AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 Nå begynner det å bli sent igjen og jeg kjenner stressnivået stiger. Skal opp igjen med barn i morgen tidlig, men får virkelig aldri sove før på morgenkvisten, uten tabletter. Kjenner meg skikkelig urolig når kvelden kommer, uavhengig av om jeg har klart å la være å sove på dagen eller ikke. Jeg kan en del om søvnhygiene ettersom jeg har hatt perioder med søvnproblemer hele livet. Er i starten av 30 årene. Har nå gått på immovane i snart 8 måneder, med et avbrudd på cirka fire-fem uker da det plutselig gikk mye bedre. Tror problemet har mest med psyken å gjøre, men ser jo på smartklokka at pulsen gjerne stiger til rundt 100 på kveldstid og kjenner at jeg ikke får slappet av i senga og våkner til med en gang jeg legger meg, så det skjer noe fysiologisk også... Nettene blir lange... Har nok sovetabletter til to og en halv uke nå og har en avtale med legen om at den resepten skulle holde for minst fire uker til - man bør ikke gå på disse tablettene daglig, men hva skal jeg gjøre? Noen kvelder bestemmer jeg meg for å late som jeg ikke har tablettene og da har jeg et tankekjør og kroppslig uro natten gjennom. Kan ligge å gruble enkelte ganger, men mest av alt løper fantasien løpsk og jeg kan ligge å dagdrømme de merkeligste scenarier, til den grad at jeg bare må stå opp og bli kvitt litt energi. Noen ganger må jeg bare le pga alle mulige morsomme tanker - men timingen er så dårlig! "Å tenke ingenting" går ikke for meg... Kapitulerer på morgenkvisten og sover da alt fra to til fem timer ELLER jeg girer meg opp med aktivitet og kaffe, kjører på hele dagen, men kjenner meg uggen og sliten allikevel. Ingen garanti for at jeg sover etter 24 (+) våkentimer heller. Hva er din erfaring? Har du klart å slutte på sovetabletter? Mindfullness-øvelser/lyder gir meg ingenting. Føler det blir for dumt og klarer ikke fokusere 😛 Anonymkode: 4a3c8...432
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 Jeg tenker at du bør muligens kontakte en søvnklinikk for å få annen hjelp enn medisinering. Siden jeg ikke vet hvor du bor i landet kan jeg ikke gi lenke til den nærmeste klinikken, men her er en i Oslo. Dersom det ikke er noe fysisk i veien er det avslapningsteknikker som hjelper. Det er noe annet enn mindfullness. Jeg bruker dette selv når jeg er stresset. Men man må lære det ordentlig. Jeg har selv hatt stor nytte av å stoppe tankekjør når jeg ligger i sengen ved å tenke på pusten min mens jeg puster roligere og roligere. Jeg pleier å kalle det å simulere søvn. Altså: hvis ikke hodet mitt vil gi meg fred så får ihvertfall kroppen roe ned ved å puste saktere. Tenke på ingenting klarer ikke jeg heller. Men verken du eller jeg kan tenke på mer enn en ting om gangen - så det å tenke på pusten, føle på den, kjenne den - det er en erstatning for tankekjøret.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Har du prøvd dette: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Og faktisk fulgt det slavisk over noen måneder som anbefalt? Kombinasjonen kognitiv terapi, søvnhygiene og regelmessig trening hjelper for ca 80% av de som sliter med insomni om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 92fbd...b36 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd dette: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Og faktisk fulgt det slavisk over noen måneder som anbefalt? Kombinasjonen kognitiv terapi, søvnhygiene og regelmessig trening hjelper for ca 80% av de som sliter med insomni om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 92fbd...b36 Nei. Ikke prøvd. Tusen takk! Skal se på dette med en gang. Trener helst hver dag, men er nå begrenset til tre dager i uken. Tror faktisk at treningen girer meg mer opp enn den roer ned, men er uansett sunt da 11 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg tenker at du bør muligens kontakte en søvnklinikk for å få annen hjelp enn medisinering. Siden jeg ikke vet hvor du bor i landet kan jeg ikke gi lenke til den nærmeste klinikken, men her er en i Oslo. Dersom