AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Del Skrevet 16. juli 2020 Hei. Jeg kjører ca 8 mil minst 5 dager i uka pluss kortkjøring til butikken i helga/småturer. Er det lønnsomt å selge bilen min til 50.000kr til å kjøpe en bil til 10.000kr ? Det blir store summer årlig med å påkoste bilen jeg har nå i rep. Hvor mye kan jeg spare ved å finne en billigbil til rundt 10.000kr og eu i 2 år. Og blir det store utgifter på bilen i rep, kan den bare skrotes for 3000kr og meste jeg har tapt er 7000kr årlig eller på 2 år. Er det noen som har erfaringer med dette ? Hvorfor bruke flere 100.000kr på bil når det er kun er en utgift? Noen innspill eller svar å få her ? Anonymkode: 50a74...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sølvdryss Skrevet 16. juli 2020 #2 Del Skrevet 16. juli 2020 Du får ikke en bil som fungerer helt greit til 10 000kr! Da ber du om masse problemer. Og bilen vil neppe vare lenge. Jeg kjøpte en bil for 8 000kr en gang. Den var det en del feil på og den skulle EU-godkjenner 6mnd senere. Jeg trengte bare en billig bil der og da og var fult klar over at jeg bare måtte vrake den før EU-kontroll. Ville aldri i livet brukt så mye penger på å fikse en gammel skrot-bil. Å bruke 100 000kr på en bil er mer en investering. Bilen er brukt, men koster den 100 000 er det større sjanse for at den ikke er for gammel, ikke kjørt for langt, er gjerne fikset på problemer, den er gjerne nettopp EU-godkjent så en ikke trenger tenke på det på 2 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #3 Del Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, sølvdryss skrev: Du får ikke en bil som fungerer helt greit til 10 000kr! Da ber du om masse problemer. Og bilen vil neppe vare lenge. Jeg kjøpte en bil for 8 000kr en gang. Den var det en del feil på og den skulle EU-godkjenner 6mnd senere. Jeg trengte bare en billig bil der og da og var fult klar over at jeg bare måtte vrake den før EU-kontroll. Ville aldri i livet brukt så mye penger på å fikse en gammel skrot-bil. Å bruke 100 000kr på en bil er mer en investering. Bilen er brukt, men koster den 100 000 er det større sjanse for at den ikke er for gammel, ikke kjørt for langt, er gjerne fikset på problemer, den er gjerne nettopp EU-godkjent så en ikke trenger tenke på det på 2 år. Det er fortsatt 100.000kr og da synker tillegg bilen i verdi på 2 år. Om jeg finner en bil som er eu godkjent i 2 år til 10 - 15 lapper og viser bilen seg at den får store verksted utgifter kan jeg bare skrote den og kjøpe en annen bil til samme pris? Tapt max 10.000kr på ett år eller 2. En bil til 100.000kr uten garanti kan fort bli dyrt på verksted. Som registerreim, dyser, bremser/skiver , bærarmer osv slike slitedeler må du før eller siden bytte og betale for. Derfor jeg mente om hvis man kun kjøper en billigbil, billigst eu godkjent bil. Fortsatt ikke enig? Anonymkode: 50a74...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sølvdryss Skrevet 16. juli 2020 #4 Del Skrevet 16. juli 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt 100.000kr og da synker tillegg bilen i verdi på 2 år. Om jeg finner en bil som er eu godkjent i 2 år til 10 - 15 lapper og viser bilen seg at den får store verksted utgifter kan jeg bare skrote den og kjøpe en annen bil til samme pris? Tapt max 10.000kr på ett år eller 2. En bil til 100.000kr uten garanti kan fort bli dyrt på verksted. Som registerreim, dyser, bremser/skiver , bærarmer osv slike slitedeler må du før eller siden bytte og betale for. Derfor jeg mente om hvis man kun kjøper en billigbil, billigst eu godkjent bil. Fortsatt ikke enig? Anonymkode: 50a74...ee6 Har du klart å finne en bil til 10 000kr da som er EU-godkjent i 2år? I såfall er den nok veldig gammel og sluker drivstoff. Endret 16. juli 2020 av sølvdryss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #5 Del Skrevet 16. juli 2020 Akkurat nå, sølvdryss skrev: Har du klart å finne en bil til 10 000kr da som er EU-godkjent i 10år? I såfall er den nok veldig gammel og sluker drivstoff. Ja. Flere på finn.no som selger billigbil til 10-15.000kr som faktisk er eu godkjent. Spiller ingen rolle om bilen er 15 år eller 30 år gammel , så lenge den fungerer 2 år, og at man ikke taper så mye penger på den årlig er det jeg skal frem til. Spare penger og minst mulig utgift. Jeg tenker det er mest logisk valg. Mulig jeg tar feil. Anonymkode: 50a74...