Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man overdriver for at det skal bli humor. Men du følte deg nok heller truffet tror jeg. 

Anonymkode: dab72...b1b

Nei, jeg følte meg ikke truffet, men det er fint å få frem dette med bortskjemte barn. Altså, når skogsturer og lekeplass er ikke treffer 5 åringer lengre så har dette med ferie gått for langt. En sånn 5 åring ville jeg vært flau over å ha laget. 

Anonymkode: 436de...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passiv aggressiv eller?

Nei, jeg er bare veldig veldig lei av at vi som liker å reise, er skuffet fordi en ferie vi har gledd oss til og betalt for, muligens ikke blir noe av blir sett på som tullinger fordi vi fortsatt har lyst å reise.

Jeg har ikke pengene til alternativ Norges ferie dersom jeg ikke får reist fordi jeg ikke får pengene tilbake i tide. 

Derfor er jeg lei av "hvorfor må man på ferie" banden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Gullik skrev:

Det er ikke veldig mange destinasjoner i syden man får 1-2 uker på 5-stjerners hotell til den prisen midt på sommeren. Kurrante hoteller i Spania med all inclusive koster fort 20-40000 1 uke for 3 personer (charter med fly, transport til hotell osv.).

Ts har en 5-åring, som betyr at de kan reise utenom fellesferien. Tidlig i juni er prisene mye snillere enn i juli.

Anonymkode: f3f83...747

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mye penger på ferie hvert år. Med stor ungdom som går som voksen betaler vi normalt 30.000+ for familien 2 uker i Hellas på et OK hotell. Så kommer mat og alt det andre i tillegg. Dette utgjør også fort ca 25.000 siden vi ønsker å ha nettopp ferie og kose oss.

I år blir det en uke hos familien og en uke på tur rundt i Norge med overnatting på hotell. Totalprisen kommer nok ikke opp i det vi normalt bruker å betale bare for turen tidligere år.

Vi velger å bruker feriepengene på ferie i år også selv om dette blir i Norge. Det blir nye flotte opplevelser, og vi skal kose oss max. Håper selvsagt på bra vær, men nå er det nå en gang sånn at det ikke alltid er tilfelle her i landet vårt.

Dette året er et "anderledes" år på grunn av korona, men jeg tror nok ferie blir like flott allikevel.

De to siste ukene skal vi kose oss på hytta slik vi normalt gjør hvert eneste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg følte meg ikke truffet, men det er fint å få frem dette med bortskjemte barn. Altså, når skogsturer og lekeplass er ikke treffer 5 åringer lengre så har dette med ferie gått for langt. En sånn 5 åring ville jeg vært flau over å ha laget. 

Nå var ikke poenget mitt å gjøre noe poeng ut av bortskjemte barn..

Poenget mitt var at det alltid i slike tråder som dette så går det nesten sport i hvem (voksne) som får til den aller billigste og beste ferien (med barn som absolutt ikke er bortskjemte). Skulle nesten tro det var normalen at alle barnefamilier satt i skogen og spiste mose og lyttet til at reven fiser hele sommeren lang. Og alle kom hjem glade og fornøyde uten en eneste krangel og lomma full av penger. (Igjen; jeg overdriver).

Anonymkode: dab72...b1b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som enkelte påpeker her så skal faktisk vi som jobber i bransjen ha lønn vi og. Enkelte påpeker det høye lønnsnivået i Norge, og jeg skal love dere at turistnæringen er faktisk vi som trekker ned gjennomsnittslønna. Hotellresepsjonist ligger på 324. plass av 335 yrker. Bartendere og servitører enda lavere, men de får i det minste tips. https://frifagbevegelse.no/anbefaling/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Nå sliter jo bransjen i tillegg. Bruk pengene deres i Norge også etter pandemien er ferdigherjet, betal ordentlig for dere og heller dra på kortere ferie. 

Anonymkode: 52fca...1e7

Helt enig! Mange bruker som argument for å reise til utlandet at man " må støtte land som trenger det" . Men jammen trenger vi det her i Norge og! Det er nok ikke alle som vet hvor ille det er i hotellbransjen. Det regnes at KANSKJE kan man komme tilbake der de var i 2023, kanskje enda senere. Og det bør bety noe for mange og støtte dem, kanskje man unngår konkurser og enda flere arbeidsledige. For kanskje du som ikke jobber i bransjen en gang blir arbeidsledig og, og da spiller det en rolle hvos mange du har å konkurere med om jobbene. 

Anonymkode: e9f4d...006

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
47 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, jeg er bare veldig veldig lei av at vi som liker å reise, er skuffet fordi en ferie vi har gledd oss til og betalt for, muligens ikke blir noe av blir sett på som tullinger fordi vi fortsatt har lyst å reise.

