Gå til innhold

Du som har master, hva skal du si du har nå når..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.."master"-begrepet kommer til å forsvinne?

Anonymkode: 24559...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bryr meg lite. Det er ikke akkurat sånn at jeg må snakke om utdannelsen min konstant. 

Anonymkode: 7929a...6e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å forsvinne andre steder enn der master har tilknytning til slaveri. 

Anonymkode: b8fe3...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skapes nok helt sikkert et annet begrep som kan brukes dersom "master" skulle forsvinne. Jeg er ikke så veldig bekymret.

Anonymkode: d5fc3...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvinner ikke. Folk må skjønne at ord endrer seg over tid.  Noen folk overreagerer og er kanskje litt dum, men det fleste forstår hvordan språk fungerer.

Anonymkode: 11e9c...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" som studerer tar jo master i dag, og mesterutdanningen blir enklere og enklere å ta. Har mer respekt for de som tok hovedfag, var mye mer arbeidsomt å ta denne tittelen enn master i dag.

Anonymkode: c6d32...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" som studerer tar jo master i dag, og mesterutdanningen blir enklere og enklere å ta. Har mer respekt for de som tok hovedfag, var mye mer arbeidsomt å ta denne tittelen enn master i dag.

Anonymkode: c6d32...f86

Nja, strengt tatt er det rundt 10% av befolkningen som har master. 

Anonymkode: 3140c...37d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle for meg. Jeg er fortsatt barnevernspedagog og kunnskapen fra master mister jeg ikke 😊 Kan aldri huske at jeg noen gang har sagt at jeg har bachelor i barnevern og master i barnevern. Når noen spør svarer jeg at jeg er barnevernspedagog. 

Anonymkode: aebb4...4f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" som studerer tar jo master i dag, og mesterutdanningen blir enklere og enklere å ta. Har mer respekt for de som tok hovedfag, var mye mer arbeidsomt å ta denne tittelen enn master i dag.

Anonymkode: c6d32...f86

https://khrono.no/mener-altfor-fa-tar-hoyere-utdanning-i-norge/501973

Denne artikkelen ble publisert for en time siden. Skulle virkelig ønske at du gjorde litt research før du kommer med dine antagelser. Du fremstiller deg selv som så utrolig dum. Er heller ingenting som tyder på at det var vanskeligere å ta hovedfag, enn mastergrad.

Anonymkode: 8d1c7...c66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før het det «hovedfag», nå heter det «mastergrad». Hvem bryr seg hva det heter?

Anonymkode: 74b11...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen yrker har beskyttede titler om status absolutt er viktig for en arbeidsgiver eller en samtale om bakgrunn. Pleier ikke nevne gradene eller titlene, så sier bare hva fagretningene mine er om ikke folk spør spesifikt. 

Anonymkode: b2886...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra. Syns "master" var toskete i utgangspunktet.

Anonymkode: 4740f...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" som studerer tar jo master i dag, og mesterutdanningen blir enklere og enklere å ta. Har mer respekt for de som tok hovedfag, var mye mer arbeidsomt å ta denne tittelen enn master i dag.

Anonymkode: c6d32...f86

Åh, det er så sjarmerende med folk som skal tråkke på andres utdanning og arbeid.

Anonymkode: a1258...f2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle for meg. Jeg er fortsatt barnevernspedagog og kunnskapen fra master mister jeg ikke 😊 Kan aldri huske at jeg noen gang har sagt at jeg har bachelor i barnevern og master i barnevern. Når noen spør svarer jeg at jeg er barnevernspedagog. 

Anonymkode: aebb4...4f1

Jeg tenker også det er veldig rart å si at man har bachelor eller master. Men på en CV må man få frem hvilke kvalifikasjoner man har.

Barnevernspedagog er, på samme måte som en jurist, ikke en beskyttet tittel. For sistenevntes del, så betyr jurist bare at man har studert juss. Så en som er jurist, kan både ha gått et årsstudium, eller fullført en master, eller til og med en doktorgrad. Bare tittelen sier ingenting.

Man må jo ha en eller annen form måte å skille disse på. Men hvem snakker om å fjerne mastergrad? Jeg har aldri hørt om det. Det høres ut som et fabeldyr fra TS’ hode. 

I stillingsannonser nå om dagen så etterspørres det søkere som har «mastergrad i rettsvitenskap» eller «cand.jur», blir ganske rotete om man skal hive enda en tittel inn i miksen. Eller enda verre «jurist med fullført fem års sammenhengende og integrerte juridiske fagenheter».

Anonymkode: a1258...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

.."master"-begrepet kommer til å forsvinne?

Anonymkode: 24559...2c5

Sier at jeg er Sivilingeniør, den tittelen er enda beskyttet 😄

Anonymkode: b6f0b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" som studerer tar jo master i dag, og mesterutdanningen blir enklere og enklere å ta. Har mer respekt for de som tok hovedfag, var mye mer arbeidsomt å ta denne tittelen enn master i dag.

Anonymkode: c6d32...f86

Hva skal de som tar master gjøre? Går jo ikke an å ta hovedfag lenger. 4 år ekstra for å ta doktorgrad for at du skal få noen respekt for dem?

Anonymkode: a4e13...f58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, strengt tatt er det rundt 10% av befolkningen som har master. 

Anonymkode: 3140c...37d

Men 40 % av de som tar høyere utdannelse. Påstanden var at «alle» som studerer har master. Ikke alle, men flere og flere, svært mange. Nesten halvparten er mange.

Anonymkode: a4e13...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men 40 % av de som tar høyere utdannelse. Påstanden var at «alle» som studerer har master. Ikke alle, men flere og flere, svært mange. Nesten halvparten er mange.

Anonymkode: a4e13...f58

Fire av ti er ikke svært mange. Seks av ti tar ikke utdanning på masternivå. 

Anonymkode: a1258...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men 40 % av de som tar høyere utdannelse. Påstanden var at «alle» som studerer har master. Ikke alle, men flere og flere, svært mange. Nesten halvparten er mange.

Anonymkode: a4e13...f58

Hvis befolkningen bestod av 100 mennesker, ville høyest fullført utdanningsnivå sett slik ut. 25 av dem ville ha fullført grunnskolen, 37 av dem VGS, 3 av dem fagskole, 24 bachelor, 9 mastergrad, og 1 doktorgrad.

Så at mange har fullført mastergrad i dag, er en illusjon.

Anonymkode: a1258...f2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...