det ikke er noe fysisk i veien er det avslapningsteknikker som hjelper. Det er noe annet enn mindfullness. Jeg bruker dette selv når jeg er stresset. Men man må lære det ordentlig. Jeg har selv hatt stor nytte av å stoppe tankekjør når jeg ligger i sengen ved å tenke på pusten min mens jeg puster roligere og roligere. Jeg pleier å kalle det å simulere søvn. Altså: hvis ikke hodet mitt vil gi meg fred så får ihvertfall kroppen roe ned ved å puste saktere. Tenke på ingenting klarer ikke jeg heller. Men verken du eller jeg kan tenke på mer enn en ting om gangen - så det å tenke på pusten, føle på den, kjenne den - det er en erstatning for tankekjøret. Ja, bra tips med fokus på pust, en annen slags mindfullness på en måte. Klarer dessverre bare holde ut/konsentrere meg slik få minutter om gangen, men tar alle råd til etterretning. TS. Anonymkode: 4a3c8...432
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, bra tips med fokus på pust, en annen slags mindfullness på en måte. Klarer dessverre bare holde ut/konsentrere meg slik få minutter om gangen, men tar alle råd til etterretning. TS. Anonymkode: 4a3c8...432 Hva er grunnen til den manglende konsentrasjonen? Er det fordi du er grunnleggende urolig og vil "bli ferdig med dette"? Du skal lytte til pusten din - mens du sakte men sikkert puster gradvis saktere. Meningen er ikke at du skal "bli ferdig med dette", men simulere søvn slik at du sovner. For det er det som skjer - du setter ned pulsen slik at kroppen oppfatter at det er på tide å sovne. Og så må du ikke gi opp hvis det ikke fungerer første gangen.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ikke prøvd. Tusen takk! Skal se på dette med en gang. Trener helst hver dag, men er nå begrenset til tre dager i uken. Tror faktisk at treningen girer meg mer opp enn den roer ned, men er uansett sunt da Anonymkode: 4a3c8...432 Teknikkene som beskrives i sel hjelpskurset kan du lese om litt kortfattet her: https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/behandling-av-langvarige-sovnproblemer-uten-medisiner Masse lykke til Anonymkode: 92fbd...b36 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 Jeg har brukt sovemedisin i mange år og ser helt ærlig ikke problemet med å ta denne medisinen. Jeg opplever ingen bivirkninger, ingen lakenskrekk, våkner til samme tid uthvilt hver dag... Hvis du trenger dette som medisin bør du få det. Det vil alltid være noen av oss som nyttegjør oss dette på lik linje med annen medisin. Blir irritert over at noen alltid skal "sovemedisinshame"...for noe tull! Anonymkode: 4a6ff...fff 5
Gjest Daryl Dixon Skrevet 22. juli 2020 #8 Skrevet 22. juli 2020 Jeg har tatt mye imovane, og blitt avhengig av de for å sove flere ganger. Når jeg slutter med de begynner jeg å ta lavere dose en stund, og de første nettene uten pleier jeg å ta Melatonin, som hjelper godt på innsovning HVIS jeg klarer å slappe av. Den første uka uten er ofte tøff med lite søvn, men retter seg etter en stund. Jeg er i en slutteprosess nå selv.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #9 Skrevet 22. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt sovemedisin i mange år og ser helt ærlig ikke problemet med å ta denne medisinen. Jeg opplever ingen bivirkninger, ingen lakenskrekk, våkner til samme tid uthvilt hver dag... Hvis du trenger dette som medisin bør du få det. Det vil alltid være noen av oss som nyttegjør oss dette på lik linje med annen medisin. Blir irritert over at noen alltid skal "sovemedisinshame"...for noe tull! Anonymkode: 4a6ff...fff Det har jeg heller ikke helt skjønt... Det er avhengighetsskapende og man synes vel jeg er for ung (?) til å stå på det fast. Da jeg "fikk lov" til å stå på det fast noen ukers tid klarte jeg slappe av og kuttet medisinen ut selv etterhvert. Nå har jeg så og si fått et tilbakefall psykisk og er avhengig av pillene for å sove ordentlig. Dette med søvnen og legens fokus på å ikke bruke dem daglig, er bare nok et stressmoment på toppen av det jeg egentlig strir med. Har problemer med energi, humørsvingninger, konsentrasjon og "livslyst" som svinger i noe grad ila dagen og til dels svært heftig med noen dagers mellomrom. Tror egentlig jeg har en såkalt blandet fase av bp2 nå... Just give me those pills, så har vi et litt bedre utgangspunkt liksom. Sorry avsporingen. Anonymkode: 4a3c8...432
