Gå til innhold

Bonusdatter som er lei seg, savner mammaen sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen råd og lufte litt tanker her. Bonusdatteren min er fem år, og er hos oss på sommerferie. Hun har vært her i to og en halv uke, og reiser på søndag. Faren hennes har hatt ferie sammen med henne de første to ukene, men måtte tilbake på jobb denne uka. Han har prøvd å få så gunstige vakter som mulig; dvs tidligvakter sånn at han får ettermiddagene og leggingen sammen med henne, men arbeidsgiver kunne bare gi han annenhver tidlig og senvakt. Når han har senvakt, drar han rundt to og jobber til ca elleve, så da er det jeg som står for middag og legging. Hun har i noen dager nå sagt at hun savner mamma, noe jeg forstår godt siden det begynner å bli en stund siden hun har sett henne. De prater jevnlig på FaceTime, så hun har snakket med henne og fortalt hva hun har gjort i løpet av tiden hun har vært her. I dag har det vært ekstra ille. Med engang samboeren min gikk ut av døren for å dra på jobb, tørket hun tårer fordi hun savnet mamma og pappa. Jeg trøster så godt jeg kan, men det er litt begrenset hva jeg får gjort. 
Så går det bra en liten stund, helt til hun slår seg under lek med datteren min på 1,5 år (snubler i en leke på gulvet og slår seg i sofabeinet), og da blir hun helt hysterisk, i mangel på et bedre ord. Hun begynner å hyperventilere fordi hun bare vil ha trøst av mamma eller pappa. Forklarer henne at det får jeg dessverre ikke gjort noe med da de ikke her, men at jeg er og gir henne en god klem. Så får jeg til slutt roet henne, og de fortsetter leken sin. Jeg begynner med middagen, og plutselig hører jeg at hun sitter på gulvet og gråter igjen. Jeg går bort til henne, løfter henne opp på fanget mitt og vi prater lenge. Hun sier igjen at hun savner mammaen sin veldig, og at hun vil hjem igjen. Forklarer henne at det er lite jeg får gjort med det nå, og forteller henne at jeg forstår godt at hun savner henne og at jeg ikke er hverken mamma eller pappa, men at jeg er veldig glad i henne og vil at hun skal ha det bra. Spør om hun vil ha en lang og god klem av meg, og det vil hun. Hun klemmer meg lenge, og hulker inn i halsgropen min. Tårene mine begynner å renne de også, for jeg får så vondt av henne. Hun ringer mammaen sin på FaceTime like etterpå, og har det litt bedre etter det. 
 

Moren hennes bor 1,5 time unna oss, hun har ikke lappen og det har heller ikke jeg, så det er ikke slik at jeg bare kan kjøre henne hjem heller. Hun har nylig fått seg ny kjæreste, og hun og datteren har flyttet inn hos ham (hun har flyttet ut fra gammel leilighet og inn til inn mens hun har vært hos oss). Det har nok gått litt fort, men hun har fått et godt forhold til morens nye kjæreste. Hun starter i ny barnehage også nå i august, i en helt ny by. Jeg tror mye bunner i at det rett og slett er veldig mye for henne; ny by, ny barnehage, tillegg til at både mamma og pappa har fått nye partnere pluss et søsken hos faren sin. Hun er hos vanligvis annenhver helg, men er hos mormoren sin annenhver helg omtrent i tillegg, da mormoren hennes omtrent krever å få ha henne ofte. På søndag skal hun ikke hjem til mor, men hjem til mormor, fordi mormoren krever å ha henne der en uke på ferie. Da har hun vært borte fra moren sin en hel måned før hun får se henne igjen; og da i et helt nytt hjem med morens nye samboer. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har snakket med samboeren min, og han har snakket med eksen sin, men hun ser ikke ut til å forstå at det er veldig mye for datteren sin og at hun heller burde få komme hjem på søndag fremfor å dra til mormor - aller helst burde hun få komme hjem i morgen. Jeg ser på hele jenta at hun er lei seg, men hva mer kan jeg gjøre her? Jeg trøster så godt jeg kan, forteller samboeren min og moren hennes hvordan hun er og gjør det jeg kan for at hun skal få gode opplevelser med meg og lillesøsteren sin, men det er vanskelig når hun stadig vekk kommer på at hun savner moren sin. 

Anonymkode: 0fcd2...754

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke faren hennes kjøre henne til moren i morgen? Eller at du og barna tar toget/bussen sammen? Det er jo et lite eventyr i seg selv:) 

Anonymkode: 009d4...ea6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt bussen med begge om jeg var deg. 

Anonymkode: e2083...65e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke faren hennes kjøre henne til moren i morgen? Eller at du og barna tar toget/bussen sammen? Det er jo et lite eventyr i seg selv:) 

Anonymkode: 009d4...ea6

Faren hennes jobber tidligvakt, men jeg tenkte å foreslå for han at hun får komme seg hjem til moren før søndag, iallfall. Tenkte å høre om han kan ringe henne og forklare situasjonen i morgen kveld, så kanskje vi kan få til noe på fredag. I morgen har vi lagt planer med ei venninne av meg som har jevngamle barn, og det gleder hun seg til, så morgendagen tror jeg skal gå greit uansett :) 

Anonymkode: 0fcd2...754

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten. Og så bra du er god med henne og ser henne. ❤️
 

Hadde gjort alt for å få henne hjem til moren i morgen. Eller kan moren hente henne? 

