Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva koster båten? Det blir meningsløst å si at ferien er billig siden vi bor i egen bil (som kostet 800.000)

Anonymkode: 82d5e...d75

16 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Du må og regne inn verditap på båten, forsikring m.m pga bruk for å få reell pris.

14 timer siden, Gliffy skrev:

Ja, og båtplass. Det er jo ofte den største kostnaden med å ha båt, i alle fall hvis man bor i en større by. 

9 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Joda men det er likevel endel av regnskapet for det beste er jo å leie for de fleste (økonomisk sett)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og båten var kanskje gratis? Mangler en del på dette regnestykket, gitt.

Anonymkode: d8604...f85

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det de deler ut gratis båter? Det vil jeg også gjerne ha. 

Anonymkode: 5790c...d81

Jøsses, her var det jaggu mange som kan lite om båt. Ikke meg som skriver om båtferien, men jeg har også båt og må derfor bare svare på disse tåpelige utsagnene. Har man først kjøpt båt er utgiften tatt, og det blir ingen ekstra utgift i sommer. Båter har heller ikke samme type verditap som biler, de kan holde i mange, mange år med rett vedlikehold. Og det vedlikeholdet må tas uansett om man skal på båtferie i fire uker, eller ha to uker i syden og være på dagsturer med båten etterpå. Båter forsikres heller ikke etter lengde den går pr år slik som biler, det er derfor helt meningsløst å nevne økt forsikringsavgift i denne sammenheng, det samme med verditap ut fra bruk. Har man først båt har man båtplass uavhengig av om det er korona og reiserestriksjoner eller ei, det har således ingen innvirkning på prisen for ferie. Selv betaler jeg ingenting for båtplass, båtene ligger fortøyd ved fritidsboligen familien deler (og fritidsboligen er arvet, og dermed uten lån, før det kommer kommentarer på det og). Og det er ikke billigere å leie båt enn å eie når båten brukes på fast basis gjennom flere år. Så dere som svarer her har enten liten kunnskap eller gjør dere bare dumme for å forsøke å få frem et poeng som ikke er der. 

Anonymkode: ea651...c0e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som enkelte påpeker her så skal faktisk vi som jobber i bransjen ha lønn vi og. Enkelte påpeker det høye lønnsnivået i Norge, og jeg skal love dere at turistnæringen er faktisk vi som trekker ned gjennomsnittslønna. Hotellresepsjonist ligger på 324. plass av 335 yrker. Bartendere og servitører enda lavere, men de får i det minste tips. https://frifagbevegelse.no/anbefaling/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Nå sliter jo bransjen i tillegg. Bruk pengene deres i Norge også etter pandemien er ferdigherjet, betal ordentlig for dere og heller dra på kortere ferie. 

Anonymkode: 52fca...1e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange her argumenterer for at Norgesferie er dyrt pga det høye lønnsnivået i Norge. Pg det er vi selvsagt klar over. Det koster, men poenget mitt er at det koster mer enn det smaker ;) For 25 000kr i Norge får man 6 dager med overnatting og inngang til 2 fornøyelsesparker, muligens dårlig vær, dyr mat som må kjøpes i tillegg. I utlandet får man luksushotell, nesten garantert sol, svømmebasseng god mat og fantastiske opplevelser for 25000kr, muligens mindre også.

Husk at hoteller og turistnæringen i utlandet er enda mer avhengig av turisme for å kunne overleve ;) I år drar vi selvsagt ikke utenlands, men ellers så gjør vi det nettopp for å støtte næringene der. 

Anonymkode: 1c431...427

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange argumenterer for at man kan gjøre dette billigere ved å telte (sikkert utenom en teltplass), leie en hytte uten innlagt strøm og vann (det er de hyttene du får billig). Men dette er vi klar over også ;) Men kall meg hva du vil, jeg har en forventning om å ha det behagelig og kose meg på ferie. Utedo, det å bo spartansk i en hytte uten strøm eller telte er ikke behagelig for meg. Sikkert en flott opplevelse der jeg lærer mye om natur og overlevelse, men ikke behagelig. Og med norsk sommer og fare for regn til enhver tid blir det enda verre. Har stor respekt og beundrer de som gjør dette og synes det er en ferie. Men for meg er det ikke det :) Hver sin smak :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, dette er grunnen til jeg ikke reiste på ferie før jeg selv ble voksen. Det koster helt sykt mye.

