Gå til innhold

The Arctic is on fire: Siberian heat wave alarms scientists


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

MOSCOW -- The Arctic is feverish and on fire — at least parts of it are. And that’s got scientists worried about what it means for the rest of the world.

The thermometer hit a likely record of 38 degrees Celsius (100.4 degrees Fahrenheit) in the Russian Arctic town of Verkhoyansk on Saturday, a temperature that would be a fever for a person — but this is Siberia, known for being frozen. The World Meteorological Organization said Tuesday that it’s looking to verify the temperature reading, which would be unprecedented for the region north of the Arctic Circle.

“The Arctic is figuratively and literally on fire — it’s warming much faster than we thought it would in response to rising levels of carbon dioxide and other greenhouse gases in the atmosphere, and this warming is leading to a rapid meltdown and increase in wildfires,” University of Michigan environmental school dean Jonathan Overpeck, a climate scientist, said in an email.

“The record warming in Siberia is a warning sign of major proportions,” Overpeck wrote.

https://abcnews.go.com/International/wireStory/arctic-fire-siberian-heat-wave-alarms-scientists-71421935

Merkelig at dette ikke er nevnt i norsk media, vel ihvertfall ikke som jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært nevnt, men Norske aviser har primært konsentrert seg om klimarisikoen, så fokuset har ikke vært på noe som kan misforståes som vær.
Det kan også ha noe med at det er klimaforskere i Norge som har vært kilden til saken i Norge.

Det har også vært en dokumentar om en fyr der oppe som prøver løse problemet.

Dette er saken som får sånne som meg til å gi opp alle fantasier om at vi kommer unna dette uten katastrofescenarioer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Litt fascinerende hvordan verdens ledere sitter på henda og ser katastrofen nærme seg uten å gjøre en dritt. 

Signere noen papirer her, ha noen møter der, ingen faktisk handling og alt fortsetter som før. 

Ikke sikkert det er mulig å gjøre noe uansett, kan hende utviklingen allerede har kommet for langt, men prøv da i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledere er valgt. Selv diktatorer. De kan ikke handle fritt, de må lytte til folket.  Og folket vil ikke ha endringene som må til.

Selv jeg begynner se et bilde av endringer jeg ikke ønsker leve med. Så lenge man solgte inn ideen om små og ubetydelige endringer i hvordan vi bruker energi og mindre sløsing, er bildet som kommer opp nå, ekstremt mye mer invaderende i våre liv. Hvis det livet vi har levd de siste 6 månedene ikke har påvirket vår CO2 utslipp mere enn hva vi skal kutte de årlig de neste 8 årene , ser jeg ingen annen utgang enn populasjonskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...