Gå til innhold

Du med MS!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger at du leser over teksten her. 
Jeg begynner seriøst og lure på om jeg har MS eller en annen utmattelsessykdom. 
Kjenner du deg igjen i det jeg skriver?

Jeg har 0 overskudd om dagen. Alt jeg har, bruker jeg opp på jobb. Når jeg kommer hjem dreier det seg om å greie holde seg våken de tre siste timene før mannen kommer hjem fra jobb. 
Idag greide jeg det ikke igjen. Jeg sovnet fra ettåringen tre ganger på en time. Den ene gangen bråvåknet jeg til det som potensielt kunne blitt en farlig situasjon. Vi har sikret alt og jeg stenger dører for å begrense områden h*n er på, men en ettåring kan alltid finne måter å skade seg på. 

Jeg er i den situasjonen nå at jeg føler meg som verdens verste mor. Jeg skrur på barnetv og bruker tvn som barnevakt fordi jeg sovner sittende oppreist og ikke har sjans til å følge med barnet. H*n er i en periode med trass nå og det blir særlig mye tull på stellebordet. Hendene ned i dritbleia og i ansiktet etterpå, vrir seg ut av grepet mitt og hyler og hviner. Det er grisete og vanskelig når jeg er alene. Jeg har ikke laget skikkelig middag på det jeg vet. Jeg orker ikke lenger og oppfinnsomheten er borte. Det blir bare posemat og halvfabrikat. 
jeg orker ikke gå tur med hunden etter at barnet har lagt seg. Jeg følger den ut i hagen så den får gjort ifra seg. Jeg orker ikke leke med barnet og jeg føler meg helt jævelig fordi det føles som om jeg setter jobben foran barnet. Jeg gjør jo egentlig ikke det, men uten en jobb har jeg ikke penger til å betale bolig, klær eller mat til barnet. Jeg er ikke av de heldige som har så god inntekt at jeg kan gå ned i stillingsprosent eller slutte å jobbe for å være fulltids mamma. 

Alt handler om å holde ut til mannen kommer hjem å kan ta over for meg. 

Tidligere trodde jeg at jeg bare var utbrent. Jeg har arbeidstida fra helvete. Opp kvart på 5. Jeg er ett B-menneske og arbeidstiden passer meg ikke i det hele tatt. Det er i tillegg en fysisk krevende jobb med mye støy og kulde. Fysisk blir jeg tømt før jeg kommer hjem. Jeg synker sammen i bilen på vei hjem og når bunnen.

Jeg har etterhvert innsett dette og har tatt opp med sjefen at jeg vil ha en kontorjobb i stede. 8-16 Det er ikke veldig mange jobbalternativer her hvor vi bor og jeg anser det som lite sansynlig med jobb ett annet sted. 

Sjefen har ikke noe til meg på kontoret på stående fot. Jeg ser på mulighetene for mer utdanning og jobb andre steder. 

Jeg har tvunget i meg kaffe - jeg hater kaffe og energidrikker - og resultatet er at jeg ikke får sove om natta i det hele tatt. Selv etter bare en mild kaffe. Dermed har jeg ett jævelig stort problem når klokka ringer 4:45

Jeg har prøvd å legge meg klokka 20 om kvelden, men jeg er fortsatt like trøtt å sliten. En lur ettet at barnet har lagt seg kan hjelpe på de første timene, men av og til fucker det med nattesøvnen så jeg prøver å unngå det. 

Samboer ser hvor ødelagt jeg er og lar meg sove ut på helg. Han tar barnet. Problemet er at når jeg har sovet ut, så føler jeg meg pigg og bra i noen timer før jeg blir stupsliten igjen. Det er dette som har fått meg til å tenke at det kanskje feiler kroppen noe annet enn at den bare er utslitt av jobb og småbarnsliv.

Jeg føler også på smerter jeg ikke har hatt før. I hele kroppen. Ikke intense smerter, men nok til at de er plagsomme. Hele kroppen føles støl og tung konstant og alt dette har sendt psyken min ned en bratt spiral også. 

Jeg kan ikke lenger huske sist jeg følte meg bra. Jeg har lyst å snakke med legen min, men jeg vil ikke "gå dit for å sykemelde meg". De siste månedene har alt dreid seg om å komme meg igjennom en dag av gangen og at det snart er ferie. 
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke mer.

Er jeg syk? Psyk? Utbrent ?

Jeg prøver jo å finne løsninger for meg selv ut her men jeg kommer liksom ingen vei. 