Vi skal også til dyreparken, men skal bo hos foreldrene mine som bor en time unna. De spanderer også inngangsbillettene på oss. Vi skal være på besøk hos dem i to uker, og planen er å dra og fiske, bade, gå turer i fjellet, diverse billige hoppeparker og badeland, og ellers bare kose oss hjemme i hagen deres.

Men hva i alle dager skal dere tre dager i dyreparken for? Det er jo helt vilt. Jeg har aldri vært der mer enn én dag, og det holder i massevis. Tre dager høres vanvittig slitsomt (og kjempedyrt!) ut! Det er jo fullstendig mulig å booke en hytte eller et hotell utenfor parken også. 

Anonymkode: 1dd1d...222

Vi besøkte Dyreparken i fjor og var der to dager. Vi trengte de to dagene for å rekke å se mesteparten uten å stresse. Vi fikk da med oss et arrangement i Kardemommeby, klattemustoget, kutoppen og et med kaptein Sabeltann, samt noen dyrepresentasjoner. Vi hadde også tid til å sette oss ned for å spise og litt tid til å leke i de flotte lekeapparatene. Når vi først var der, syntes vi det var viktig å få med oss det meste. Det er dag 1 som er dyr, mens dag 2 koster lite. Ville aldri hatt bare én i Dyreparken nå som den er såpass stor pg med så mye flott å senog oppleve.

Støtter fullt ut det med å velge rimelig overnatting.

Anonymkode: 9dc09...a59

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er mest underholdende med slike tråder er at det ALLTID er folk som bare; nææææ ferien kommer til å koste ca 70 øre. 6 uker på ferie her hvor vi skal klatre i trær og sove i sovepose i trærne. 50 øre går til strikket jeg må ha i håret og 20 øre går til qtipen jeg skal rense ørene med. Ellers skal vi leve på panteflasker som vi finner langs veien. For vi liker å gjøre noe bra for miljøet når vi er på ferie vi.

Anonymkode: dab72...b1b

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi besøkte Dyreparken i fjor og var der to dager. Vi trengte de to dagene for å rekke å se mesteparten uten å stresse. Vi fikk da med oss et arrangement i Kardemommeby, klattemustoget, kutoppen og et med kaptein Sabeltann, samt noen dyrepresentasjoner. Vi hadde også tid til å sette oss ned for å spise og litt tid til å leke i de flotte lekeapparatene. Når vi først var der, syntes vi det var viktig å få med oss det meste. Det er dag 1 som er dyr, mens dag 2 koster lite. Ville aldri hatt bare én i Dyreparken nå som den er såpass stor pg med så mye flott å senog oppleve.

Støtter fullt ut det med å velge rimelig overnatting.

Anonymkode: 9dc09...a59

Så rart. Aldri hørt om noen som ønsker å være der mer enn én dag. Nå vokste jeg opp på Sørlandet da, så én dag i dyreparken var standard hver sommer. Men vi var jo absolutt ikke interessert i å se alt. Ett år var kaptein sabeltann greia, neste år var det tigerne, så kanskje apekattene. Å pløye gjennom hele dyreparken på en tur er jo litt voldsomt, er det ikke?

Vi har med frokost og lunsj, kommer tidlig og finner et fint sted vi kan spise, og så rusler vi rolig rundt og ser de begivenhetene vi vil se, så lunsj, samme greia, før vi går på 1 show og så hjem til middag.

Kan tenkes jeg er bortskjemt som har hatt muligheten til å dra dit hvert år, men det er jo uansett mye billigere med en dagstur årlig for et par tusen totalt, enn tre dager overnatting og full pupp for 16.000 kr.

Man må vel anta at barna har lyst til å besøke dyreparken igjen en eller annen gang, og skal man da pløye gjennom hele parken og punge ut med 16.000 kr atter en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er mest underholdende med slike tråder er at det ALLTID er folk som bare; nææææ ferien kommer til å koste ca 70 øre. 6 uker på ferie her hvor vi skal klatre i trær og sove i sovepose i trærne. 50 øre går til strikket jeg må ha i håret og 20 øre går til qtipen jeg skal rense ørene med. Ellers skal vi leve på panteflasker som vi finner langs veien. For vi liker å gjøre noe bra for miljøet når vi er på ferie vi.

:ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses, her var det jaggu mange som kan lite om båt. Ikke meg som skriver om båtferien, men jeg har også båt og må derfor bare svare på disse tåpelige utsagnene. Har man først kjøpt båt er utgiften tatt, og det blir ingen ekstra utgift i sommer. Båter har heller ikke samme type verditap som biler, de kan holde i mange, mange år med rett vedlikehold. Og det vedlikeholdet må tas uansett om man skal på båtferie i fire uker, eller ha to uker i syden og være på dagsturer med båten etterpå. Båter forsikres heller ikke etter lengde den går pr år slik som biler, det er derfor helt meningsløst å nevne økt forsikringsavgift i denne sammenheng, det samme med verditap ut fra bruk. Har man først båt har man båtplass uavhengig av om det er korona og reiserestriksjoner eller ei, det har således ingen innvirkning på prisen for ferie. Selv betaler jeg ingenting for båtplass, båtene ligger fortøyd ved fritidsboligen familien deler (og fritidsboligen er arvet, og dermed uten lån, før det kommer kommentarer på det og). Og det er ikke billigere å leie båt enn å eie når båten brukes på fast basis gjennom flere år. Så dere som svarer her har enten liten kunnskap eller gjør dere bare dumme for å forsøke å få frem et poeng som ikke er der. 

Anonymkode: ea651...c0e

Skrev for de fleste på båtplass siden det er normen.

Står fortsatt på at for de fleste er det å leie billigere enn å eie.

Vedlikehold både privat og på evt verksted må regnes inn i regnestykket for kost.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart. Aldri hørt om noen som ønsker å være der mer enn én dag. Nå vokste jeg opp på Sørlandet da, så én dag i dyreparken var standard hver sommer. Men vi var jo absolutt ikke interessert i å se alt. Ett år var kaptein sabeltann greia, neste år var det tigerne, så kanskje apekattene. Å pløye gjennom hele dyreparken på en tur er jo litt voldsomt, er det ikke?

Vi har med frokost og lunsj, kommer tidlig og finner et fint sted vi kan spise, og så rusler vi rolig rundt og ser de begivenhetene vi vil se, så lunsj, samme greia, før vi går på 1 show og så hjem til middag.

Kan tenkes jeg er bortskjemt som har hatt muligheten til å dra dit hvert år, men det er jo uansett mye billigere med en dagstur årlig for et par tusen totalt, enn tre dager overnatting og full pupp for 16.000 kr.

Man må vel anta at barna har lyst til å besøke dyreparken igjen en eller annen gang, og skal man da pløye gjennom hele parken og punge ut med 16.000 kr atter en gang?

Vi valgte tre dager fordi vi vil rekke igjennom både dyreparken uten å stresse, poden skal bære dyrepasser for en dag og det er show vi skal på. Vi vil ikke stresse med noe når vi er der. Det er tross alt ferie :) Bekjente av oss bodde på Abrahavn og sa det var verdt opplevelsen. Så da ble det det :) Håper det er verdt det da, det koster en del ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at vi må kjøre 6 timer en vei for å komme til dyreparken ;) så være der en dag og så kjøre tilbake igjen blir ikke ideelt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster 10 000kr ikle 16000kr. Dyrt likevel da ;) men ikke så ille. 10000. kr fordi vi valgte dyr overnatting, dyrepasser for en dag og show. Synes må unne oss såpass når vi kjører så lenge for å komme dit 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som enkelte påpeker her så skal faktisk vi som jobber i bransjen ha lønn vi og. Enkelte påpeker det høye lønnsnivået i Norge, og jeg skal love dere at turistnæringen er faktisk vi som trekker ned gjennomsnittslønna. Hotellresepsjonist ligger på 324. plass av 335 yrker. Bartendere og servitører enda lavere, men de får i det minste tips. https://frifagbevegelse.no/anbefaling/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Nå sliter jo bransjen i tillegg. Bruk pengene deres i Norge også etter pandemien er ferdigherjet, betal ordentlig for dere og heller dra på kortere ferie. 

Anonymkode: 52fca...1e7

Uansett så er det lov å si at det blir for dyrt. Det meste er for dyrt i Norge uansett. Se hva man får i andre land ift i Norge så kan man ikke krangle på at Norgesferie er dyrere enn utenlandsturer.  

Anonymkode: 436de...b28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lasox

Det blir ikke en dyr ferie. Skal på hytta til neste uke til en kompis av meg oppe i Mesnali og da blir jeg der for to uker også skal jeg på hytta til besteforeldrene mine senere til sommeren i Gausdal og da blir jeg også to uker til.

Hytta jeg skal til neste uke blir koste meg ca. et par tusen kroner for to uker og den andre får jeg være gratis pluss mat utgifter selvfølgelig.

Planlegger man og har man riktige kontakter og godt nettverk så finnes det alltid gode alternativer. Syntes nå din ferietur til 6000 til Lilleputthammer til 6000 for opphold syns jeg var dyrt. Kunne lett ha leid ut ene hytta på vegne av bestemoren min til halve prisen for ei uke enda billigere for tre dager!