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 23 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Jeg har tatt mye imovane, og blitt avhengig av de for å sove flere ganger. Når jeg slutter med de begynner jeg å ta lavere dose en stund, og de første nettene uten pleier jeg å ta Melatonin, som hjelper godt på innsovning HVIS jeg klarer å slappe av. Den første uka uten er ofte tøff med lite søvn, men retter seg etter en stund. Jeg er i en slutteprosess nå selv. Skal høre med legen ang. melantonin. Lykke til med din avvenning også Anonymkode: 4a3c8...432
Gjest Daryl Dixon Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal høre med legen ang. melantonin. Lykke til med din avvenning også Anonymkode: 4a3c8...432 Takk. Bivirkningene er og nettop det du nevnte over her, humørsvingninger, konsentrasjonsproblemer osv. Langtidsbivirkninger forsker de på og det ser ut til at det kan gi økt kognitiv svikt/tidlig demens(vaskulær). Jeg shamer ikke bruken av sovemed, eller andre typer beroligende for jeg har virkelig brukt min del av det, men jeg forstår hvorfor legen er avventende med å gi det til så unge folk. Håper du får resept på Melatonin, får kjøpt uten resept, men koster nok litt mer. Håper du får det til, eller finner en løsning som passer deg. Søvn er viktig. Lykke til. 🌹
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 5 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Takk. Bivirkningene er og nettop det du nevnte over her, humørsvingninger, konsentrasjonsproblemer osv. Langtidsbivirkninger forsker de på og det ser ut til at det kan gi økt kognitiv svikt/tidlig demens(vaskulær). Jeg shamer ikke bruken av sovemed, eller andre typer beroligende for jeg har virkelig brukt min del av det, men jeg forstår hvorfor legen er avventende med å gi det til så unge folk. Håper du får resept på Melatonin, får kjøpt uten resept, men koster nok litt mer. Håper du får det til, eller finner en løsning som passer deg. Søvn er viktig. Lykke til. 🌹 Oi... Jeg har visst ikke satt meg godt nok inn i dette. Takk for opplysningene... Er faktisk i overkant redd for demens, synes det er skummelt hvor lite kapasitet jeg har nå 😕 Det er sent, så får vel prøve å sove... Good luck to us all 😕 Anonymkode: 4a3c8...432
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 Prøvd valerian urt? Jeg lo og trodde ikke på legen når jeg fikk det på resept I Portugal. Aldri vært så søvnig som når jeg tok de. Funker bedre en mogadon på meg 😅 Anonymkode: cb634...514
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi... Jeg har visst ikke satt meg godt nok inn i dette. Takk for opplysningene... Er faktisk i overkant redd for demens, synes det er skummelt hvor lite kapasitet jeg har nå 😕 Det er sent, så får vel prøve å sove... Good luck to us all 😕 Anonymkode: 4a3c8...432 Men slutt og tenk at du skal sove. Prøv i max 40 minutter. Har du ikke sovnet. Da lager du te, og bretter noe klær, les bok, ikke se på tv eller mobil. Du stresser deg jo til å ikke få sove. Holdning har faktisk mye å si her. Om du vet du ikke vil få sove vil du selvfølgelig ikke det. Så slutt å presse deg selv i søvn og gjør andre ting. Gå å legg deg igjen når du føler deg trøtt og prøv igjen. Anonymkode: cb634...514 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #15 Skrevet 23. juli 2020 Kutt ned til en halv eller en kvart tablett. Unngå kaffe og skjerm sent på kvelden. Kanskje du må kutte ut kaffe helt eller bare drikke kaffe til frokost. Ikke stress med tanken på å ikke få sove. Søvn kommer naturlig når du slapper av og ikke stresser med det. Valerina forte kan hjelpe. Fås reseptfritt på apoteket. Pust hjelper, som Blondie sier. Hvis du klarer å slappe av og bare puste vil det gi 80 prosent effekt av tilsvarende søvn. Anonymkode: b3cc8...de3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt sovemedisin i mange år og ser helt ærlig ikke problemet med å ta denne medisinen. Jeg opplever ingen bivirkninger, ingen lakenskrekk, våkner til samme tid uthvilt hver dag... Hvis du trenger dette som medisin bør du få det. Det vil alltid være noen av oss som nyttegjør oss dette på lik linje med annen medisin. Blir irritert over at noen alltid skal "sovemedisinshame"...for noe tull! Anonymkode: 4a6ff...fff #placeboeffekt Anonymkode: ff44d...918 1