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ytdhd Skrevet 16. juli 2020 #6 Del Skrevet 16. juli 2020 Bil er dyrt uansett. En bil som koster 100 000 vil tape seg mange flere tusenlapper over tid enn en bil til 8 000, hvis du skulle selge den. En bil som koster 8000 vil til gjengjeld koste deg mye mer i reparasjonskostnader. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #7 Del Skrevet 16. juli 2020 Bil til 10.000kr og 3000kr hvis du skroter bilen. Har man max tapt 7000kr årlig , og 2 år hvis du er heldig. Kjøper man bil til 100.000kr taper man mer enn 7000kr årlig Anonymkode: 50a74...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronaldbrei Skrevet 16. juli 2020 #8 Del Skrevet 16. juli 2020 Har ofte kjøpt billig biler til 10- 20 000 som har ganske nylig eu kontroll. Noen holder 2 år uten rep, går igjennom ny kontroll og jeg selger for samme sum. Noen må skrotes etter 1år. Dette er definitivt det billigste bilholdet jeg har hatt. Minuset er at en aldri vet, og aldri kan være sikker på hvor lenge den holder, men d vet du ikke med en bil til 100 000 heller. Brukt bil uten garanti er altid sjansespill. Man kan aldri tape mer enn det man betaler minus 3000. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baker Harepus Skrevet 17. juli 2020 #9 Del Skrevet 17. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg kjører ca 8 mil minst 5 dager i uka pluss kortkjøring til butikken i helga/småturer. Er det lønnsomt å selge bilen min til 50.000kr til å kjøpe en bil til 10.000kr ? Det blir store summer årlig med å påkoste bilen jeg har nå i rep. Hvor mye kan jeg spare ved å finne en billigbil til rundt 10.000kr og eu i 2 år. Og blir det store utgifter på bilen i rep, kan den bare skrotes for 3000kr og meste jeg har tapt er 7000kr årlig eller på 2 år. Er det noen som har erfaringer med dette ? Hvorfor bruke flere 100.000kr på bil når det er kun er en utgift? Noen innspill eller svar å få her ? Anonymkode: 50a74...ee6 Hvorfor bruke 100.000 på bil? Sikkerhet og forutsigbarhet koster penger. Hadde aldri tatt sjansen på å dø for å spare penger. Og for å ha en bil som fungerer når jeg trenger den. En 3-5 år gammel bruktbil koster litt i innkjøp men lite i drift de neste 5 årene. Så selges den før den begynner å koste penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Del Skrevet 17. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Flere på finn.no som selger billigbil til 10-15.000kr som faktisk er eu godkjent. Spiller ingen rolle om bilen er 15 år eller 30 år gammel , så lenge den fungerer 2 år, og at man ikke taper så mye penger på den årlig er det jeg skal frem til. Spare penger og minst mulig utgift. Jeg tenker det er mest logisk valg. Mulig jeg tar feil. Anonymkode: 50a74...ee6 Men at bilen passerer EU-kontroll sier jo ingenting om hvorvidt girkassen, motoren eller batteriet vil leve i to år til. Eller to måneder til. Eller om slitedeler som drivreima eller bremseskivene må byttes snart og koster like mye som bilen. Du bør kunne, eller være villig til å lære, å mekke bil, om du kjøper en så billig bil. Du må også tåle at den stopper hjemme en kald morgen eller midt i trafikken uten at det ødelegger dagen din. Du bør også håndtere at den har svakheter, som at den nekter å starte i minusgrader, eller ikke klarer å ta bakkestart eller sånne nykker som gamle biler får. Du bør også huske at moderne biler er vesentlig mye tryggere enn gamle biler. Selvsagt er dette bare et moment - vi har alle kjørt rundt i biler bygd på 90-tallet, og som i moderne biler går det helst bra, risikoen før død øker selvsagt bare om det går galt og den krasjer. Anonymkode: dbe2c...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 17. juli 2020 #11 Del Skrevet 17. juli 2020 Det kommer jo an på om du kan bil. Jeg har kjøpt og kjørt masse billigbiler. Må du selge en bil fordi lokket detter av servobeholderen er du ille ute. Kan du fikse småtteri og holde viktige deler som bremser, dekk og styring i god stand, kan det kanskje lønne seg. Men de beste bilene økonomisk sett får du i klassen 50-70000kr. Det inkluderer også Nissan Leaf, som i praksis har tilnærma null driftsutgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Del Skrevet 18. juli 2020 Jeg kan for så vidt forstå tankegangen din, men samtidig er det du tenker å gjøre, å skaffe deg et evigvarende "nå må jeg finne enda en bil" problem. For som du selv sier, bilen til 10 000 holder kanskje bare 1 - 2 år. Og hvis tanken din er å skrote den ved første utgift, holder den kanskje ikke 1 år en gang. Og så må du ut og finne ny bil. Du må også betale omregistreringsavgift hver gang du kjøper nye bil (forutsetter at 10 000 er utenom avgiften). Så det kan fort bli penger ut av en slik bruk og kast tankegang. Anonymkode: 4844c...