Gå til innhold

Teller det ikke å være gode foreldre...


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei det betyr det ikke, unner mine foreldee å leve livet jeg nå

Anonymkode: 180b7...570

Det ene utelukker vel ikke det andre. Min mor reiser, har fritidsaktiviteter, møter venner og «lever livet» som du sier. Samtidig elsker hun barnebarna sine, og nyter å tilbringe tid sammen med dem. Hun klarer fint å gjøre begge deler, både å bruke tid på seg selv og barnebarn. Og hun er verdens beste bestemor ❣️

Anonymkode: 10bc0...9b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Helgeline skrev:

Er ikke bestemor enda, men hvis du sikter til tråden om hun som ikke fikk hjelp med babyen for å dusje... jeg hadde vært flau om jeg hadde avslått å hjelpe da. Uavhengig av om den som spurte var datter, svigerdatter, venninne eller en annen bekjent på besøk. Når man sitter med kaffekoppen er man ikke «opptatt» med noe. Gud bedre så mye kald kaffe jeg har drukket i livet, både på arbeid og privat. Bestemor er i denne settingen ikke kun bestemor, hun er også vertskap. Hadde skjønt avslaget hvis bestemor var midt i brødbaksten eller fjøsstellet. 
Som andre sier, hvis man kun ønsker uforpliktende samvær og «kos» som bestemor, bør man hvertfall ikke få barn. Alle som er i familie med hverandre har et visst ansvar for hverandre. Foreldre er man til man dør.
For ordens skyld: Mener ikke at besteforeldre skal måtte passe barnebarn hver helg for at foreldre skal ha «fri», er man gammel og syk er det selvsagt begrenset hva man kan kreve. Men at småbarnsforeldre regner med at besteforeldre stiller opp etter evne, både praktisk, emosjonelt og økonomisk, er en selvfølge. 

Besteforeldre er en «back-up». Mange barn har blitt «redda» fordi besteforeldre har stilt opp. Hvis noen av mine barn får problemer i foreldrerollen, håper jeg at jeg eller annen slekt stiller opp. Alternativet er verre. 

Husk nå at det alltid er to sider av en sak. Holdningen til TS sier litt. Men dette gjelder uke bare den tråden. Det er mye sutring fordi besteforeldre ikke stiller opp og hjelper. 

Jeg syns ikke voksne barn skal kreve noe særlig. Samspillet mellom voksne barn og besteforeldre bør være mer likestilt. Man blir voksen og stifter familie. Da må en være istand til å ta det ansvaret.

La besteforeldre få kose seg med barnebarna når de vil. Ikke når voksne unger krever hjelp og avlastning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Helgeline skrev:

Lever man ikke livet hvis man passer barnebarn et par ganger i året? Da syns jeg du har en meget merkelig definisjon på hva det vil si å leve. Livet er vel barn, familie og fellesskap? Alt annet er tomhet...

Det får være tomhet for deg da. 

Anonymkode: 180b7...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ene utelukker vel ikke det andre. Min mor reiser, har fritidsaktiviteter, møter venner og «lever livet» som du sier. Samtidig elsker hun barnebarna sine, og nyter å tilbringe tid sammen med dem. Hun klarer fint å gjøre begge deler, både å bruke tid på seg selv og barnebarn. Og hun er verdens beste bestemor ❣️

Anonymkode: 10bc0...9b6

Å andrw gjør ting annerledes, ser ikke på de som dårlige besteforeldre av den grunn.

 

Anonymkode: 180b7...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg 24 uten barn da, men er helt enig. Barna man får er kunforeldrenes ansvar, ingen andre skal kreves å passe eller avlaste. Klarer man ikke å ta vare på barna, burde man tenkt seg mer om før man fikk de. Like teit å kreve ekstra fri pga barn osv. Man velger selv barn, ingen andre skal lide pga andres personlige valg

Anonymkode: 8d08a...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg 24 uten barn da, men er helt enig. Barna man får er kunforeldrenes ansvar, ingen andre skal kreves å passe eller avlaste. Klarer man ikke å ta vare på barna, burde man tenkt seg mer om før man fikk de. Like teit å kreve ekstra fri pga barn osv. Man velger selv barn, ingen andre skal lide pga andres personlige valg

Anonymkode: 8d08a...287

Det handler vel ikke om å ikke klare det. Det handler vel mer om at det er deilig med et pusterom innimellom. Og hvorfor tror du besteforeldre lider om de må være med barnebarna? De fleste jeg kjenner som er besteforeldre, liker å bruke tid med barnebarna sine. 
 

Mener dere virkelig at man ikke skal hjelpe hverandre? Hjelper du aldri andre?

