Gå til innhold

Det å elske alenetid. Høysensetiv? Bør barn få lov til å regulere det selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid elsket egentid og har stort behov for det. Blir aldri rastløs eller kjeder meg. Blir sliten av og være for mye sosial. Kan når jeg er sosial glede meg til det er over og til alenetid. Er jeg unormal? Hvorfor er noen slik? Min datter er visst lik. Prøver å få henne til å være mer sosial. Men hun trives litt for godt i sitt eget selskap. Hva bør jeg gjøre? Bare la hun få lov til egentid? Hun har mange venner og liker å være sosial også. Men vil ofte være alene. Hun er 12 år. Alltid vært slik og er en glad jente uansett, så mistenker ikke noe galt. 

Anonymkode: 5a18e...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har behov for det så vet du jo hvordan det er? Tenker hun er 12 år og må få regulere det selv. Viktig å oppfordre til sosial omgang, men respektere at man er forskjellig!

Anonymkode: 8d839...470

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å få henne til å være mer sosial.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har mange venner

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid vært slik og er en glad jente uansett, så mistenker ikke noe galt. 

Du har vel egentlig svaret ditt i siste sitering. 

Så lenge barna trives og har det bra, er det ingenting å fikse på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt og ok å behøve alenetid. Så lenge hun også er nok sosial og ikke isolerer seg. 

Anonymkode: 81796...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er komfortabel tenker jeg at du ikke skal pusje for mye på. Jeg også elsker alenetid! 

Anonymkode: a0f6e...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er 6 år og likedan. Jeg synes det er flott hun regulerer dette selv, så når hun sier "Mamma, nå vil jeg ha alenetid", respekterer jeg det. Både jeg og mannen min er også slik 🙂

Endret av chi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente på 10 liker også best å være alene. Men læreren hennes sier på foreldresamtaler at hun må pushe seg til å bli mer sosial og få flere venner, for det er så lett å falle utenfor, spesielt når de begynner på ungdomsskolen etter hvert. Så jeg er litt bekymret for henne.

Anonymkode: 1e291...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jente på 10 liker også best å være alene. Men læreren hennes sier på foreldresamtaler at hun må pushe seg til å bli mer sosial og få flere venner, for det er så lett å falle utenfor, spesielt når de begynner på ungdomsskolen etter hvert. Så jeg er litt bekymret for henne.

Anonymkode: 1e291...114

Da er det vel snarere lærerne som må ta et ekstra tak i klassemiljø hvis dette er et reelt problem 

Anonymkode: 9cc30...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 8år elsker å være alene å slappe av. Også liker hun enkelte dager å jobbe litt med noe hun liker. Men hun kunne fint slappet av 80% av tiden om hun fikk velge :) 

Anonymkode: aeae2...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en akkurat lik tråd for 2 uker siden men finner den ikke igjen. «Kjeder meg sammen med andre» eller «foretrekker å være alene». Jeg må være i rikitg element for å orke andre. Gruer meg nesten litt når jeg gjør avtaler, for jeg kan avtale mens jeg er i «sosial humør» men så bare daler det. Så vil jeg plutselig ikke men «må» for melder man seg ut har man jo ikke venner til slutt... kjeder meg litt med andre 😕 

Anonymkode: a66f4...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg laget en akkurat lik tråd for 2 uker siden men finner den ikke igjen. «Kjeder meg sammen med andre» eller «foretrekker å være alene». Jeg må være i rikitg element for å orke andre. Gruer meg nesten litt når jeg gjør avtaler, for jeg kan avtale mens jeg er i «sosial humør» men så bare daler det. Så vil jeg plutselig ikke men «må» for melder man seg ut har man jo ikke venner til slutt... kjeder meg litt med andre 😕 

Anonymkode: a66f4...d94

Sånn er jeg også 😂

Anonymkode: cb22d...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg og hun som har det slik. Vil det si at vi er høysensetive? 

Anonymkode: 5a18e...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt det ikke bare er meg og hun som har det slik. Vil det si at vi er høysensetive? 

Anonymkode: 5a18e...8e9

Introvert er kanskje mer riktig? Synd det nærmest er et skjellsord i våre dager 

Anonymkode: 6b035...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

Helt normalt, jeg er også sånn. Var det som barn og tenåring også. Vekslet mellom å være sosial og behov for alenetid. Ikke for at jeg kunne benevne det som "behov av alenetid", det kan jeg nå. Og når det behovet oppstår ønskes det STERKT. 

 

Er verken høysensitiv eller spesielt introvert. Normal introvert er jeg vel kanskje, høysensitiv finns det egentlig? Og om det finns så er det jo mange andre "symptomer" som tilhører det. 

Hvorfor sette diagnose egentlig? Vi er ulike! Noen får aldri nok av sosial omgang og får energi av det, andre motsatt. De fleste av oss vil veksler mellom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tranedatter skrev:

Helt normalt, jeg er også sånn. Var det som barn og tenåring også. Vekslet mellom å være sosial og behov for alenetid. Ikke for at jeg kunne benevne det som "behov av alenetid", det kan jeg nå. Og når det behovet oppstår ønskes det STERKT. 

 

Er verken høysensitiv eller spesielt introvert. Normal introvert er jeg vel kanskje, høysensitiv finns det egentlig? Og om det finns så er det jo mange andre "symptomer" som tilhører det. 

Hvorfor sette diagnose egentlig? Vi er ulike! Noen får aldri nok av sosial omgang og får energi av det, andre motsatt. De fleste av oss vil veksler mellom dette.

Dette her! Vi er ofte alt for kjappe til å begynne å se problemer og snakke om diagnoser. Det å foretrekke mer alenetid er helt normalt!

Jeg tror også dette bare betyr at hun kanskje er mer av den introverte typen. Forskjellen på introvert og ekstrovert handler om hvordan man henter energi. Ekstroverte får energi av å være sammen med andre, mens introverte bygger opp energi og overskudd ved å være alene. Ingen av delene er rett eller feil, selv om det i samfunnet vårt (dessverre) ofte forventes at man skal være ekstrovert. Noen heller tydelig mot den ene eller den andre enden av skalaen, mens andre ligger midt på. 

Så lenge datteren din har venner og ikke isolerer seg helt, så ser jeg ingen grunn til bekymring. La henne styre dette selv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...