AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #21 Del Skrevet 8. juli 2020 Familie med to voksne og to barn, vi blir hjemme i sommer. Våre barn er 5,5 år og 2,5. Blir det kjedeligere dager enn andre? Ja. Rolig ferie? Ja. Vi koser oss uansett og ser på muligheten å finne roa denne sommeren og slipper å komme hjem fra syden og måtte ha «ferie» etter ferien, som jeg så fint pleier å si. Vi har kjøpt trampoline til barna, et dukkehus til minstejenta og Nintendo Switch til eldste. Er på badeland en gang i uken, drar på skogstur, sover i telt, fisketurer. Ungene er fornøyde og det er vi også 🙂 Totalt har vi brukt 11.000 på ting til barna vi sikkert ikke hadde trengt å kjøpe. Anonymkode: 20ceb...546 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #22 Del Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, Pillarguri skrev: Hvor i all verden får du 5 stjerners hotell i syden med all inclusive til den prisen? Vi har reist til Mallorca i mange år og bor på 5 stjerners hotell med all inclusive. De siste årene har prisen for 2 voksne ligget på ca 30 - 35.000. Dette er på stranden i Palma og er direkte charterfly fra Bergen. Dette gjelder 1 ukes opphold. Vi har kommet på den prisen når vi var i Tyrkis i fjor. Da var det all inclusive med flybilletter til 15000kr toppen 16000kr to voksne og 1 barn. Bodde på 5 stjerners hotell. Reiste litt utenom sesongen da, da hadde mannen en annen jobb og jeg ferie tilgode i slutten av august Anonymkode: 1c431...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #23 Del Skrevet 8. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. Anonymkode: 1c431...427 Jeg er enebarn, og vi dro stort sett IKKE på ferie på sommeren, i alle fall ikke ukesvis. Hadde kanskje en hyttetur en helg. Vi hadde årskort til dyreparken siden vi bodde nærme, men unngikk det på sommeren. Jeg hadde det helt fint jeg, lærte meg å være kreativ og barn har faktisk godt av å kjede seg. Jeg ble ikke aktivisert hele tiden. Var de andre barna i nabolaget opptatt, så surret jeg for meg selv. Leste bøker, klatret i trær, etc. Anonymkode: 76510...0be 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #24 Del Skrevet 8. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere? Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere... Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? Anonymkode: 1c431...427 Du kan bli hjemme. Anonymkode: d3025...51c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #25 Del Skrevet 8. juli 2020 Vi er 2 voksne og 3 barn og vi har enda ikke bestemt oss for hva vi skal (har sen ferie). Vi skulle i utgangspunktet 16 dager til utlandet, og nå som det ikke blir noe av den ferien frister det ikke å bruke tilsvarende sum i Norge for en ferie som ikke kan sammenlignes med ferien vi skulle på. Så tror vi lander på dagsturer her og der, spise ute litt oftere og bruke tiden sammen. Tenker vi kommer til å bruke ca 20000kr på dette i løpet av 3 uker. Dette blir ekstra utenom hverdagen hjemme. Anonymkode: ae53c...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 8. juli 2020 #26 Del Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, Hotwife skrev: Liker når folk kommenterer hva de selv gjorde når de var barn. Det er så utrolig lite relevant! Nå er det ikke SÅ lenge siden jeg var barn, men hvorfor er det ikke relevant? Jeg syns fortsatt det er relevant når min mor forteller om hennes sommeropplevelser, hva som skapte minner, hva hun fikk glede av. Og hun er enda eldre. Det er relevant å vite hva andre husker av opplevelser som barn, de har vel ikke forandret seg SÅ mye? For min del tror jeg tre opplevelsesparker på én sommer nesten hadde vært overkill av opplevelser, haha. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #27 Del Skrevet 8. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rundt 3-4000 kr. Koster ca 200 per natt i båthavner vi er innom, så må vi ha litt drivstoff på båten. Vi kan gjøre det en del billigere ved å bare ligge i uthavner,men det er greit med tilgang på dusj og klesvask innimellom. Anonymkode: 882f2...98c Og hva koster båten? Det blir meningsløst å si at ferien er billig siden vi bor i egen bil (som kostet 800.000) Anonymkode: 82d5e...d75 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hotwife Skrevet 8. juli 2020 #28 Del Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, LillEve skrev: Nå er det ikke SÅ lenge siden jeg var barn, men hvorfor er det ikke relevant? Jeg syns fortsatt det er relevant når min mor forteller om hennes