Gå til innhold

GTA (spill) til 13-åring?


rebella81

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Ærlig talt ser jeg ikke problemet. Ja, det vold og skyting, men det er da det i action filmer også. 
 

Jeg gamer selv og har spilt alle sammen. En normal oppegående 13 åring vil ikke bli påvirket verken ene eller andre veien av å spille dette.

Jeg er for at unger skal få spille, men foreldre må sette seg inn i hva spillet virkelig handler om. I en film er det ikke opp til de som ser på om de skal være voldelig eller ikke. På skytespill er det det. I GTA gjør de narr av mye ting og på grove måter. En 13 åring kan ta dette seriøst og endre holdinger til diverse ting. 

Anonymkode: 4b152...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Mimoe skrev:

GTA er et av få spill jeg sier konsekvent NEI til. Det skal ikke inn i huset her, selv etter de blir 18. 

Oppdrag der en må rane, voldta, torturere, skyte folk i hodet osv. for å komme videre...

Gta er et sykt spill og det er en grunn til at det har den høyeste aldersmerkingen.

Du redder faktisk ei fra å bli voldtatt. Ikke bare negativt :)

Anonymkode: c7e1e...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for at unger skal få spille, men foreldre må sette seg inn i hva spillet virkelig handler om. I en film er det ikke opp til de som ser på om de skal være voldelig eller ikke. På skytespill er det det. I GTA gjør de narr av mye ting og på grove måter. En 13 åring kan ta dette seriøst og endre holdinger til diverse ting. 

Anonymkode: 4b152...26a

Tull. Det er gjort mye undersøkelser om barn og gaming og normale oppegående barn blir faktisk ikke påvirket IRL av gaming. 

Og jeg har spilt alle sammen inkludert Sleeping Dogs. 

Endret av WhisperingWind
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg husker fra gta var adrenalin kicket man får av å bli forfulgt av 5 stjerners purk fra alle kanter og finne nærmeste lakkeringssjappe 🤣 

Alt det andre var ikke så ille 🤣😋

Anonymkode: d3550...94f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg husker fra gta var adrenalin kicket man får av å bli forfulgt av 5 stjerners purk fra alle kanter og finne nærmeste lakkeringssjappe 🤣 

Alt det andre var ikke så ille 🤣😋

Anonymkode: d3550...94f

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 

Hilsen mamma som også har ett barn som ble utestengt grunnet nekting på 18 års spill

Anonymkode: a2b01...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på modenheten til gutten. Jeg spilte det fra jeg var 13-14 selv, ikke fordi alle andre gjorde det (kjente ingen andre jenter som spilte) men fordi jeg syntes det var skikkelig gøy og en god stress-release. Er voksen nå og har ikke tatt skade av det! Elsker fortsatt å spille, deriblant GTA. Husker guttene i klassen hadde alle slags skrekkfilmer med 18-årsgrense som jeg syntes var forferdelige, mye verre enn skytingen og biljaktene jeg holdt på med på spillkonsollen.

Jeg ville faktisk bekymret meg mer for ting ungene ser i filmer eller finner rundt omkring på nettet enn et spill som er 100% fiktivt. Du er nok litt naiv om du tror at bilkjøring, narko og skyting på playstation er det verste de konsumerer i den alderen der.

Mener ikke at alt skal være greit fordi "alle andre" gjør det, men spør deg selv om det er verdt at gutten blir utestengt og mister det sosiale på grunn av et spill. Så lenge han greier å skille mellom spill og virkelighet ser jeg virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 40b75...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 

Hilsen mamma som også har ett barn som ble utestengt grunnet nekting på 18 års spill

Anonymkode: a2b01...3fe

Var det verdt det? 

Anonymkode: 40b75...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 åringen her i hus spiller det,samme gjør kompisene. Det som trigger min sønn når han spiller er når han taper i fifa,aldri hisset seg opp over gta. 

Anonymkode: dc85e...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte dette når jeg var i 12-års alderen med vennene mine og synes det var super gøy - ja det inneholder gjerne en del upassende ting, men det var tross alt bare et spill og det var vi godt klar over. Spilet innebærer ikke mer enn hva du blir utsatt for på film og sosiale medier, og så lenge du tenker dette er noe ditt barn kan takle fint så ser jeg ikke problemet. Ene broren min ble svært påvirket av spill/filmer med vold i, så han måtte holde seg unna - men min oppfatning er at de fleste tenåringer ikke blir det. De klarer fint å skille spill/film og virkelighet. Du merker nok fort om spillingen blir et problem. 

