Gå til innhold

Content marketing og skjult reklame.


Gjest Lin11

Anbefalte innlegg

Gjest Lin11
8 timer siden, Jodaneida skrev:

Ja. Jeg, som jobber med reklame, HATER reklame på tv. Men det er jo fortsatt Jysk som popper opp i hodet mitt om jeg tenker på sengetøy, nettopp fordi det har gått en Jysk reklame jevnt de siste dagene. Markedsføring er så innmari mye mer enn bare selve reklamen eller annonsen. 

Vi bruker ikke influensere på jobb akkurat nå, men vi har gjort og vi følger med på flere som kan være aktuelle. Det at det er mye blest rundt dem skaper mer salg enn man skulle tro. 

Jeg må bare svare på denne angående jysk reklame for sengetøy , den har gått meg hus forbi. Men prinsess?? Den reklamen som er i starten på «neste sommer»? Den sitter spikret. Prinsess forbinder jeg med sol, sommer, ferie og late dager på hytta. Reklamen passer altså inn i konteksten. Det kan man dessverre ikke alltid si om influenser reklame, der er SE et godt eksempel på. Det blir bare kleint selv om hun prøver å være edgy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Boletta skrev:

Man kan være markedsfører og skeptisk til denne måten å markedsføre på helt samtidig. Lett å gjennomskue når man er en del av bransjen, si. 
 

legger til: og selv om noen alltid vil være de som balanserer på kanten av gråsonen, går det fint an å drive med reklame og markedsføring på den etiske siden av skalaen også. Det er minst like morsomt og interessant. Kanskje mer, vil jeg si - og er fristet til å slenge på et ;) 

Absolutt. Jeg har jobbet på "begge sider". Syns førstnevnte er morsommere, og har ingen problemer med å innrømme det. ;) 

Det sagt så jobber jeg ikke direkte med influensere, men syns det er spennende å lese fra et forbrukerperspektiv! Og tro det eller ei, jeg tar med inspill videre til de som gjør det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lin11 skrev:

Jeg må bare svare på denne angående jysk reklame for sengetøy , den har gått meg hus forbi. Men prinsess?? Den reklamen som er i starten på «neste sommer»? Den sitter spikret. Prinsess forbinder jeg med sol, sommer, ferie og late dager på hytta. Reklamen passer altså inn i konteksten. Det kan man dessverre ikke alltid si om influenser reklame, der er SE et godt eksempel på. Det blir bare kleint selv om hun prøver å være edgy. 

Ja, ser på svensk viafree. Det er jysk hvert 15.minutt, blir gærn. Den er så høy også, skvetter godt hver gang 🤣

Ja, og det er det mange ikke helt har forstått. Kontekst, historie og "knagg" henge ting på. Jeg tror ikke influenser reklame er dumt, men det er viktig å finne de riktige personene og ikke minst hjelpe de på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
1 time siden, Jodaneida skrev:

Ja, ser på svensk viafree. Det er jysk hvert 15.minutt, blir gærn. Den er så høy også, skvetter godt hver gang 🤣

Ja, og det er det mange ikke helt har forstått. Kontekst, historie og "knagg" henge ting på. Jeg tror ikke influenser reklame er dumt, men det er viktig å finne de riktige personene og ikke minst hjelpe de på vei.

Jeg får ikke dette til å passe med din forklaring på affiliate marketing?https://adtraction.com/no/artikler/betal-kun-for-resultater-slik-fungerer-affiliate-marketing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Boletta skrev:

 

 

 

1 time siden, Lin11 skrev:

Jeg får ikke dette til å passe med din forklaring på affiliate marketing?https://adtraction.com/no/artikler/betal-kun-for-resultater-slik-fungerer-affiliate-marketing 

(Sliter litt med sitering fra tlf).

Jeg ser at det vi kaller affiliate marketing er delt inn i affiliate og influenser marketing. Og at definisjonen på engelsk (jeg jobber i et internationalt firma) avviker fra den norske. Influensere generelt er gabske nytt, så vi henger kansnje litt etter i definisjonene🤣 legger meg altså langflat der. Det var en del trøbbel generelt i studietiden, da norske og utenlandske forelesere var uenige om definisjoner generelt.

Jeg kan godt finne litteratur om emnet i morgen om det er av interesse :) Jeg mener fortsatt at det ikke er Content Marketing, da.

For temaet i tråden spiller det vel stort sett ingen rolle. Ser det er en del jodler om markedsføring idag på @bloggergossip Oslo. Engasjement er gøy! 