Fru2020 Skrevet 23. juli 2020 #17 Skrevet 23. juli 2020 Jeg brukte Immovane i et år og ønsket å slutte på dem siden de er b-preparat. Jeg trenger likevel medisiner for å sove og tar nå en kombinasjon av Truxal og Vallergan. Det fungerer fint for meg. Kanskje du kan diskutere alternative medisiner hos legen? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 Villet trappet ned forsiktig. Feks fra 1 tablett til 1/2 og delt den halve igjen 1 eller 2 ganger. Hvis du klarer å akseptere at du ikke kommer til å få sove, er det lettere å sovne. Sovner du ikke innen 30-40 minutter, stå opp igjen og gjør noe litt kjedelig. Selv ser jeg på noe sjit på tv. Ikke anbefalt visstnok, men fungerer for meg. Last ned apper med fokus på ro. Enten lyder eller stemme med instruksjoner. Feks type mindfullness. Anonymkode: ed63f...897 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 Takk for alle gode råd. Sjekket ut det selvhjelpsskurset jeg fikk tips om og har ført inn dag 1 av 7 av søvndagbok (app) før jeg fortsetter til neste video. Så fint at slikt ligger fritt tilgjengelig på nett. Vet jo ikke helt hvordan det blir, men er nok absolutt i målgruppen... I natt la jeg meg til å sove etter siste post her, kanskje rundt kl 1. Husker ikke helt. Sovnet noen minutter over kl. 4 og ble straks etter vekket av et av barna... Tok 20 minutter og sovne igjen... Halve dagen ble ødelagt pga natten - døste frem til kl. 13 i en utrolig lett dårlig søvn og våknet opp med hjertebank, angst og skyldfølelse fordi pappaen var dratt på tur alene med barna. *syte syte* Nå i kveld er jeg i storform. Ble både joggetur og sykkeltur i ettermiddag/kveld. Det er så fucked up. Nå skulle jeg helst tatt en tur ut på byen 😮 😄 Men hey. Tok ingen sovetablett i natt... Driver noen andre med søvndagbok her. Hvordan går det for deg, bruker med Jon Snow bildet?? TS. Anonymkode: 4a3c8...432
Gjest Daryl Dixon Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle gode råd. Sjekket ut det selvhjelpsskurset jeg fikk tips om og har ført inn dag 1 av 7 av søvndagbok (app) før jeg fortsetter til neste video. Så fint at slikt ligger fritt tilgjengelig på nett. Vet jo ikke helt hvordan det blir, men er nok absolutt i målgruppen... I natt la jeg meg til å sove etter siste post her, kanskje rundt kl 1. Husker ikke helt. Sovnet noen minutter over kl. 4 og ble straks etter vekket av et av barna... Tok 20 minutter og sovne igjen... Halve dagen ble ødelagt pga natten - døste frem til kl. 13 i en utrolig lett dårlig søvn og våknet opp med hjertebank, angst og skyldfølelse fordi pappaen var dratt på tur alene med barna. *syte syte* Nå i kveld er jeg i storform. Ble både joggetur og sykkeltur i ettermiddag/kveld. Det er så fucked up. Nå skulle jeg helst tatt en tur ut på byen 😮 😄 Men hey. Tok ingen sovetablett i natt... Driver noen andre med søvndagbok her. Hvordan går det for deg, bruker med Jon Snow bildet?? TS. Anonymkode: 4a3c8...432 Oi så bra. Fysisk aktivitet hjelper jo på veldig da! Godt å høre! Jeg har hatt en kjempe dag. Uten det presset i hodet og det indre stresset jeg får etter å tatt imovane noen dager. Sov lite i natt og sliter litt nå, men skal ikke falle for fristelsen mot å ta sovetablett. Det er en tråd her om vektdyner du kan lese, jeg kan anbefale det! Den senker stresshormonet, ved at den er tung og legger seg godt rundt kroppen, som en bamseklem. Jeg har og vurdert podcasten til Morten Ramm, la kakla gå, men ikke kommet så langt. 😝
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå