Gå til innhold

Kan man rapportere om folk som bryter karantene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en svensk som bor i Norge som stadig reiser til Sverige og tilbake til Oslo uten å gå i karantene. Fester og er rundt i Sverige.. jeg blir helt stressa og irritert. Går det å rapportere til noen om folk som holder på slik?

Anonymkode: 85686...0bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville rapportert. Ikke sikkert det hjelper med tanke på hvor tafatt Norge er men det er verdt å prøve.

Anonymkode: 2e6bd...8bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville rapportert. Ikke sikkert det hjelper med tanke på hvor tafatt Norge er men det er verdt å prøve.

Anonymkode: 2e6bd...8bb

Men hvem kan man rapportere til?

Anonymkode: 85686...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem kan man rapportere til?

Anonymkode: 85686...0bf

Gjorde et googlesøk, og ser ut til at det er politiet man skal rapportere til

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble faktisk rapportert for 'brudd på karantene' pga dette. Var ganske absurd når politiet kom hit. Vi forklarte de at vi har familie i Sverige, har levert de nødvendige papirer(samfunnskritisk stilling) og ikke fått karantene på grensa. 

Siden det ikke finnes et register for folk i karantene ville de helst gi oss en bot. Den nektet vi å vedta, da vi hadde gode årsaker til reise, og ikke er syke. 

Du skjønner, ikke alle får karantene. Det skjønte de og etter en telefon til grensen 

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ble faktisk rapportert for 'brudd på karantene' pga dette. Var ganske absurd når politiet kom hit. Vi forklarte de at vi har familie i Sverige, har levert de nødvendige papirer(samfunnskritisk stilling) og ikke fått karantene på grensa. 

Siden det ikke finnes et register for folk i karantene ville de helst gi oss en bot. Den nektet vi å vedta, da vi hadde gode årsaker til reise, og ikke er syke. 

Du skjønner, ikke alle får karantene. Det skjønte de og etter en telefon til grensen 

Anonymkode: 1e178...0f9

Bot hadde bare vært velfortjent.

Anonymkode: 881c1...b27

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ble faktisk rapportert for 'brudd på karantene' pga dette. Var ganske absurd når politiet kom hit. Vi forklarte de at vi har familie i Sverige, har levert de nødvendige papirer(samfunnskritisk stilling) og ikke fått karantene på grensa.

Alle som har vært i Sverige og ikke spesifikt har fått unntak blir automatisk ilagt karantene. Man er ikke nødt til å bli stoppet på grensa og fortalt det for at det skal gjelde. Å ha en samfunnskritisk stilling eller besøke familie gir ikke fritak i seg selv. Problemet var nok at de ikke gadd å styre mer med det, ikke at dere hadde rett til fritak.

Anonymkode: 7ab73...a58

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bot hadde bare vært velfortjent.

Anonymkode: 881c1...b27

Hva faen er det med folk egentlig? Hvorfor skal vedkommende få bot når hun ikke har brutt noen regler? 
 

Det har klikka fullstendig for folk. Gå og gjem deg langt inne skauen om du er så jævla redd for dette viruset. 

Anonymkode: a9592...b62

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen er det med folk egentlig? Hvorfor skal vedkommende få bot når hun ikke har brutt noen regler? 
 

Det har klikka fullstendig for folk. Gå og gjem deg langt inne skauen om du er så jævla redd for dette viruset. 

Anonymkode: a9592...b62

Haha! Har blitt veldig trivelig i dette landet nå ja. 

 

Dessverre til dere suringer: vi er unntatt karantene. At dere tror og ønsker at folk skal få 15k i bot for å besøke familie eller gjøre nødvendige ærender i et naboland dere til vanlig elsker er jo bare trist. 

Den dag idag lurer jeg fortsatt på hvem som ringte politiet og også hvorfor. Og hva vi skulle få bot for? Vi hadde vært hjemme siden vi kom og har ferie og ikke vært på butikk, jobb eller lignende. Så jeg føler at mange kanskje er mer opptatt av å ta hevn eller angi alle de kan angi nå, fordi de KANSKJE gjør noe galt

Lurer på hvor mye galt dere angivere gjør, så hissige som dere er? 

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har vært i Sverige og ikke spesifikt har fått unntak blir automatisk ilagt karantene. Man er ikke nødt til å bli stoppet på grensa og fortalt det for at det skal gjelde. Å ha en samfunnskritisk stilling eller besøke familie gir ikke fritak i seg selv. Problemet var nok at de ikke gadd å styre mer med det, ikke at dere hadde rett til fritak.

Anonymkode: 7ab73...a58

Her tar du feil. Vi er unntatt karantene ☺️ dumt at du ikke er det så du ikke får handlet i Sverige eller hva nå enn grunnen til den sure tonen din er 😉

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Vi er unntatt karantene ☺️ dumt at du ikke er det så du ikke får handlet i Sverige eller hva nå enn grunnen til den sure tonen din er 😉

Anonymkode: 1e178...0f9

Hadde dere fått innvilget unntak i forveien og i så fall av hvem? Selv om en har såkalt samfunnskritisk jobb skal man i utgangspunktet likevel være i karantene på fritiden sin - så skjønner at mange stusser på det du skriver.

