Gå til innhold

Når lærer barn nettvett på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært i familieselskap og ble litt tatt på senga av barna i alderen 10 til 13 som chattet på Instagram. 10 åringen (jente) chattet med en på 17(!) og synes det var kult, og ble litt flau når jeg spurte om hun flørta med noen (før jeg visste alderen). Så sikkert litt betatt kanskje. Bare eldstemann på 13 (gutt hvis det er relevant) hadde noen form for nettvett. De andre synes det var spennende og kult, synes ikke han var så gammel osv. 13 åringen synes at han var pedo og at han sikkert var mye eldre enn 17 og kom til å be om nakenbilder. 

Så jeg er glad for at 13 åringen var fornuftig og tydeligvis har lært seg nettvett, og kom til å tenke på at kanskje barna lærer dette for sent på skolen? Det kan godt hende de lærer det tidligere, men at de ikke er modne nok til å skjønne det før man nærmer seg 13?

(Ja, jeg vet foreldrene har et ansvar her og, og hovedansvaret. Jeg lærte de en del, ba de være veldig forsiktige når de snakker med folk på nett og at det er mange som ikke er snille der ute. Fortalte det også til foreldrene så de kan være obs)

Anonymkode: 535e6...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok veldig ann på skolen barna går på, vet at den barneskolen jeg og lillesøster gikk på, ikke lært oss om nettvett før 6 klasse, vet også at den ungdomsskolen jeg gikk på så var det noe av det første vi lærte. Kusina mi sitt barn lærte dette allerede i 4 klasse, også har det blitt repetert siden.

Endret av CrystalGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er 10 år, blir 11 i år, de har snakket om nettvett i noen år allerede på skolen, enda mer da de fikk pc på skolen i starten av 5 trinn. Men jeg tror det var læringsmål i blant annet norsk før det også. 

Min jente får ikke ha instagram eller lignende, og hadde jeg oppdaget at hun hadde chattet med en 17 åring, så hadde det blitt en veldig lang "mamma-tale".

Anonymkode: 454e3...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre må på banen i forhold til kontoer ungene kan opprette. Ei mor fortalte meg at niåringene hadde Snapchat. Da må foreldrene først på banen, når de tillater at ungene får konto før aldersgrensen tilsier det. En skole kan jo ikke undervise i noe som ikke er tillatt. 
 

Ift Teams kan de snakke om nettvett, men ikke noe der foreldrene omgår lovverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber som vikar har de hvertfall begynt med det i tredje klasse, hvor de setter av enkelte timer i måneden til å snakke om konkrete ting (chatting, bildedeling osv) og er veldig rett frem med hva det er og hvorfor man må være forsiktig. 

Anonymkode: 97ee4...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser parentesen din men tenker: Hvor er foreldrene? Skolen er der for danning og dannelse, men skal ikke ta ansvaret for alt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er 6 år og har allerede hatt om det på skolen. De har gratis ipad fra 1. klasse så da må skolen ta litt ansvar også.

Anonymkode: 51d3f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Det er vel foreldrene som i første hånd må lære barna nettvett, ikke skolen. Selv om de selvfølgelig lærer om det på skolen også.

 

Har selv tenåringer og har praktisert aldersgrensene strengt. Har aldri forstått meg på ellers fornuftige foreldre som lar barna lyve på alder for å opprette konti i some. Nettvett dreier selvfølgelig om langt mer enn det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev er det hovedsakelig foreldres ansvar å lære bort nettvett, men jeg har litt troen på at det bør komme både fra skole og fra foreldre. Noe alle barna lærer i plenum er lettere å godta enn noe den teite mamman sier som bare er streng. 

Jeg er forundret over at det ikke er noe i lærerplanen som sier noe om når det skal læres bort og snakkes om. 

I dette konkrete tilfellet er det litt kaotisk med samlivsbrudd, konflikter og litt lite kontroll i tillegg til foreldre som er ganske analfabeter når det kommer til internett, appen osv. Men håper at det gikk opp noen lys når jeg fortalte hva som var skjedd. 

Anonymkode: 535e6...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at foreldrene faktisk tar langt mer ansvar for deres egne barn. 

I steden får å legge absolutt ALT ansvaret  over på skolen og lærerne...        

Anonymkode: 2d099...5db

Jeg har skrevet 2 ganger at det er foreldrenes ansvar. Hva om du bare LESER? 

Anonymkode: 535e6...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går nettvett etter spiralprinsippet. Vi har det med oss helt fra førsteklasse og snakke om det, tar det fram igjen og igjen oppigjennom årene. 

Men det er ingen automatikk i at det sitter. De aller fleste barn er mye flinkere enn voksne, når man sitter der og spør hva som er rett og galt. Men er jo ikke nødvendigvis sånn at de klarer å hente fram den kunnskapen når det er aktuelt. Det har jo litt å gjøre med hvor modne de er også. Og hvor opptatt de er av å følge regler. 

Anonymkode: 4ae6e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre må mer på banen her. Mange barn bruker f.eks. Snapchat der det skrives med voksne menn og det skjer mye mobbing. Perfekt app for det siden det forsvinner. Skremmende at mange foreldre ikke aner hva barna holder på med. 

Anonymkode: 7b089...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...