Gå til innhold

Middager/andre matretter dere ikke spiser lenger, som dere fikk servert som barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tørrstekte koteletter. Var det slik de ble servert overalt på 80/90-tallet i oppveksten? Det var først da min mann stekte saftige koteletter til meg at jeg begynte å like koteletter igjen!

Anonymkode: cd3c7...64a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri likt rogn . Spiste det ikke da,  og ville aldri lagd det nå. 

Men da likte jeg pølser i forskjellig form, det gjør jeg ikke nå . Heller ikke falukorv. 

På 70 tallet var det eksotisk å spise toro gryteretter,  meksikansk, orientalsk, italiensk bl.a. Det lager jeg aldri nå.  Simpelthen fordi jeg ikke synes det er noe godt.  Da elsket jeg det. 

AnonymBruker
Skrevet

Potetmos fra pose. 

Anonymkode: a772e...6ff

• Liker 1
Skrevet

Det er så veldig mye folk nevner i tråden de ikke orker å spise som jeg er glad i og fortsatt lager.   :)   Og selvsagt er smak, vaner og ulike matopplevelser så ymse.  Og ingen er like.   Men mye, veldig mye faktisk, som nevnes blir jeg sulten av å lese om.   :)

Man skal selvsagt ikke lage noe man ikke liker.  Men borte på besøk syns jeg nok man bør holde maska og spise litt...og mer av tilbehør man liker.

Kos dere godt med mat dere fortsatt lager og liker.     :spise:     God middag.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Alkoholist said:

Blodpudding

Samme her! Blodpudding ble servert på ukentlig basis i skolen i sverige. Takler ikke det lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøttpudding, kokt torsk og fiskepudding. 

Anonymkode: 5ff8e...e55

Gjest Alkoholist
Skrevet
2 minutter siden, RosaSokk skrev:

Samme her! Blodpudding ble servert på ukentlig basis i skolen i sverige. Takler ikke det lenger.

Det som er litt morsomt er at jeg ikke visste at det var blodpudding når jeg var liten. De voksne kalte det for noe helt annet som jeg ikke husker. Og de hadde sukker på. Men etter jeg fant ut hva det var, har jeg ikke spist det. 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 18.12, Maleficenta skrev:

Levergryte. Ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg ikke gidder å lage det. Kjøttkaker/fiskekaker fordi jeg liker ikke, kjøttpudding har jeg laget en gang men fy så mye arbeid. Fiske eller pølsegrateng samboeren liker ikke. Et mareritt fra min barndom var saltfisk med potetstappe. Det kommer jeg aldri til å lage. 

Jeg lager kjøttpudding med karbonadedeig. Deler to skiver brød i terninger som blandes i sammen med en liten hakka løk. Litt vann eller melk til å kna dette til en deig som formes i langpanna, med en grop langsetter på toppen. Deler opp rå potet i båter som legges rundt og stekes samtidig. Både kjøtt og poteter krydres etter smak. Langpanne i ovn i ca 40 min på 200 grader. Halvveis i stekingen heller jeg over ketshup med litt brunsukker iblanda oppi denne gropa.  Ketchupsausen blir da lett glasert pga sukkeret.Så lettvindt atte! Og snadder😎

På 10.7.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Det eneste tror jeg er finskekost. Ihjelkokt kjøttdeig og kål. Grøss.

Anonymkode: 40eae...44b

Aldri hørt om. Google kommer ikke opp med bilder av «finskekost» engang. 

På 10.7.2020 den 22.42, Thjelp skrev:

-Komler med saltkjøtt, kjøttpølse og kokt kålrabi, gjerne med litt smør og sukker på😊 elsker fremdeles komler
-fiskeboller i hvit saus, dryss med karri var selvsagt, fikk plutselig nok og det tok mange år før jeg smakte det igjen og det var egentlig veldig godt

-fiskepinner med hollandaise, en av min fars få middager de dagene min mor jobbet senvakter

-Tørrfisk, dette er fremdeles nam og noe jeg blir kjempeglad for når morfaren min inviterer på

kokt torsk og fiskesuppe, åhh denne får vi fremdeles når alle vi søstrene er hjemme

blodpølse, dette var favorittmiddagen min som barn, jeg var i ekstase når mormor laget dette! Jeg synes Det er nydelig enda:)

Ellers husker jeg mye elgkjøtt og mye biffsnadder med bearnés og pommes. 