For moroskyld, er det noen influensere/bloggere dere syns gjør god reklame?

Influenser marketing vs affiliate marketing. https://www.linkfluence.com/blog

Endret av Jodaneida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jobbet i bransjen selv, så vet ikke om det er meg du sikter til med spørsmålet ditt. Men det er absolutt influensere som gjør det på en god måte. Selv om jeg generelt mener influenser som kanal er shady ;) Camilla Lorentzen, Jenny Skavlan, Fitfocus (sett bort i fra samarbeid med Oslo Skinlab) osv. Er sikker mange flere, men klarer ikke følge med på alle. 
 

Generelt anbefaler jeg å styre unna de som er frekke mot leserne, eksponerer barn, reklamerer for «hva som helst», tas i løgn og feilmerking, de som fronter et urealistisk og usunt bilde av kropp. Verstingene her er Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen. 
 

Som markedsfører har man også et moralsk ansvar for samfunnet. Kjappe penger kan være fristende, men man tjener mer på å følge etikk i lengden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Boletta skrev:

Nå jobber jobbet i bransjen selv, så vet ikke om det er meg du sikter til med spørsmålet ditt. Men det er absolutt influensere som gjør det på en god måte. Selv om jeg generelt mener influenser som kanal er shady ;) Camilla Lorentzen, Jenny Skavlan, Fitfocus (sett bort i fra samarbeid med Oslo Skinlab) osv. Er sikker mange flere, men klarer ikke følge med på alle. 
 

Generelt anbefaler jeg å styre unna de som er frekke mot leserne, eksponerer barn, reklamerer for «hva som helst», tas i løgn og feilmerking, de som fronter et urealistisk og usunt bilde av kropp. Verstingene her er Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen. 
 

Som markedsfører har man også et moralsk ansvar for samfunnet. Kjappe penger kan være fristende, men man tjener mer på å følge etikk i lengden. 

Syns det er gøy å se alles synspunkter. Barneeksponering er nok en av mine absolutte nei saker (litt moral har jeg da). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
7 timer siden, Jodaneida skrev:

Det spiller forsovit ingen rolle hva det kalles. Om du googler det så er det 100 vis av forskjellige forklaringer, mange av de som motstrider hverandre. Det er også en bransje i stor endring. Content Marketing het ikke det "i min tid" 🤭 og Digital Markedsføring var ikke en ting en gang.

Vi som markedsførere er jo nettopp opptatt av det du skriver @Lin11, om forbrukerene "gjennomskuer" oss så finner vi på noe annet. Om det er Kari eller Ola som kjøper produktet er jo ikke så farlig, liksom 🤣 Men ja, det er er skitten bransje på mange områder. Og fryktelig morsomt å jobbe med. 

Det var nettopp googling jeg gjorde for å sjekke påstanden din, og jeg fant bare den forklaringen som jeg var kjent med fra tidligere. (Tilføyelse: så nå at du har «lagt deg flat»)

Det sagt, så kan det være at man ser en dreiing bort fra content marketing og over på ulike former for afiliate-samarbeid siden slike avtaler er mer lukrative for influencerne (mange bekker små..) og også er lettere for annonsørene å verifisere at de får valuta for pengene. Klikkene og hvor de kommer fra er jo et tastetrykk unna. Isabel Raad er jo et godt eksempel. Ved leilighet skal jeg følge litt med på vanlige annonseinnlegg (content) og sjekke om det bakes inn affiliate. 

Forøvrig rydder jeg cookies relativt ofte, nettopp for å unngå at jeg genererer penger til influencere. 

Ellers er det nettopp misbruken sv psykologi til å manipulere forbrukerne som jeg finner mest provoserende. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame kommer man ikke unna uansett tenker jeg. Som med alt annet i verden så er det pengene som styrer. Altså, hva koster produktplassering i en stor Hollywoodfilm? Og prisen betales jo fordi det lønner seg.

I forhold til influenserverden er det viktig å gjøre oss forbrukere oppmerksomme på reklamen. Så skulle ønske at Forbrukertilsynet var mer aggressive mot manglende/ uriktig merking av reklame.