Og ikke gjør dette til en tråd hvor dere disser MS-syke. Det er så forbanna oppbrukt. 

Anonymkode: 56b93...a1c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

MS? Mener du ME? 

Anonymkode: 417e1...4e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MS? Mener du ME? 

Anonymkode: 417e1...4e3

Sikkert! Jeg kan forferdelig lite om sånt beklager

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe er galt, ihvertfall. Gå til fastlegen og forklar hvordan du har det. Håper du får hjelp.

Anonymkode: f7333...a87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart du har det sånn, du står opp kvart på fem, jobber hardt fysisk, i kulden, og kommer hjem helt utslitt og må lage middag pluss passe lite barn.

Personlig hadde jeg ikke fungert over lengre tid hvis jeg hadde et sånt liv. Det høres helt umenneskelig ut, ikke rart du får smerter og sovner i sofaen. Noen mennesker har masse energi og står opp tidlig for å dra ut og jogge, jobber hele dagen og har masse krefter til alt mulig, men alle er ikke sånn. 

Har dere mulighet til å flytte på dere sånn at du kan få jobb et annet sted? 

Anonymkode: 83db7...a8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart du har det sånn, du står opp kvart på fem, jobber hardt fysisk, i kulden, og kommer hjem helt utslitt og må lage middag pluss passe lite barn.

Personlig hadde jeg ikke fungert over lengre tid hvis jeg hadde et sånt liv. Det høres helt umenneskelig ut, ikke rart du får smerter og sovner i sofaen. Noen mennesker har masse energi og står opp tidlig for å dra ut og jogge, jobber hele dagen og har masse krefter til alt mulig, men alle er ikke sånn. 

Har dere mulighet til å flytte på dere sånn at du kan få jobb et annet sted? 

Anonymkode: 83db7...a8c

Det føles umennesklig! Før kunne jeg leve slik, da jeg kunne legge meg på sofaen og sove noen timer etter jobb, men det kan jeg ikke nå med ett lite barn i huset. H*n finner på for mye rart og fortjener mer enn å underholde seg selv eller bare se barnetv.
Dette er så ødeleggende fordi vi jo har lyst på flere barn snart også. Men jeg er ikke i stand til det akkurat nå. Mannen jobber 8-halv 5 og tar barnet om morgenen. Han er en helt annen type som trenger langt færre timer søvn enn meg og som drikker kaffe og generelt har mer overskudd. Også han har en fysisk jobb. En trøst når jeg føler meg som verdens verste mamma er at han i det minste er verdens beste pappa. 

Jeg anser oss egentlig ikke som flyttbare. Vi eier en bolig som vi har brukt fem år til å gjøre om til ett hjem. Vi trives forferdelig godt her og har familie og venner rundt oss. Samboer har også en forholdsvis god jobb og jeg tror det kan bli vanskelig for han å få en tilsvarende jobb med bedre lønn enn det han har her. 
Vi ønsker ikke å flytte. 
Jeg overvåker konstant nav og finn sine sider etter jobber og jeg har sagt meg villig til å pendle èn time hver vei dersom jeg får lønn som kompenserer for det. Skal jeg pendle særlig lengre kommer jeg ikke til å se noe til barnet mitt ila dagen. 

Jeg har ett håp om at det skal dukke opp noe til meg på kontoret hvis noen slutter, men det kan jo være om en måned eller om tre år.

Jeg er bare så vannvittig sliten og deprimert av alt sammen. Jeg er redd jeg kommer til å gå skikkelig på veggen snart. Å ikke kunne gi sønnen min det han fortjener knuser meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding er nok på sin plass her!

Anonymkode: c43c0...ce0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall ingen grunn til å tro at du har MS (selv om mitt første symptom på MS var nettopp utmattelse). 

Anonymkode: 39903...6c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall ingen grunn til å tro at du har MS (selv om mitt første symptom på MS var nettopp utmattelse). 

Det var godt å høre egentlig. Jeg vil helst ikke ha MS.. 😛 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding er nok på sin plass her!

