Gå til innhold

Datter som dulter borti meg hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 11 år som jeg holder på å bli sprø av, hun dulter borti meg hele tiden og det er så irriterende. Jeg har lagt merke til at hun dulter borti andre også og venninner når de er sammen. 

Jeg har operert nakken i løpet av det siste året og nakken min er ustabil og jeg tåler veldig dårlig bråstopp, rykk og at noen dulter borti meg uten at jeg er klar over det. Da får jeg smerter kvalme og svimmelhet. 

Jeg la ikke så mye merke til at hun er uvøren før jeg fikk nakkeproblemer for 4 år siden. 

Hvis jeg sitter helt borte i hjørnet på sofaen som er 2 meter lang og hun skal sette seg ned, så slipper hun seg bare ned i sofaen og faller ofte over ende og dulter borti meg, eller hun skal sette seg ved siden av meg og dulter borti meg, går vi sammen gatelangs går hun seg på meg, står vi å pusse tennene sammen på badet sjanger hun borti meg..

Det er akkurat som om hun ikke klarer å beregne at hun har nok plass når hun setter seg ned, eller går ved siden av noen. 

Jeg har prøvd å se om hun har dårlig balanse siden jeg synes hun er så uvøren, men registrerer at hun ikke er så god til å stå på en fot,men vet ikke om det er normalt for alderen. 

Hun er stor for alderen og litt overvektig så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Jeg vil ikke lage noen sak av dette eller kontakte helsesøster, men jeg bare reagerer på at hun er så uvøren og alltid kommer borti meg eller noen andre. Jeg hører hun ofte unnskylder seg og sier Oj da, unnskyld, det var ikke meningen osv. Så høflig er hun og det skal hun ha🙃

 Er dette normalt for barn i denne alderen, eller er det bare jeg som legger merke til det fordi jeg har en skrøpelig nakke og ikke tåler dult? 

 

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig når barn vokser rundt pubertetsalder at de mister litt kontroll på ben og armer, men i dette tilfellet høres det litt ekstremt ut. Når det er så plagsomt må dere prate om det, og du må sette litt krav til henne og hvordan hun håndterer kroppen sin.

Anonymkode: 249d9...b0c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig når barn vokser rundt pubertetsalder at de mister litt kontroll på ben og armer, men i dette tilfellet høres det litt ekstremt ut. Når det er så plagsomt må dere prate om det, og du må sette litt krav til henne og hvordan hun håndterer kroppen sin.

Anonymkode: 249d9...b0c

Jeg har jo fortalt henne om nakken min og at jeg tåler veldig dårlige både å skvette og å bråstoppe og faktisk også å klemme.

Har bedt henne om å være forsiktig når hun er rundt meg,men det er akkurat som om hun ikke er klar over at hun kommer borti meg eller så glemmer hun å ta hensyn. 

Hadde nakken min vært uskadet hadde jeg kanskje ikke tenkt over at hun hele tiden dulter borti meg. Det er bare jeg som legger merke til det, for hun sier at ingen andre har kommentert det. 

Ts 

 

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld henne på ballett, dans, eller en kampsport. Enten vil de oppdage at hun behøver hjelp eller så vil hun med jevn øving opparbeide seg kroppskontroll. Å kontrollere muskler er en ting som krever øvelse, og det er helt normalt å melde klossete barn på dans eller kampsport og kreve at de går på det et par ganger i uka til de enten lærer seg å like det eller får ok kroppskontroll. 

Anonymkode: cfbe8...34c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går på dans der de får prøve ut forskjellige typer dans, både hip hop, jazzgym o.l

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg måtte le nå. (Ikke morsomt at du får vondt da) Jeg var akkurat som datteren din, da jeg var på hennes alder. Dultet borti alt og alle. Gikk jeg tur med ei venninne så startet vi med en meter mellom oss.  I løpet av et par minutter, så dultet jeg borti henne.  Det var flere som bemerket det, og jeg prøvde virkelig å gjøre noe med det. Men det var som om kroppen levde sitt eget liv. Dette varte i flere år, og jeg har ingen forklaring på det. Var bare som at balansen var helt fraværende. 