Og vil tro at psykologien spiller en større rolle enn vi tror, som nevnt. Folk husker et merke, uavhengig om det var med positivt eller negativt fortegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2020 den 18.39, Lin11 skrev:

Etter en lang diskusjon i CBE tråden om merking av reklame, vise frem produkter for å hanke inn samarbeidspartnere og såkalt låneordet «grooming» av forbrukere. Stiller jeg følgende spørsmål :» Er dette noe  du som forbruker er  opptatt av?  Har du som forbruker tillit til influensere og produktene de fremmer? Tror du som forbruker at anbefalingene de kommer med er genuine?».

Jeg har null tillit til influencere og derfor kjøper jeg ikke det de reklamere/promoterer. Sjansen for at jeg heller stikker innom kjøpesenteret for å ta en ekstra titt etter å ha sett en eller flere reklame på tv'n er større.

Og som oftest så har jeg brukt produktene de prøver selge via sine SoMe kanaler, og dermed vet jeg at det at ikke alt funke så optimalt eller noe "magisk" skal skje for å forbedre hverdagen, helsen og huden etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Jeg har null tillit til influencere og derfor kjøper jeg ikke det de reklamere/promoterer. Sjansen for at jeg heller stikker innom kjøpesenteret for å ta en ekstra titt etter å ha sett en eller flere reklame på tv'n er større.

Og som oftest så har jeg brukt produktene de prøver selge via sine SoMe kanaler, og dermed vet jeg at det at ikke alt funke så optimalt eller noe "magisk" skal skje for å forbedre hverdagen, helsen og huden etc.

De yngre av oss ser lite TV og dermed lite TV-reklame, derfor virker ikke TV-reklame rettet mot disse. Ser lite lineær TV selv, spesielt reklamekanaler, så dette gjelder ikke bare de yngste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kollontaj skrev:

De yngre av oss ser lite TV og dermed lite TV-reklame, derfor virker ikke TV-reklame rettet mot disse. Ser lite lineær TV selv, spesielt reklamekanaler, så dette gjelder ikke bare de yngste. 

Jeg snakket for meg selv som forbruker og ikke på vegne av andre eller den yngre generasjonen når det gjaldt reklamer på tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke overbevise når bloggere bruker diverse skjønnhetsprodukter og kosttilskudd. Men jeg påvirkes absolutt av dem likevel. Jeg tenker opplevelser, reise osv er passende å markedsføre via influensere. Personlig er jeg ikke helt i målgruppa for overdådige ballongbuer og rare ting som flytende massasje, men mer type opplevelser med familien, turer osv. 

Dersom noe markedsføres bare gjennom influensere, blir jeg skeptisk. Som rådgiver vil jeg ikke anbefale utelukkende influensere som kanal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan psykologien bak markedsføring få folk til å kjøpe gitt produkt? Da tas det vel utgangspunkt i visse kriterier som bidrar til at forbrukere som deg og meg påvirkes til å fatte en beslutning om at "dette sengetøyet har jeg hørt om, det er på salg hos xx, da kjøper jeg det". Men først må det foreligge et behov. Ørten sengetøy i skapet får ikke meg til å kjøpe ytterligere sengetøy til halv pris. Behovet er ikke der.

Altså, for at psykologien bak markedsføringen skal virke må man skape en del personaer med visse kriterier, og målrette markedsføringen til disse personaene (f.eks en høyt utdannet, grekofil, moteinteressert singel kvinne i høy stilling på leit etter kjæreste som elsker kjøpeblomster, kokosduft, og bambus. Misliker hudstrukturen sin og knærne sine. Eller en gjennomsnittlig tobarnsmor med litt for mye mage som ønsker seg lekre negler og rimelige alternativer til klær og hårpleie, liker ballonger og hyttetur og som allerede handler på Gina T og Kiwi der influenserens hverdagsprodukter finnes, og er opptatt av grønne matretter og mer fisk i kosten, osv.) slik at fremtidige beslutninger om kjøp kan påvirkes.

Det handler vel mest om konkurranse i påvirkning til å få persona til å velge mellom Sunsilk eller Elsève, mellom Jysk og Princess, mellom Tui og Apollo, Stabburet og Gilde i en helt alminnelig kjøpssituasjon i hverdagen. Slik jeg ser det  da.

Endret av Revenge o'Cavatina
la til
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg tenker at de nettopp jobber beinhardt med å skape behov, og hva bedre enn å sikte seg inn på usikkerhet og skavanker og da er psykologisk innsikt utmerket. 

Bukser som skal løfte rompa, piller som skal gjøre deg brun. Kosttilskudd som skal gi deg fyldig hår. 