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 18. juli 2020 #13 Del Skrevet 18. juli 2020 Det å kjøpe billig bil er gambling. Dersom man vet hva man gjør så vinner man mer en de som ikke kan, men har man uflaks så taper man. Har hatt mange billig biler, og noen var veldig gode. Det hjelper å kunne skru litt mer en flertallet, og vite hvordan man får billige deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. juli 2020 #14 Del Skrevet 18. juli 2020 Jeg har sett Mercedeser til sånn type 7500, som er fantastiske biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 18. juli 2020 #15 Del Skrevet 18. juli 2020 På 17.7.2020 den 0.55, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg kjører ca 8 mil minst 5 dager i uka pluss kortkjøring til butikken i helga/småturer. Er det lønnsomt å selge bilen min til 50.000kr til å kjøpe en bil til 10.000kr ? Det blir store summer årlig med å påkoste bilen jeg har nå i rep. .......... ......... Noen innspill eller svar å få her ? Anonymkode: 50a74...ee6 Du trenger en bil som kan kjøre drøyt tjue tusen kilometer per år i to år. Jeg vil tro at en bil i den prisklassen som nettopp er EU-godkjent ikke har blitt kostet på all verden for å passere kontrollen da selger ville tenke det samme som deg. Koster reparasjonen/vedlikeholdet mer enn sju tusen kan bilen like gjerne skrotes. Da er det sannsynlig at mye av slitedelene som kontrolleres er akkurat innenfor margin for bestått. En bil i den prisklassen vil fort koste ti lapper i året i vedlikehold uansett fordi deler ryker om du ikke reprarerer og bytter deler selv. Forskjellen på en bil til femti tusen og ti tusen er forsvinnende liten i den oppstillingen. Det eneste som trekker i riktig retning er at du har førti tusen til å reparere eller kjøpe flere titusenkronersbiler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 18. juli 2020 #16 Del Skrevet 18. juli 2020 Om man kjøper riktig merke og modell kan dette være lønnsomt ja. Husk at en bil til 10000 er det sannsynligvis lite vits i å påkoste noe service på når du skal kjøre så mye som du gjør, og der er det et sparepotensiale om den fungerer greit helt til hugging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 19. juli 2020 #17 Del Skrevet 19. juli 2020 På 17.7.2020 den 8.25, AnonymBruker skrev: Men at bilen passerer EU-kontroll sier jo ingenting om hvorvidt girkassen, motoren eller batteriet vil leve i to år til. Eller to måneder til. Eller om slitedeler som drivreima eller bremseskivene må byttes snart og koster like mye som bilen. Du bør kunne, eller være villig til å lære, å mekke bil, om du kjøper en så billig bil. Du må også tåle at den stopper hjemme en kald morgen eller midt i trafikken uten at det ødelegger dagen din. Du bør også håndtere at den har svakheter, som at den nekter å starte i minusgrader, eller ikke klarer å ta bakkestart eller sånne nykker som gamle biler får. Du bør også huske at moderne biler er vesentlig mye tryggere enn gamle biler. Selvsagt er dette bare et moment - vi har alle kjørt rundt i biler bygd på 90-tallet, og som i moderne biler går det helst bra, risikoen før død øker selvsagt bare om det går galt og den krasjer. Anonymkode: dbe2c...10d PKK kontrollerer avgasser som kan si noe om motorens tilstand. Om bremseskiver passerer kontroll så holder de nok 20000 km til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 20. juli 2020 #18 Del Skrevet 20. juli 2020 På 19.07.2020 den 8.51, Husholdning1 skrev: …..Om bremseskiver passerer kontroll så holder de nok 20000 km til. Om bremseskivene passerer kontrollen, så er det fordi de er gode nok på kontrolldagen. Ikke fordi de predikeres å skulle vare til neste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #19 Del Skrevet 20. juli 2020 (endret) 4 minutter siden, Whistler skrev: Om bremseskivene passerer kontrollen, så er det fordi de er gode nok på kontrolldagen. Ikke fordi de predikeres å skulle vare til neste år. Kontrollen består i om skivene er over minstemål, om det er over rustgrensen med rust på disse eller om det er skader. Er det ikke det varer de nesten uten unntak så lite som 20000 km til. Endret 20. juli 2020 av Husholdning1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå