Gå til innhold

Klær for kalde joggeturer? Superundertøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har meldt meg ut av treningssenter og må nå få min kondisjonstrening kun fra joggeturer.

I vår klarte jeg så vidt å løpe i ca 5+ grader, men har lite egnede klær for kald løping.

Jeg har en del type vide, både elastiske og uelastiske tynne syntetiske treningsbukser, som er varmere enn tights.
Men hva kan jeg evt. bruke under når det er veldig kaldt? Jeg blir veldig lett svett når jeg løper.

Er det egentlig stor forskjell på å bruke tights og langarmet treningstopp, og superundertøy?

Så vidt jeg kan se betår superundertøy også polyester, akkurat som treningstights.
Det er masse superundertøy på tilbud nå, men orker virkelig ikke å fylle opp klesskapene med enda flere klær jeg ikke trenger.

 

Anonymkode: 0c2e0...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker superundertøy under tights og løpejakke. Noen ganger har jeg brukt to lag ull på overkroppen, men opplever oftere at det blir for varmt enn for kaldt. Du trenger mindre klær enn du tror. Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Oslo og kaldere enn - 5/10 utgjør veldig få dager i løpet av året. Bor du i Røros kan det være du må ha noe varmere. 

Og sko med pigger er en fantastisk investering. Mye bedre enn brodder synes jeg. 

Anonymkode: 16ccb...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker superundertøy under tights og løpejakke. Noen ganger har jeg brukt to lag ull på overkroppen, men opplever oftere at det blir for varmt enn for kaldt. Du trenger mindre klær enn du tror. Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Oslo og kaldere enn - 5/10 utgjør veldig få dager i løpet av året. Bor du i Røros kan det være du må ha noe varmere. 

Og sko med pigger er en fantastisk investering. Mye bedre enn brodder synes jeg. 

Anonymkode: 16ccb...993

Takk for svar. Ja, jeg holder også til i Oslo, og kan ikke se for meg at jeg kommer til å jogge på det kaldeste og glatteste føret, men iallefall så lenge det er bart.

Men har du forsøkt å bruke å bruke vanlig tights under, i stedet for superundertøy?
Forstår ikke helt at det kan være den store forskjellen, siden både superundertøy og tights består hovedsaklig av samme material og begge skal transportere svette.

Anonymkode: 0c2e0...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned til 0 bruker jeg vanlig tights i noe tykkere materiale. Under 0 og ned til -10 bruker jeg ski-tights med lett foring. 

På overkropp har jeg 2 eller 3 lag. Ull + vann/vindtett ned mot 0. En fleeze mellom hvis det faller under 0. 

Man trenger ikke så mye dersom man er i bevegelse - men ikke løp langt inn i skogen uten ekstra klær når det er kuldegrader, det kan være en fare om man skader seg og ikke får løpt. 

Anonymkode: 35a91...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja for løpeturen så bruker jeg vanlig tights og ettersittende topp ned til 7-8 grader. Der kommer lua og votter gjerne på samt en jakke evt. thermotrøye og kansje undertøy. 

Under 0 grader så så kommer vinter/vindstoppertightsen på. Er -15 og kaldere løper jeg ikke ute og trener derfor alternativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, jeg holder også til i Oslo, og kan ikke se for meg at jeg kommer til å jogge på det kaldeste og glatteste føret, men iallefall så lenge det er bart.

Men har du forsøkt å bruke å bruke vanlig tights under, i stedet for superundertøy?
Forstår ikke helt at det kan være den store forskjellen, siden både superundertøy og tights består hovedsaklig av samme material og begge skal transportere svette.

Anonymkode: 0c2e0...9ff

Jeg bruker vanlig ull. Synes det regulerer temperatur best og fryser ikke når jeg blir svett. Bruker bare vanlige tights med ullstillongs under. Finnes også vintertights med for, men synes superundertøyet funker så fint at jeg har aldri prøvd. To tights høres veldig stivt og rart ut. 

Har piggsko og de funker veldig bra. Husker jeg løp en runde for et par år siden der folk var i grøfta og ikke klarte å holde seg på beina på det såpeglatte føret, mens jeg suste forbi i ganske bra driv. Det er noen løpeturer du husker bedre enn andre! 😂

Anonymkode: 16ccb...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i forslagene om ull. Om vinteren løper jeg stort sett med vanlig treningstights, ulltrøye, jakke, hansker og pannebånd. Bruker ull under tightsen hvis det er ekstra kaldt. Ull regulerer temperatur veldig godt. Er glad i tynne ulltrøyer med mesh, for eksempel Dæhlie airnet wool. 

Anonymkode: e11bf...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...