Gå til innhold

Content marketing og skjult reklame.


Gjest Lin11

Anbefalte innlegg

Gjest Lin11

Etter en lang diskusjon i CBE tråden om merking av reklame, vise frem produkter for å hanke inn samarbeidspartnere og såkalt låneordet «grooming» av forbrukere. Stiller jeg følgende spørsmål :» Er dette noe  du som forbruker er  opptatt av?  Har du som forbruker tillit til influensere og produktene de fremmer? Tror du som forbruker at anbefalingene de kommer med er genuine?».

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Lin11 skrev:

Etter en lang diskusjon i CBE tråden om merking av reklame, vise frem produkter for å hanke inn samarbeidspartnere og såkalt låneordet «grooming» av forbrukere. Stiller jeg følgende spørsmål :» Er dette noe  du som forbruker er  opptatt av?  Har du som forbruker tillit til influensere og produktene de fremmer? Tror du som forbruker at anbefalingene de kommer med er genuine?».

Ikke i det hele tatt til de to siste sp.m.

Endret av Consita
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lin11 said:

Har du som forbruker tillit til influensere og produktene de fremmer?

Har liten eller ingen tillit til noen som kaller seg selv influenser, men er åpen for å bli motbevist av alle mennesker jeg møter.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er opptatt av det.

Nei, jeg har i utgangspunktet ikke tillit og tror i utgangspunktet ikke at anbefalingene er genuine. Jeg skriver "i utgangspunktet" fordi enkelte virker mer tillitvekkende enn andre. Hvis de selv viser at de faktisk bruker produktene eller leverandørene de anbefaler på en måte som ikke er 100% iscenesatt har det mer verdi. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
8 minutter siden, Consita skrev:

Ikke i det hele tatt til de to siste sp.m.

 

3 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Har liten eller ingen tillit til noen som kaller seg selv influenser, men er åpen for å bli motbevist av alle mennesker jeg møter.

Takk for svar. Dette er noe jeg erfarer også når man snakker om denne gruppen reklamekanaler. Hvorfor velger da annonsører å bruke disse til å reklamere for seg? Og hvordan har det seg at de største influenserne tjener opp til 7.millioner kroner på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
2 minutter siden, Ullvott skrev:

Ja, jeg er opptatt av det.

Nei, jeg har i utgangspunktet ikke tillit og tror i utgangspunktet ikke at anbefalingene er genuine. Jeg skriver "i utgangspunktet" fordi enkelte virker mer tillitvekkende enn andre. Hvis de selv viser at de faktisk bruker produktene eller leverandørene de anbefaler på en måte som ikke er 100% iscenesatt har det mer verdi. 

 

Akkurat nå, Lin11 skrev:

 

Takk for svar. Dette er noe jeg erfarer også når man snakker om denne gruppen reklamekanaler. Hvorfor velger da annonsører å bruke disse til å reklamere for seg? Og hvordan har det seg at de største influenserne tjener opp til 7.millioner kroner på dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lin11 skrev:

 

 

Fordi de overhodet ikke følger med på utviklingen de siste årene og definitivt ikke har forstått at de aller fleste forbrukerne har gjennomskuet influencerne for lengst. Influencerne er så høye på seg selv at de aldri kommer til å skjønne noeb ting.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
2 minutter siden, Consita skrev:

Fordi de overhodet ikke følger med på utviklingen de siste årene og definitivt ikke har forstått at de aller fleste forbrukerne har gjennomskuet influencerne for lengst. Influencerne er så høye på seg selv at de aldri kommer til å skjønne noeb ting.

Så du mener at annonsørene kaster bort pengene på disse? Jeg tror at det er de annonsørene som vil ha en billig og enkel løsning som velger denne formen å reklamere på. Tenker de ikke på at varene eller tjenestene de tilbyr får et «Harry» eller « billig» preg når det er influensere som reklamerer for de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lin11 skrev:

Så du mener at annonsørene kaster bort pengene på disse? Jeg tror at det er de annonsørene som vil ha en billig og enkel løsning som velger denne formen å reklamere på. Tenker de ikke på at varene eller tjenestene de tilbyr får et «Harry» eller « billig» preg når det er influensere som reklamerer for de? 