Anonymkode: 6953c...159

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere fått innvilget unntak i forveien og i så fall av hvem? Selv om en har såkalt samfunnskritisk jobb skal man i utgangspunktet likevel være i karantene på fritiden sin - så skjønner at mange stusser på det du skriver.

Anonymkode: 6953c...159

Ja, vi er unntatt karantene. Det samme er ganske mange andre svensker i det landet her. Det er et helt enkelt dokument du viser på grensen. 

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da ilagt karantene uansett hvis man har vært i Sverige? Med mindre man har hatt viruset?

Jeg ble stoppet på grensa, men de opplyste ikke spesifikt om at jeg fikk karantene, men det visste jeg jo at jeg fikk uten at de opplyste om det da...

Anonymkode: ac26c...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er unntatt karantene. Det samme er ganske mange andre svensker i det landet her. Det er et helt enkelt dokument du viser på grensen. 

Anonymkode: 1e178...0f9

Jeg spurte hvem som har innvilget det, hvor har du fått det dokumentet og på hvilket grunnlag? Jeg kjenner mange med «tilhørighet» i begge land og ingen av dem er unntatt karantenebestemmelsene. Alle må dog forholde seg til lokale bestemmelser, i Norge tilsier det at alle som kommer fra Sverige havner i 10 dagers karantene - som minimum på fritiden. At dere har et dokument som tilsier noe annet har jeg vanskelig for å forstå. Broren min har også «reisepass», pga jobb, men slipper ikke unna karantenen i Norge på fritiden.

Anonymkode: 6953c...159

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi er unntatt karantene. Det samme er ganske mange andre svensker i det landet her. Det er et helt enkelt dokument du viser på grensen. 

Anonymkode: 1e178...0f9

Det er selvsagt mulig at dere har fått spesielt unntak, men ingenting av det du har skrevet sannsynliggjør det. Hvorfor viste dere ikke det dokumentet til politiet? Det ville oppklart saken. Svensker som jobber i Norge har bare unntak i forbindelse med jobben. På fritiden må de holde seg i karantene de første 10 dagene siden forrige grensepassering.

Anonymkode: 7ab73...a58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hvem som har innvilget det, hvor har du fått det dokumentet og på hvilket grunnlag? Jeg kjenner mange med «tilhørighet» i begge land og ingen av dem er unntatt karantenebestemmelsene. Alle må dog forholde seg til lokale bestemmelser, i Norge tilsier det at alle som kommer fra Sverige havner i 10 dagers karantene - som minimum på fritiden. At dere har et dokument som tilsier noe annet har jeg vanskelig for å forstå. Broren min har også «reisepass», pga jobb, men slipper ikke unna karantenen i Norge på fritiden.

Anonymkode: 6953c...159

Da er nok ikke broren din spesielt oppdatert. Ukespendlere trenger ikke karantene, de er helt unntatt. 

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er nok ikke broren din spesielt oppdatert. Ukespendlere trenger ikke karantene, de er helt unntatt. 

Anonymkode: 1e178...0f9

Nei, det er de ikke. Høres vel rett og slett ut som det er du som ikke er «spesielt oppdatert»!

Anonymkode: 6953c...159

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt mulig at dere har fått spesielt unntak, men ingenting av det du har skrevet sannsynliggjør det. Hvorfor viste dere ikke det dokumentet til politiet? Det ville oppklart saken. Svensker som jobber i Norge har bare unntak i forbindelse med jobben. På fritiden må de holde seg i karantene de første 10 dagene siden forrige grensepassering.

Anonymkode: 7ab73...a58

Vel vi unngikk bot og viste dokument vi. Du kan jo selv spørre toll og politi hvorfor de ikke gir alle karantene? Eller som i tilfellet til en venninne: datteren på 2 år fikk karantene men ikke moren. 

Eller som da venninna mi fikk svigerforeldrene sine fra Sverige over og de slapp inn fordi de bare skulle være her i en dag. Tror kanskje mange bør åpne øynene sine og forstå at kg er strengere enn realiteten. 

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de ikke. Høres vel rett og slett ut som det er du som ikke er «spesielt oppdatert»!

Anonymkode: 6953c...159

Jeg vet ikke hva broren din jobber med, men i min jobb testes vi svært ofte. Jeg har mitt på det tørre ☺️

Anonymkode: 1e178...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de ikke. Høres vel rett og slett ut som det er du som ikke er «spesielt oppdatert»!

Anonymkode: 6953c...159

Faktisk så er der du som ikke er spesielt oppdatert. Her er siste oppdatering angående reglene https://helsenorge.no/koronavirus/reise?redirect=false

Sitat

Dersom du har fritid i Norge, enten mellom arbeidsøktene eller før utreise, må du oppholde deg i reisekarantene i denne tiden.

 

Anonymkode: ac26c...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...