Jeg har ikke pengene til alternativ Norges ferie dersom jeg ikke får reist fordi jeg ikke får pengene tilbake i tide. 

Det kan jeg forstå. Jeg liker ikke å reise i det hele tatt. Folk er ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Anonymkode: 1c431...427

Hvordan klarer du å få 1-2 uker i syden på 5-stjerners hotell for 12-18k totalt?? Det er vanligvis minimumsprisen pr person, ikke for en familie.

Anonymkode: be9e3...e4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg kan skjønne at folk er irritert fordi de ikke får den ferien de pleier eller har ønsket seg, men samtidig syns jeg den voldsomme surmulingen over det mangler perspektiv. Vi bor i et land som har sluppet unna massedød og totalkollaps av helsevesenet, vi har det trygt her vi er, det er sannsynligvis snakk om kun ett år, andre steder i verden mister folk hus og hjem fordi inntekten forsvinner mens vi her hjemme klager over at nav ikke betaler ut mye nok fort nok. Folk må lære seg å se hvor heldige vi egentlig er i den store sammenhengen, og så legge klagingen på hylla. 

Anonymkode: ea651...c0e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig! Mange bruker som argument for å reise til utlandet at man " må støtte land som trenger det" . Men jammen trenger vi det her i Norge og! Det er nok ikke alle som vet hvor ille det er i hotellbransjen. Det regnes at KANSKJE kan man komme tilbake der de var i 2023, kanskje enda senere. Og det bør bety noe for mange og støtte dem, kanskje man unngår konkurser og enda flere arbeidsledige. For kanskje du som ikke jobber i bransjen en gang blir arbeidsledig og, og da spiller det en rolle hvos mange du har å konkurere med om jobbene. 

Anonymkode: e9f4d...006

I år blir de jo fort avslørt på dette. Ingen nordmenn reiser på ferie i utlandet for å «støtte turistnæringen der». Dette er en løgn for å rettferdiggjøre reisingen og «surmulingen» sin. Man reiser på utenlandsferie 100% for sin egen del. Om man har familie i utlandet reiser man gjerne for deres del også. Men ikke kom her og fortell meg at noen reiser til Granka for å støtte turistnæringen der.

Anonymkode: d6dbe...2d0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har satt av 10000kr ekstra på god mat, uteleker, trampolinepark, restaurant/take away, spandere/ta med en lekevenn (har enebarn).  Hittil brukt ca 5000kr. 

Anonymkode: ef356...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi overnatter i telt en times kjøretur unna.  Har alt av utstyr utenom kano og det låner vi mot 500 kr i depositum som vi får tilbake når vi leverer tilbake.  Tar 3x 2-3 slike dager, i litt forskjellig terreng med litt forskjellig opplevelser på ungenes premisser. En søndag skal vi på 2 tiners ridetur i skogen da ungene ønsket så dette, det blir den dyreste aktiviteten. Vi bruker mye tid med dem, og jeg er sikker på de vil ha flotte minner fra denne sommeren. Vi er ikke fattige, men sparekontoen fikk seg en trøkk av covid19, og vi ser på årets ferie som en fin mulighet å hjelpe sparekontoen😊

Anonymkode: b269c...8a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, loveli skrev:

Ikke minst, pensjon til de ansatte.

Dessverre tenker ikke folk på dette, denne tråden er et meget godt eksempel på det. Folk tenker pris, uten å forstå hvorfor ting koster mer penger i Norge eller er billig i utlandet.

De fleste gir totalt faen i arbeidsforholdene til arbeiderne der de ferierer, så lenge det er billig så har de ingen betenkeligheter med å dra på ferie hvor enn det er.

Det samme gjelder folk som klager over dyre råvarer i Norge. Du ser jo selv hvor mange som stikker til Sverige for billig flesk. Vi har til og med egne reklamer på TV for å få folk til å kjøpe lokal og kortreist mat. I mange andre land er dette en selvfølge og noe man bare gjør uten å tenke på pris. Og nei, det er ikke billig å bruke lokal slakter for franskmenn i Frankrike heller. Men franskmenn bruker mer penger på mat og har et helt annet syn på mat sånn sett.

Vi har allerede hatt Norgesferie i år og har også brukt ca.10.000,- på fire dager, ekskludert reisekostnader. Det er helt greit for meg og på turen har vi prøvd å støtte lokale bedrifter og ikke handle mat på kjedebutikkene. Vi har prøvd å legge pengene igjen der de trengs lokalt og for å kunne ha et utvalg butikker i Norge og ikke bare Rema og Coop.

