Gå til innhold

Middager/andre matretter dere ikke spiser lenger, som dere fikk servert som barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn på 80/90-tallet her. Jeg ble vel egentlig aldri servert noe jeg ikke likte, vi hadde mye forskjellig og mye husmannskost, men jeg har alltid likt all mat, kanskje bortsett fra lever, som var litt vel spesielt... Men, det er mye "sært" jeg idag ikke lager fordi jeg har en kresen mann! F. eks. elsket jeg spekesild servert med poteter, rødbeter, løk og rømme. Nam! Men det er no-go for mannen...🤭

Jeg styrer for øvrig langt unna mammas tendens til å ihjelkoke laksen og servere overkokte frossengrønnsaker, her tilberedes laksen i stekeovnen og (helst) friske grønnsaker dampes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiskepudding. Stekt torskerogn. Risgrøt (aldri likt). Lungemos, blodpudding. Diverse Toro-supper/gryter/sauser. 

Anonymkode: eb877...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste tror jeg er finskekost. Ihjelkokt kjøttdeig og kål. Grøss.

Anonymkode: 40eae...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste tror jeg er finskekost. Ihjelkokt kjøttdeig og kål. Grøss.

Anonymkode: 40eae...44b

Tilberedt i ildfast form i ovnen forresten.

Anonymkode: 40eae...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolltunge skrev:

Fiskeboller i hvit saus. 

Samme her. Aldri spist i voksen alder. 

Ei heller komler eller pølse i brun saus.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pastel de choclo. En chilensk pai/form laget av moste maiskjerner, med kyllingbiter i... Grøss. Søtt, smakløst og ekkel konsistens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner. Fikk det sikkert en gang i uka, har ikke spist det siden jeg flyttet for meg selv som 17 åring, (er 26 idag) selvom det egentlig er godt 🤔 har helt glemt det. Skal ha det til middag en gang snart

Anonymkode: 8c3ba...d2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker i brun saus (spiser heller fiskeburgere nå) 

Frosne kyllingbiter i aluminiumform servert med pommes frittes (og dynket i ketchup og grillkrydder) Fant ikke bilde på google, men det var ferdige former med diverse krydder (provence, hvitløk osv) som skulle stå en time i ovnen. Skikkelig 90 talls. 

Grandiosa

Koteletter

Bayonneskinke

 

 

Anonymkode: c01d2...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Komler med saltkjøtt, kjøttpølse og kokt kålrabi, gjerne med litt smør og sukker på😊 elsker fremdeles komler
-fiskeboller i hvit saus, dryss med karri var selvsagt, fikk plutselig nok og det tok mange år før jeg smakte det igjen og det var egentlig veldig godt

-fiskepinner med hollandaise, en av min fars få middager de dagene min mor jobbet senvakter

-Tørrfisk, dette er fremdeles nam og noe jeg blir kjempeglad for når morfaren min inviterer på

kokt torsk og fiskesuppe, åhh denne får vi fremdeles når alle vi søstrene er hjemme

blodpølse, dette var favorittmiddagen min som barn, jeg var i ekstase når mormor laget dette! Jeg synes Det er nydelig enda:)

Ellers husker jeg mye elgkjøtt og mye biffsnadder med bearnés og pommes. 
 

Eneste jeg husker at jeg ikke likte så godt var en pose middag som heter pasta di Parma tror jeg? Husker jeg fikk rester eller skiver når resten spiste denne, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogn lukter så grusomt, ikke den fra boks jeg mener. Annen type som man koker..

Anonymkode: a0767...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frosne kyllingbiter i aluminiumform 

Anonymkode: c01d2...0dd

Lørdagskylling :ler: 

Jeg trodde jeg ikke likte kylling pga den. 

Men røkt kolje, det er nydelig det! 

Og terteskjell er kjempegodt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er grov mishandling

Vet jo det nå.  Men hva skulle en redd liten tass gjøre når alternativet var nesten verre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Terteskjell med fiskepudding, erter og reker i hvit saus 😍  Spises sikkert bortimot månedlig her i huset, hele familien elsker det.  

Anonymkode: b4fcf...393

Elsker det, og lager det fortsatt..   Husker når jeg var LitenJerry og bestemor serverte dette til damene i syklubben og sanitetsforeningen and what not.

Da satt jeg stille litt på siden og fikk et jeg, også.   Og hun lagde det jo ellers, også.  :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stekt torskerogn, kokte (!) grillpølser, fiskekaker i brun saus og makaroni. 

Jeg liker fiskekaker, men den brune sausen til, den forsto jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født sent på 60-tallet. Har aldri lagd kokt, lettsaltet torsk. Elsker fisk, men ikke det! Er glad vi har tilgang til mange flere matvarer og krydder nå enn vi hadde den gang 🙂.  De hadde ikke engang fersk chili og hvitløk i butikkene, sikkert ikke på krydderglass heller. Og skulle man grille, var det kun pølser eller koteletter. Er glad i gammeldags tradisjonsmat, men godt at vi har et større utvalg nå. 

Anonymkode: 08b98...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jerry Lee skrev:

Vet jo det nå.  Men hva skulle en redd liten tass gjøre når alternativet var nesten verre?

Huffameg. Stakkars deg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MarianneE skrev:

Stekt torskerogn, kokte (!) grillpølser, fiskekaker i brun saus og makaroni. 

Jeg liker fiskekaker, men den brune sausen til, den forsto jeg ikke. 

Jeg liker fortsatt brun saus til fiskekaker.  Men de ble også servert med smeltet smør og tomatbønner...en annen ting mange syns er rart.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...