Nå i voksen alder, så dulter jeg aldri borti noen😄

Anonymkode: d5923...9a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noen tips, men min nesten ti-åring er helt lik. Skikkelig irriterende til tider, å bli dultet i, tråkket i føttene osv.😅

Anonymkode: 1e047...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det helt vanlig at barn mister litt kroppsbeherskelse når armer og ben vokser? Husker selv mitt eget barn var sånn til tider, og har nylig hatt besøk av bonus barnebarn som også nå er i en vokseperiode og er litt klønete. 

Anonymkode: b4a1d...5f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren sier han ikke legger merke til denne dultingen, og det synes jeg er rart for det begynte når hun var sånn ca 8-9 år. 

Jeg synes det er vanskelig å snakke med henne om det, for hun er ikke bevisst at hun dulter borti.

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at hun har uvanlig dårlig kroppskontroll... det er da ikke vanlig å ikke klare å sette seg ned i sofaen uten å falle? Eller å sjangle mens man pusser tenner? Tenker hun burde begynne med flere idretter eller noe som hun kan trene opp kroppskontrollen i, spesielt noe der hun kan trene balanse. Eller tren det hjemme, hun kan gå på line i hagen eller liknende feks. Hvordan er synet? Ville vurdert en tur til optiker og testet synet. Samme med hørsel, som påvirker balansen. Jeg har vært noe klumsete, slitt litt med balanse og koordinasjon gjennom livet, og det er på grunn av synet (jeg mangler ordentlig dybdesyn og er nærsynt).

Anonymkode: 50485...229

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som at hun har uvanlig dårlig kroppskontroll... det er da ikke vanlig å ikke klare å sette seg ned i sofaen uten å falle? Eller å sjangle mens man pusser tenner? Tenker hun burde begynne med flere idretter eller noe som hun kan trene opp kroppskontrollen i, spesielt noe der hun kan trene balanse. Eller tren det hjemme, hun kan gå på line i hagen eller liknende feks. Hvordan er synet? Ville vurdert en tur til optiker og testet synet. Samme med hørsel, som påvirker balansen. Jeg har vært noe klumsete, slitt litt med balanse og koordinasjon gjennom livet, og det er på grunn av synet (jeg mangler ordentlig dybdesyn og er nærsynt).

Anonymkode: 50485...229

Hun har drevet både med håndball og fotball da hun var litt yngre, og nå er det dans som gjelder. Det virker som både hørsel og syn er helt normalt.

Hun har ikke klaget på det selv og verken vi eller lærerne har sagt at de merker at det er dårlig. 

Det er når hun setter seg eller slipper seg i full fart ned i sofaen hun ofte mister balansen og ruller over på siden. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg måtte le nå. (Ikke morsomt at du får vondt da) Jeg var akkurat som datteren din, da jeg var på hennes alder. Dultet borti alt og alle. Gikk jeg tur med ei venninne så startet vi med en meter mellom oss.  I løpet av et par minutter, så dultet jeg borti henne.  Det var flere som bemerket det, og jeg prøvde virkelig å gjøre noe med det. Men det var som om kroppen levde sitt eget liv. Dette varte i flere år, og jeg har ingen forklaring på det. Var bare som at balansen var helt fraværende. 

Nå i voksen alder, så dulter jeg aldri borti noen😄

Anonymkode: d5923...9a4

Haha! Var akkurat lik! Men vennene mine var også slik så vi gikk rundt som sånne bumpebiler når vi gikk sammen et sted.

Men jeg hadde tatt meg i nakken og vært forsiktig om jeg fikk beskjed om å passe på nær noen som er skadet osv. Jeg dultet for eks aldri slik mot bestemødrene mine.

Så TS, kan godt være du bare må forklare det på nytt, repetere. Ikke sinna eller noe, bare forklar.

Anonymkode: 67ed7...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Var akkurat lik! Men vennene mine var også slik så vi gikk rundt som sånne bumpebiler når vi gikk sammen et sted.

Men jeg hadde tatt meg i nakken og vært forsiktig om jeg fikk beskjed om å passe på nær noen som er skadet osv. Jeg dultet for eks aldri slik mot bestemødrene mine.

Så TS, kan godt være du bare må forklare det på nytt, repetere. Ikke sinna eller noe, bare forklar.