Grunnet pandemien så måtte jeg droppe to sjakkturneringer. En til Danmark og en annen til Trondheim, men sånt som skjer og jeg blir ikke å reise på noen lange turer.

Viktig å undersøke mulighetene før man reiser og ikke ta første alternativet man ser! Første muligheten man ser er som oftest dyrest av de alle mulige alternativene man har på nettet.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanvittig overdrevet, men jeg er ikke veldig miljøbevisst. Jeg tar enkle ferier når barna er små for å slippe bortskjemte unger med store forventninger. Jeg tar enkle ferier for å slappe av, ikke for å stresse hit og dit. Og ja, det koster mindre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Skrev for de fleste på båtplass siden det er normen.

Står fortsatt på at for de fleste er det å leie billigere enn å eie.

Vedlikehold både privat og på evt verksted må regnes inn i regnestykket for kost.

Jeg kan ikke snakke for folk flest, men for oss er det i alle fall ganske rimelig med båt. Båten fikk vi gratis da den en gang sank og trengte myye arbeid for å kunne sjøsettes igjen, fant den i «gis bort»-annonse på Finn. Kostet vel et par hundrelapper å kjøre dit vi måtte hente den. Mannen min og fedrene våre er rimelig handy, så de har fikset alt selv uten å bruke en krone på verksted. Jeg har sydd puter, gardiner og alle slike ting til båten. Båtplass låner vi gratis av svigers, og de bruker båten når de vil (men det er egentlig aldri). 

Helt supert med båtferie! Middels stor båt med to «dobbeltsenger». Koster ikke så altfor mye i drift, men det går vel gjerne et par tusen i drivstoff i løpet av en sommer da. Legger sjelden til ved kostbare havner, men noen ganger er det jo greit med mulighet til sanitæranlegg. Har kjølebag og gasskjøkken i båten, så på mat går det ikke mer penger enn vi ville brukt hjemme uansett.

Alt vedlikehold gjøres selv, så høye verkstedregninger blir det lite av. Usikker på hva det kostet å fikse båten, men det var nok ikke mange tusenlapper da ingen dyre deler måtte byttes og alt arbeid var gratis. Båt er nok ikke for alle, men er du noenlunde handy er det mye du kan gjøre selv uten at det koster for mye.

Anonymkode: d6dbe...2d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må virkelig folk på ferie hvert år? Jeg har blitt veldig overrasket over hvor mange det er som føler det er helt krise å ikke komme på ferie.
Koser meg hjemme i år jeg, og har gjort det mange andre år også. Tar en liten ferietur, men langt fra hvert år. Hva feiler det folk?

Anonymkode: f56ab...639

Bor du sammen med andre?

Har du tilgang til hage?

Har du bil?

På alle spørsmålene over kan jeg svare nei. For å ha en endring i forhold til alminnelig hverdag reiser jeg på ferie. Også fordi jeg liker å oppleve andre ting enn å sitte hjemme.

Jeg kan like gjerne latterliggjøre deg som må være hjemme også i år. Det gjør jeg ikke fordi jeg respekterer at vi er forskjellige - kan du begynne med det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en sammenligner all-inclusive i Tyrkia med Norge, så blir det jo dyrt. En legger ikke akkurat igjen så mye penger på turistnæringen i Tyrkia da. En spiser så å si alle måltider på hotellet, kjøper dårlig piratkopier av kjente merkevarerr, kanskje en liten utflukt eller to i regi av reiseselskapet, og tror at en støtter turistnæringen. 

Anonymkode: 7830a...9e9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanvittig overdrevet, men jeg er ikke veldig miljøbevisst. Jeg tar enkle ferier når barna er små for å slippe bortskjemte unger med store forventninger. Jeg tar enkle ferier for å slappe av, ikke for å stresse hit og dit. Og ja, det koster mindre. 

Man overdriver for at det skal bli humor. Men du følte deg nok heller truffet tror jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Bor du sammen med andre?

Har du tilgang til hage?

Har du bil?

På alle spørsmålene over kan jeg svare nei. For å ha en endring i forhold til alminnelig hverdag reiser jeg på ferie. Også fordi jeg liker å oppleve andre ting enn å sitte hjemme.

Jeg kan like gjerne latterliggjøre deg som må være hjemme også i år. Det gjør jeg ikke fordi jeg respekterer at vi er forskjellige - kan du begynne med det også?

Passiv aggressiv eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...