Gå til innhold

Middager/andre matretter dere ikke spiser lenger, som dere fikk servert som barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke middager/andre middagsretter som dere fikk servert som barn, spiser dere ikke lenger?

 

Hjemme hos oss hadde vi blodpudding med lungemos. Det har jeg aldri laget etter jeg flytta for meg selv. Kommer aldri til å lage det heller. Fiskepudding har jeg heller ikke laga, kan spise det om jeg får det servert hos andre, men kommer aldri til å handle inn en fiskepudding, skjære den opp, steke og spise den. Liker dog godt fiskeboller og fiskekaker typ burger. 
 

Levergryte vil heller ikke finne veien til mitt middagsbord. Her mistenker jeg at det mye ligger i det laurbærbladet og knusktørre leveren.

Sildsuppe er også høgg😵

Anonymkode: 0db7c...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levergryte. 
Blodpudding (med kokt potet, bacon og sirup) spiser jeg hos foreldrene mine, men ikke hjemme da mannen min ikke liker det.

Anonymkode: 49b6c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som deg - både blodpudding og lungemos, men ikke sammen, da. Og fiskepudding. Jeg spiser heller ikke avkokt/kokt laks lenger, men det er fordi jeg hadde en uheldig opplevelse og ble syk av det en gang, så nå takler jeg det ikke. Men var veldig glad i det som barn. Risensgrynsgrøt er også noe jeg bare spiser dersom jeg får det servert andre steder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt fisk i hvit saus, fiskepinner og lutefisk. Det er få retter vi pleide ha som jeg lager jevnlig i dag, men akkurat disse vil jeg aldri lage. 

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagspølse, kokte gulrøtter, kokte poteter, kokt brokkoli, ketchup 

Anonymkode: 71ba6...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepudding og grønnsaker i hvit saus over terteskjell

Anonymkode: 5db57...204

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever og leverkaker samt stekte kjøttpølser servert med makaroni, poteter og brun saus. I det hele tatt makaroni som tilbehør sammen med poteter slik det gjerne var vanlig på 70- og, i hvert fall på begynnelsen av, 80-tallet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fiskepudding og grønnsaker i hvit saus over terteskjell

Anonymkode: 5db57...204

Haha, det der spiste vi noen ganger da jeg var liten, og så har vel både foreldrene mine og jeg glemt det. Men for noen uker siden begynte vi å snakke om det (ikke spør hvorfor), og bestemte oss for å prøve det igjen. Og det var faktisk en gledelig gjensmak! 😄 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke middager/andre middagsretter som dere fikk servert som barn, spiser dere ikke lenger?

 

Hjemme hos oss hadde vi blodpudding med lungemos. Det har jeg aldri laget etter jeg flytta for meg selv. Kommer aldri til å lage det heller. Fiskepudding har jeg heller ikke laga, kan spise det om jeg får det servert hos andre, men kommer aldri til å handle inn en fiskepudding, skjære den opp, steke og spise den. Liker dog godt fiskeboller og fiskekaker typ burger. 
 

Levergryte vil heller ikke finne veien til mitt middagsbord. Her mistenker jeg at det mye ligger i det laurbærbladet og knusktørre leveren.

Sildsuppe er også høgg😵

Anonymkode: 0db7c...0b5

Levergryte. Ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg ikke gidder å lage det. Kjøttkaker/fiskekaker fordi jeg liker ikke, kjøttpudding har jeg laget en gang men fy så mye arbeid. Fiske eller pølsegrateng samboeren liker ikke. Et mareritt fra min barndom var saltfisk med potetstappe. Det kommer jeg aldri til å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemos, rogn og melke.

Men det er mest psykisk pga tvang og oppkast og "spis det opp!!".....     :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Lungemos, rogn og melke.

Men det er mest psykisk pga tvang og oppkast og "spis det opp!!".....     :sukk:

Så slemt. Tvinge noen til å spise noe til de kaster opp.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så slemt. Tvinge noen til å spise noe til de kaster opp.. 

Ja. Og som jeg sa.... "spis det opp!".....

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor lagde alltid stekt kjøttpølse med poteter, kokt kål og hvit saus (blir jo som en form for kålruletter). Ikke spist det siden jeg var barn, men husker jeg elska det! 
 

Kjøttsuppe laget på viltkjøtt, med poteter og løksaus. Favoritten min som barn, nå synes jeg det er litt kjip, smakløs mat. Lager aldri selv, men får det fremdeles servert hos pappa; «det er jo livretten din» 😅

Anonymkode: d845a...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Gnå said:

Haha, det der spiste vi noen ganger da jeg var liten, og så har vel både foreldrene mine og jeg glemt det. Men for noen uker siden begynte vi å snakke om det (ikke spør hvorfor), og bestemte oss for å prøve det igjen. Og det var faktisk en gledelig gjensmak! 😄 

 

Veldig artig rett. Tipper den var superfancy på 80-tallet. Vi spiste den langt ut på 90-tallet

Anonymkode: 5db57...204

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri lammefrikassé og ferskt kjøtt og suppe - ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi akkurat de søndagsmiddagene får jeg ikke til å lage like godt som mine foreldre.

Og ellers er det mange hverdagsmiddager fra 70- og 80-tallet som tiden har godt fra, selvsagt. Jeg spiser aldri noe av den hel- og halvfabrikataen vi hadde da - ikke fiskepinner, Torosupper (eller gryter), ikke posesaus, ikke hurtigris eller posepotetmos osvosv. Og slett ikke frossenpizza!

Anonymkode: 159ed...d97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja. Og som jeg sa.... "spis det opp!".....

Du måtte spise opp... ETTER at du hadde kastet det opp? 😳

Anonymkode: 6bca4...567

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Levergryte, blodpølse, grynpølse og lungemos.

Levergryten var forsåvidt ikke så verst så lenge man slapp å spise leveren, men lungemosen ble aldri noen vinner.

Min mor serverte også hjerter ved flere anledninger, men den klarte hun aldri å true i oss ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre skriver: levergryte. Husker den rare konsistensen på leveren, og den gode sausen. 
 

Jeg lager aldri fiskepudding med stekt løk og poteter kokt i mikroen, det fikk jeg ganske ofte som barn. 
 

 

Anonymkode: f373e...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker med brun saus, kokte grønnsaker og poteter. Pappa lagde det ca 2 ganger i uka hele barndommen, så jeg.er.så.lei! Selv om det er 18 år siden jeg flytta hjemmefra 😂

Anonymkode: fd543...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...