Jo, definitivt. Det jan ikke gavne dem i det hele tatt. I min omgangskrets vil de fleste tenke, nei takk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lin11 said:

Takk for svar. Dette er noe jeg erfarer også når man snakker om denne gruppen reklamekanaler. Hvorfor velger da annonsører å bruke disse til å reklamere for seg? Og hvordan har det seg at de største influenserne tjener opp til 7.millioner kroner på dette?

Influensere er reklame rettet mot de yngre, slik jeg ser det. Dårlig reklame i mine øyne, men så tilhører jeg nesten en annen generasjon enn de som influensere er laget for å påvirke. 

"The best type of marketing is marketing that doesn't feel like marketing. It makes the people feel like they a part of it."
Hopsin - Fly

Det er akkurat det influensere er. De er en reklamekanal skapt av bransjen (spekulasjon), for å påvirke unge mennesker. Bare synd at muligheten blir misbrukt. Bare tenk på mulighetene man har til å nå frem til barn og unge, til å spre riktige verdier og lære de det som er viktig i livet. I stedet så brukes det for å fremme forvridde idealer om oss mennesker.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativ til influencere i utgangspunktet (ikke personene, men bransjen) - og blir dermed også negativ til annonsørene som velger de som reklamekanal. Min mening er at det hele er kynisk. Influencer/blogger deler ofte privatliv og barn -  og følgere får følelsen av å være en "venninne". Når det da blandes inn reklame for klær, produkter, tips og råd forkledd som "dette deler jeg med dere kjære søtiser kun fordi jeg er så utrolig fornøyd selv" - mens sannheten nok er at influenceren er betalt vanvittig mye for å "forkle" reklamen nettopp på den måten så er det rett og slett spekulativt og "lureri" -  både av annonsørene og influencerne.  Det virker også veldig bevisst å merke så dårlig at det knapt kommer frem at det er reklame - hvis det merkes i hele tatt. 

Jeg savner at det blir litt mer konsekvenser for annonsørene når influencerne de kjøper reklameplass hos ikke merker korrekt/merker i hele tatt. De virker også lite opplyste ift hvor populære influencere egentlig er. Ja, de har ofte mange følgere, men svært liten engasjementsrate (likes) Ellos er et godt eksempel. De lar "hvem som helst" reklamere. Ellos er nok store nok til å ikke ta så mye skade av å miste noen kunder fordi de reklamerer hos kontroversielle influencere, men jeg tror ikke de får så mange nye kunder heller - de kunne nok fint spart de pengene. Det virker rett og slett som om de ikke skjønner noe av den bransjen. 

Det kan virke som om ungdom fortsatt kjøper produkter influencere anbefaler (tror jeg, jeg vet det ikke) - men jeg tror ikke så mange voksne mennesker blir så inspirert av den type reklame. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

Jeg er enig i med dere. Eneste som tjener på dette konseptet er influencerne selv, at annonsørene ikke skjønner dette er merkelig. Vil tro at det er noen unge og lettpåvirkelige mennesker som kjøper produktene, men de som har god kjøpekraft (kvinner over 40) vil neppe legge igjen penger hos mange av annonsørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som driver med markedsføring som er dårlige på å måle effekt. Influenser-markedsføring var hot for en stund siden, men det tar nok litt tid før en del henger med. 
 

For 15 år siden skulle «alle» ha TV-reklame. Uavhengig om det funka eller ikke. Nå ser det ut til å være bloggere som har vært greia. Og det er jo beviselig slik at det funker markedsføringsmessig med ambassadører/opinionsledere osv. Men jeg tror det er i ferd med å gå over å ukritisk bruke bloggere for seriøse aktører. Men så har du fortsatt aktører som Oslo skinlab og lignende produkter... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lin11
22 timer siden, Boletta skrev:

Det er mange som driver med markedsføring som er dårlige på å måle effekt. Influenser-markedsføring var hot for en stund siden, men det tar nok litt tid før en del henger med. 
 

For 15 år siden skulle «alle» ha TV-reklame. Uavhengig om det funka eller ikke. Nå ser det ut til å være bloggere som har vært greia. Og det er jo beviselig slik at det funker markedsføringsmessig med ambassadører/opinionsledere osv. Men jeg tror det er i ferd med å gå over å ukritisk bruke bloggere for seriøse aktører. Men så har du fortsatt aktører som Oslo skinlab og lignende produkter... 

Jeg fant dette på KG sin IG side, og det er så spot on på den problematikken som diskuteres. De som kommer inn i CBE og skriver at det er bare de feite, misunnelige kjerringene på KG som bryr seg bør lese dette!