Det er helt greit at ikke alle har råd til å gjøre det slik, men veldig mange har faktisk råd og da burde de også bruke pengene smart mener jeg. Dvs, smart for landet som helhet, ikke bare smart = billig for en selv.

Kommer sikkert til å få dask på lanken fordi jeg retter fingeren mot andre og oppfordrer til å tenke som meg (dette er jo tross alt KG), men jeg håper at kanskje noen forstår at det å bruke penger i eget land er positivt selv om man ikke får det samme tilbake for hver krone her vs i utlandet. Ikke tenk at det er surt, prøv å tenk at du har gitt mulighet til å selv ha valgmuligheter senere.

Dyreparken er kanskje en av verdens beste dyreparker å være dyr i. Er ikke det ganske positivt for dyrene? Ja, så koster det 600,- å komme inn, men dyrene har det bra og får mat.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4qelee/coronakrise-i-tyske-dyrehager-vi-har-en-liste-over-hvilke-dyr-vi-maa-slakte-foerst

Det eneste som dessverre er dårligere her i Norge er været - dersom man liker sol og varme over 27+. Litt trist at vi akkurat i år får en veldig kald og våt juli måned, men men, ikke vits å klage på ting man ikke får gjort noe med. 

Du er ikke noe bedre selv her hvor du moraliserer og tråkker på folk som har dårlig råd. Ikke alle i dette landet har god inntekt, og mange handler i Sverige nettopp for å kunne gi ungene sine det "de fleste" andre kan av mat og godis. Regner med du har tenkt til å punge ut for dem som ikke har råd til å verken handle eller reise rundt i Norge? 

Anonymkode: cea6a...dca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan skjønne at folk er irritert fordi de ikke får den ferien de pleier eller har ønsket seg, men samtidig syns jeg den voldsomme surmulingen over det mangler perspektiv. Vi bor i et land som har sluppet unna massedød og totalkollaps av helsevesenet, vi har det trygt her vi er, det er sannsynligvis snakk om kun ett år, andre steder i verden mister folk hus og hjem fordi inntekten forsvinner mens vi her hjemme klager over at nav ikke betaler ut mye nok fort nok. Folk må lære seg å se hvor heldige vi egentlig er i den store sammenhengen, og så legge klagingen på hylla. 

Anonymkode: ea651...c0e

Du må skille mellom skuffelse og surmuling.

Jeg er EVIG TAKKNEMLIG for at jeg bor i Norge med oppegående myndigheter og der koronapandemien er håndtert på en tilfredsstillende måte.

Jeg har aldri surmult. Jeg har konstatert at jeg ikke kan vite før svært kort tid opp mot avreise om jeg får reist eller ikke. Får jeg ikke reist, betyr det at jeg har flere ukers ferie foran meg i den samme lille leiligheten som jeg har hatt arbeidsplass i siden midten av mars (og må fortsette med en god stund til). I tillegg har alle mine venner allerede hatt sin ferie (jeg får ikke flytte eller forkorte min), slik at de ferieukene blir tilbrakt alene. Vi skal ikke bruke kollektivtransport dersom vi ikke er helt nødt, hytte, bil eller båt har jeg ikke. Det er ikke helt fritt for at det ikke er noe godt å tenke på at reisearrangøren har fått lov å ruge på mine hardt oppsparte feriemidler - noe som gjør at det ikke finnes gode alternativ til min leilighet dersom utenlandsferien blir avlyst.

Men, som med alt annet i denne verden, er alt relativt.

Jeg surmuler ikke. Jeg prøver å påpeke at en del bør stige ned fra sin høye hest der de er nedlatende overfor alle som liker helt andre ting enn dem selv. Vi er alle sammen helt ulike, med helt ulik bosituasjon, vaner og behov. Det må være lov å være urolig og skuffet over at ferieplanene ryker, uten å bli kalt kravstor, surmuler og grinete, på samme måte som de sultne barna i Afrika ikke blir mettere av at jeg ikke liker blomkål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vurderte en tur til Sørlandet, men synes hotell-prisene var for stive, så vi droppet det.  (Telt eller camping er uaktuelt)

Har vært på noen dagsturer, men vurderer muligheten for en restplass-tur til «hvor som helst» der vi kan finne hotell og god mat til ok priser.

Jeg har jobbet innen reiselivsbransjen, og synes ikke de høye hotell-prisene kan forsvares. Vanligvis så selger de hotell-rommene til en brøkdel av prisen til busslaster med spanjoler (som i tillegg forsyner seg grovt av det som er dyrt under frokostbuffeen).

Hotell-frokosten i år er i tillegg blitt utrolig kjip, så de kunne godt solgt overnatting uten den.

