Gå til innhold

Datter som dulter borti meg hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min på 12 er helt lik. Hun er høy og tynn, med lange armer og ben. Så klønete atte hjelp. Dulter borti meg og andre hele tiden, slenger rundt i huset, sitter aldri ordentlig i sofaen men ligger halvveis utenfor og halvveis oppi med lange armer og bein overalt. Blir sprø til tider, men ser at hun ikke helt har kontrollen selv pga hurtig vekst og andre pubertetsrelaterte ting. 

Anonymkode: 226b3...a74

Min jente klarer heller ikke å sitte i sofaen med beina på gulvet, helst ligge på 1/2 8 med beina oppi fanget vårt eller ligge å dytte føttene borti en av oss konstant mens hun ser tv. Sånn har hun vært de siste 2-3 årene, så det er vel ikke bare prepubertale hormoner. 

Jeg ber henne ofte rette seg opp og sitte i sofaen, mens faren sier hun får lov til å ligge akkurat sånn som hun vil. Han synes det er greit at bein og armer er overalt. 

Ts

 

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selvfølgelig gitt beskjed til henne mange ganger, men det virker som det er glemt to minutter etter at jeg har sagt det.

Jeg ønsker ikke å gå og snakke om mine nakkeproblemer 4 ganger om dagen. Både jeg og mannen min har behov for å fokusere på andre ting. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Hvis det er det som må til, må du nevne dette ørten ganger om dagen til datteren din. Noen bruker litt lengre tid på å forstå.

Anonymkode: eb9ce...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg blir litt skeptisk her og lurer på om denne tråden er seriøs? Du er så irritert på din egen datter fordi hun kommer borti deg, at barnefar mener du hakker på barnet? 

Ja, det er vanlig at man må gjenta ting for barn i den alderen både 6 og 10 ganger. Ja, det er vanlig at de er "fjern". Ja, det er vanlig at de kanskje "kaster" seg ned i sofaen, dulter borti osv. 

Det som er mer uvanlig er å irritere seg så mye over det som du ser ut til å gjøre. Mener du at hun ikke skal være fysisk i nærheten av deg overhodet pga denne nakken din? Hvor alvorlig er denne skaden egentlig? Er du arbeidsfør? kan du sitte i en buss, kjøre bil? 

Om ikke tråden er tull, så hadde det vært en typisk "stemor tråd", hvor stemor er grenseløst irritert over noe et "bonusbarn" gjør og spør om "er dette normalt", hvor 98 % svarer "ja det er normalt"

Hvordan er egentlig relasjonen til din datter sånn ellers.. utover dette?

Selvfølgelig mener jeg ikke at hun ikke kan være i nærheten av meg, men når hun er 11 år og får beskjed nesten daglig om at hun må være forsiktig rundt meg, må hun klare å sette seg ned rolig eller gå ved siden av meg uten å dunke borti meg/tråkke på meg når jeg har denne skaden.

Hun har en bror som er 3 år eldre som fint klarte å ta hensyn uten å dulte, tråkke på, spenne borti 8 ganger pr dag. 

Regner med dette er en fase som går over når hun er eldre. 

Hadde jeg ikke hatt denne skaden så hadde jeg ikke irritert meg over at hun er så uvøren, men jeg hadde nok lagt merke til det og sikkert sagt av og til at hun må slutte å tråkke på beina mine når hun går, eller klare å sette seg i sofaen uten å skalle meg. 

Jeg er ikke arbeidsfør. Nei jeg klarer ikke å kjøre bil, og jeg blir verre av å ta bussen på grunn av mye risting og oppbremsinger. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig mener jeg ikke at hun ikke kan være i nærheten av meg, men når hun er 11 år og får beskjed nesten daglig om at hun må være forsiktig rundt meg, må hun klare å sette seg ned rolig eller gå ved siden av meg uten å dunke borti meg/tråkke på meg når jeg har denne skaden.

Hun har en bror som er 3 år eldre som fint klarte å ta hensyn uten å dulte, tråkke på, spenne borti 8 ganger pr dag. 

Regner med dette er en fase som går over når hun er eldre. 

Hadde jeg ikke hatt denne skaden så hadde jeg ikke irritert meg over at hun er så uvøren, men jeg hadde nok lagt merke til det og sikkert sagt av og til at hun må slutte å tråkke på beina mine når hun går, eller klare å sette seg i sofaen uten å skalle meg. 

Jeg er ikke arbeidsfør. Nei jeg klarer ikke å kjøre bil, og jeg blir verre av å ta bussen på grunn av mye risting og oppbremsinger. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Du overdriver ikke en bitteliten smule? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jente klarer heller ikke å sitte i sofaen med beina på gulvet, helst ligge på 1/2 8 med beina oppi fanget vårt eller ligge å dytte føttene borti en av oss konstant mens hun ser tv. Sånn har hun vært de siste 2-3 årene, så det er vel ikke bare prepubertale hormoner. 

Jeg ber henne ofte rette seg opp og sitte i sofaen, mens faren sier hun får lov til å ligge akkurat sånn som hun vil. Han synes det er greit at bein og armer er overalt. 