Googlet kjapt og fant denne:

https://utforsksinnet.no/fem-psykologiske-strategier-brukt-i-markedsforing/

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Hvordan kan psykologien bak markedsføring få folk til å kjøpe gitt produkt? Da tas det vel utgangspunkt i visse kriterier som bidrar til at forbrukere som deg og meg påvirkes til å fatte en beslutning om at "dette sengetøyet har jeg hørt om, det er på salg hos xx, da kjøper jeg det". Men først må det foreligge et behov. Ørten sengetøy i skapet får ikke meg til å kjøpe ytterligere sengetøy til halv pris. Behovet er ikke der.

Altså, for at psykologien bak markedsføringen skal virke må man skape en del personaer med visse kriterier, og målrette markedsføringen til disse personaene (f.eks en høyt utdannet, grekofil, moteinteressert singel kvinne i høy stilling på leit etter kjæreste som elsker kjøpeblomster, kokosduft, og bambus. Misliker hudstrukturen sin og knærne sine. Eller en gjennomsnittlig tobarnsmor med litt for mye mage som ønsker seg lekre negler og rimelige alternativer til klær og hårpleie, liker ballonger og hyttetur og som allerede handler på Gina T og Kiwi der influenserens hverdagsprodukter finnes, og er opptatt av grønne matretter og mer fisk i kosten, osv.) slik at fremtidige beslutninger om kjøp kan påvirkes.

Det handler vel mest om konkurranse i påvirkning til å få persona til å velge mellom Sunsilk eller Elsève, mellom Jysk og Princess, mellom Tui og Apollo, Stabburet og Gilde i en helt alminnelig kjøpssituasjon i hverdagen. Slik jeg ser det  da.

Nei, det må ikke først foreligge et behov. Behov skapes. Spesielt gjennom influensermarkedsføring. Seriøst, KOLLAGENPULVER? Det behovet fantes ikke før set ble skapt. Joda, behovet for frisk og sunn hud var der før Oslo skinlab. Men også det er skapt. Gjennom utallige kampanjer, skjønnhets»forbilder» osv. Det er mer komplisert og avansert enn et enkeltstående behov for sengetøy. Du kan få lyst på mer undertøy enn du strengt tatt trenger for eksempel. Spesielt om du ser lekkert undertøy på lekker kropp i instafeeden din. Presentert av «venninna» <sett inn bloggnavn>. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart at å skape behov er viktig i en del av verden hvor de flestes behov dekkes i stort monn. Eksempel på det er jo underlivsspray og slike produkter som potensielt skaper usikkerhet hos kvinner og i tillegg forsøpler (mer enn om disse produktene ikke eksisterte). 

Endret av Kollontaj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine og deres venner samlet på serviser, mange abbonerte på tallerkener mm som kom en gang i måneden feks juletallerkener og serviser med påskemotiver eller ulike blomster. De fleste fant reklamen for dette i ukebladene. I mitt barndomshjem var de ganske moderate, men i en vennefamilie hadde de utallige serviser. ☺️ Anekdotisk bevis for at reklame og påvirkning fra andre er sterke saker! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg mente ikke at det først må foreligge et behov. Det er velkjent at man skaper et behov som så må tilfredsstilles med løsningen en bedrift allerede har klar. Et eller annet "amazeballs" produkt man ikke trodde man hadde behov for: Intimspray med kokosduft, Biooil mot strekkmerker, kollagenpulver, forebyggende botox, Vitae Pro, Vitaminer som kun påvirker hårvekst og annen generell snake oil. Psykologi rettet mot kvinners generelle lave selvfølelse for å promotere verdens beste løsning er en bedriten og manipulativ måte å markedsføre på. Særlig markedsføring rettet mot kvinner fra skjønnhetsindustrien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
8 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Åh, jeg mente ikke at det først må foreligge et behov. Det er velkjent at man skaper et behov som så må tilfredsstilles med løsningen en bedrift allerede har klar. Et eller annet "amazeballs" produkt man ikke trodde man hadde behov for: Intimspray med kokosduft, Biooil mot strekkmerker, kollagenpulver, forebyggende botox, Vitae Pro, Vitaminer som kun påvirker hårvekst og annen generell snake oil. Psykologi rettet mot kvinners generelle lave selvfølelse for å promotere verdens beste løsning er en bedriten og manipulativ måte å markedsføre på. Særlig markedsføring rettet mot kvinner fra skjønnhetsindustrien.

Bland dette inn med plastiske operasjoner så er denne pushingen av falske behov komplett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...