Gå til innhold

Å ikke spandere på date


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Kattugla skrev:

Merkelig nok gjelder det likestillingsgnålet til enkelte menn, utelukkende penger og sjelden husvask og "barnepass"... Jeg har ingen krav om at mannen skal spandere, men helt ærlig, hvis han er så pinlig gjerrig at det er helt krise å spandere en kaffekopp eller en softis på en kvinne han har invitert på en date (og som potensielt kan bli hans livledsager og moren til hans barn), så tror jeg uansett ikke han har det som kreves for å lykkes med et forhold. Bare det å omtale kvinner som synes det er ok at mannen spanderer en kaffekopp, som golddiggers...  🙄 Altså, noen menn har litt vel høye tanker om seg selv og den faktiske verdien av de kronene de bringer til bordet 😄

Hva har det å gjøre en hyggelig gest, i form av å betale en kaffe til en man har bedt med på date, med likestilling å gjøre?

Anonymkode: 2811f...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har det å gjøre en hyggelig gest, i form av å betale en kaffe til en man har bedt med på date, med likestilling å gjøre?

Anonymkode: 2811f...f90

Siterte feil, beklager. 

Anonymkode: 2811f...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig uenig. Har selv godt over millionen i lønn og kvinne. Jeg bærer min egen vekt økonomisk. Hadde en date alltid ville delt alt 50/50, hadde han ikke vært mannen for meg. Er selv raus med mine nærmeste og spanderer gjerne på min mann. Neste gang han på meg. Vi teller ikke på kroner og ører. Hadde ALDRI orket å date deg. Det jeg ville frem til, er at bare fordi du har en annen preferanse, så er ikke plutselig den andre delen "lavkvalitet". 

Anonymkode: 0c3de...5a8

Jo, for mange av oss er dette lavkvalitet og helt feil innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pinkee skrev:

Jeg tenker dette kommer litt an på. En 1.date på kafé, bør det deles, uansett hvem som inviterer. Men, hvis den ene parten insisterer på restaurant, så mener jeg den betaler. Uavhengig av om det er mannen eller damen. For synes ikke folk skal trenge å legge ut om god/dårlig økonomi, før 1.date. 

Jeg ble nylig invitert på restaurant med noen tidligere kolleger. Hadde tatt seg ut om jeg forventet å bli spandert på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kattugla skrev:

Merkelig nok gjelder det likestillingsgnålet til enkelte menn, utelukkende penger og sjelden husvask og "barnepass"... Jeg har ingen krav om at mannen skal spandere, men helt ærlig, hvis han er så pinlig gjerrig at det er helt krise å spandere en kaffekopp eller en softis på en kvinne han har invitert på en date (og som potensielt kan bli hans livledsager og moren til hans barn), så tror jeg uansett ikke han har det som kreves for å lykkes med et forhold. Bare det å omtale kvinner som synes det er ok at mannen spanderer en kaffekopp, som golddiggers...  🙄 Altså, noen menn har litt vel høye tanker om seg selv og den faktiske verdien av de kronene de bringer til bordet 😄

Og merkelig nok gjelder likestilling for enkelte kvinner bare når likestillingen er til fordel for dem.

Anonymkode: cb53a...4fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, norw skrev:

Jeg ble nylig invitert på restaurant med noen tidligere kolleger. Hadde tatt seg ut om jeg forventet å bli spandert på.

Det er forskjell på date og kollegaer. 

Anonymkode: 3845e...f7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på date og kollegaer. 

Anonymkode: 3845e...f7e

Nja, visse likhetstrekk mtp invitering og spandering. Folk må seriøst lære seg å betale for seg og sitt, eller bli flinkere til å spandere selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en fin måte å luke ut lavkvalitetsdamer på.

(Snakker av erfaring. Er lykkelige samboere på 10. året. Begge har millionlønn, separat økonomi, og vi har aldri kranglet 1 gang om økonomi)

Anonymkode: a1ccb...c37

Jeg skjønner ikke denne diskusjonen som dukker opp, jeg. Er dette en ny greie? Har bare ooolevd et fåtall ganger at mannen spanderer, og har aldri forventet det. Synes det er hyggelig å både spandere og bli spandert på, men har aldri forventning om det. 

Det er usexy å kreve å bli spandert på, og det er usexy å være gjerrig og hysterisk opptatt av at "din rett kostet 20 kr ner, så da skal du betale 20 kr mer enn meg". Er ellers enig med deg, tror par med likestilt økonomi har det bedre. Og ved ev. samlivsbrudd bør kvinnen være glaf for at hun eier 50 prosent, litt for mange som har gått i kvinnefella der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, norw skrev:

Jo, for mange av oss er dette lavkvalitet og helt feil innstilling.

