Gå til innhold

Salt- og sukkernøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man har en 10-litersbøtte med salt og en like stor bøtte med sukker, som begge er halvfulle. Bøttene inneholder altså et likt volum med henholdsvis salt og sukker.

Hvis man tar en full kopp fra saltbøtta og heller opp i sukkerbøtta, blander godt og deretter tar en full kopp fra det som nå er i sukkerbøtta opp i saltbøtta, er det da mest salt i sukkerbøtta eller mest sukker i saltbøtta?

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil være mer salt i sukkerbøtta enn sukker i saltbøtta. Dette fordi du først tar en kopp rent salt og lager en blanding i sukkerbøtta. Når du så tar en kopp av denne blandingen ut av sukkerbøtta vil denne blandingen inneholde både salt og sukker. Det er altså ikke rent sukker som føres over i saltbøtta.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ullvott skrev:

Det vil være mer salt i sukkerbøtta enn sukker i saltbøtta. Dette fordi du først tar en kopp rent salt og lager en blanding i sukkerbøtta. Når du så tar en kopp av denne blandingen ut av sukkerbøtta vil denne blandingen inneholde både salt og sukker. Det er altså ikke rent sukker som føres over i saltbøtta.  

Dette er dessverre ikke en riktig beskrivelse. Det letteste er å gjøre en antakelse om hvor stor andel salt som er i koppen andre gangen den fylles. Eller kall mengden x og koppens volum for y. Hva skjer?

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et annet betimelig spørsmål er: er det noen forskjell mellom volumet av de to bøttene til slutt, og hvilken betydning har dette for oppgaven?

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, både svar og beskrivelse er i utgangspunktet riktig, selv om du kanskje hadde ønsket at svaret var utformet på en annen måte. 

Hvis du vil regne på det kan du f.eks si at du har fem liter hver av salt og sukker (du sier jo selv at vi har to halvfulle tilitersbøtter), og at koppen tar to desiliter. Da sitter du igjen med 0,1923 l sukker i saltbøtta og 0,1925 l salt i sukkerbøtta etter å ha gjennomført denne prosedyren. Altså vil det være mer salt i sukkerbøtta enn sukker i saltbøtta. 

Det som selvsagt blir feil her er at sukker og salt vil ha ulik krystallstruktur og kornstørrelse. Derfor får man aldri en homogen blanding. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ullvott skrev:

Jo, både svar og beskrivelse er i utgangspunktet riktig, selv om du kanskje hadde ønsket at svaret var utformet på en annen måte. 

Hvis du vil regne på det kan du f.eks si at du har fem liter hver av salt og sukker (du sier jo selv at vi har to halvfulle tilitersbøtter), og at koppen tar to desiliter. Da sitter du igjen med 0,1923 l sukker i saltbøtta og 0,1925 l salt i sukkerbøtta etter å ha gjennomført denne prosedyren. Altså vil det være mer salt i sukkerbøtta enn sukker i saltbøtta. 

Det som selvsagt blir feil her er at sukker og salt vil ha ulik krystallstruktur og kornstørrelse. Derfor får man aldri en homogen blanding. 

Beklager, du er helt på villspor.

En enklere måte å se det på:

Man har to bøtter, 100 røde kuler i den ene og 100 blå i den andre. En kopp rommer 10 kuler. Man tar først en full kopp med 10 blå kuler oppi den «røde» bøtta. Så blander man kulene der, og fyller koppen med 10 vilkårlige kuler og heller tilbake, slik at det igjen er 100 kuler i begge bøttene.

Er det nå flest blå kuler i den «røde» bøtta eller flest røde kuler i den «blå» bøtta?

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, du er helt på villspor.

En enklere måte å se det på:

Man har to bøtter, 100 røde kuler i den ene og 100 blå i den andre. En kopp rommer 10 kuler. Man tar først en full kopp med 10 blå kuler oppi den «røde» bøtta. Så blander man kulene der, og fyller koppen med 10 vilkårlige kuler og heller tilbake, slik at det igjen er 100 kuler i begge bøttene.

Er det nå flest blå kuler i den «røde» bøtta eller flest røde kuler i den «blå» bøtta?

Anonymkode: 066e9...c11

Enten misforstår du med vilje eller så er det du som er nedsnødd. Du får forklare da, hvis du mener det er annerledes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ullvott skrev:

Enten misforstår du med vilje eller så er det du som er nedsnødd. Du får forklare da, hvis du mener det er annerledes. 

 

Den første setningen din er det jeg som burde ha ytret.

Til eksempelet med kulene: før man tar ti kuler tilbake igjen vil det være 90 blå kuler i den ene og 100 røde samt 10 blå i den andre. Om vi kaller antall røde som blir med tilbake for r og antall blå for b, så får vi følgende:

r+b=10. I den «røde» bøtta er det 10-b blå kuler. I den «blå» bøtta vil det være r røde kuler. Og siden r=10-b vil det være like mange røde i den «blå» bøtta som det er blå i den «røde» bøtta. Uansett fordeling av røde og blå kuler i koppen når man heller tilbake.

Tilsvarende med salt og sukker, når det er volumet som betraktes.

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spørsmålet er dårlig stilt. "er det da mest salt i sukkerbøtta eller mest sukker i saltbøtta?" - svaret er naturligvis at det er mest salt i saltbøtta og mest sukker i sukkerbøtta. Spørsmålet du må stille er "er det mer salt i sukkerbøtta enn det er sukker i saltbøtta". Dårlige spørsmål gir dårlige svar.

Anonymkode: de2a5...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes spørsmålet er dårlig stilt. "er det da mest salt i sukkerbøtta eller mest sukker i saltbøtta?" - svaret er naturligvis at det er mest salt i saltbøtta og mest sukker i sukkerbøtta. Spørsmålet du må stille er "er det mer salt i sukkerbøtta enn det er sukker i saltbøtta". Dårlige spørsmål gir dårlige svar.

Anonymkode: de2a5...875

Det er ikke jeg som har laget oppgaven, men for så vidt ikke uenig i det, selv om det ut fra konteksten er lett å skjønne hva man spør etter.

Anonymkode: 066e9...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 23.18, Ullvott skrev:

Jeg gir meg jeg gir meg ;) 

Det tror jeg du gjør lurt i:-)

Anonymkode: a17cc...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 20.08, AnonymBruker skrev:

.... er det da mest salt i sukkerbøtta eller mest sukker i saltbøtta?

Anonymkode: 066e9...c11

Svaret til spørsmålet er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...