Gå til innhold

Sjekker megler økononien til de som gir bud ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir de som legger inn bud på boligen sjekket av megler, om de har finansieringen i orden ? 

 

Anonymkode: 4e8ce...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Megler pleier å ringe banken ,men tror ikke dette blir gjort før etter budet er akseptert 

Anonymkode: 883e0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir de som legger inn bud på boligen sjekket av megler, om de har finansieringen i orden ? 

 

Anonymkode: 4e8ce...dab

Aldri hørt om.

Anonymkode: 3da07...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha godkjenning fra banken før du byr. Det er regler vedr finansieringen som du må ha kontroll på, ikke meglerens ansvar

Anonymkode: 7dc73...88b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Daisy_B skrev:

Megler er pliktig til å sjekke finansiering før budaksept.

Ja, jeg måtte vise finansieringsbevis sist jeg kjøpte.

Anonymkode: 602e5...745

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg måtte vise finansieringsbevis sist jeg kjøpte.

Anonymkode: 602e5...745

Oj, du må ALDRI vise megler finansieringsbeviset ditt 🙈 Du vil bli melket

Anonymkode: 2ed69...3a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oj, du må ALDRI vise megler finansieringsbeviset ditt 🙈 Du vil bli melket

Anonymkode: 2ed69...3a1

Dette!

 

Tror heller ikke megler sjekker hos banken før budet blir akseptert , hva om fristen er på 15 Min å banken har 50 minutters ventetid?

»øh kjøper kan ikke akseptere budet da jeg står i kø hos banken din får å sjekke om dere har råd til boligen» .....tror jeg neppe

Anonymkode: 883e0...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

 

Tror heller ikke megler sjekker hos banken før budet blir akseptert , hva om fristen er på 15 Min å banken har 50 minutters ventetid?

»øh kjøper kan ikke akseptere budet da jeg står i kø hos banken din får å sjekke om dere har råd til boligen» .....tror jeg neppe

Anonymkode: 883e0...615

Regner med du mener selger her, ikke kjøper. Det er jo ikke det at selger ikke KAN akseptere. Men det er jo fryktelig dumt å akseptere før finansieringen er sjekket ordentlig ut. Og det tar nå den tiden det tar, hvis kjøper har så lyst på boligen må de nesten bare finne seg i å vente til banken tar telefonen. Ser ikke på det som et veldig stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg solgte bolig, var det to kjøpere i budrunden på slutten. Der sjekket megler at finansieringen var i orden. Hos den ene budgiveren fikk han bekreftelse fra banken, men hos den andre budgiveren fikk han ingen klar bekreftelse (husker ikke helt hvorfor, det er lenge siden nå), så tilslutt gikk boligen til den første kjøperen, selv om han andre hadde bydd høyere. Rett og slett fordi megler ikke kunne være sikker på at andre kjøper faktisk hadde finansieringen i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vant budrunden med høyeste bud på 2.45 mill, og hadde kun sagt jeg hadde pengene til megler (på tlf). Sannheten var at jeg hadde 300 000, og tenkte at hvis jeg først fikk huset så skulle jeg alltid kunne klare å ordne et lån. Da jeg ikke klarte å få lån i banken dagen etter, så ble jeg skikkelig stresset, pga megler ville bekrefte at pengene var på vei. Da fikk jeg lån i en bank pga de ville være snill med meg. hehe, det funka bra. en lur vei inn i boligmarkedet når du ikke har så mye.

Anonymkode: 38f11...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vant budrunden med høyeste bud på 2.45 mill, og hadde kun sagt jeg hadde pengene til megler (på tlf). Sannheten var at jeg hadde 300 000, og tenkte at hvis jeg først fikk huset så skulle jeg alltid kunne klare å ordne et lån. Da jeg ikke klarte å få lån i banken dagen etter, så ble jeg skikkelig stresset, pga megler ville bekrefte at pengene var på vei. Da fikk jeg lån i en bank pga de ville være snill med meg. hehe, det funka bra. en lur vei inn i boligmarkedet når du ikke har så mye.

Anonymkode: 38f11...676

😮😮

Anonymkode: d48c4...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, megler sjekker og standard er at det gjøres i slutten av budrunden før selger aksepterer budet. På budskjema skriver man opp kontaktinfo til banken og megler ringer inn. Dette er grunnen til at de fleste meglere krever minimum 30 minutter budfrist etter 11.30. Ds rekker megler å ringe banken og få bekreftet finansiering. Både som selger og kjøper har jeg fått bekreftelse på finansiering knyttet til de siste budene som er gitt. 

Anonymkode: f8063...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Det er en av de viktigste oppgavene til megler, å kunne formidle til selger at finansieringen til interessert kjøper er i orden.

Anonymkode: aba1c...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vant budrunden med høyeste bud på 2.45 mill, og hadde kun sagt jeg hadde pengene til megler (på tlf). Sannheten var at jeg hadde 300 000, og tenkte at hvis jeg først fikk huset så skulle jeg alltid kunne klare å ordne et lån. Da jeg ikke klarte å få lån i banken dagen etter, så ble jeg skikkelig stresset, pga megler ville bekrefte at pengene var på vei. Da fikk jeg lån i en bank pga de ville være snill med meg. hehe, det funka bra. en lur vei inn i boligmarkedet når du ikke har så mye.

Anonymkode: 38f11...676

Tror ikke det er strategien jeg ville kjørt for å si det sånn. Man kan fort bli sittende med skjegget i postkassa da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, megler sjekker og standard er at det gjøres i slutten av budrunden før selger aksepterer budet. På budskjema skriver man opp kontaktinfo til banken og megler ringer inn. Dette er grunnen til at de fleste meglere krever minimum 30 minutter budfrist etter 11.30. Ds rekker megler å ringe banken og få bekreftet finansiering. Både som selger og kjøper har jeg fått bekreftelse på finansiering knyttet til de siste budene som er gitt. 

Anonymkode: f8063...b7c

30 min stemmer ikke, det varierer ut fra meglerfirma. Vi kjøpte nettopp å har vert med i flere budrunder der fristen etter først bud var ofte på 10-15 min

Anonymkode: 883e0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...