Anonymkode: c43c0...ce0

Hvis dette fortsetter etter ferien skal jeg dra til legen og snakke med han. Samtidig tenker jeg at jeg nok bare flytter problemet. Og hva pokker skal jeg si til kollegaene mine? "Jeg er sykemeldt fordi jeg er sliten"? Jeg er redd det blir dårlig stemning :( Sykemelding rett etter ferien da virker det bare som om jeg ble litt for godt vant med ferie

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din! For å få hjelp, både finne ut om du har noen sykdom, og for å se muligheter til å endre hverdagene dine. Finn ut hvilke jobbmuligheter som er i nærområdet ditt, kanskje du kan utdanne deg til et yrke som passer deg bedre? Selv om du blir pendlerstudent er jo alt bedre enn sånn som du har det nå.

Anonymkode: e4c44...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavt stoffskifte?

Anonymkode: 13091...87c

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk stoffskiftet. 

Anonymkode: 9a3c5...550

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å høre egentlig. Jeg vil helst ikke ha MS.. 😛 

Nei, det vil du ikke ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt om nav kan skaffe deg en halvdagsjobb i en butikk e.a.  Si at du ikke greier å stå opp så tidlig.

Anonymkode: c108a...c85

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville hørt om nav kan skaffe deg en halvdagsjobb i en butikk e.a.  Si at du ikke greier å stå opp så tidlig.

Jeg kommer meg jo opp om morran. 
Og jeg tror ikke at jeg får særlig mye medfølelse om jeg sier at jeg ikke greier stå opp så tidlig 😅

Og en halvdags jobb i en butikk vil nok bety å gå ned ganske mye i lønn. Jeg har heller ingen erfaring med å håndtere kunder, kasse osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer meg jo opp om morran. 
Og jeg tror ikke at jeg får særlig mye medfølelse om jeg sier at jeg ikke greier stå opp så tidlig 😅

Og en halvdags jobb i en butikk vil nok bety å gå ned ganske mye i lønn. Jeg har heller ingen erfaring med å håndtere kunder, kasse osv

Men hva tror du da? Skal du bli i samme jobb - så får du stå i det,- og slutte å sutre. Vil du gjøre en endring i livet ditt må du tilegne deg ny kunnskap og erfaring - og sannsynligvis gå noe ned i lønn i prosessen. Legen kan ikke fikse deg på magisk vis. Staten skal heller ikke måtte betale for mennesker som er lite løsningsorientert og fleksibel. Å håndtere kunder - samt kassebehandling, kan selv en ungdom utføre.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tror du da? Skal du bli i samme jobb - så får du stå i det,- og slutte å sutre. Vil du gjøre en endring i livet ditt må du tilegne deg ny kunnskap og erfaring - og sannsynligvis gå noe ned i lønn i prosessen. Legen kan ikke fikse deg på magisk vis. Staten skal heller ikke måtte betale for mennesker som er lite løsningsorientert og fleksibel. Å håndtere kunder - samt kassebehandling, kan selv en ungdom utføre.  

Jeg laget denne tråden for å komme i kontakt med andre mennesker med utmattelsessykdommer for å høre deres erfaringer.
Muligheten for ny jobb har jeg allerede sett på og jeg er som nevnt i tråden i dialog med ledelsen angående jobb på kontoret og utdanning. Staten betaler ikke en dritt for meg - jeg vil ikke sykemelde meg og det synes jeg kommer ganske godt fram i tråden. Jeg vil heller ikke være syk eller ufør. Dette synes jeg også kommer godt frem i tråden. Hvor du har de ifra at staten betaler/skal betale for meg aner jeg ikke.

At jeg velger å ikke gå for ditt forslag her betyr ikke at jeg ikke er løsningsorientert. 

Å gå ned i stilling eller lønn innebærer at vi kan miste hjemmet vårt. Hjemmet til barnet vårt. Og da kan jeg faktisk heller leve med å være konstant trøtt og sliten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen, sjekk stoffskiftet og vitaminer. Spesielt jern, b og d. 

Hadde du hatt ME hadde du kollapset for lenge siden (dvs, ikke klart å stå opp, liggi i svime selvom ungen nesten hadde rivi ned huset) hadde du hatt MS hadde du sannsynligvis hatt noen (svake, siden det sannsynligvis er tidlig) tegn fra motorikken i kroppen. Så mest sannsynlig er du "bare" utbrent, det er tøft når det står på, men grunnen til at jeg sier "bare" er at det går over etter hvert, det gjør hverken MS eller ME... 

Nå sier du ingenting om hva du jobber med eller hvor dere bor, så blir vanskelig å komme med forslag til andre jobber eller firmaer som driver med det samme, men med andre arbeidstider. Finnes det muligheter for kveldsutdanning der du bor? 

Anonymkode: 0a490...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer søvn får du om natta ? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...