Gå til innhold

GTA (spill) til 13-åring?


rebella81

Anbefalte innlegg

Tenåringen her i huset har voldsomt lyst på spillet GTA. Ønsker å si tvert nei, men dessverre er det enkelte ting jeg føler jeg må ta med i betraktninga. Majoriteten av vennene som gamer har dette spillet faktisk, og enkelte har hatt det i flere år. De danner sånne lukkede grupper på PS, og dermed blir min utelatt. De snakker om dette spillet på skolen og fritida. Kan godt forstå at dette er noe han vil være en del av da. 

Det hadde jo såklart vært knall om flere foreldre hadde holdt igjen, men det har de altså ikke gjort. Så nå vurderer jeg å si ja, slik at han får henge med sosialt. 

Synspunkter eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er gutten ellers modenhetsmessig? Jeg vil jo tenke at dersom han ikke er spesielt utagerende og har ok virkekighetsoppfatning og refleksjonsevne for alderen, så ville jeg ikke vært veldig bekymret. Ja, det er jo vold etc i spillet, men det er det jo i annet av spill og medier også. For de fleste unge er jo dette en verden de kan være litt bajas i, uten at de får behov for å løpe rundt og skyte folk ellers også.

Jeg ville sagt ja, men bare etter han ble med på en prat om hvorfor du er skeptisk til spillet  (se klipp og les deg opp selv først). Slik at han har de tankene i bakhodet, uansett hvor teit han synes de er.

Anonymkode: 818a5...fad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mengden vold i det spillet er så stort og grovt at det ikke rettferdiggjør at 'han blir utelatt hvis ikke'.

 

Anonymkode: 52f28...20a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Det er en grunn til at det spillet har 18 års grense.

Ja, aldersgrensen er der for å beskytte spillutgiveren.

Det går HELT fint dersom du har en normalt oppegående tenåring. Nesten alle populære spill er voldelige, uten at det er noe problem. Å føle seg utenfor kan (og vil sannsynligvis) ha reelle konsekvenser for gutten.

Anonymkode: d0b6b...6dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Mengden vold i det spillet er så stort og grovt at det ikke rettferdiggjør at 'han blir utelatt hvis ikke'.

 

Anonymkode: 52f28...20a

Har du spilt det selv? Jeg spilte GTA-SA da jeg var sånn 16, og jeg hadde tålt det helt fint som 13 også. Mesteparten av spillet var jo å gjøre oppdrag, kjøre rundt og finne ting og unngå politiet. Var du veldig voldelig ble du tatt. Jeg føler det bare er oppdragende? Dette er ikke voldsspill uten konsekvenser. Jeg har ikke spilt GTA 5, men jeg har fått inntrykk av at det brukes enda mer bare som en stor by å utforske der man kjører om kapp osv.

Her ser du mange foreldre som ikke er bekymret:

https://www.commonsensemedia.org/game-reviews/grand-theft-auto-v/user-reviews/adult

Anonymkode: 818a5...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Det er en grunn til at det spillet har 18 års grense.

Det finnes ikke aldersgrense på spill og filmer i Norge, PEGI merkingen er kun en indikasjon på passende alder.

Anonymkode: 27f6a...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var 11-12 år og spilte GTA med broren min på PS2. Kjempemorro! Har ikke tatt noen skade av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ærlig talt ser jeg ikke problemet. Ja, det vold og skyting, men det er da det i action filmer også. 
 

Jeg gamer selv og har spilt alle sammen. En normal oppegående 13 åring vil ikke bli påvirket verken ene eller andre veien av å spille dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt min 13-åring spille det, uansett om "alle" andre spiller det.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min 13-åring får ikke lov

Anonymkode: b6464...d1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poppelopp

Selv spilte jeg golden eye til nintendo 64 når jeg var 9år. Og alt av skytespill når PC kom i hus rundt 13års alder. 

Har ikke fått noen varige men av disse spilla. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her i huset fikk gta når han var 10 

Anonymkode: 39dc6...9f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 23, og jeg spiller dette selv. Det er et veldig grovt spill, så jeg anbefaler det ikke til mennesker under i hverfall 15-16 år. 

 

Anonymkode: 4b152...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 13 åringer bruker spillet kun til å kruse rundt, så jeg ville ikke vært bekymret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HopelessFear skrev:

De fleste 13 åringer bruker spillet kun til å kruse rundt, så jeg ville ikke vært bekymret. 

Det er dypere enn det. Spesielt om de spiller online. 

Anonymkode: 4b152...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTA er et av få spill jeg sier konsekvent NEI til. Det skal ikke inn i huset her, selv etter de blir 18. 

Oppdrag der en må rane, voldta, torturere, skyte folk i hodet osv. for å komme videre...

Gta er et sykt spill og det er en grunn til at det har den høyeste aldersmerkingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...