Gå til innhold

En gang utro, alltid utro, eller?


Mortie

Anbefalte innlegg

Ja hva mener DU egentlig?

På meg virker det som utroskap blir mer og mer vanlig.

Og veldig mange sitter med overbevisning om "en gang utro, alltid utro"

Men er det virkelig sånn?

Om f.eks en mann er utro mot kona si, kan det jo faktisk være pga av henne. Da er vel antagelig muligheten stor for gjentagelse. Men hvis han da finner seg ny dame, har han vel ikke "behov" for å være utro mer?

Eller blir det en besettelse? Eller er utroskap en legning?

Eller om han er dritings og blir altfor fristet av ei overkåt hoppe, og gjør det han absolutt ikke burde gjort. Kan det faktisk ikke være sånn at han angrer som en hund, og ALDRI gjør det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på den der "en gang utrol, alltdi utro".

Man kan meget godt være utro en gang av spesielle årsaker, men kan gå hele livet igjennom uten å være det en gang til fordi man ikke har "behov" eller hva jeg skal si.

Men det er alltid en årsak til at man er utro, uansett om det er problemer i ekteskapet, spenning man ikke kan/vil stå imot, dårlig sexliv på hjemmefronten, fyll eller hva som helst. Man gjør det aldri fordi "det bare skjedde" iallfall....tror jeg....

Men som sagt, jeg tror ikke once a cheater always a cheater stemmer for alle. For noen, kanskje, ja, men slettes ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utro en gang, mot exen min, og det var helt jævlig, så det vet jeg at jeg aldri kan gjøre igjen, under noen omstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av dere som aldri trodde jeg kunne være utro! Inntil jeg var det, èn gang!

Nå VET jeg at ting skjer, jeg vet også hva det vil si både å føle på kroppen selv at en har sviktet 120% og å se det i kjærestens øyne!

Man kan være utro pga at "det bare skjer"! Jeg var det! Jeg hadde ingen grunn til å være det, hadde heller ikke rålyst på typen, var veldig full, men skylder ikke på det. Jeg har rett og slett ingen forklaring på hva og hvorfor det skjedde. Men "det skjedde"!

Før jeg opplevde det selv, sa jeg klart at det kunne jeg aldri vært! Nå vet jeg hva det innebærer, og vil aldri la de skje igjen!

Det er forskjell på folk som er utro, i like stor grad som det er forskjell på folk ellers.

Noen er utro flere ganger, da tror jeg man lett har kommet i en "ond sirkel". Men jeg tror også på at når/dersom man møter en som man virkelig har det godt med, så kan selv den minst trofaste bli trofast.

Men mange av oss lærer en dyrkjøpt lekse når vi er utro en gang, og pga den leksa vil vi aldri sette oss i den situasjonen igjen! Ergo, for oss stemmer ikke "en gang utro, alltid utro".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man vært utro eller leker med tanken om å være det; se filmen "Unfaithful" (med Richard Gere og Diane Lane) - man blir fort kurert for lysten til å være det (igjen) da...

Vibeke'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang utro,alltid utro. Det skal være sikkert. Hadde kjæresten min vært utro hadde jeg aldri kunnet stole på han igjen. Jeg tar det for gitt av han er trofast. De som er utro er feige.

Som du spør:"Er utroskap en legning?" Det har vel nesten blitt sånn i disse dager. Folk snakker om utroskap som om det skulle vært den naturligste ting her i verden. Det er helt tragisk. Opp i utroskap kommer igjen dette med at mannen kan være utro,og det er helt greit(?). Dersom en kvinne gjør det samme er hun en hore??? Hvor er moralen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

En gang utro alltid utro er et ordtak som gjelder ET forhold.At visst man først er utro i det' forholdet kommer man alltid til å være utro i det' forholdet. Går man inn i et nytt forhold starter man med blanke ark.

For min del og noen jeg kjenner er nok ordtaket 100% sikkert..desverre.Er liksom så lett å gjøre det igjen når en først har vært utro.Jeg har (DESVERRE...) vært utro mange ganger.Den første gangen var VELDIG vanskelig...ville ikke egentlig,men så plutselig skjedde det.

Nå i ettertid koster det meg ingenting å være utro..helt forferdelig egentlig,men sånn har det blitt.

Emma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den som startet tråden her overlater vitterlig ansvaret for utroskap til kvinnene. Det forbauser meg å treffe en kvinnelig mannsjåvinist!

Den som er utro må selv bære ansvaret!!!!!!!!!!!!!!!! Man velger altså selv. Og jeg tror ikke nødvendigvis, en gang utro, alltid utro, den tror jeg ikke på. Bortsett fra de som er notorisk utro. Mange måter å være utro på foresten. Men aller mest vesentlig i denne debatten tror jeg nesten man er aller mest utro mot seg selv når det kommer til stykket.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen***Husket man å vanne sitt eget gress, ville man ikke trodd at gresset på den andre siden av gjerdet var grønnere. Det er som oftest slettes ikke grønnere. Snarere tvert i mot er nok nærmere sannheten. Men verden vil kanskje gjerne bedras? På grunn av litt simpel spenning? Eller gammel vane?