Endret av Lisa Rowe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det verdt det? 

Anonymkode: 40b75...780

Ja selvsagt

Helt uaktuelt med 18.års spill 

 

Anonymkode: a2b01...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vurderer å la han spille GTA fordi alle andre gjør det, og han blir utenfor ellers?

Hva hvis alle andre gikk rundt og nasket i butikker? Da hadde jo han blitt utenfor hvis han ikke ble med dem på nasking!

Jeg foreslår at du selv setter deg ned og spiller spillet. Du kjenner din sønn bedre enn oss. Hvordan reagerer han på spilling ellers? Gjør opp din egen mening. Men ikke gjør i mot dine egne prinsipper bare fordi alle andre får lov. Du har selv vært barn, og du har sikkert dratt den skrønen selv til foreldre og venner. Mange av kompisene hans spiller sikkert spillet uten at foreldrene aner det.

Anonymkode: 76493...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiller det sikkert hos andre uansett. La han få lov hjemme og. Det er et spill. 

Anonymkode: d7e6f...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spillt mange av GTA spillene fra jeg var 8år, har ikke tatt skade av det og jeg mener det er oppskrytt om hvor voldelig det er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min på 16 er veldig moden for alderen og har fått konsekvent nei til å spille alle GTA spillene. Og vi som foreldre har forklart hvorfor. Det er ikke bare brutal vold, men ekstremt seksualiserende og ikke minst mannssjåvinistisk spill i tillegg til all banningen. Sønnen vår respekterer heldigvis dette. Far i huset spiller spillet og er enig at aldersgrensen må holdes. Foreldre som lar barn spille dette er ganske trangsynte, og er så virkelighetsfjerne at de ikke aner konsekvensene av dette.
 

Det var faktisk er program her om dagen som viste en tenåring spille slike spill, og har ble verre i oppførsel for hver dag, og behandlet alle damene og jentene i familien utrolig dårlig. Han hev faktisk mora si på dør også. 
 

Dersom foreldre ikke respektere aldersgrense gjør man ungdomen en bjørnetjeneste. Alt til sin tid. Når de blir 18 så kan de ta valget selv. 

Anonymkode: fd66f...24c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min på 16 er veldig moden for alderen og har fått konsekvent nei til å spille alle GTA spillene. Og vi som foreldre har forklart hvorfor. Det er ikke bare brutal vold, men ekstremt seksualiserende og ikke minst mannssjåvinistisk spill i tillegg til all banningen. Sønnen vår respekterer heldigvis dette. Far i huset spiller spillet og er enig at aldersgrensen må holdes. Foreldre som lar barn spille dette er ganske trangsynte, og er så virkelighetsfjerne at de ikke aner konsekvensene av dette.
 

Det var faktisk er program her om dagen som viste en tenåring spille slike spill, og har ble verre i oppførsel for hver dag, og behandlet alle damene og jentene i familien utrolig dårlig. Han hev faktisk mora si på dør også. 
 

Dersom foreldre ikke respektere aldersgrense gjør man ungdomen en bjørnetjeneste. Alt til sin tid. Når de blir 18 så kan de ta valget selv. 

Anonymkode: fd66f...24c

Det er definitivt andre ting som gjør at tenåringer utagerer og blir ufine mot egen familie enn et spill i seg selv. Da burde de bli det av å se actionfilmer med banning, kriminalitet, mord og det som er. Ikke minst alt de ser på SoMe, YouTube etc. 

Trangsynt vil jeg heller påstå at foreldre som ikke innser at ungene får tilgang til det meste via venner etc. 

Og virkelighetsfjerne og ikke aner konsekvensene? Hva da? Jeg spilte både voldelig spill, så skrekkfilmer og voldelige actionfilmer. Har på ingen måte tatt skade av det, latt det påvirke virkeligheten eller fått for meg at jeg skal leke gangster IRL... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nei. Og nei blir det i flere år til. Har sagt kanskje når de fyller 16

Anonymkode: f9b35...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på denne mantra: "har ikke tatt skade av det"

Det minner meg hvordan jeg snakket flere ganger med folk som tror at gode foreldre må slå barna sine (det var i et land der dette ikke er forbudt) - og hver gang jeg sa at det ikke er ok å slå barn, sa de bare "da jeg gjorde noe skikkelig stygt, ble jeg banket av moren/faren, men har absolutt ikke tat
t skade av det". Alle de sa akkurat disse ordene. Ikke veldig overbevisende argumentet for meg..  

 

Anonymkode: 24af9...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...