A31A2CA7-2634-4561-BA4A-0F21BEDB518A.jpeg

DEB8832C-59E0-4DD2-8B81-50B5045D1390.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

Fant også denne i samme innlegg. Maktkritikk burde flere redaksjonelle medier ha benyttet seg av. Men da mister de klikk de også. 

A0E84B5E-6F7C-41B2-A2E6-B6735556EF65.jpeg

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/rampelys/i/MR45Xo/forbrukertilsynet-influencere-merker-ikke-reklame-paa-norgesferie-godt-nok

Skjult reklame er i alle fall et stort nok problem til at VG skriver om det.

Jeg tror svaret ligger i at straffene ikke er strenge nok her. Samtale og veiledning er ikke nok til å få influensere til å følge et enkelt regelsett, detaljert forklart med eksempler i en egen veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lin11
7 minutter siden, Saul skrev:

https://www.vg.no/rampelys/i/MR45Xo/forbrukertilsynet-influencere-merker-ikke-reklame-paa-norgesferie-godt-nok

Skjult reklame er i alle fall et stort nok problem til at VG skriver om det.

Jeg tror svaret ligger i at straffene ikke er strenge nok her. Samtale og veiledning er ikke nok til å få influensere til å følge et enkelt regelsett, detaljert forklart med eksempler i en egen veileder.

Tusen takk! Dette var nyttig og viktig informasjon. Applaus til VG. 

«Det er vanskelig hvis hverken influencerne eller næringsdrivende er åpne om reklame eller spons, det er noe alle tjener på å være åpne om. Reklame er jo like holdbart, og påvirkere har på mange måter blitt den nye reklamekanalen, mener direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Hun legger til at Forbrukertilsynet driver med veiledning, ikke bare for influencere, men også de næringsdrivende som har oppdaget hvor effektivt det er å markedsføre produktene sine gjennom influencere.» 

Her bekrefter hun langt på vei det som er beskrevet i CBE tråden. Og jeg er 100 prosent enig i at straffen ikke står til handlingen. Når annonsører oppfordrer til slikt er det fryktelig ugreit, så bra at FT tar tak i de også. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holder ikke å ta formidleren, produsenten må også følges opp. På mange måter er det verre at produsenten oppfordrer til eller lukker øynene for manglende reklamemerking.

Det er ikke riktig av influensere å ikke følge regelverket, men kanskje de faktisk ofte gjør det som en del av avtalen? Beste måten å løse et problem er å gå til toppen eller der problemet starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
17 minutter siden, Saul skrev:

Ja, det holder ikke å ta formidleren, produsenten må også følges opp. På mange måter er det verre at produsenten oppfordrer til eller lukker øynene for manglende reklamemerking.

Det er ikke riktig av influensere å ikke følge regelverket, men kanskje de faktisk ofte gjør det som en del av avtalen? Beste måten å løse et problem er å gå til toppen eller der problemet starter.

Ja, det er riktig det du beskriver her. Enkelte annonsører ønsker ikke at det skal merkes som reklame. Det er mange årsaker bak det, men hvis man oppfatter varen som en anbefaling fremfor reklame så vil det bli bedre mottatt hos forbrukeren. Selv om det er skikkelig shady mot forbrukerne. Mange av forbrukerne vet nå mekanismene bak Content marketing, men likevel kjører både influenserne og annonsørene på i samme stil, noen perfeksjonerer gråsoner og grooming. Istedenfor at man faktisk prøver å rydde opp og gjøre bransjen mer ryddig. Det ville forbrukerne være tjent med. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affiliate marketing ;) og verden er større enn kvinneguiden og dere smartingene som har gjennomskuet oss for lengst. Altså ikke bloggerene, men markedsførerne. Det er dessverre(?) ikke slik at kgs brukere står for en stor del av inntjeningen. Så om noen få her boikotter så har det lite å si for det store bildet. Det er en del bloggere det er greit å holde seg unna, men så er det en del med stor følgerskare som fortsatt er lønnsomme å bruke. 

Bransjen er kynisk, men det er morsomt å drive med. influensere er heller ikke det morsomste. Alt dere gjør på nett og handler med bankkort i fysisk butikk, hvilke apper dere laster ned og hvilken hårfarge dere har, brukes til både åpen og skjult reklame. 

Anbefaler alle skeptikere til å sette seg litt inn i AI marketing, husk at storebror følger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...