Anonymkode: f3f83...747

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir nok bare et par tusenlapper. Vi har tenkt å være hjemme, tar oss noen bussturer til sentrum (Oslo) for å se på tog og trikk. Kanskje en tur til akvariet i Drøbak, en tur på EKT på Ekeberg for å se på dyra, tusle litt i skogen og kjøpe is og boller. 

Vi er 3 stk, barnet er 2 år. 

Anonymkode: afb62...3fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I år blir de jo fort avslørt på dette. Ingen nordmenn reiser på ferie i utlandet for å «støtte turistnæringen der». Dette er en løgn for å rettferdiggjøre reisingen og «surmulingen» sin. Man reiser på utenlandsferie 100% for sin egen del. Om man har familie i utlandet reiser man gjerne for deres del også. Men ikke kom her og fortell meg at noen reiser til Granka for å støtte turistnæringen der.

Anonymkode: d6dbe...2d0

Nei, jeg kjenner heller ingen som påstår at en ferie i "syden" er fordi en skal støtte turistnæringen på destinasjonen.

MEN: turistnæringen der lider også under koronaepidemien og vil gå til grunne hvis ikke ting går tilbake til normalen. For meg som ALDRI bor på all-inclusive fordi jeg ønsker å støtte små, familiedrevne hotell og restauranter på destinasjonen er det et viktig moment. Men jeg må også understreke at jeg følger norske reiseråd, og kommer ikke til å reise for enhver pris. Det betyr også at jeg ikke kommer til å reise dersom jeg må i karantene når jeg kommer hjem, for da regner jeg det som sannsynlig at landet ikke har kontroll på smitten sin. Det er altså ikke nok for meg at det går fly dit, det skal ikke være frarådet av norske myndigheter.

Noe fantastisk miljøvennlig norgesferie der jeg støtter opp om lokale hoteller og restauranter i ukesvis har jeg ikke råd til under normale omstendigheter, og i hvert fall ikke i år når turen var bestilt og betalt før pandemien satte i gang. Det er ikke slik at jeg har dobbelt beløp stående på konto til ferieformål. 

Og ja, jeg har sjekket hurtigrutens turer til Svalbard, bare som et eksempel. En uke koster mer enn to uker i syden + lommepenger! Og sånn er det med mange av alternativene som er aktuell for en person uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig anbefale alle å ta en tur til Svalbard, det er fantastisk fint der, og mye spennende. Vi reiste med båt noen dager da vi var der, og fikk sett mye pga det (hval, isbjørn, hvalross osv. Og en hel haug med reinsdyr). Var mange pensjonister der, så man må ikke være skikkelig sprek eller ordentlig tur menneske for å ha en fin tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange her argumenterer for at Norgesferie er dyrt pga det høye lønnsnivået i Norge. Pg det er vi selvsagt klar over. Det koster, men poenget mitt er at det koster mer enn det smaker ;) For 25 000kr i Norge får man 6 dager med overnatting og inngang til 2 fornøyelsesparker, muligens dårlig vær, dyr mat som må kjøpes i tillegg. I utlandet får man luksushotell, nesten garantert sol, svømmebasseng god mat og fantastiske opplevelser for 25000kr, muligens mindre også.

Husk at hoteller og turistnæringen i utlandet er enda mer avhengig av turisme for å kunne overleve ;) I år drar vi selvsagt ikke utenlands, men ellers så gjør vi det nettopp for å støtte næringene der. 

Anonymkode: 1c431...427

Nei midtvpå sommeren kan man ikke få luksushotell og alt annet til den prisen.

Anonymkode: 69231...dbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rart. Aldri hørt om noen som ønsker å være der mer enn én dag. Nå vokste jeg opp på Sørlandet da, så én dag i dyreparken var standard hver sommer. Men vi var jo absolutt ikke interessert i å se alt. Ett år var kaptein sabeltann greia, neste år var det tigerne, så kanskje apekattene. Å pløye gjennom hele dyreparken på en tur er jo litt voldsomt, er det ikke?

Vi har med frokost og lunsj, kommer tidlig og finner et fint sted vi kan spise, og så rusler vi rolig rundt og ser de begivenhetene vi vil se, så lunsj, samme greia, før vi går på 1 show og så hjem til middag.

Kan tenkes jeg er bortskjemt som har hatt muligheten til å dra dit hvert år, men det er jo uansett mye billigere med en dagstur årlig for et par tusen totalt, enn tre dager overnatting og full pupp for 16.000 kr.

Man må vel anta at barna har lyst til å besøke dyreparken igjen en eller annen gang, og skal man da pløye gjennom hele parken og punge ut med 16.000 kr atter en gang?

Anonymkode: 1dd1d...222

Aldri hørt om noen som er der kun en dag når de reiser dit på ferie

Anonymkode: 69231...dbc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...