Gå til innhold

Middager/andre matretter dere ikke spiser lenger, som dere fikk servert som barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Ja, men som et voksent menneske sier du vel ikke ÆSJ til det?

Og jeg har aldri sagt ÆSJ til det jeg ble tvunget til. Bare at jeg ikke takler det i dag.

Nei, jeg sier da ikke ÆSJ til noe mat. Kan hende jeg tenker det i mitt stille sinn, men å si det er fryktelig uhøflig🙈 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å si «det liker jeg ikke»

Anonymkode: 56e88...910

Det er mer voksent. Men heller ikke noe jeg ytrer om jeg er bedt på mat.

Skrevet
3 minutter siden, Mollie skrev:

Nei, jeg sier da ikke ÆSJ til noe mat. Kan hende jeg tenker det i mitt stille sinn, men å si det er fryktelig uhøflig🙈 

Nettopp.

• Liker 1
Skrevet
På 10.7.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Hvilke middager/andre middagsretter som dere fikk servert som barn, spiser dere ikke lenger?

Det er faktisk ganske mye: 

• Blodpudding/blodpølse (hadde ikke noe i mot det men synes ikke det er så godt at jeg gidder lage selv)
  • Lungemos (samme som over)
  • Kokt salt uer (likte ikke da, liker ikke nå...) 
  • Stekt sild (silda er grei nok, beina er det ikke)
  • Kokt lettsaltet torsk (fersk torsk derimot : :spise: )
  • Fiskeboller i hvit saus (blergh...) 
  • Kjøttkaker (samme som de to første - jeg har ingenting mot å spise det om jeg får det servert, men synes ikke det er så godt at jeg gidder lage det selv)
AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker i brun saus med ihjelkokte poteter og gulrøtter. Og gjerne en tynn sjy med biter av halvrå løk oppi, ikke en god, fyldig saus.

Moren min jobbet 100%, og faren min hadde 250+ reisedøgn i året, så det ble en del lettvinte middager med det som var tilgjengelig i huset. Mamma var en god kokk, men akkurat de fiskekakene i saus gir meg brekninger den dag i dag.

Anonymkode: 59f5b...220

AnonymBruker
Skrevet

"Hvilke middager/andre middagsretter som dere fikk servert som barn, spiser dere ikke lenger?"

Det meste!
Masse halvfabrikat, kjøttkaker i brun saus / fiskepinner / fiskeboller i hvit saus / lungemos, alt med ihjelkokte grønnsaker.

Nei, kan ikke komme på noe som helst av middagsretter jeg spiser i dag som jeg vokste opp på! Unntaket er juleribba .) 

Anonymkode: 4d71d...8d6

Skrevet

Hvalbiff. Forferdelig da, og forferdelig nå. Grøss.

Skrevet
1 time siden, MaleficentAurora skrev:

Dette⤵️

20200712_115930.jpg

Dette er min guilty pleasure. Samme med Maxboller. :sjenert: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Hvilke middager/andre middagsretter som dere fikk servert som barn, spiser dere ikke lenger?

Hjemme hos oss hadde vi blodpudding med lungemos. Det har jeg aldri laget etter jeg flytta for meg selv. Kommer aldri til å lage det heller. Fiskepudding har jeg heller ikke laga, kan spise det om jeg får det servert hos andre, men kommer aldri til å handle inn en fiskepudding, skjære den opp, steke og spise den. Liker dog godt fiskeboller og fiskekaker typ burger. 

Levergryte vil heller ikke finne veien til mitt middagsbord. Her mistenker jeg at det mye ligger i det laurbærbladet og knusktørre leveren.

Sildsuppe er også høgg😵

Anonymkode: 0db7c...0b5

Typiske husmanskost middager lager jeg ikke selv, men synes det er veldig godt og glad når jeg får komme hjem på middag hos mor.

Komle, kjøttkaker, lammefrikase, lapskaus 😄

Anonymkode: 65426...260

Skrevet

-Fiskepudding har jeg ikke smakt på sikkert tyve år.
-Fiskepinner prøvde jeg meg på en gang etter jeg flyttet hjemmefra, og jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at vi spiste det ofte i barndommen 😮 Det blir iallefall aldri kjøpt inn her igjen!
-Skreimølje, elsker det, men det blir ikke det samme når man ikke kan fiske selv og koke i fjæra...
-Alt med grillpølser, wiener, kjøttpølser og lignende. Men spiser mer enn gjerne hjemmelagete pølser!

AnonymBruker
Skrevet

Mamma (som er fra Nordland) pleide å lage noe vi kalte kleppmelk som er sånne melboller kokt i melk. Og makaronisuppe hvor det bare var makaroni kokt i melk. Begge serveres med sukker på.

Jeg var veldig glad i begge deler men ikke spist det på ca 25-30 år.

Anonymkode: 214b2...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rundt årtusenskiftet oppdaget mamma sursøt saus fra Uncle Bens, og vi fikk servert kyllingbiter i sursøt saus med ris til 4-6 ganger i måneden. Har ikke spist det på 20 år, og kommer aldri til å spise det igjen...

Anonymkode: 5f702...45b

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt årtusenskiftet oppdaget mamma sursøt saus fra Uncle Bens, og vi fikk servert kyllingbiter i sursøt saus med ris til 4-6 ganger i måneden. Har ikke spist det på 20 år, og kommer aldri til å spise det igjen...

Anonymkode: 5f702...45b

Og da kom jeg på en lørdagsrett som mamma ofte serverte på slutten av 90 tallet: Pitabrød med kjøttdeig, salat og sursøt saus😛🙈 Muligens en slags tidlig variant av taco... Har aldri spist det siden, og har heller ingen planer om å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mor var virkelig en elendig kokk, så jeg ville ikke spist noe av maten hun serverte da. Ikke engang det som var favoritt maten min. Og det var spaghetti med ketsjup. Det var litt begrenset hvor mye hun kunne ødelegge det.