Eneste jeg husker at jeg ikke likte så godt var en pose middag som heter pasta di Parma tror jeg? Husker jeg fikk rester eller skiver når resten spiste denne, 

Pasta di parma ble jeg lei av. Prøvde den på nytt for noen år siden, ble skuffa. Fikk høre av en kollega at de spiste denne på skive, som middag. 

Mannen hadde nok også vært i ekstase om jeg hadde laget blodpudding. Han syns det er veldig godt. 

På 12.7.2020 den 11.58, MaleficentAurora skrev:

Dette⤵️

20200712_115930.jpg

Ååh, som jeg misunte venninna mi som fikk denne til middag når hun var liten. Vi hadde aldri slik hjemme, foreldra mine nekta å kjøpe. Så når jeg flytta hjemmefra, kjøpte jeg en slik. Gleda meg masse! ....aldri vært så skuffa noen gang😂😂😂

På 12.7.2020 den 13.55, SPOCA skrev:

Hvalbiff. Forferdelig da, og forferdelig nå. Grøss.

Samme greia her, hjemme hos oss ble den sausen som fulgte med laga med laurbærblad. Like vondt som med lever det.. Usikker på om jeg hadde likt lever/hval om det ble laga uten laurbær... gidder ikke lage for å finne det ut. 

På 12.7.2020 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Mamma (som er fra Nordland) pleide å lage noe vi kalte kleppmelk som er sånne melboller kokt i melk. Og makaronisuppe hvor det bare var makaroni kokt i melk. Begge serveres med sukker på.

Jeg var veldig glad i begge deler men ikke spist det på ca 25-30 år.

Anonymkode: 214b2...b11

Kleppsup, hadde vi hos oss. Alle i huset var så glad i det, bortsett fra meg😏

Å så falukorv ja, det har ungene mine enda ikke smakt...det smaker vondt..

HI

Anonymkode: 0db7c...0b5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Det er så veldig mye folk nevner i tråden de ikke orker å spise som jeg er glad i og fortsatt lager.   :)   Og selvsagt er smak, vaner og ulike matopplevelser så ymse.  Og ingen er like.   Men mye, veldig mye faktisk, som nevnes blir jeg sulten av å lese om.   :)

Man skal selvsagt ikke lage noe man ikke liker.  Men borte på besøk syns jeg nok man bør holde maska og spise litt...og mer av tilbehør man liker.

Kos dere godt med mat dere fortsatt lager og liker.     :spise:     God middag.

Slik jeg også regner med at du borte på besøk holder maska når du får servert feks sushi eller noe vegansk, eller andre ting du ikke pleier å lage selv. 

Anonymkode: 159ed...d97

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg også regner med at du borte på besøk holder maska når du får servert feks sushi eller noe vegansk, eller andre ting du ikke pleier å lage selv. 

Anonymkode: 159ed...d97

Selvsagt!  Vegansk har jeg fått og spist. Aldri blitt servert sushi, men ville jo prøvd det uten å grine på nesa og si ÆSJ.

Hva prøver du å henge meg for??    :)

AnonymBruker
Skrevet

Barn på 90-tallet her(født helt sent på 90-tallet).

Ser en del har skrevet blodpudding, det fikk jeg når jeg var barn men det har jeg aldri hatt noe i mot og smått lager jeg det selv også av nostalgi:) Fiskeboller er også godt!