Og for meg fremstår du som gjerrig, og med muligens en mild form for Asbergers. 
Men bra, vi har havnet med hver vår partner som passer for oss ;) 

Anonymkode: 0c3de...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og merkelig nok gjelder likestilling for enkelte kvinner bare når likestillingen er til fordel for dem.

Anonymkode: cb53a...4fe

Ikke uenig med den, og er kvinne selv. Har alltid betalt for meg, og aldri sett noen grunn til å ikke gjøre det. Dersom mannen har insistert på å betale blir det noe annet. Gidder ikke å lage en diskusjon ut av det, for å si det sånn. Derimot har jeg da tenkt at n"neste gang spanderer jeg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og for meg fremstår du som gjerrig, og med muligens en mild form for Asbergers. 
Men bra, vi har havnet med hver vår partner som passer for oss ;) 

Anonymkode: 0c3de...5a8

Ingen av delene, men registerer at du ikke tålte å bli stemplet som lavkvalitet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og merkelig nok gjelder likestilling for enkelte kvinner bare når likestillingen er til fordel for dem.

Anonymkode: cb53a...4fe

Og en kaffekopp eller iskrem er den riktige målestokken på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist å må tenke over hvem som kjøper hva! Jeg kan godt spandere på både mann og venner uten å tenke på at jeg må få tilbake noe som helst! Her betaler mannen alt av utgifter fordi han tjener så godt. For noen år siden var det jeg som betalte alt, da han var student. 

Anonymkode: 8d790...deb

Men da ligger det jo i kortene at han kanskje skal være den som betaler. Her snakker TS om folk som ikke kjenner hverandre eller som har noenlunde lik lønn.

Anonymkode: 972b9...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kattugla skrev:

Og en kaffekopp eller iskrem er den riktige målestokken på det? 

Ed. Vil legge til at jeg synes ikke at det er mannens oppgave å alltid spandere, jeg synes bare terskelen for ramaskrik om golddiggere som utnytter mannen er blitt litt  vel lav, når en kaffekopp velter det hele.. Altså, en 50-lapp...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kattugla skrev:

Ed. Vil legge til at jeg synes ikke at det er mannens oppgave å alltid spandere, jeg synes bare terskelen for ramaskrik om golddiggere som utnytter mannen er blitt litt  vel lav, når en kaffekopp velter det hele.. Altså, en 50-lapp...

Hvorfor kan ikke kvinnen likegodt spandere, jeg mener hvis man skal ha full likestilling?

Anonymkode: 455a6...7b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kattugla skrev:

Og en kaffekopp eller iskrem er den riktige målestokken på det? 

Det er ikke summen det handler om, men den grunnleggende snylteholdningen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, norw skrev:

Det er ikke summen det handler om, men den grunnleggende snylteholdningen. 

Mange menn -og kvinner- har en raus holdning og synes faktisk det er hyggelig å spandere noe på daten sin. Å vise at man ikke synes daten er verdt å spandere en 50-lapp på er ikke en attraktiv holdning. Rause mennesker ser ikke på det som snylting hvis motparten takker ja til iskrem og de fleste voksne mennesker skjønner at det vil jevne seg ut over tid, på den ene eller andre måten. Hvis du inviterer venner på middag eller spanderer en øl, omtaler du de som snyltere hvis de ikke umiddelbart vippser deg?

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke kvinnen likegodt spandere, jeg mener hvis man skal ha full likestilling?

Anonymkode: 455a6...7b4

Det kan hun gjerne, men er trådens tema en påstand om hvor "kravstore" kvinner 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at kvinner som har invitert meg ut har betalt for meg, og det har heller aldri slått meg at det betyr at de er gjerrige.

Anonymkode: c5473...243

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kattugla said:

Mange menn -og kvinner- har en raus holdning og synes faktisk det er hyggelig å spandere noe på daten sin. Å vise at man ikke synes daten er verdt å spandere en 50-lapp på er ikke en attraktiv holdning. Rause mennesker ser ikke på det som snylting hvis motparten takker ja til iskrem og de fleste voksne mennesker skjønner at det vil jevne seg ut over tid, på den ene eller andre måten. Hvis du inviterer venner på middag eller spanderer en øl, omtaler du de som snyltere hvis de ikke umiddelbart vippser deg?

Det kan hun gjerne, men er trådens tema en påstand om hvor "kravstore" kvinner 🙄

Du har det opp-ned. Det er hyggelig å spandere, og det er hyggelig å bli spandert på. Det tror jeg nesten alle synes.

Det som ikke er hyggelig, er en forventning (eller enda verre, et krav) om å bli spandert på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at menn spanderer på første date, har vel egentlig ingenting med økonomi å gjøre, det er bare en forventet gentleman ting å gjøre.  Er jo som regel menn som frir også, blir sjelden diskutert som er likestillingsspørsmål. Vi er to kjønn, la det nå være noen koselige forskjeller uten å lage så mye drama. 

Anonymkode: 9e6fb...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...