Gå til innhold

Tips til en lettere hverdag med graviditet, barn, ferie og "alene"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi trenger litt tips til hvordan vi skal få dagene til å gå litt lettere. Jeg er i første trimester, har en treåring og nå har vi ferie. Mannen min jobber hele sommeren på ti timers vakter med to timer reisevei og kun én fridag i uken, han er helt kjørt stakkar.. Det er kveldsvakter så han er hjemme 2330. (han skal skaffe ny jobb til høsten) 

Pga trøtthet, kvalme og ingen matlyst, blir middagen og energikrevende leker et slit😊 alt av ansvar faller naturligvis på meg, men jeg er jo så sliten! 

Har noen her noe tips til hvordan å få hverdagen til å gå litt lettere? Snarveier mtp husarbeid, middag, lek, hvile? 

Tviholder på rutinene selv i ferien, for det gir oss tidlige kvelder hvor jeg kan powernappe til han kommer hjem fra jobb.. 

Anonymkode: 26aef...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff ❤️ Ikke lett dette her nei! Men kan komme med noen tips. 

- Få hjelp av venner/familie? At de kan komme bort og hjelpe til med å lage middag for eks? Kan bli koselig med å gjøre sånne ting som matlaging når man ikke er alene om det! 

- Om det er mulig så sende 3-åringen på besøk hos besteforeldre? Eller om du har søsken/venner med barn på ca. samme alder? Så har du en hvile dag ☺️ Vet min 5 åring elsker å besøke sine besteforeldre og bli skjemt bort! 

- Ikke stress med husarbeid! Rydd rett etter om du får det til, lag middager som lett kan fryses og tines. 

- Spør om barnet vil hjelpe med husarbeid ☺️ 5 åringen min føler seg super voksen når hun rydder etter seg! Blir belønnet med film og noe godt som frukt eller godteri! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kenelz skrev:

Uff ❤️ Ikke lett dette her nei! Men kan komme med noen tips. 

- Få hjelp av venner/familie? At de kan komme bort og hjelpe til med å lage middag for eks? Kan bli koselig med å gjøre sånne ting som matlaging når man ikke er alene om det! 

- Om det er mulig så sende 3-åringen på besøk hos besteforeldre? Eller om du har søsken/venner med barn på ca. samme alder? Så har du en hvile dag ☺️ Vet min 5 åring elsker å besøke sine besteforeldre og bli skjemt bort! 

- Ikke stress med husarbeid! Rydd rett etter om du får det til, lag middager som lett kan fryses og tines. 

- Spør om barnet vil hjelpe med husarbeid ☺️ 5 åringen min føler seg super voksen når hun rydder etter seg! Blir belønnet med film og noe godt som frukt eller godteri! 

Tusen hjertelig takk ❤️ vi skal noen dager bort til familie, de vet ikke at jeg er gravid enda 😅 så d blir spennende. Hehe.

Hun har familie i umiddelbar nærhet med jevnaldrende, men de vet heller ikke at jeg er gravid, så jeg ender alltid opp med å sitte barnevakt.. Prøver alltid å fylle dagene med å være opptatt 😊 

Høres ut som en god ide med litt mer sosialisering og kanskje lage doble middager 😊 rotet forsvinner jo ikke så får ta det seinere haha 😅

 

Anonymkode: 26aef...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble middager er smart! Og allier deg med en barnehage/nabovenn? Men må du gjøre alt alene ville jeg faktisk bare kjøpt inn pizzabunn, saus og  raspet ost. Min treåring var veldig glad i å bade i balje så kanskje du kan sette barnet i balja et par ganger hver dag og slappe av ved siden av? Ipad er også lov! 

Anonymkode: 1625c...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Doble middager er smart! Og allier deg med en barnehage/nabovenn? Men må du gjøre alt alene ville jeg faktisk bare kjøpt inn pizzabunn, saus og  raspet ost. Min treåring var veldig glad i å bade i balje så kanskje du kan sette barnet i balja et par ganger hver dag og slappe av ved siden av? Ipad er også lov! 

Anonymkode: 1625c...c7c

Pizza høres veldig lettvint ut! Og godt, utrolig hvor mye god pizza som finnes hehe 😊 blir mye Netflix og pikniker i hagen. Jeg er veldig glad i å gå, men det er ikke hun, hverken sykle eller bruke sparkesykkel så blir litt vognturer her og der 😊 takk for tips ❤️

Anonymkode: 26aef...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle nærmeste familie at du er gravid og dårlig, da hjelper de helt sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snedig skrev:

Du må fortelle nærmeste familie at du er gravid og dårlig, da hjelper de helt sikkert til.

Du har nok et poeng der.. 😊 Kommer nok til å fortelle foreldrene mine, de bor et stykke unna, men da slipper jeg å føle at jeg er helt alene om det.. 

Familien som bor i nærheten av oss har jeg ikke så komfortabelt forhold til at jeg kan fortelle det. Vi må nok si det etterhvert, men jeg er så redd om noe skulle skje, så vil jeg helst holde det for meg selv 😅 venter til første trimester er over 😊

Anonymkode: 26aef...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...