Anonymkode: 10bc0...9b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, SoWhat? said:

At de må hjelpe til med ditt og datt som foreldre bør klare fint selv. Å være besteforeldre bør handle om kos. Ikke hjelp og ansvar. Det er noe de frivillig må tilby, og ikke bli krevd av. 

Da må jeg bare si jeg er glad jeg har familie som tenker annerledes, vi stiller opp og hjelper hverandre. Sist helg hadde jeg første barnefrie dag siden april og hadde tenkt til å slappe av med hobbier og kun gjøre deg jeg selv ville. Så ringte svoger og trengte barnepass, jeg sa selvfølgelig ja, for jeg vet han og kona trenger mye hjelp. Ja, ikke mitt problem at de fikk barn på et så ubeleilig punkt i livet, men vi er familie og da stiller man søren meg opp for hverandre. 

Besteforeldre som ikke gidder å løfte en finger for å hjelpe til med barnebarn fortjener ikke at foreldrene anstrenger seg får å komme på besøk. Vil du være bestemor men kun når det passer deg selv? Javel, men ikke forvent at barnebarna løper ned dørene hos deg senere, eller at du blir prioritert. 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er barna mine store og klarer seg selv. Vi har i store dele av deres oppvekst hatt det ene besteforeldreparet i utlandet og det andre 8 timers kjøring unna, så vi baserte hverdagen vår på å klare alt selv. Men når vi var sammen med foreldrene våre var det hyggelig at de ønsket å tilbringe tid med barna våre både med og uten oss foreldrene. Og av og til passet mens vi gjorde små ærend osv. Men, vi hadde jo klart oss uten den hjelpen. Også på besøk. 
Selv er vi nærmere å være besteforeldre enn å ha småbarn selv. Jeg håper virkelig jeg får lov til å låne eventuelle barnebarn og kan bidra litt om det er naturlig, selv om jeg ikke stiller opp for å få hverdagslogistikken til å gå opp (selvsagt stiller jeg opp om det er ekstraordinært, men fast henting i barnehage osv ser jeg ikke som realistisk. Tid brukt med barnebarn er tid brukt på å bygge en god relasjon med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel ikke om å ikke klare det. Det handler vel mer om at det er deilig med et pusterom innimellom. Og hvorfor tror du besteforeldre lider om de må være med barnebarna? De fleste jeg kjenner som er besteforeldre, liker å bruke tid med barnebarna sine. 
 

Mener dere virkelig at man ikke skal hjelpe hverandre? Hjelper du aldri andre?

Anonymkode: 10bc0...9b6

Det med "Lide" siktet jeg til f.eks på arbeidsplassen, ikke besteforeldrene.
Såklart er det godt med pusterom innimellom, det syntes jo alle. Stor forskjell på å spørre et par ganger nå og da, og det å regelrett forvente hjelp for noe du har valgt selv?

Hjelper masse jeg, jobber attpåtil som frivillig i kreftforeningen og som besøksvenn ved siden av 100% jobb. Så å hjelpe er jeg helt for, men det skal være frivillig, ikke forventet.

Man får ikke barn om man forventer hjelp.

Anonymkode: 8d08a...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig med ts i den andre tråden.. klart en bestemor kan ta babyen mens hun dusjer?? Nyte en kaffekopp- hva f..? 
så ego kan man ikke være. 
hva hvis besteforeldre trenger hjelp til å skifte et vindu eller legge en terasse.. og sønnen tilfeldigvis er snekker ? Skal han da si.. jeg skal nyte en kaffekopp og «leve livet» så du får leie deg en snekker til 700 kr timen? Er det slik vi skal behandle hverandre i en familie? 
det er ikke snakk om at man får barn for å kreve barnevakt, men som mennesker så trenger vi hverandre og familier støtter hverandre.. 

vet ikke hvor ofte jeg og mine søsken har vært hos min far og vasket, slått plen o.l 
er det mitt ansvar?? Nei.. men har du et godt forholdt til familie og foreldre/ barn så stiller du opp og hjelper til. 
får jeg Spysjuke og mannen er bortreist på jobb, kommer mamma og tar barna og steller med mat og hus.. 

vi i vår familie bryr oss om hverandre og hjelper hverandre innen rimelighetens grenser.. 

den svigermora som ikke ville holde babyen mens mor dusjet - og ville nyte kaffekoppen sin er helt patetisk.. og fjernt i mine øyner. 
kanskje hun selv trenger hjelp med noe en dag.. hvordan hadde hun reagert om svigerdatter svarer: nei, du får bare klare deg selv.. jeg skal sole meg og nyte livet ?? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...