Dette har sin grobunn i usikkerhet på egen tilstrekkelse, umodenhet, lav evne til å gi og motta kjærlighet, alder, overfladiskhet, liten evne til empati. MED VIDERE! Mennesker som er mye utro har ofte en masse med mindreverdighetskomplekser!!!!!!!!!!!!!!!!

Regner med å møte motbør på denne teorien., noe som kun vil bidra til å bekrefte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at min mann er en type som aldri kommer til å være utro, og det er noe han selv har trodd også. Nå viste det seg dessverre å ikke stemme :( , men likevel, jeg tror ALDRI han kommer til å være utro mot meg en gang til! Er egentlig han som har hatt det verst etterpå, og har store problemer med å tilgi seg selv! Så engang utro, alltid utro, stemmer sikkert for noen, men ikke for ALLE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Mange naive mennesker rundt om. Selv om din mann angrer virkelig,så betyr det ikke at han ALDRI kommer til å gjøre det igjen.Det har da du INGEN garanti for. Han har allerede brutt barrieren,en gang fra eller til betyr null komma niks..sann mine ord.

Dette baserer seg på MANGE sine opplevelser. Ikkke bare min og en veninnes. Selvfølgelig angrer han,men får han sjangsen igjen tror jeg han vil benytte seg av den. Han har jo allerede gjort noe galt.

Nei,se dere litt rundt..tenk litt..de fleste menn og kvinner ser på andre utenom konen/mannen. Det betyr ikke ulykkelighet i forholdet,eller liten selvtillit osv. Kanskje motsatt??? Eller så er det vel ofte slik at de parene som holder seg for seg selv,ikke er ut på by'n og koser seg innimellom osv. osv. osv. rett og slett ikke blir fristet...fristet av HVA?? TV'en?

Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stnes du generaliserer for mye, Mari. Min mann og jeg kjenner hverandre veldig godt, og nå, et 8 mnd etter han var utro, kan jeg enda se at han lider under det han har gjort. Kunne fortalt så mye mer om hva som skjedde etterpå, og når jeg fikk vite dette, men det blir for personlig og omfattende. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er 100% trygg at han ikke vil gjøre dette mot meg eller seg selv engang til! Iallefall ikke hvis vi har det slik som idag!

Sjansen til å være utro har han hatt flere ganger etter dette, men har enda ikke benyttet seg av den. Så det blir feil av deg å si at bare han får sjansen igjen gjør han det samme!

Og at vi ser på andre enn dem vi er gift/samboere med mener jeg er bare sunt. Man trenger å flørte litt, bare man vet hvor grensene går. Og disse grensene bør man igrunnen ha satt ilag, som et par. For de kan jo være vidt forskjellige disse grensene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En gang utro,alltid utro. Det skal være sikkert. Hadde kjæresten min vært utro hadde jeg aldri kunnet stole på han igjen. Jeg tar det for gitt av han er trofast. De som er utro er feige.

Ordtaket setmmer så absolutt ikke nei. Ikke i mine øyne. Jeg hadde og mine teorier om utroskap, om hvor teit det var, og nåde den som gjorde det mot meg, osv..., men gjett om perspektivet ble et helt annet da jeg plutselig var den som var utro selv! Helt greit å være imot det, men husk på at alt forandres når man plutselig står midt oppi det, og vet hva det vil si å såre noen. Det kan jeg med hånda på hjertet trygt si. Håper jeg aldi mer opplever utroskap verken fra den ene kanten eller den andre igjen. Det er virkelig en vond tid for de involverte!!

Og som Choop gjør, kaller de som er utro for feige, det er feil. Å skjære alle over en kam er ikke rett i det hele tatt. Ikke når man ikke vet tilstrekkelig om alle og enhvers situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelig? Nei

Mannsjåvinist? Håper ikke det!

Legger ikke utroskap på noe kjønn, tror det er rimelig 50/50 egentlig.

Man MÅ ikke hoppe over et viktig ord i innleggene, der det står "for eksempel"

Jeg selv har aldri vært utro, og håper virkelig jeg aldri blir det. Min eks var det, så litt erfaring har jeg.

Og jo, JEG satt igjen med tanken om at jeg kanskje var medskyldig!

Kanskje jeg ikke hadde vannet gresset nok?

Grunnen til at jeg tok opp tråden var alle innleggene her på KG.

Unge mennesker er sterke i troen på at de aldri vil gjøre det, og stoler 100% på sin livsledsager. Menn i 20 årene mener det er kvinnens feil, de fikk barn og sex uteble, menn har behov! Flere kvinner mener at de over 40-50 føler det som absolutt påkrevd og en naturlig utvikling når mannen ikke klarer å følge opp deres sexlyst.

Også har vi en gruppe med angrende syndere som er skråsikre på at de aldri vil gjøre den feilen en gang til!

Midt oppe i dette kommer altså utsagnet om "en gang utro alltid utro"

Og den moderne tankegang om at sex ikke henger sammen med kjærlighet.

Alle kategorier er representert, men lurte altså på om man kunne finne en konklusjon ut av dette, av nysgjerrighet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...