Noe jeg ikke takler er lapskaus på boks. Min mor serverte dette til middag hver gang hun jobbet senvakt, og det var jo flere ganger hver uke. Dette var på midten av barneskolen til ut ungdomssskolen. Så det ble mye lapskaus for å si det sånn! Fikk ikke lov til å spise brødskiver i stedet(det var ikke middag), og fikk ikke lage noe selv(selv om jeg var fult i stand til det), og hun ble rasende om jeg bare hoppet over middag fullstendig/spiste borte hos en venn. Skulle faen meg heller gitt satan sjøl en rimjobb ass. Grøss!

Og kokte poteter med kjøttpølse og intenting annet. Dødskjedelig! Og det var noe vi hadde ofte, sikkert billig. Selv i dag har jeg litt problemer med kokt potet uten noe på, jeg må ha smeltet smør, saus, krydder, hva som helst:P
Og ihjelkokte grønnsaker. Det er et mirakel at jeg alltid har vært glad i grønnsaker egentlig :fnise:

Og min stakkars bestemor da: hun skulle lage hamburger til meg og min bror, dette måtte ha vært midten av 90-tallet. Vi fikk en karbonade mellom to brødskiver med litt ketchup og kinakål :fnise:

Anonymkode: 014b8...b40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barn på 90-tallet her(født helt sent på 90-tallet).

*snipp*

Nei, førdt helt sent på 80-tallet skal det stå.

Gjest Albbas
Skrevet

Potetmos på pose. 

Amerikansk/italiensk/mexicansk gryte fra Toro. 

Middagspølse i brun saus eller fiskekaker i brun saus. 

Pizza med snurring i stedetfor kjøttdeig (det er faktisk godt, men jeg får meg bare ikke til å lage det selv 😂

Toro blomkålsuppe eller tomatsuppe 

Laksesuppe 

Torsketunge 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Var barn på åttitallet. Moren min lagde god, hjemmelaget mat fra bunnen av.

Leverkaker (en favoritt som barn)

Fiskeboller i hvit saus

Fiskegrateng

Kjøttkaker med kålstuing (undervurdert)

Tilslørte bondepiker

Få gode minner: Lungemus 🙁

Anonymkode: 36d22...da7

Lungemus 🤣

Anonymkode: a5ce4...783

Skrevet (endret)

Lever. Fikk det ned, men det var ikke noe jeg gledet meg til, akkurat. Det er så mye annet som er sunt og allikevel spiselig, så jeg har hatt min siste lever-middag. :biggrin: Ironisk nok digger jeg leverpostei. :P 

Endret av FrankDrebin
AnonymBruker
Skrevet

Lungemos. Det takler jeg ikke.

Lever i fløtesaus. Det er veldig godt egentlig, men har aldri fått meg til å kjøpe lever i kjøttdisken og faktisk lage det. 
Sånn marinert lørdagskylling. Det syns jeg var helt nydelig, men har ikke funnet det i butikken på leeeenge. 
Fiskeboller. Det smaker ingenting, så det gidder jeg ikke lage. Men kan spise det på jobb el hvis jeg får det servert.

Stekt Middagspølse med nykål og kokt potet og smeltet smør. Kålen er god, men de pølsene kan jeg styre meg for.

Anonymkode: 639ac...95f

AnonymBruker
Skrevet

Hvalbiff, lungemos, hønsefrikassè og kokt torsk med potet er noen av de jeg kommer på. Husker at mye av maten var litt smakløs og med kjedelig tilbehør. Salat var f.eks alltid bare kinakål, agurk og tomat.

Anonymkode: d0307...325

Skrevet
På 10.7.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Fiskepudding og grønnsaker i hvit saus over terteskjell

Anonymkode: 5db57...204

Skift ut fiskepudding med teskje fiskeboller og ha på litt hvit asparges og reker (det er fantastisk godt)

AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2020 at 8:39 PM, AnonymBruker said:

Røkt kolje. En gang i uka gjennom hele barndommen. Grusomme greier.

Anonymkode: abcd8...edf

Pappa lager alltid røkt kolje på hytta i ferien. Det er jo inmari godt 🙂

Anonymkode: 369fb...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...