sommeropplevelser, hva som skapte minner, hva hun fikk glede av. Og hun er enda eldre. Det er relevant å vite hva andre husker av opplevelser som barn, de har vel ikke forandret seg SÅ mye? For min del tror jeg tre opplevelsesparker på én sommer nesten hadde vært overkill av opplevelser, haha. Fordi tidene er forandret? Vi har mer penger, det er langt vanligere å finne på ting? Stor sjanse for å føle seg annerledes ved å campe i telt å grille på bål, om 80% av klassen har vært i dyreparken og tusenfryd. Når vi var yngre, var det gjerne motsatt. Skjønner? Så om våre mødre tilbragte sommeren sin med matpakke på stranda, vi tilbrakte den i telt, så er det ikke nødvendigvis at våre unger får en god sommer ut av det? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #29 Del Skrevet 8. juli 2020 Vi drar bare en tur til besteforeldre. Stikker innom Tusenfryd på veien. Gidder ikke noe ferie i år. Hadde det vært en varm sommer hadde vi tatt en Norgesferie, men gidder ikke ta fri for å fryse. Anonymkode: f2451...530 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #30 Del Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, rabarbrafrø skrev: Du legger jo opp til å få den norgesferien så dyr som mulig da, med TRE fornøyelsesparker. Vi var alltid på norgesferie da jeg var barn, men da var det kun en sånn attraksjon per år, og vi sov ofte i telt eller i hytte på campingplass. Vær litt mer kreativ, og spar samtidig en hel del penger. Barna vil få minst like mye ut av det Vi har ikke campingvogn eller bobil, eie det er sikkert dyrere enn det vi bruker på ferie. Vet det går an å leie campinghytte også, men det er ikke helt min greie. Jeg har vært på telttur 2 ganger i mitt liv og opplevd det som tortur hver gang. Telttur er kjempefint for de som liker det, men jeg synes det er kjipt og er altfor glad innlagt vann og ekte tak over hode for at jeg skal kose meg med det. For å ikke snakke om mygg og annet som dukker opp. Jeg vil helst på ferie der jeg kan kose meg, men vet det også koster. Anonymkode: 1c431...427 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #31 Del Skrevet 8. juli 2020 Ca 3000 kr i drivstoff og diverse mat på veien. I tillegg ca 3000 kr i inngangsbilletter til feks Akvariet, badeland og cafebesøk. Vi bor hos familie, litt her og litt der. Anonymkode: 15897...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #32 Del Skrevet 8. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kommet på den prisen når vi var i Tyrkis i fjor. Da var det all inclusive med flybilletter til 15000kr toppen 16000kr to voksne og 1 barn. Bodde på 5 stjerners hotell. Reiste litt utenom sesongen da, da hadde mannen en annen jobb og jeg ferie tilgode i slutten av august Anonymkode: 1c431...427 Tyrkia Anonymkode: 1c431...427 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 8. juli 2020 #33 Del Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, Hotwife skrev: Fordi tidene er forandret? Vi har mer penger, det er langt vanligere å finne på ting? Stor sjanse for å føle seg annerledes ved å campe i telt å grille på bål, om 80% av klassen har vært i dyreparken og tusenfryd. Når vi var yngre, var det gjerne motsatt. Skjønner? Så om våre mødre tilbragte sommeren sin med matpakke på stranda, vi tilbrakte den i telt, så er det ikke nødvendigvis at våre unger får en god sommer ut av det? Ungene får nok en god sommer uansett, problemet du skisserer er det evige presset etter å ikke være annerledes, og å ha noe å fortelle når man kommer tilbake på skolen. Det er en helt egen debatt. Og er det ikke fint å ikke være med å bølgen av hva som er forventet å gjøre i løpet av sommerferien? Uansett var det slik da jeg var barn og. Alle vennene mine dro til syden mens jeg satt igjen i Norge. Det gikk helt fint 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke campingvogn eller bobil, eie det er sikkert dyrere enn det vi bruker på ferie. Vet det går an å leie campinghytte også, men det er ikke helt min greie. Jeg har vært på telttur 2 ganger i mitt liv og opplevd det som tortur hver gang. Telttur er kjempefint for de som liker det, men jeg synes det er kjipt og er altfor glad innlagt vann og ekte tak over hode for at jeg skal kose meg med det. For å ikke snakke om mygg og annet som dukker opp. Jeg vil helst på ferie der jeg kan kose meg, men vet det også koster. Anonymkode: 1c431...427 Du kunne jo sett etter airbnb-leiligheter i byer med billige, men spennende museer? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #34 Del Skrevet 8. juli 2020 Her raser tusenlappene ut, uten at jeg føler at vi gjør noe som helst. Det regner her vi bor, midt i landet, og bare det å ta med familien i bassenget koster nesten tusenlappen. Skal vi på en oppføring av en musikal i det fri av et lokalt teaterlag, er vi også opp i tusenlappen for familien. Spille minigolf og spise pizza - tusenlapp. Spille bowling - tusenlapp (helt utrolig hvor dyrt det er med bowling!!!). Vi har to barn med skoleferie, og jeg har ikke lyst til å la dem sitte hjemme med ipad hele dagen, så jeg prøver å lukke øynene og tenke på noe annet mens pengene flyr ut. Det er tross alt ferie, og vi hadde planlagt en spennende tur til utlandet som ikke ble noe av. Gleder meg til vi kan dra på ferie til utlandet igjen. Da er det ikke så mye press om å GJØRE noe hele tiden. Da holder det faktisk bare å VÆRE et sted. Anonymkode: 404ba...9af 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. juli 2020 #35 Del Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva koster båten? Det blir meningsløst å si at ferien er billig siden vi bor i egen bil (som kostet 800.000) Anonymkode: 82d5e...d75 Hvis man har bilen eller båten fra før uansett, så har det jo ikke noe å si hva den kostet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #36 Del Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her raser tusenlappene ut, uten at jeg føler at vi gjør noe som helst. Det regner her vi bor, midt i landet, og bare det å ta med familien i bassenget koster nesten tusenlappen. Skal vi på en oppføring av en musikal i det fri av et lokalt teaterlag, er vi også opp i tusenlappen for familien. Spille minigolf og spise pizza - tusenlapp. Spille bowling - tusenlapp (helt utrolig hvor dyrt det er med bowling!!!). Vi har to barn med skoleferie, og jeg har ikke lyst til å la dem sitte hjemme med ipad hele dagen, så jeg prøver å lukke øynene og tenke på noe annet mens pengene flyr ut. Det er tross alt ferie, og vi hadde planlagt en spennende tur til utlandet som ikke ble noe av. Gleder meg til vi kan dra på ferie til utlandet igjen. Da er det ikke så mye press om å GJØRE noe hele tiden. Da holder det faktisk bare å VÆRE et sted. Anonymkode: 404ba...9af Gå tur i skogen eller på fjellet er fortsatt gratis. Anonymkode: d3025...51c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyNothing Skrevet 8. juli 2020 #37 Del Skrevet 8. juli 2020 Denne sommeren er ti år siden sist jeg var i utlandet med fly. Dro med bil til Svergie i 2015. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #38 Del Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gå tur i skogen eller på fjellet er fortsatt gratis. Anonymkode: d3025...51c Ikke meg du siterer. Men tur i skogen og på fjellet er noe jeg og min familie gjør en helt vanlig helg. I sommerferien har hvert fall min sønn forventninger om å gjøre noe mer enn det. Derfor blir det fornøyelsesparker og overnattinger. Anonymkode: 1c431...427 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. juli 2020 #39 Del Skrevet 8. juli 2020 Datteren min husker kun et fåtall episoder/øyeblikk fra besøk i forskjellige parker under oppveksten. Kanskje hun husker når giraffen nesten nøys på henne, eller hesten som spiste isen hennes. Eller den gangen hun ble ekstremt kvalm av en karusell i kongeparken. Kanskje. Det hun derimot oftest drar frem som gode minner dersom vi snakker om ferier vi har hatt før det er de det fantastiske bakeriet i Mandal vi alltid var innom når vi låg på campingen der, den fantastiske stranda på Jæren, de hun ble kjent med på campingplassene når vi var der over lengre tid og aldri så igjen, de gangene vi traff søskenbarn over lengre tid og slike mindre ofte billige/gratis opplevelser. Det er altså ikke de enormt dyre opplevelsene som gir noe. Det er de små øyeblikkene når man tar seg god tid på ferien. Det gir foreldrene mer energi også så det er vinn-vinn. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #40 Del Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå tur i skogen eller på fjellet er fortsatt gratis. Anonymkode: d3025...51c Joda, vi gjør det også. hver eneste dag må vi jo finne på noe sammen, når alle vennene er bortreist og ipaden er lett å ty til. Men når det regner slik som det har gjort her i det siste, begrenser det utelivet litt. Og de er ikke SÅ gladei å gå tur at de vil gå i skogen hver dag, barna mine. Eller jeg, for den saks skyld. Anonymkode: 404ba...9af 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå