Gå til innhold

Teller det ikke å være gode foreldre...


SoWhat?

Anbefalte innlegg

fra en er født til en flytter hjemmefra? 

Hva med det foreldrene har gjort for deg de årene? Nei, det teller visst ikke, for bidrar de ikke med hjelp når de blir besteforeldre, så kan de sitte ensomme når de blir gamle. 

Blir fader i meg Helt matt av alle ungene her inne. Der er fint om besteforeldre kan bidra med hjelp, men det er ikke noe en kan kreve. Hva med en god barndom og ungdomstid de ga deg?? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye millennialforeldre som mener de fortjener bløtkaka og kirsebæra på toppen også. Skamløs egoisme.

Anonymkode: a3f8d...331

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør være gode foreldre fra man får barn til man selv dør, men det innebærer ikke å stå opp kl 4 for å passe barnebarn hele ferien eller å sitte barnevakt hver uke. Det er nok å legge tilrette for at familien skal tilbringe tid sammen, og være ordentlig tilstede når man er sammen.

Anonymkode: 9ed45...d28

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at man bør være gode foreldre fra man får barn til man selv dør, men det innebærer ikke å stå opp kl 4 for å passe barnebarn hele ferien eller å sitte barnevakt hver uke. Det er nok å legge tilrette for at familien skal tilbringe tid sammen, og være ordentlig tilstede når man er sammen.

Anonymkode: 9ed45...d28

Ja, men å være gode foreldre innebærer noe annet når en selv er voksen og selvstendig. Da skulle man ikke lenger være avhengig av foreldre og  hjelp osv i særlig grad. Jeg syns barn bør være greie unger også. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre skal behandle barna sine bra og gi de det de trenger av mat, klær, aktiviteter og omsorg. Dette er ikke noe barna må 'gjengjelde', siden barn ikke ber om å bli født. 

Er det et gitt at besteforeldre skal hjelpe med barnebarn? Nei, det synes jeg ikke. Folk bestemmer selv om de skal ha barn eller ikke, og bestemmer man seg for at man skal få barn, så må man også være forberedt på å ta all ansvar selv. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg byrden av DITT valg til å få barn. Er jo selvfølgelig trivelig om besteforeldre hjelper til, men kun om de selv har lyst. 

Anonymkode: 25f7c...c89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo hundre variabler, som avgjør hva man kan forvente av hjelp i ulike situasjoner. Når det gjelder hjelp med egne barn (altså barnebarn), kan det være alt fra hvor mye besteforeldrene selv har mast om å bli besteforeldre, til hvor mye ressurser de har til overs (tid, penger osv.) sammenlignet med sitt eget barn. 

Jeg er helt enig i at man ikke kan kreve at besteforeldrene hjelper til med noe hvis de ikke ønsker det selv, og at man heller ikke skal være så enormt skuffet over det. Samtidig er det en del besteforeldre der ute som kan takke seg selv for å bli møtt med høye forventninger når de maser, maser og maser om når det skal komme barnebarn eller om at barn og barnebarn skal bruke store deler av ferien sin hos dem. Da tar det seg dårlig ut å lene seg tilbake med rødvinsglasset sitt og si «Hyggelig at dere er her, men nå må du få dem til å være litt stille».

En del av trådene som klager her, bunner i at ungene forventer alt for mye. En annen del av trådene her handler om unger som forventer akkurat det foreldrene selv har «reklamert med» for å få barnebarn og/eller besøk av dem. 

Endret av Ananas.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre skal behandle barna sine bra og gi de det de trenger av mat, klær, aktiviteter og omsorg. Dette er ikke noe barna må 'gjengjelde', siden barn ikke ber om å bli født. 

Er det et gitt at besteforeldre skal hjelpe med barnebarn? Nei, det synes jeg ikke. Folk bestemmer selv om de skal ha barn eller ikke, og bestemmer man seg for at man skal få barn, så må man også være forberedt på å ta all ansvar selv. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg byrden av DITT valg til å få barn. Er jo selvfølgelig trivelig om besteforeldre hjelper til, men kun om de selv har lyst. 

Anonymkode: 25f7c...c89

Jeg snakker om takknemlighet. Det er ikke for gitt å ha en trygg og god oppvekst med tilstedeværende foreldre. Det ser en jo hele tiden. Så jeg syns en bør være takknemlig for det, selv om det er foreldrenes plikt å gi barn det de trenger. For øvrig enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, det teller visst ikke, for bidrar de ikke med hjelp når de blir besteforeldre, så kan de sitte ensomme når de blir gamle. 

delvis du har rett, men delvis ikke: 

samfunnet forandret seg, nå livet har blitt mer digitalt, og disse besteforeldrene stoppet å være oppegående og moderne! 

mange besteforeldre ikke bruker sosiale medier like bra og like intensiv som de yngre generasjoner,

så de opplever at de "sitter ensomme". 

kanskje problemet er at disse besteforeldre bruker ikke insta, twitter, youtube...

de bruker ikke nettet, så de kjeder seg. 

jeg foreslår at alle disse besteforeldre som klager, må lære litt mer internett og bli flinkere på sosiale media! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke av dem som mener at besteforeldre bør stille opp mye, men jeg reagerer hvis de ikke en gang gidder å holde en baby en liten stund så moren får tatt seg en dusj når de har invitert dem på besøk eller er på ferie sammen. Det vitner om total uvilje til å gjøre den minste ting for sine nærmeste. Såpass stiller man opp for sine.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Energidronning skrev:

delvis du har rett, men delvis ikke: 

samfunnet forandret seg, nå livet har blitt mer digitalt, og disse besteforeldrene stoppet å være oppegående og moderne! 

mange besteforeldre ikke bruker sosiale medier like bra og like intensiv som de yngre generasjoner,

så de opplever at de "sitter ensomme". 

kanskje problemet er at disse besteforeldre bruker ikke insta, twitter, youtube...

de bruker ikke nettet, så de kjeder seg. 

jeg foreslår at alle disse besteforeldre som klager, må lære litt mer internett og bli flinkere på sosiale media! 

Dette handler ikke om besteforeldre som klager 🙂 det handler om voksne barn som krever hjelp osv fra egne foreldre og svigerforeldre når de får barn. Jeg burde forklart bedre i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SoWhat? skrev:

fra en er født til en flytter hjemmefra? 

Hva med det foreldrene har gjort for deg de årene? Nei, det teller visst ikke, for bidrar de ikke med hjelp når de blir besteforeldre, så kan de sitte ensomme når de blir gamle. 

Blir fader i meg Helt matt av alle ungene her inne. Der er fint om besteforeldre kan bidra med hjelp, men det er ikke noe en kan kreve. Hva med en god barndom og ungdomstid de ga deg?? 

Det handler jo om at barnebarna også har behov for å ha en relasjon til besteforeldrene sine. 

Jeg synes det er veldig spesielt at noen besteforeldre IKKE vil bruke tid og skape minner med barnebarna sine. 

 

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre skal behandle barna sine bra og gi de det de trenger av mat, klær, aktiviteter og omsorg. Dette er ikke noe barna må 'gjengjelde', siden barn ikke ber om å bli født. 

Er det et gitt at besteforeldre skal hjelpe med barnebarn? Nei, det synes jeg ikke. Folk bestemmer selv om de skal ha barn eller ikke, og bestemmer man seg for at man skal få barn, så må man også være forberedt på å ta all ansvar selv. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg byrden av DITT valg til å få barn. Er jo selvfølgelig trivelig om besteforeldre hjelper til, men kun om de selv har lyst. 

Anonymkode: 25f7c...c89

Jeg synes det er en selvfølge at besteforeldre skal stille opp for barnebarna. Barnet fortjener å ha tilstedeværende besteforeldre som ønsker det og verdsetter det. 

 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Dette handler ikke om besteforeldre som klager 🙂 det handler om voksne barn som krever hjelp osv fra egne foreldre og svigerforeldre når de får barn. Jeg burde forklart bedre i HI. 

Er det ikke en selvfølge å stille opp for egne barnebarn lenger? 

Man bør da være gode besteforeldre også, og vise at man setter pris på og er glad i barnebarna. 
 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns man kan forvente at familie stiller opp for hverandre og er rause der man kan. Veldig typisk norsk (eller Kåge) å si at man bare kan våge å forvente litt hjelp eller avlastning fra familie. Glad mine svigerforeldre har en helt annen innstilling. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

Jeg syns man kan forvente at familie stiller opp for hverandre og er rause der man kan. Veldig typisk norsk (eller Kåge) å si at man bare kan våge å forvente litt hjelp eller avlastning fra familie. Glad mine svigerforeldre har en helt annen innstilling. 

