Gå til innhold

Kleskode - regler innført på videregående skole


Kristian (71)

Anbefalte innlegg

Dere kan jo gå inn på seksualdebatten og lese "sund norsk ungdom... not". Der er det en link til vg - en artikkel om ungdommer som dusjer i truse og bh på skolen for å skjule sin kropp...

Hva vil de??? Vise eller skjule sin kropp? Vise så mye som mulig nakenhet ute blant alle andre, og ikke vise noe mer i dusjen sammen med andre av samme kjønn? :o

Vet ikke om jeg er for eller imot uniformer av noen slag, er litt for og litt imot. Finnes bra argumenter på begge sider av saken :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det bør være en slags "kleskode" på skolen, fra barneskolen av og oppover. Skolen er også en forberedelse til voksenlivet, og det er ikke alt sor mange arbeidsplasser hvor man kan kle seg som man vil - så hvorfor skal skolen være annerledes? Så kan man jo kle seg som man vil på fritiden, og gi rom der til eksperimentering av stil.

Det som skjer nå, er at ungdomsmoten presses nedover. Hvor mange 7 - 8 åringer har et aå bevisst forhold til klær at de velger å gå med bar mage? De velger det, fordi motebildet viser det, og jenteband (og andre) legger opp til det på videoene sine. Jeg synes ikke det er ok med 7 - 8 åringer kledd opp som tenåringer. Det er ikke klær til å leke i.

Kanskje ikke skoleuniform hadde vært så dumt?

Olabukse og T-skjorte, eller collegegenser. Samme merke på alt. Storinnkjøpsfordeler slik at det ikke blir for dyrt for foreldrene. Tror faktisk en del mobbing ville bli borte - for ikke å snakke om presset mot foreldrenes lommebøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk må få gå i det de ønsker. Men jeg må si jeg reagerer sterkt når jeg ser 12 åringer gå rundt i stramme bukser, og korte, små topper. Jeg mener disse klærene bør være for litt eldre barn, dvs. de over 15.

Jeg kan selv huske da jeg var 13 år. Vi hadde en jente i klassen med store bryster og ellers bra utseende. Hun gikk alltid med "sexy" klær som framhevet de formene (?) hun hadde. Alle så opp til henne, og hun var meget populær blandt guttene. Da jeg selv hadde begynt å miste litt valpefett, og brystene mine hadde begynt å komme frem, byttet jeg fra bosselini bukser og strikkagenser, til stramme levis-bukser og stramme topper. Og oppmerksomhet fikk jeg. Jeg som alltid hadde vært offer for mobbing, ble plutselig godkjent i de "normale, kule" gjengene. Men det er jo ikke sånn det skal være, er det? Man skal jo ikke være sexy som barn!!! Kan spesielt huske en sølvtopp jeg hadde hvor det stod "toy girl" på... ikke visste jeg hva som kunne vært tanken med denne teksten!

Jeg synes egentlig at man skal ha visse regler for hva som er passende og upassende å være ikledd på skolen. Dermed vil det redusere mobbing, motepress, kroppsfikserig og diverse.

:)

ps: å la trusa vises når man er daglidags påkledd er ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hva jeg syns om uniform, tenker liksom automatisk på sånne stramme, engelske kortbukser og blazere på gutta, og foldeskjørt på jentene, men det kan selvfølgelig gjøres mye annet.

En eller annen form for kleskode kan godt innføres på ett tidspunkt ihvertfall, etter min mening. Videregående skoler bør definitivt ha kleskoder! Så enkle som det er på mange arbeidsplasser, ikke akseptert med bare mager, trusekanter over buksa (dette gjelder minst like mye for gutta som for jentene!), utringninger som er så dype at bh evt bryst/brystvorter synes, skjørt bør ha en viss lengde.

dette er kleskoder som mange av oss vil møte når vi kommer i arbeidslivet, og videregående ER en forberedelse til arbeidslivet! Dette er også skoler man "velger selv", de er frivillige, på lik linje som en arbeidsplass, så mange av de samme kravene bør gjelde!

Mange ungdomsskole og barneskoleelever vil nok ikke se på skolen som en forberedelse til arb.livet, men mer som ett sosialt sted, eller noe herk. Tror det blir vanskelig å sette inn kleskoder i samme grad. Men altså, noe usikker på hva jeg synes med barne/ungdomsskolen! hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Innfor skoleuniform! Jeg gikk paa High School i Australia og vi maatte bruke skoleuniform. I begynnelsen syntes jeg det var noe tull, men etterhvert gikk det opp for meg hvor utrolig praktisk det var. Aldri noe problem med hva en skulle ha paa seg, og de fleste brukte uniformen etter skolen ogsaa............. saa det i seg selv betyr vel at folk ikke har noe i mot det.

Store deler av verden bruker uniform paa skolen, England, USA, Australia +++ hvorfor ikke Norge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå virker det som det er en liten misforståelse ute og går da... Hvis det var noen som så TV2-nyhetene i går, så var det et innslag der fra Grimstad ungdomsskole. Jeg forstod det som at dette med den orange t-skjorten var et prosjekt startet av elever i niendeklasse for å gjøre folk mer bevisste på hva de egentlig hadde på seg. Så var det noen jenter i åttende som ikke helt hadde fått med seg hva dette dreide seg om, og som hadde kommet med en hel del glupe eller mindre glupe utsagn...

*hehe* Det setter da saken i et helt annet lys ja...

Men en liten oppklaring: å ha kleskoder betyr da nødvendigvis ikke med at man skal bruke skoleuniform. Vi har kleskoder på arbeid, med det betyr ikke at vi går i uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...