Ts

 

Anonymkode: 39668...5e7

Du høres utrolig irritert ut på denne jenta.. Det er ikke måte på.. Hvordan er relasjonen deres sånn ellers?

Jeg er enig med far i at hun stort sett må få ligge sånn som hun vil, men hun skal så klart gi plass til andre også.  Å ha føttene i fanget, er ikke det bare kos da? Så kan du jo gi henne en liten fotmassasje i samme slengen? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:

Du overdriver ikke en bitteliten smule? :) 

 

Hun har skallet meg 2 ganger det siste drøye året da hun har slått hjul og havnet i sofaen, eller slengt seg i sofaen og "veltet" bort i meg. Må nesten le av henne selv om jeg har blitt mer skadet. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 14-åring som har mye av det samme. Er vi ute sammen er hun litt klistremerke (trodde mamma skulle være verdens teiteste i den alderen 😄), går omtrent oppå meg hele tiden. Jeg trenger «space» og holder på å klikke til tider, men må jo bare nyte det så lenge det varer.  Når venninnene går sammen er det også mye dulting. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva du kan gjøre når det ikke funker å si i fra, men å sitte i den sofaen som bare har plass til en er vel greit?

Anonymkode: a114c...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du en stol du heller kan sitte i? Altså sånn lenestol osv. Ville anta at det ikke blir like mye dulting. Ikke fordi du ikke skal få sitte i sofaen, men hvis det er genuint smertefullt for nakken og det blir for ofte, så må du nesten ta grep på smerteproblemet først og fremst - og så repetere repetere repetere, - spesielt bare sånn "appapp, husk nakken." Når hun er i sidesynet ditt på tur deisende i sofaen. 

Anonymkode: 67ed7...fd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min jente klarer heller ikke å sitte i sofaen med beina på gulvet, helst ligge på 1/2 8 med beina oppi fanget vårt eller ligge å dytte føttene borti en av oss konstant mens hun ser tv. Sånn har hun vært de siste 2-3 årene, så det er vel ikke bare prepubertale hormoner. 

Jeg ber henne ofte rette seg opp og sitte i sofaen, mens faren sier hun får lov til å ligge akkurat sånn som hun vil. Han synes det er greit at bein og armer er overalt. 

Ts

 

Anonymkode: 39668...5e7

Jeg blir så trist av å lese dette.. Hun søker fysisk kontakt fordi hun trenger dere, selv om hun er 11 er hun bare et lite barn. :( Jeg har en 8-åring og en 18-åring, og begge to er inntil meg eller pappaen så mye som mulig, sitter inntil oss i sofaen, legger seg med hodet i fanget og bli plukket i håret, putter føttene under låret når de sitter i andre enden av sofaen osv. 

Vi koser så masse som mulig med ungene, og jeg håper de aldri slutter å søke nærhet, det er jo utrolig viktig for helsa! Jeg koser forøvrig fortsatt både mamma, pappa og søsken så mye jeg kan, og det er nok en av grunnene til at vi er så nær hverandre i familien vårt. Masse kjærlighet rett og slett. 

Stakkars jente som får kjeft når hun søker kos og nærhet fra mamma! :(

Anonymkode: c17da...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ei tå som har vært ulidelig vond, og tror ikke det har gått en eneste dag uten at 10 åringen (eller hunden)har kommet borti den tåa😂 Nå som den er bra igjen, tenker jeg ikke over det,så det er nok fordi du får vondt/er redd for å få vondt, at du merker så godt om hun dulter borti deg.

Anonymkode: 62ca7...8a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så trist av å lese dette.. Hun søker fysisk kontakt fordi hun trenger dere, selv om hun er 11 er hun bare et lite barn. :( Jeg har en 8-åring og en 18-åring, og begge to er inntil meg eller pappaen så mye som mulig, sitter inntil oss i sofaen, legger seg med hodet i fanget og bli plukket i håret, putter føttene under låret når de sitter i andre enden av sofaen osv. 

Vi koser så masse som mulig med ungene, og jeg håper de aldri slutter å søke nærhet, det er jo utrolig viktig for helsa! Jeg koser forøvrig fortsatt både mamma, pappa og søsken så mye jeg kan, og det er nok en av grunnene til at vi er så nær hverandre i familien vårt. Masse kjærlighet rett og slett. 

Stakkars jente som får kjeft når hun søker kos og nærhet fra mamma! :(

Anonymkode: c17da...0c6

Hvor har jeg skrevet at jeg har kjeftet på datteren min? 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, jeg måtte le nå. (Ikke morsomt at du får vondt da) Jeg var akkurat som datteren din, da jeg var på hennes alder. Dultet borti alt og alle. Gikk jeg tur med ei venninne så startet vi med en meter mellom oss.  I løpet av et par minutter, så dultet jeg borti henne.  Det var flere som bemerket det, og jeg prøvde virkelig å gjøre noe med det. Men det var som om kroppen levde sitt eget liv. Dette varte i flere år, og jeg har ingen forklaring på det. Var bare som at balansen var helt fraværende. 