Nettopp. 

En del foreldre er nok såret fordi besteforeldrene ikke stiller opp for barnebarna sine, og ønsker gjerne at barna skal ha et forhold til besteforeldre, noe som blir vanskelig om besteforeldre aldri tar initiativ.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Er det ikke en selvfølge å stille opp for egne barnebarn lenger? 

Man bør da være gode besteforeldre også, og vise at man setter pris på og er glad i barnebarna. 
 

Hva mener du med å stille opp? Jeg tenker at besteforeldre er ofte i sin beste alder sånn at de endelig kan tenke på seg selv de også. Mange flytter jo til utlandet fks, og ellers jobber de, og har sine liv de også. 

Jeg tror de aller fleste liker å være med barnebarna, og det er veldig fint det. Men jeg tror ikke at de liker å bli krevd ting fra. Og det skjønner jeg. La de være med barnebarn uten mas og krav. Det er det riktige syns jeg. Tenk på de som har mange barnebarn også! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Uatskillelig said:

Nettopp. 

En del foreldre er nok såret fordi besteforeldrene ikke stiller opp for barnebarna sine, og ønsker gjerne at barna skal ha et forhold til besteforeldre, noe som blir vanskelig om besteforeldre aldri tar initiativ.

 

Det stemmer nok ofte. Mine foreldre tok veldig lite initiativ, men de var i full jobb da. Håper det blir bedre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? said:

Hva mener du med å stille opp? Jeg tenker at besteforeldre er ofte i sin beste alder sånn at de endelig kan tenke på seg selv de også. Mange flytter jo til utlandet fks, og ellers jobber de, og har sine liv de også. 

Jeg tror de aller fleste liker å være med barnebarna, og det er veldig fint det. Men jeg tror ikke at de liker å bli krevd ting fra. Og det skjønner jeg. La de være med barnebarn uten mas og krav. Det er det riktige syns jeg. Tenk på de som har mange barnebarn også! 

Hva slags krav tenker du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra et såkalt "møblert hjem" med mor og far som fortsatt er gift, har god økonomi, og begge har både god psyke og god fysikk. Alt lå til rette for at jeg skulle hatt en god barndom. Men fra dem fikk jeg svært lite. Ikke en klem, ikke en "jeg er glad i deg", ikke noe anerkjennelse. Jeg ble mye kjeftet på og irettesatt, selv om jeg oppførte meg så og si "perfekt". Gikk i kirken de sa jeg skulle gå i, og gikk på den videregående skolen de sa jeg måtte gå på. Tjente egne penger, fikk gode karakterer, drakk verken alkohol eller røykte. Flyttet hjemmefra etter videregående med kun de pengene jeg selv hadde tjent. Flyttet alene med flyttelasset mitt, klarte meg helt selv. 

Etter noen år fikk jeg to tette barn med min ektemann, men da var det ikke veldig mye hjelp å få. Jeg hadde dyp og mørk fødselsdepresjon, og ba så pent jeg bare kunne om å få litt hjelp av min mor. Men nei, hun jobbet jo 50%, måtte jeg vite. Så jeg satt mye alene med barna, og psyken min var helt nedbrutt (mannen reiste mye de årene, i en bransje hvor man var prisgitt jobb). 

Heldigvis ble barna større, og livet ble lettere. Gjett hvem som da ble pensjonister og plutselig ville ha barna på besøk? Joda, det var mine foreldre, det. Problemet var bare da at mine barn ikke var særlig knyttet til dem, og prioriterte heller venner og moro fremfor besteforeldre. At mine foreldre nå muligens føler på et tomrom er egentlig ikke mitt problem. De har hatt mange sjanser til å være både kjærlige foreldre og kjærlige besteforeldre. Men hva har mine foreldre gjort for meg opp i gjennom? Ikke veldig mye i grunnen.

Anonymkode: 64fdd...e03

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tanuki skrev:

Hva slags krav tenker du på? 

At de må hjelpe til med ditt og datt som foreldre bør klare fint selv. Å være besteforeldre bør handle om kos. Ikke hjelp og ansvar. Det er noe de frivillig må tilby, og ikke bli krevd av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...