som tar vare på seg selv og som han er stolt over å vise frem

Anonymkode: d5e10...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første krever det mer innsats og arbeid å være fresh når man er 40 pluss enn når man er 20. Når man er ung så ser man fresh ut bare i lys av at man er ung, kroppen er spretten, huden er pen, håret er fyldigere og det er lettere å holde seg slank. Ettersom årene går så krever det mer for å holde vekta lav og mer innsats for å se fin ut på sminke og hår. I tillegg så tipper jeg at man blir mindre interessert i å se attraktiv ut for potensielle partnere (det er antagelig biologisk i og med at man ikke er fruktbar lenger) og legger mer vekt på andre verdier enn det ytre. 

Anonymkode: 8d166...6f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de bare har bedre selvtillit og ikke måler egen verdi i utseendet? Kanskje de rett og slett er komfortable nok med seg selv til å gi f i det overfladiske? 

Helt ærlig, jeg misunner dem. Skulle ønske jeg var trygg nok på egne evner til å bruke utseendet som kapital. Jeg har opplevd så mange ganger å legge innsats i å stelle og style meg stilig bare for å komme på det aktuelle arrangementet og se kvinner som er kledd praktisk og komfortabelt og tenk at "søren og, det er jo de som det gjør det rette og jeg som er en idiot".

De tingene du nevner er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med dårlig smak eller manglende stil, jeg har møtt mange flotte, stilige kvinner som møter kriteriene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ludovica- skrev:

Haha det må være lov til å spørre om det uten at folk skal bli så innmarri hårsåre og krenka her. 

Kommer alltid kommentarer som "pass på deg selv" og lignende. Altså, man må kunne få spørre om ting uten at folk skal reagere sånn. 

 

Man kødder ikke med kjerringstilen her på kg ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...