Det som er litt gøy, er at både jeg og min søster har blitt veldig flinke til å lage mat. 

Anonymkode: cd1c0...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hønsefrikassé, sånn rogn i hermetikkboks og fiskepudding.

Anonymkode: 493d7...ddf

AnonymBruker
Skrevet

Fikk servert en del kylling med samme type tilbehør og saus. Ble ofte litt tørt. Og det ble servert 1 gang i uken. Var ikke dårlig, men ble lei. 

Var heller ikke så glad i koteletter. Ble ofte tørt og ble servert uten saus da kotelleter var så "saftig".

Fikk av og til laks. Det var jeg ikke så glad i. Er ikke så glad i det nå heller. Røkelaks er godt da! 

Da wok ble inn hadde vi det ofte. Men bør brukt ferdige poser fra frysedisken. Alt ble dvaskt. Og ingen marinade/saus. Bare litt krydder. 

Pasta var jeg heller ikke glad i. Ferdigsauser er ikke godt. Spiser pasta innimellom nå, men ble kanskje litt mye av det da jeg var yngre. For meg må pasta tilberedes ordentlig. Al dente. Og ikke som en slags pastagryte man får på dårlige restauranter. Hvor det flyter i saus og er masse ulike ingredienser. Det blir best om det er enkelt med gode råvarer. 

Anonymkode: 4af83...9d8

AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2020 den 13.23, Jerry Lee skrev:

Å ikke like ymse mat er nå én ting....

...men når voksne mennesker sier ÆSJ til mat tenker jeg mitt om dem.

Dere er vel ikke 4 år?

Enig! Og om jeg blir servert noe jeg ikke liker, så spiser jeg det likevel, men vet om voksne som lar vær å spise mat de får servert hos andre fordi de ikke liker det. Blir jeg så sær en gang, får jeg la vær å takke ja når jeg blir bedt på middag. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Torskerogn. Sånne hermetiske du skjærer i skiver og steker. Tror vi hadde kokte poteter og kokte grønnsaker til.

Edit: det er egentlig mye vi fikk som jeg aldri har laget selv. En del husmanskost, ikke fordi jeg ikke syntes det er godt, men fordi jeg ikke syntes det er godt nok til å forsvare tiden det tar å lage (f.eks hjemmelagde kjøttkaker).

Dvaske frossen-wokposer med tørre svinestrimler og uncle bens "sursøt saus" på glass tror jeg vi spiste minst to ganger i uka. Det har jeg aldri spist siden.

"hjemmelaget pizza" i langpanne hvor alt var halvfsbrikat, med 5 cm tykk bunn, kjøttdeig kokt i "pizzasaus" som var toropulver plandet med vann og høvlet gulost på toppen.

Fiskepinner med potetpos fra pulver-pose.

Vi hadde det jeg tror var helt vanlig middelklassemat på 90- og 00-tallet som reflekterte at begge foreldrene var i fulltidsjobb og vel så det. Men når sant skal sies er det nok enklere for meg å ramse opp mat fra barndommen jeg fortsatt spiser, enn mat jeg ikke spiser.

Endret av Alice123
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk servert en del kylling med samme type tilbehør og saus. Ble ofte litt tørt. Og det ble servert 1 gang i uken. Var ikke dårlig, men ble lei. 

Var heller ikke så glad i koteletter. Ble ofte tørt og ble servert uten saus da kotelleter var så "saftig".

Fikk av og til laks. Det var jeg ikke så glad i. Er ikke så glad i det nå heller. Røkelaks er godt da! 

Da wok ble inn hadde vi det ofte. Men bør brukt ferdige poser fra frysedisken. Alt ble dvaskt. Og ingen marinade/saus. Bare litt krydder. 

Pasta var jeg heller ikke glad i. Ferdigsauser er ikke godt. Spiser pasta innimellom nå, men ble kanskje litt mye av det da jeg var yngre. For meg må pasta tilberedes ordentlig. Al dente. Og ikke som en slags pastagryte man får på dårlige restauranter. Hvor det flyter i saus og er masse ulike ingredienser. Det blir best om det er enkelt med gode råvarer. 

Anonymkode: 4af83...9d8

Åh, husker stefaren min brukte å lage en pastegryte med kjøttdeig og diverse grønnsaker i. Også blandet han i tomatpuré, fløte og krydder. Det var favoritten min! Takk for påminnelse, det blir middag en dag i nær fremtid😊

AnonymBruker
Skrevet

Toro tomatsuppe, fiskepinner og hjemmelaget pizza med ketchup istedenfor tomatsaus, pølsebiter og hermetisk champignon og ananas. Har ikke engang vurdert å lage noe av det etter jeg ble voksen, og kommer neppe til å gjøre det i fremtiden heller.
Og ihjelkokte grønnsaker. Hender fortsatt jeg får det servert på besøk hos andre, og det er like fælt hver gang (jeg spiser det jo, men noen god matopplevelse er det absolutt ikke). 

Og så pleier jeg ikke ha makaroni som tilbehør til alt mulig heller. Husker vi hadde kjøttkaker, poteter, saus og makaroni. Eller fiskepinner, makaroni og poteter. Føler det var makaroni ved siden av det meste egentlig, men vi hadde heldigvis ikke makaroni til taco, pizza eller pølse og potetmos f.eks., selv om det ikke ville overrasket meg om de kokte litt makaroni til det også. 

Anonymkode: daba9...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...