Nå i voksen alder, så dulter jeg aldri borti noen😄

Anonymkode: d5923...9a4

Jeg var også slik, holdt på å dulte venner ut i veien om vi gikk sammen på fortauet -fikk også høre det, men det tok meg lang tid å få gjort noe med det. 

Har ikke noe annet råd til deg TS enn at du må ta det opp i en setting hvor hun faktisk hører deg. Inviter henne på en "kopp te" ved kjøkkenbordet hvor dere sitter rett ovenfor hverandre og ser hverandre i øynene og fortell ting på nytt. Det må skje uten forstyrrelser som mobil, PC og TV -og ikke være en skjennepreken. Du forteller bare litt om hvordan det er å være deg og samtidig fortelle om henne og spør om du kunne bedt henne om å passe litt på akkurat nå. Tenåringer må høre ting 10 ganger om du ikke får sagt det over en ordentlig fokusert samtale.

Anonymkode: df77c...594

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg har kjeftet på datteren min? 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Du skriver at mannen din syns du hakker for mye, er det bedre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren sier han ikke legger merke til denne dultingen, og det synes jeg er rart for det begynte når hun var sånn ca 8-9 år. 

Jeg synes det er vanskelig å snakke med henne om det, for hun er ikke bevisst at hun dulter borti.

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Kanskje du bare må si ifra hver gang. "Nå dultet du borti meg igjen vennen. Jeg vet du ikke mener det, men jeg får vondt i nakken som vi snakket om. Kan du prøve å være litt ekstra forsiktig når du er nærme meg?".  Rett og slett gjøre henne bevisst på det, siden du blir så påvirket av det i hverdagen. Lære henne at du ikke sier det for å være slem, du er veldig glad i henne, men at det er viktig at hun er mer bevisst på å være forsiktig når hun nærmer seg deg.

Anonymkode: 984c4...dc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vipsen71 skrev:

Du skriver at mannen din syns du hakker for mye, er det bedre? 

Jeg har aldri hevet stemmen eller kjeftet, men når jeg brukte ordet "hakker" så mener han at jeg sier for ofte til henne at hun må passe på å ikke dulte borti meg eller sparke borti meg når vi sitter/hun ligger i sofaen sammen f.eks. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bare må si ifra hver gang. "Nå dultet du borti meg igjen vennen. Jeg vet du ikke mener det, men jeg får vondt i nakken som vi snakket om. Kan du prøve å være litt ekstra forsiktig når du er nærme meg?".  Rett og slett gjøre henne bevisst på det, siden du blir så påvirket av det i hverdagen. Lære henne at du ikke sier det for å være slem, du er veldig glad i henne, men at det er viktig at hun er mer bevisst på å være forsiktig når hun nærmer seg deg.

Anonymkode: 984c4...dc5

Ja det virker som jeg bare må gjøre det hver eneste gang, fordi hun er litt uvøren og så glemmer hun seg. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, eller skjerme deg i en egen stol mm som du også har fått tips om. Men tydeligvis er det letter å klage på 11 åringen enn å ta egne grep. Da er det faktisk ikke synd på deg overhodet. 

Anonymkode: 04e0b...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at du er sliten av dette. Og skammer meg litt for jeg var så sint på min jente rundt den tiden. Hun veltet ting og var uforsiktig og plagsom. Jeg hadde nettopp hatt en større operasjon og var drittlei av at hun dulta og velta ting. Skjønner den dag idag at hun ikke kunne noe for det, og at det handla om min slitenhet etter at samboeren min(ikke hennes pappa) kjeftet på meg for å alltid hakke. For jeg var ofte irritert før hun klumsa det til, fordi jeg visste hun ville klumse. 

Du må skjerme deg selv bedre og ikke bli så irritert. Hun gjør ikke dette med vilje. Lillebroren hennes er ikke sånn, nei, han er 3 år og ikke prepubertal og hengslete. 

Anonymkode: 6e28d...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller skjerme deg i en egen stol mm som du også har fått tips om. Men tydeligvis er det letter å klage på 11 åringen enn å ta egne grep. Da er det faktisk ikke synd på deg overhodet. 

Anonymkode: 04e0b...344

Selvfølgelig tar jeg egne grep, men jeg sitter jo ikke i egen stol hele tiden. 

Jeg beveger meg jo rundt i leiligheten og ute sammen med barnet mitt, og da er det jo fort gjort at hun kommer borti meg av og til. Noen ganger går det bra for det er bare en liten dult, andre ganger går det ikke så bra. 

Tror du jeg gjør dette for å være slem mot datteren min? Jeg tror ikke du helt forstår problemstillingen. Forestill deg at du brekker armen men du får ikke gips på, og du får beskjed av sykehuset at du må la hånden være i ro sånn at den kan gro.

Flere ganger i uken er det noen rundt deg som uheldigvis dulter inni armen din, sånn at du får smerter og armen din ikke gror.

Ts 

Anonymkode: 39668...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg sa til sønnen min da han var på den alderen at jeg skulle begynne å gå med en lang planke under armen når jeg var ute og gikk sammen med ham. Han gikk konstant i beina på meg, litt foran meg 😄

Anonymkode: 352e2...36e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...