Anonymkode: 1d499...261

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at du høres så god ut ❤

Anonymkode: 86029...588

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååh, dette var vondt å lese. Stakkars liten! Er enig i at hun har det best hjemme hos mammaen sin, i alle fall fra og med søndag. Kanskje mammaen ikke skjønner hvor lei seg hun faktisk er når de ikke er sammen? Ville prøvd å få ordnet det slik at hun drar hjem på søndag istedenfor til mormor. 

Synes også du høres ut som en helt super bonusmamma ❤

Anonymkode: 3b968...4e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker er alt for lenge for en 5-åring. Kan ikke faren kjøre henne hjem så hun får vært med moren frem til søndag?

En bedre ferieplan hadde vært 1-2 uker hos hver/borte fra mor. Ikke 3-4. 

Anonymkode: 8dfd5...c93

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars liten. Og så bra du er god med henne og ser henne. ❤️
 

Hadde gjort alt for å få henne hjem til moren i morgen. Eller kan moren hente henne? 

Anonymkode: 1d499...261

Da må i såfall samboeren hennes kjøre. Skal snakke litt med samboeren min i kveld hvis det ikke blir for sent før han er hjemme, eller i morgen tidlig før han drar igjen, så vi kan få avtalt noe. Tror som sagt at morgendagen går greit for henne uansett, for hun liker godt å leke med sønnen til venninnen min. De er jevngamle og leker godt sammen. 

Anonymkode: 0fcd2...754

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en god bonusmamma. Faren derimot... Hvordan i alle dager tenkte han det var en god idé at hans barn er på ferie hos han, mens han selv er på jobb? 

Bare mamma som duger (fordi far bare er lekepappa)

Anonymkode: 75826...947

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du høres ut som en god bonusmamma. Faren derimot... Hvordan i alle dager tenkte han det var en god idé at hans barn er på ferie hos han, mens han selv er på jobb? 

Bare mamma som duger (fordi far bare er lekepappa)

Anonymkode: 75826...947

Det er ikke sikkert han hadde noe valg. De har sikkert en samværsavtale å forholde seg til, og for alt vi vet krever mor å ha barnefri, hun synes tydeligvis det er mer enn gret å være fire uker uten ungen.

Anonymkode: 7e863...a49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4 uker er alt for lenge for en 5-åring. Kan ikke faren kjøre henne hjem så hun får vært med moren frem til søndag?

En bedre ferieplan hadde vært 1-2 uker hos hver/borte fra mor. Ikke 3-4. 

Anonymkode: 8dfd5...c93

Grunnen til at de har gjort det slik, er fordi moren jobber mye på sommeren og barnehagen hennes er stengt hele juli. I år kunne de dog gjort det annerledes, da moren hennes sluttet i jobben sin i juni pga flytting til ny by, men valgte å fortsette med den ordningen fordi det har fungert greit tidligere. Da har hun kjent på savnet de siste par dagene hun er hos oss, men da har hun også reist hjem til mamma og ikke til mormor. 

Anonymkode: 0fcd2...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert han hadde noe valg. De har sikkert en samværsavtale å forholde seg til, og for alt vi vet krever mor å ha barnefri, hun synes tydeligvis det er mer enn gret å være fire uker uten ungen.

Anonymkode: 7e863...a49

Han har ikke noen valg, nei. Vanligvis har han fått ferie de ukene hun er hos oss også, kanskje bare jobbet en dag eller to innimellom, men i år fikk han ikke det pga korona. Han jobber på et hotell, så han var permittert i nesten to måneder. Vi har for det første ikke råd til noe annet i år, og arbeidsgiver kunne ikke gi han noe mer heller da de ikke har råd til å ansette ferievikarer i år. 

Anonymkode: 0fcd2...754

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også som de over fortelle deg at du høres ut som et kjempegodt menneske og en super bonusmamma. Tenk om stakkars jenta skulle gått og hatt det sånn aleine..

Håper jenta slipper den uka med mormoren og kommer seg hjem til mamma så fort som det lar seg gjøre.

Lykke til❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, men for øvrig; få nå tatt lappen da kvinne.

Anonymkode: 65285...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde bedt faren om å få en time på familievernkontoret. Barnemor må innse at det er altfor lenge for datteren å være borte fra henne. 

Så flott at du trøster og stiller opp for bonusdatteren din❤️ Vet ikke hvor ofte og når bonusdatteren din ringer moren sin, lurt å unngå at det er det første hun gjør om dagen, heller ikke tett opp mot legging. Vet det høres fælt ut, men ville prøvd å begrense telefonkontakten noe, feks kort prat 3 hver dag. Daglig kontakt kan bare gjøre savnet etter moren større. Spør gjerne familievernkontoret om dette, for kan vær jeg tenker helt feil, men det er nå min personlige erfaring med både egne barn og bonusbarn.

Anonymkode: a1f95...c9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, men for øvrig; få nå tatt lappen da kvinne.

Anonymkode: 65285...074

Det er ikke alle som vil, trenger eller kan ta lappen.

Anonymkode: 359e3...c43

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, men for øvrig; få nå tatt lappen da kvinne.

Anonymkode: 65285...074

Det er alltid en sånn i hver tråd. Hvordan er det relevant akkurat her og nå?!

Anonymkode: 1d499...261

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå at jenta bare er hos dere 2.hver helg til vanlig, og mye hos mormoren sin. Synes barnemoren trenger veiledning på omsorgsrollen. Er det mulighet for at bonusdatteren din kan være mer hos dere? 2 1/1 uke kan være lenge for ei som primært er mest hos en forelder.

Anonymkode: a1f95...c9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...