Gå til innhold

Datter som dulter borti meg hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker at du er sliten av dette. Og skammer meg litt for jeg var så sint på min jente rundt den tiden. Hun veltet ting og var uforsiktig og plagsom. Jeg hadde nettopp hatt en større operasjon og var drittlei av at hun dulta og velta ting. Skjønner den dag idag at hun ikke kunne noe for det, og at det handla om min slitenhet etter at samboeren min(ikke hennes pappa) kjeftet på meg for å alltid hakke. For jeg var ofte irritert før hun klumsa det til, fordi jeg visste hun ville klumse. 

Du må skjerme deg selv bedre og ikke bli så irritert. Hun gjør ikke dette med vilje. Lillebroren hennes er ikke sånn, nei, han er 3 år og ikke prepubertal og hengslete. 

Anonymkode: 6e28d...34e

Jeg har ikke kjeftet på henne, jeg har snakket vanlig og noen ganger sagt med bestemt stemme at hun må prøve å huske hva jeg sier til henne. 

Broren er 3 år eldre men han har aldri vært en "dulter", så det er nok det at balanse og armer&bein lever sitt eget liv. Det lureste er nok å minne henne på det ofte at hun må være litt roligere rundt meg, og så må jeg bare sitte med litt avstand til henne.

Det er jo koselig å sitte sammen og kose, men det er ikke alltid det går hvis hun er urolig i kroppen. Hun og faren koser veldig mye, så hun har alltid en kropp å sitte inntil når hun ønsker det. 🙂

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med jenta til en synssjekk? Kan det være noe med dybdesynet? 

Anonymkode: 87aa4...13e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er lik og han har ADHD. Har gitt opp og prøve å endre han der, innser at det ikke går

Anonymkode: 08d94...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun forstår nøyaktig hva hun faktisk holder på med. 

Og så er det liksom "veldig morsomt" å få en slags reaksjon fra noen, hvor du blir irritert...   

Anonymkode: 6a17d...e14

Nei det stemmer ikke. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig tar jeg egne grep, men jeg sitter jo ikke i egen stol hele tiden. 

Jeg beveger meg jo rundt i leiligheten og ute sammen med barnet mitt, og da er det jo fort gjort at hun kommer borti meg av og til. Noen ganger går det bra for det er bare en liten dult, andre ganger går det ikke så bra. 

Tror du jeg gjør dette for å være slem mot datteren min? Jeg tror ikke du helt forstår problemstillingen. Forestill deg at du brekker armen men du får ikke gips på, og du får beskjed av sykehuset at du må la hånden være i ro sånn at den kan gro.

Flere ganger i uken er det noen rundt deg som uheldigvis dulter inni armen din, sånn at du får smerter og armen din ikke gror.

Ts 

Anonymkode: 39668...5e7

Jeg har forstått, jeg bare syns du legger mye ansvar på 11 åringen samtidig som du kanskje ikke greier å forklare henne alvoret. Og sånn som du klager på hennes slenging i sofaen så syns jeg ikke synd på deg. Kanskje du rett og slett gnåler så mye at hun nikonsentrerer seg for ikke å komme borti slik at det har motsatt effekt? 
Det jeg gnåler for mye på til min straks 12 åring har en tendens til å forsterkes snarere enn slutte. 

Anonymkode: 04e0b...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forklart henne om smertene dine. Kanskje trenger hun en mer inngående forklaring? Tegn, forklar om skaden din. Fortell henne om hvor leit dette er for deg, at du ikke tåler dult og dump. Neste gang det skjer at hun dulter deg og du får vondt, si høyt og tydelig, AUUUU. Vis med ansiktsuttrykk og kroppspråk hvor smertefullt det er. Si noe samtid om hvor forbaska dumme disse smertene er, men på en måte at hun skjønner det ikke er hennes feil. Gjør det gjerne når dere 2 er alene. Tror barn  skjønner lettere å se umiddelbare reaksjoner. Nakkesmerter blir gjerne noe diffust og ikke-konkret, som kan være vanskelig for et barn å skjønne. 

Anonymkode: 12fb7...5ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du egentlig VITE hvordan hun faktisk tenker ?           

Anonymkode: 6a17d...e14

 Jeg kjenner min datter og jeg vet at hun ikke gjør dette med vilje. Hun er jo ikke ondskapsfull. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker normalt, men du må sjekke hørsel og syn. Det holder ikke at du tror det er i orden, for slikt kan vise seg for eksempel ved at man ikke har helt kontroll på kroppen. 

Og at du ikke vil sette deg i den andre sofaen fordi hun må lære seg å ta hensyn? Hun kan like lite for sine problemer som du kan for dine, så du må være den voksne og forebygge for deg selv. Du kan bare endre egen atferd, og veilede hennes. Slutt å hakke på henne. 

Anonymkode: c6588...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Faren sier han ikke legger merke til denne dultingen, og det synes jeg er rart for det begynte når hun var sånn ca 8-9 år. 

Jeg synes det er vanskelig å snakke med henne om det, for hun er ikke bevisst at hun dulter borti.

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Begynte det da eller begynte du å legge merke til det da fordi det var først da det ble smertefullt for deg? Jeg synes det er på tide med en legetime og kan ikke skjønne hvorfor du ikke har tatt initiativ til det før. Manglende dybdesyn eller CP kan være to mulige forklaringer på problemene hennes. 

Anonymkode: 7de0b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...