Anonymkode: 67ed7...fd0

Jeg tror ikke hun klarer å gjøre noe med det selv om jeg har sagt at hun må ta hensyn. Når hun er i nærheten av meg så glemmer hun seg eller så har hun bare ikke kontroll over motorikken. 

I tillegg så er hun jo i en svimete alder der hun er tankefjern og tankene hennes er på tiktok og mobilen.

Vi må ofte gjenta beskjeder både to og seks ganger før hun klarer å få det gjort

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du ser hun er på vei mot deg i sofaen kan du si "ep,ep,ep (!) husk nakken min, ikke sett deg rett ved siden av meg er du grei"? Eller når dere går tur kan du spørre "hvorfor må du gå så tett inntil meg?". Spør henne hvorfor hun gjør som hun gjør, slik at hun selv kan reflektere og huske til neste gang at hun må være mer forsiktig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Når du ser hun er på vei mot deg i sofaen kan du si "ep,ep,ep (!) husk nakken min, ikke sett deg rett ved siden av meg er du grei"? Eller når dere går tur kan du spørre "hvorfor må du gå så tett inntil meg?". Spør henne hvorfor hun gjør som hun gjør, slik at hun selv kan reflektere og huske til neste gang at hun må være mer forsiktig. 

Jeg prøver ofte å gi beskjed til henne når hun dumper ned i sofaen, men ofte så skjer det uten forvarsel og det går så fort.

Faren sier at jeg skal slutte å hakke på henne og heller sette meg i den andre sofaen og sitte alene der, men når hun er så stor må hun lære seg å ta hensyn og ikke bare dulte borti alt og alle hun går forbi. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du ikke ifra til henne da? Hun kan jo ikke vite at du har vondt hvis du ikke sier noe.

Anonymkode: eb9ce...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker du må skikkelig fra, sånn veldig høyt og tydelig. Det er lov å bli sint. Dersom du ikke vil det, må du gjøre som mannen din sier og sette deg et annet sted. 

Anonymkode: 04e0b...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du ikke ifra til henne da? Hun kan jo ikke vite at du har vondt hvis du ikke sier noe.

Anonymkode: eb9ce...dfd

Har selvfølgelig gitt beskjed til henne mange ganger, men det virker som det er glemt to minutter etter at jeg har sagt det.

Jeg ønsker ikke å gå og snakke om mine nakkeproblemer 4 ganger om dagen. Både jeg og mannen min har behov for å fokusere på andre ting. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 12 er helt lik. Hun er høy og tynn, med lange armer og ben. Så klønete atte hjelp. Dulter borti meg og andre hele tiden, slenger rundt i huset, sitter aldri ordentlig i sofaen men ligger halvveis utenfor og halvveis oppi med lange armer og bein overalt. Blir sprø til tider, men ser at hun ikke helt har kontrollen selv pga hurtig vekst og andre pubertetsrelaterte ting. 

Anonymkode: 226b3...a74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver ofte å gi beskjed til henne når hun dumper ned i sofaen, men ofte så skjer det uten forvarsel og det går så fort.

Faren sier at jeg skal slutte å hakke på henne og heller sette meg i den andre sofaen og sitte alene der, men når hun er så stor må hun lære seg å ta hensyn og ikke bare dulte borti alt og alle hun går forbi. 

Ts

Anonymkode: 39668...5e7

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg blir litt skeptisk her og lurer på om denne tråden er seriøs? Du er så irritert på din egen datter fordi hun kommer borti deg, at barnefar mener du hakker på barnet? 

Ja, det er vanlig at man må gjenta ting for barn i den alderen både 6 og 10 ganger. Ja, det er vanlig at de er "fjern". Ja, det er vanlig at de kanskje "kaster" seg ned i sofaen, dulter borti osv. 

Det som er mer uvanlig er å irritere seg så mye over det som du ser ut til å gjøre. Mener du at hun ikke skal være fysisk i nærheten av deg overhodet pga denne nakken din? Hvor alvorlig er denne skaden egentlig? Er du arbeidsfør? kan du sitte i en buss, kjøre bil? 

Om ikke tråden er tull, så hadde det vært en typisk "stemor tråd", hvor stemor er grenseløst irritert over noe et "bonusbarn" gjør og spør om "er dette normalt", hvor 98 % svarer "ja det er normalt"

Hvordan er egentlig relasjonen til din datter sånn ellers.. utover dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...